Niin kauan, kun Suomesta ei saa ruokakaupoista ostettua viiniä - joka on peruselintarvike - niin uudistus on läpimätä, vaikkakin edes hiukan parempaan suuntaan! Mutta annetaan sen verran plussaa, että nyt voi tosiaan ostaa koko seurueelle juomat yhdellä kertaa (onhan tosin monet ravintolat tässä jo aiemmin joustaneet). Ja toki myös se, että ruokakaupoista saa vastaisuudessa ostettua olutta, ei pelkkää kuravettä.
Minun puolestani Alkot voisivat pitää oikeiden myydä viiniä vahvempia alkoholeja edelleen, vaikka ideologisesti ja henkilökohtaisesti olen sitäkin vastaan.
Sitä aikaa odotellessa, että Suomessa yksilönvapaus olisi sivistysvaltion tasolla. Jos alkoholipolitiikkaa halutaan ohjata jollain tapaa, niin laitetaan alkohoilista (ja tupakasta) selkeästi aiheutuvat sairaanhoidot korkeammin maksulliseksi. Maksakirroosin tai keuhkosyövän jne. hoidon kustannukset nykyistä paljon tuntuvammin potilaan itse maksettavaksi. Sopisi minulle paljon paremmin kuin tällainen typerä epäsuora rajoittaminen. Alkoholia enemmän voitaisiin verottaa rankemmin makeisia. Veikkaan, että "valkoinen sokeri" aiheuttaa Suomessa enemmän terveyskustannuksia kuin alkoholi, ainakin kun katsoo kauppojen kilometrin mittaisia makeishyllyjä.