yki kirjoitti:
Olet varmasti sen monestikin sanonut, mutta miksi näin ei tehdä?
No, eiköhän taustalla ole arvio siitä, että Lehterä ei ole vielä valmis liigaan ja harjoitteluun. Ainakin Ole Fart viittaa tähän ja uskon hänen asiasta jotain myös tietävän.
Itse olen ihan kokemuukseenkin perustuen toista mieltä. Pelaaja voi kasvaa ainoastaan, jos hän saa mahdollisuuden. A-junnuissa pelataan ja treenataan laadullisesti paljon heikoimmissa olosuhteissa kuin edustuksessa, joten parhaat alle 20-vuotiaat kuten Lehterä voisivat kyllä olla liigajoukkueessa mukana sellaiset 20-30 peliä jo nyt. Tällä tavalla heistä saataisiin ehkä parhaiten liigapelaajia Jokereille ja vältettäisiin kehityksen taantuminen ja kenties sitä kautta halu siirtyä muualle. Jos NHL unohdetaan, montako liigapelaajaa Jokerit on kyennyt kasvattamaan hyökkäykseen siten, että junnut ovat saaneet mahdollisuuden ja lunastaneet paikkansa Jokereissa ilman maakuntakierrosta? Ei se täällä helppoa ole, mutta tämä yhtälö pitäisi pystyä ratkaisemaan paremmin jatkossa. Enää ei ole samalla tavalla varaa eikä syytä tuhlata lupauksia ja rahoja kuin aiempina vuosina toimittiin.
En minä mitenkään tyrkytä omaa kantaani, mutta näin sen olen pitempään nähnyt hyökkäyksen osalta:
1. Vain todellisia vahvistuksia ulkomaalaispaikoille ketjuihin 1 ja 2
2. Vaikka nuorten pitää ansaita peliaika, sitä on silti kyettävä tarjoamaan
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että nuoret ovat nykysäännöin ja niistä johtuvista muutoksista johtuen keskeisessä asemassa kolmosessa ja ainakin yksi nuorista olisi joskus ykkösessä ja kakkosessa.
Itse en rakentaisi sellaista tilannetta, jossa kolmosena pelaa ulkomaalaisketju ja kaikki alle 24-vuotiaat puuttuvat hyökkäyksestä. Vakio taisi sanoa, että valmentaja haluaa tulosta kun hän on puikoissa vain vuoden tai kaksi ja sen takia peluutus menee helposti näin. Olkoon syy vaikka se, mutta tuskin se on Jokerien kehitykselle tulevaisuudessa eduksi.