Kuinka kuumana käyt - Eli mikä on normaali ruumiinlämpötilasi?

  • 3 997
  • 31

Mikä on yleensä normaali ruuminlämpötilasi?

  • 35 - 35,5 °C

    Ääniä: 5 3,4%
  • 35,5 – 36 °C

    Ääniä: 13 8,8%
  • 36 – 36,5 °C

    Ääniä: 52 35,1%
  • 36,5 – 37 °C

    Ääniä: 59 39,9%
  • 37 – 37,5 °C

    Ääniä: 5 3,4%
  • 37,5 – 38 °C

    Ääniä: 2 1,4%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 11 7,4%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 1 0,7%

  • Äänestäjiä
    148
Normilämpötila on suunnilleen 36,6-36,8. Vähän yli 37 alkaa tuntua kuumeiselta, aika harvoin kuumetta kyllä esiintyy, ehkä parin vuoden välein. Muutaman kerran on ylittänyt 38 ja kaksi kertaa 39. Ekan kerran joskus penskana ja aika raato sitä oli silloin. Toissa kesänä nosti aamun ja päivän aikana kuumeen ja illalla oli jo 39,6. Ja syynä oli kun edellisenä päivänä olin istunut autossa, missä oli rikki mennyt ilmastointi. Puhalsi siis vain kylmää. Ja eihän se kesällä mitenkään pahalta tuntunut, päinvastoin, kun ulkona oli kuuma. Seuraavana päivänä jo kuume laskikin ja ei tainnut enää illalla olla juuri ollenkaan.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Jään yleensä hitusen alle 36:n. Tyypillinen kuume on pahimmillaan tasan 37, sitä selvästi korkeampi lukuja ei ole ollut varmaan vuosikymmeneen. Kuume-ennätys on 39 astetta suunnilleen 16 vuoden takaa.

Sormet ja varpaat palelee sisälläkin päivittäin joka talvi ja kämmenselkään ilmestyy jopa pientä verenvuotoa ilman rasvausta (on ilmestynyt jo nyt, vaikka kelit on syksyisiä). Kaikki lämpö tuntuu keskittyneen päähän, johon ei tarvitse laittaa pipoa alle 10 asteen pakkasilla - ja jos laittaa, niin hikeä pukkaa jo pelkästä kävelystä.
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
35,5 on meikäläisen normaalilämpö. Siitä on ollut se kärsimys, että hikoilua syntyy todella helposti, toisaalta ulkona voi käyskennellä T-paidassa, kun muut jo pistävät villatakkia ylle. Alin mittaamani lämpö on ollut 34,6 ja ylin, minkä muistan lienee parin vuoden takaa 39,5 ja se olikin jo sairaalareissu edessä.....melkein.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minun aikanani kaikilta mitattiin lämpö intin alussa pariin otteeseen (vaikkei ollut kuumetta) ja laitettiin koneelle/paperiin ylös, ettei tuollaista pääse tapahtumaan. Mutta se olikin jo silloin vuosi 2004.
No, parikymmentä vuotta aikaisemmin ei ollut tuollaista menetelmää. Hyvä homma, jos asiaan on ruvettu kiinnittämään huomiota. Itse kun olen kuumeessa jo mittarin näyttäessä 36,7.

t. nimim. 18 km hiihtomarssilla latua aukomassa 37,2 lämmöillä
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Normilämpö on siinä 36,8 tuntumassa.
Kuumetta kestän hyvin ellei mukana ole tapponuhaa/yskää.

Ennätykset eivät juuri lämmitä, sillä olin kuolla 3kk iässä keuhkokuumeeseen jossa kuumetta oli pahimmillaan 41+ astetta. Yli 40 asteen kuume on ollut myös aikuisella iällä, silloinkin keuhkokuumeen peruina.

Vauriot ovat jääneet rasitusastmaan. Aivovauriosta ei ole tieteeellistä faktaa.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Sanoisin että tuossa 36-36.7 olis se omin raja. Jos menee tuohon 36.9-37.2 asteille, niin kamalan kuumeinen olo jo silloin. Mikä on kyllä ihmeellistä. Jos mittaan kuumeen ja mittari näyttää 36.8 niin samantien menen burana-kipalle.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Olen näköjään normikansalainen peruslämmön osalta, 36.6 näyttää mittari silloin kun kaikki on fyysisellä puolella kunnossa. Heikon olon huomaan vasta kun ollaan yli 37.5. Sitten kun lähestytään 39 asteen lukemia niin niveliä särkee, heikottaa, janottaa, pierettää, panettaa ja pelottaa yhtaikaa. Lähestulkoon siis klassisen krapulan oireet.

Ennätys joskus lapsena jonkun rokon yhteydessä about 41 astetta. Ei se muistaakseni kovin kuolemalta tuntunut, mutta olisiko niin että lapsena kuumetta kestää paremmin?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös