Mainos

Kuinka käytät kännykkääsi? Oletko sinäkin aina äänettömällä?

• 4 053
  • 50

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti T74
Yksi asia lisää niin monen muun asian sekalaiseen joukkoon mitä en ymmärrä. Mitä helevettiä se kännykkä tekee auki yöllä? Varsinkaan, jos kumminkin suurin osa sanoo pitävänsä sen äänettömällä ettei hulttio-kaverit soittele baarista.

Näin poikamiehen näkökulmasta: Varsinkin loppuviikosta (eli ke-su) puhelimeen tulee aina silloin tällöin klo 01-04 viestejä/puheluita, joihin kannattaa vastata.

Tietenkin jos aamulla on aikainen herätys ja pakollinen meno, niin silloin puhelin pysyy kiinni tai ainakin äänettömällä aamuun asti.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Piippaus rules

Niin, itse olen näköjään myös sitä koulukuntaa, jolla känny on hissuksiin kaiket päivät.

Työkännyä nyt tulee pidettyä äänellisellä, mutta oma on lähes aina piippauksella. Tämä siitä syystä, että allekirjoittanutta lähes oksettaa "persoonalliset soittoäänet", ehkä tämä on siis protestiliike hiljaisuuden puolesta.

Ulkona jne. nyt tulee pidettyä ääniä, koska allekirjoittaneen vanhaan kunnon 5110:ssa ei ole sitä vibraattorivehjettä.

Täältä tähän

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On se kumma, että ihmisillä on aina asiaa toisilleen kaikkein eniten sunnuntaiaamuna neljän aikoihin. Tuota varten ovat vastaajat olemassa ja mikäs sen hauskempaa aamulla kuin kuunnella jonkun juopon örinää ja naureskella, sama kaveri sitten soittaa iltapäivällä uudestaan ja kysyy että oliko hän soittanut.

Oma puhelimeni on joka yö äänettömällä ja muutenkaan läpi eivät pääse kuin ne joiden numeron olen tallentanut muistiin, kaikki muut jäävät äänettömäksi. Vastaaja on niille jotka eivät numeroaan voi näyttää, mutta eivät myöskään koskaan mitään vastaajaan jätä!?

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jatkuvasti päällä (myös äänet) ja jos virta loppuu niin johdonpäähän. Esim siskollani on sellainen raivostuttava tapa että häntä ei saa koskaan "kiinni" koska hän pitää kännykkäänsä ainoastaan silloin päällä kun ajattelee että soittaa johonkin. Edellinen on minusta täysin järjetöntä koska nykyään kännykkä on kommunikointi väline. Tosin ei ainakaan pääse laskut nousemaan. Ainoastaan yöksi äänetön toiminto päälle.

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
No nykyään tulee pidettyä puhelinta 90% äänettömällä. Aikaisemmin oli työnantajan puhelin niin sitä tuli/täytyi pitää "hereillä" koko ajan.
Muutenkin kun olen pihi mies en soittele ns. turhia enään kun itse joutuu maksamaan.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti teemu73
On se kumma, että ihmisillä on aina asiaa toisilleen kaikkein eniten sunnuntaiaamuna neljän aikoihin. Tuota varten ovat vastaajat olemassa ja mikäs sen hauskempaa aamulla kuin kuunnella jonkun juopon örinää ja naureskella, sama kaveri sitten soittaa iltapäivällä uudestaan ja kysyy että oliko hän soittanut.

Oma puhelimeni on joka yö äänettömällä ja muutenkaan läpi eivät pääse kuin ne joiden numeron olen tallentanut muistiin, kaikki muut jäävät äänettömäksi. Vastaaja on niille jotka eivät numeroaan voi näyttää, mutta eivät myöskään koskaan mitään vastaajaan jätä!?
Jep, mutta entäs jos siinä vastaajassa on aamulla kuunnellessa seuraava viesti: "Moi, täällä Aune. Saavuin juuri kotiin ja olen ajatellut sinua kovasti. Haluaisin tosi kovasti sinut tänne viereeni - nyt ja heti. Olen tosi kuuma..., mutta minulla on huono tuuri, et ole kotona, tai toosa ei kelpaa. Soitan Urpolle... Moikka!"

Veikkaan että näin käydessä ei ole enää kännykkä kiinni yöllä:-))

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yleensä suljen puhelimen joskus klo 23.00 jälkeen jos olen kotona. Päivällä pidän soittoäänen päällä mutta en kovin lujalla. Värinä myöskin käytössä sillä muuten en välttämättä kuulisi jonkun soittavan/tekstailevan.

En myöskään halua että numeroni näkyy vastaanottajan näytössä. Soitan sitten uudestaan itse jos joku ei vastaa ja mulla on tärkeätä asiaa.

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koulussa aina tottakai äänettömällä, mutta värinä päällä. Muuten aika harvoin pidän äänetömällä, yleensä vain niissä tilanteissa, joissa on "noloa", tai jotenkin sopimatonta se, kun taskussa piipittää. Yöt on kanssa äänettömälllä, paitsi viestissä piippaus. Muuten on aina soi ja tärisee. Toi vibra muuten on tosi hyvä keksintö, ei sitä pipitystä läheskään aina tahdo kuulla. Joitain harmittaa, jos esim. kaverilla soi kännykkä vieressä, tämä ei minua haittaa, jos ei oo just pussailun kesken tytöllä soi kännykkä taskussa, ja on pakko puhua bestiksen kanssa puol tuntia...

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Äänettömällä luuri on hyvin suuren osan ajasta. Värinä on kehissä, mutta sitä ei kyllä läheskään aina huomaa, varsinkaan siitä jonkun jo mainitsemasta povitaskusta. Yöllä luuri on luonnollisesti kiinni.

Jotenkin outoa, että kaikki pitää puhelinta äänettömällä, mä ainakin kuvittelin, että mun toiminta olisi hieman erikoista tuon suhteen. Ei siitä nyt niin montaa vuotta ole, kun ihmiset vielä halusivat, että luuri pärähtäisi soimaan kaupassa tai bussissa...

Toinen mikä edelleen jaksaa ihmetyttää on tämä jo legendaarinen "junassa". Itse en koskaan kysy keneltäkään olinpaikkaa, mitäpä sillä on merkitystä enkä myöskään vastaa minulle esitettyyn tiedusteluun. En kehtaa, koska joku saattaa kuulla.

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kouluaikaan kännykkä on tietenkin piippauksella, voisi se olla äänettömälläkin, kun en sitä piippausta kuitenkaan kuule. Koulu kun loppuu niin laitan äänet päälle ja illalla joskus klo 22 aikoihin hiljennän piippaukselle, että muutkin välttyvät häiriöltä jos sattuu tulemaan viestiä tai puheluita.

Minusta on ärsyttävää, jos olen käynyt esimerkiksi suihkussa ja joku on soittanut sillä aikaa ja kun soitan hänelle takaisin, niin sitten tivataan, että missäs olit kun et vastannut. Näin tekevät yleensä vanhemmat, mutta sitten jos heille laittaa tekstiviestin ja selittää, että "olin xxx paikassa, ja puhelin oli piippauksella" niin sitten ilmoitetaan, että ei sua mitenkään haluta kytätä tai vahtia.

Pernaveikko: Minä kysyn tuon legendaarisen "missä olet"-kysymyksen yleensä sen vuoksi, että saan sillä selville, pystyykö luurin toisessa päässä oleva henkilö keskustelemaan kunnolla kanssani vai täytyykö hymistellä ja käyttää erilaista salakieltä selvitellessä asiaa. Ja jos henkilö on esim. junassa, kuuluvuus voi pätkiä eikä keskustelusta tule mitään, joten silloin on parempi soittaa myöhemmin, kun junamatka on ohi.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Työpäivästäni suuri osa kuluu äänitystöitä tehden, joten äänettömyys on hommien onnistumisien kannalta tärkeää. Samoin palavereissa asiakas arvostaa sitä, ettei keskustelukumppanin kännykkä jatkuvasti inise. Yleisestä mielipiteestä poiketen en pidä erityisesti tekstiviesteistä. Ihmiset käyttävät niitä ilmiselvästi väärin. Esim. Jos saan viestin jossa kysytään yksinkertaista asiaa, vastaan siihen aukottomasti yhdellä viestillä. Homman pitäisi loppua mielestäni tähän. Mutta ei. Useimmiten saan perään typerän "OK" kuittauksen, jonka lukeakseni joudun taas avaamaan näppäimet, selailemaan valikkoja, lukemaan viestin, sulkemaan valikkoja ja lukitsemaan näppäimet. Ihan turhaa. Pitäisi sopia joku yleinen etiketti, ettei turhia kuittauksia tarvitse lähetellä jos asia on selvä. Kahden tekstiviestin hinnalla kannattaa jo soittaa.

JHagin mainitsemat kaupustelijat ja kerjäläiset ovat minunkin riesanani joka päivä. Taidankin avata aiheesta oman ketjun, ettei tämä kännykkäketju sotkeudu.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Miika-90
Joitain harmittaa, jos esim. kaverilla soi kännykkä vieressä, tämä ei minua haittaa, jos ei oo just pussailun kesken tytöllä soi kännykkä taskussa, ja on pakko puhua bestiksen kanssa puol tuntia...
Kai tiedät mitä silloin pitää tehdä?
Soitat sille bestikselle välittömästi ton puhelun jälkeen ja sovit treffit. Loppuu tuommoinen. Pussailua EI SAA keskeyttää. Puhumattakaan siitä jatkotilanteesta!

Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti kangaroo
Taitaa siellä TPS:n peleissä olla niin hiljaista, että kännykän äänikin kuuluu taskusta ? Vaikka niinhän se on meidänkin areenalla. Viimeksi Pelicans-matsissa suorastaan toivoin että joku soittaisi, että saisi vaihtelua yksitoikkoisuuteen.

Samasta syystä meillä on kiellettyä tuoda nuppineuloja halliin. Naapuripenkillä istuva kaveri saattaa pelästyä pahastikin putoavan neulan aiheuttamaa ääntä. Myös kuiskaamisesta on A-katsomossa kuuleman mukaan viety väkeä ulos ja sisäänpääsy voidaan evätä pelkästä Soneran mainospaidasta.

Viimeksi muokattu:

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äänettömyys on ihanaa

Yllättävän moni näyttää kuuluvan äänettömyyden kannattajiin. Itse pidän puhelinta yleensä aina "julkisilla" paikoilla äänettömällä. Värinä on päällä, mutta olen ilmeisen karaistunut heebo, kun en sitäkään läheskään aina huomaa.

Otan itselleni myös oikeuden sulkea puhelimen ja siksi minua ei usein saa kiinni yöllä tai esim. sunnuntaisin kotoa. Yleensä aina väsyneenä - esim. duunireissulta palattuani - laitan luurin kokonaan kiinni.

pygmalion

Jäsen
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta yleisiä havaintoja tehtyäni en malta olla tunkematta nokkaani tähän soppaan. Melkoinen osa tähän ketjuun vastanneista ilmoittaa syystä tai toisesta pitävänsä puhelinta äänettömällä, sulkevansa sen kokonaan tietyissä paikoissa, tai muutoin välttelevänsä siihen vastaamista. Yksinkertaiselle ihmiselle tulee tästä mieleen kysymys siitä, minkä ihmeen takia kaikilla pitää sitten olla se puhelin mukana aina ja kaikkialla. Tai miksi sellainen ylipäätään pitää kaikilla olla, häh?

Epäilemättä on rajallinen joukko ihmisiä, joilla esim. työnkuvaan kuuluu tavoitettavissa oleminen. Mutta epäilen, että kaikista kännykän omistavista suomalaisista (90%?) aika harvalla lopulta on työ, jossa tällainen tavoitettavuus on välttämätöntä. Nimimerkillä "Vähemmistöryhmään kuuluva". Myönnettäköön toki, että omaa ymmärtämystäni rajoittanee se, että itse olen työaikana aina niin _halutessani_ tavoitettavissa nopeasti joko eemelin tai perinteisen puhelimen avulla.

Anyway, jokaisella on tietysti omat enemmän tai vähemmän pätevät syynsä sille, miksi puhelimen mukana oleminen on "välttämätöntä". Itse kuulun siihen ilmeiseen harvalukuiseen ihmislajiin, joka ei kaikkina aikoina edes halua olla tavoiteltavissa, ei vaikka lähimmäiset toisinaan tilittävät, että "sua on niin vaikeaa saada kiinni...". Itse arvostan omaa yksityisyyttäni siinä määrin, etten näe asiassa mitään ongelmaa.

No joo, jos palataan lähemmäs alkuperäistä kysymyksenasettelua, haluan kysyä, olisiko puhelimen käyttötapojen ohella oleellista pohtia myös sitä, miksi sitä ylipäätämme käytämme (tai siis te käytätte). Miksi puhelimen pitää olla yöllä päällä? Miksi monet eivät osaa käydä lätkämatseissa/ ulkona syömässä tms. ilman puhelinta? Mitä se kertoo meistä, että nykyisten käyttäytymiskoodien mukaan on aivan soveliasta keskeyttää (tärkeäkin) kahdenkeskinen tapaaminen tai muu sosiaalinen vuorovaikutustilanne (täysin "turhankin") henkilökohtaisen puhelun takia? Miksi ihmisten on niin vaikeata suunnata huomiotaan johonkin asiaan tai läsnäoleviin lähimmäisiin, ilman että vähän väliä on tarkastettava puhelimen tila, tulleet viestit tai näytön toimivuus?

Miksi ihmisen pitäisi olla jatkuvasti muiden tavoitettavissa?

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti pygmalion
...minkä ihmeen takia kaikilla pitää sitten olla se puhelin mukana aina ja kaikkialla. Tai miksi sellainen ylipäätään pitää kaikilla olla, häh?

Ainakin minulla se on enemmän siksi, että saan tarvittaessa muut kiinni, kuin ollakseni itse tavoitettavissa. Puhelin säästää uskomattoman määrän kilometrejä ja askeleita. Toki on sellaisiakin numeroita, joista tuleviin puheluihin vastaan vaikka kesken saunan lämmittämisen. Erinomainen vekotin, kunhan se on rengin asemassa.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kännykkä on mukana aina sen vuoksi, että ei jää mistään tärkeästä paitsi HALUTESSAAN!
Eli siis päivällä on mahdollisuus tietää missä mennään.

Ja voi soitella siltä tuntuessa.

Minua puhelimella tavoittavat joutuu usein pettymään kun en vastaa, soitti sit vaikka kymmenen kertaa.
Syynä voi olla se, että ei ole numeronäyttö päällä. Mä kun en tuntemattomille puhu. Laittakaa tekstari ja tunnustakaa se rakkauden hehku siinä!
Tai haukkukaa alimpaan helvettiin vastaajassa..:0

pygmalion

Jäsen
Viestin lähetti Oloneuvos
Erinomainen vekotin, kunhan se on rengin asemassa.

Näin siis teoriassa. En suinkaan epäile, etteikö Veli Neuvokas osaisi elää tämän ohjenuoran mukaan, mutta jotenkin minusta tuntuu, että suurin osa puhelimen kantajista ei osaa. Onko kännykästä, tavoitettavuudesta, "ajan tasalla pysymisestä" tjsp. tullut useimmille jonkinlainen itseisarvo? Korjatkaa toki, jos olen väärässä...

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kännykästä, tavoitettavuudesta, "ajan tasalla pysymisestä" tjsp. tullut useimmille jonkinlainen itseisarvo? Korjatkaa toki, jos olen väärässä...
En kuolisi jos olisin päivän ilman puhelinta, mutta kun sellainen on, miksei sitä hyödyntäisi. Enemmän vituttaa se, että jää paitsi jostain sen takia kun luuri on kotona.

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Äänet päällä:

-Himassa, kylässä, kaupungilla, viihteellä

Tärinä:

-Koulussa, julkisissa kulkuneuvoissa, vitutuksessa, tenttiin lukiessa

Kiinni:

Nukkuessani, tentissä, konserteissa, leffassa, akun ollessa loppumassa, kun tiedän tarvitsevani puhelinta myöhemmin, erinäisissä tilaisuuksissa

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yksinkertaiselle ihmiselle tulee tästä mieleen kysymys siitä, minkä ihmeen takia kaikilla pitää sitten olla se puhelin mukana aina ja kaikkialla. Tai miksi sellainen ylipäätään pitää kaikilla olla, häh?

Siksi, koska Suomessa ei ole puhelinkoppeja, toisin kuin muissa maissa. Luurin pitää olla mukana, jos itse tarvitsee soittaa johonkin.

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
hohoijaa... ompas turha ketjua, pakko vastata.

Tekstiviestit on aivan kauhea keksintö, ikinä en niihin vastaa, en myöskään yleensä soita kenellekään takaisin, oikeastaan puhelin on minulle aika turha kapistus. Joku ääni siinä pärisee kun joku soittaa ja jos ei pärise niin se on pois päältä, usein sen takia että akku on tyhjentynyt kun olen unohtanut sen ladata.

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos on tärkeä keskustelu menossa, en vastaa puhelimeen, ellen odota jotain erityisen tärkeää puhelua. Tekstiviestiin voi vastata (jos siihen yleensä on tarvetta) silloin kun jaksaa/muistaa/ehtii. Mutta minulla ei tällä hetkellä ole rannekelloa, joten kännykkän toimii minulle myös ajannäyttäjänä ja saatan vilkuilla sitä ennemmin kellonajan vuoksi kuin mahdollisten yhteydenottojen takia.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Minulla on sellainen "viisas" Nokian kapula. SE värisee vain silloin jos/kun saan hepulimeeni viestejä Tatjanalta, Veeralta tai muilta fyysisen ammatin raskauttamilta neideiltä. Se tuntuu niin orgastiselta kun tuo pieni nokialainen rupeaa värisemään housun vasemman puntin taskun pohjilla...

PS: Nokialla on kuulemma uusi Turbo-väristin asennettavissa kaikkiin suosittuihin 3330-malleihin. Se antaa kapulaan törkeen hillittömät värinät ja sitten se laukee purskuttaen akkukemoja pitkin puntteja jo puolen minuutin jälkeen...

Miguel

Jäsen
Koulussa tavallisesti värinällä, paitsi koepäivinä äänetön tai virta pois. Golf-kentällä hiljaisena. Muuten lähes kaikkialla äänet tasolla 2 ja samanaikaisesti värinä päällä. Kotona jätän puhelimen usein jonnekin, joten en välttämättä huomaisi pelkkää värinää. Liikkuessani esim. kaupungilla taas en yleensä kuule soittoa, vaan värinä ilmoittaa. Siis äänet ja värinä ovat molemmat päällä, jottei koko ajan tarvitsisi vaihdella käyttöprofiilia ja profiilin vaihdon unohtuessa puhelut eivät jäisi huomaamatta. Yleensä öisinkin äänet ovat päällä, mutta joskus esim. lomilla pidän piippauksella; piipatessaan se herättää aamulla kevyestä unesta (sikeästä tuskin), mutta ei häiritse muita. Enää kun ei onneksi tarvitse varoa pilapuheluita keskellä yötä, kuten yläasteaikoina joskus saattoi.

Joskus harvoin juodessani pidän äänet täysillä ollessani jossain vilkkaassa paikassa, sillä aistien heikentyessä värinääkään ei aina huomaa. Tämän vuoden Lahden Taiteiden yönä ne unohtuivat yöksi päälle sammahdettuani (kotiin) melko ajoissa, mutta aamulla näytöllä luki: 2 puhelua tullut. Sikeästi on silloin nukuttu!

Käytän puhelinta hyvin vähän, viimeisimmät laskut ovat tainneet olla alle 10 euroa. Syy on selvä: soittelen ja vastaanotan puheluja vain hyvin pienessä piirissä, johon kuuluvat äidin ja veljen lisäksi muutamat tietyt kaverit.

Olen yllättynyt tämän viestiketjun vastauksista. En tiennytkään, että niin monet pitävät äänettömällä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy