Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta yleisiä havaintoja tehtyäni en malta olla tunkematta nokkaani tähän soppaan. Melkoinen osa tähän ketjuun vastanneista ilmoittaa syystä tai toisesta pitävänsä puhelinta äänettömällä, sulkevansa sen kokonaan tietyissä paikoissa, tai muutoin välttelevänsä siihen vastaamista. Yksinkertaiselle ihmiselle tulee tästä mieleen kysymys siitä, minkä ihmeen takia kaikilla pitää sitten olla se puhelin mukana aina ja kaikkialla. Tai miksi sellainen ylipäätään pitää kaikilla olla, häh?
Epäilemättä on rajallinen joukko ihmisiä, joilla esim. työnkuvaan kuuluu tavoitettavissa oleminen. Mutta epäilen, että kaikista kännykän omistavista suomalaisista (90%?) aika harvalla lopulta on työ, jossa tällainen tavoitettavuus on välttämätöntä. Nimimerkillä "Vähemmistöryhmään kuuluva". Myönnettäköön toki, että omaa ymmärtämystäni rajoittanee se, että itse olen työaikana aina niin _halutessani_ tavoitettavissa nopeasti joko eemelin tai perinteisen puhelimen avulla.
Anyway, jokaisella on tietysti omat enemmän tai vähemmän pätevät syynsä sille, miksi puhelimen mukana oleminen on "välttämätöntä". Itse kuulun siihen ilmeiseen harvalukuiseen ihmislajiin, joka ei kaikkina aikoina edes halua olla tavoiteltavissa, ei vaikka lähimmäiset toisinaan tilittävät, että "sua on niin vaikeaa saada kiinni...". Itse arvostan omaa yksityisyyttäni siinä määrin, etten näe asiassa mitään ongelmaa.
No joo, jos palataan lähemmäs alkuperäistä kysymyksenasettelua, haluan kysyä, olisiko puhelimen käyttötapojen ohella oleellista pohtia myös sitä, miksi sitä ylipäätämme käytämme (tai siis te käytätte). Miksi puhelimen pitää olla yöllä päällä? Miksi monet eivät osaa käydä lätkämatseissa/ ulkona syömässä tms. ilman puhelinta? Mitä se kertoo meistä, että nykyisten käyttäytymiskoodien mukaan on aivan soveliasta keskeyttää (tärkeäkin) kahdenkeskinen tapaaminen tai muu sosiaalinen vuorovaikutustilanne (täysin "turhankin") henkilökohtaisen puhelun takia? Miksi ihmisten on niin vaikeata suunnata huomiotaan johonkin asiaan tai läsnäoleviin lähimmäisiin, ilman että vähän väliä on tarkastettava puhelimen tila, tulleet viestit tai näytön toimivuus?
Miksi ihmisen pitäisi olla jatkuvasti muiden tavoitettavissa?