Kravattisolmu

  • 17 052
  • 50

Millainen kravattisolmu?

  • Yksipuoleinen

    Ääniä: 55 26,3%
  • Kaksipuoleinen

    Ääniä: 73 34,9%
  • Riippuu täysin kravatista

    Ääniä: 10 4,8%
  • Käytän rusettia - kravatti on teekkareita ja muita juntteja varten

    Ääniä: 4 1,9%
  • En tiedä - isi tekee mulle aina solmun

    Ääniä: 67 32,1%

  • Äänestäjiä
    209

Taasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat
Joskus pienenä tyttönä harjottelin tuon kakspuolisenkin mutta nyt sujuu enää vain ykspuolinen. Ja tätäkin taitoa joutuu käyttämään vain jos ukko joskus suostuu krakan pistämään kaulaansa...
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Solmun teko onnistuu kyllä vaikka silmät kiinni, molemmat tyylit. Mutta siinä tekovaiheessa mitottaessa krakaa ilmenee suuria vaikeuksia.
En voi käsittää miten on niin hankalaa saada siitä sopivan mittaista.
 

JanJ

Jäsen
Joka työpäivä pitää krakaa kaulassa roikuttaa. Ja niin on ollut jo vuosia. Joten joka aamu solmin uuden solmun. Ilman peiliä tietenkin. Solmioneula kuuluu myös vakiovarustukseen.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JanJ
Joka työpäivä pitää krakaa kaulassa roikuttaa. Ja niin on ollut jo vuosia. Joten joka aamu solmin uuden solmun. Ilman peiliä tietenkin. Solmioneula kuuluu myös vakiovarustukseen.

Kravattia voi käyttää kahdella tavalla: hyvin ja huonosti. Molempia tapoja näkee paljon. Kravatti on myös pitkälle suhtautumiskysymys. Jos sen ottaa pakkona, tulee sitä 'kantaneeksi' usein väkipakolla, joka näkyy tarkkasilmäiselle ulospäin.

Olen töissä käyttänyt kravattia päivittäin yli 20 vuotta. Kertoo sen, että olen ollut asiakaspalvelutehtävissä. Kokemuksen suomalla rintaäänellä opastan halukkaita nuoria kanssalukijoita seuraavin jipoin jo normein:

- kravattisolmu tehdään joka päivä uudestaan. Kravattia säilytetään joko telineessä tai muuten suorana silloin, kun sitä ei tarvita. Jos joudut säilömään kravattia väliaikaisesti esim taskussa, on kankaalle paras tapa rullata kraka esim povitaskuun. Näin ei halpaankaan kravattiin kehity taipeita. Silkki on muuten ainut oikea materiaali kravateille, eikä niiden hintakaan ole mahdoton.

- itse käytän englantilaista solmua maustaen sitä ns 'reaganinrypyllä'. Eli solmu tehdään sopivan löysäksi. Ei veltoksi, eikä hirttosilmukan kireäksi. Reaganinryppy on solmun alle jätettävä uuma aka vako, jolloin roikkuosuus jakaantuu siististi välivaolla. Olen kovin harvoin nähnyt onnistunutta kaksipuoleista solmua, jota pidän ryhäskeijoversiona. Tsori. Kaksipuoleinen on minusta hiihtoliittoversio.

- kravatti kruunaa asun kenkien lailla. Jos kengät ovat huonossa plankissa, nauhat vetää viimeisiään ja kravatin yläreuna on kulunut parransängestä ikisolmun kohdalta: pojat: peli on pelattu. Resupetterit jäävät usein ilman. (Mustat tai kenkien väriset sukat, jotka peittävät nilkat riittävän ylös. Kun sukat on pesty sata kertaa, paiskaa ne roskiin.) Kravatin valinta vaatii edes ripauksen esteettistä silmää. Perusperiaatteet: yksivärinen paita, kravatissa voi olla kuvioita, raitaa tai aiheita enemmän. Ruutu/raitapaita, kravatiksi iisimmin kuvioitu. Räikeät ja voimakkaat värit ja kuviot molemmissa vaatii osaamista yhdistellä. Valkoinen paita on arvokas, työpaitana kelpo neutraali on vaaleansininen. Nuorekkuutta voi lisätä sävyin ja kuosein tilanteen ja iän mukaan.

- onnistunut ja harkittu kokonaisuus ovat viesti itsestään esim työnhaussa, josta on toisaalla puhuttukin. Kravatti, kengät, yleisilme ja olemus ovat aiheet, jotka luovat kantajastaan ensivaikutelman. Vyössä ei soisi olevan esim pääkallologoja; pidettäköön työrensselit iisimpinä.

- kravatin oikealla pituudella on kaksi mittaa. Joko siten, että kravatti alaosastaan loppuu heti vyönsoljen alapuolelle tai siten, että näkyvä osa on pari senttiä sisäpuolle jäävää pidempi. Kravatti ei koskaan saa roikua munissa asti, eikä alapuoli saa olla yläpuolta pidempi.

Ja kuten tiedämme, ensivaikutelma tehdään puolessa minuutissa ja sen voi tehdä vain kerran.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Senior
Ja kuten tiedämme, ensivaikutelma tehdään puolessa minuutissa ja sen voi tehdä vain kerran.
Jenkkikouluttajat ja manuaalit ovat vielä jyrkempiä.
Puhutaan käsitteestä first three seconds ja sitä vaikutelmaa ei tosiaan voi enää muuttaa.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JanJ
Jenkkikouluttajat ja manuaalit ovat vielä jyrkempiä.
Puhutaan käsitteestä first three seconds ja sitä vaikutelmaa ei tosiaan voi enää muuttaa.

Kuten tiedetään, amerikassa kaikki on isompaa, nopeampaa, parempaa jne.

Tottahan se on, että 'peli pelataan' muutamissa sekunnissa, korkeintaan aikaa on puoli minuuttia. Osin riippuu siitä, puhutaanko, kätelläänkö, esitelläänkö.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Ylös.

Mistä saa stadista huokealla kravatinpidikkeen? siis sellanen joka pitää skragan kiinni paidassa... Tattis etukäteen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kolmesti olen käyttänyt kravattia, viimeksi 1994, joten kysymys on irrelevantti.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Ylös.

Mistä saa stadista huokealla kravatinpidikkeen? siis sellanen joka pitää skragan kiinni paidassa... Tattis etukäteen.

Anteeksi tyhmälle, joka pitää skragaa duunissa joka päivä, mikä on kravatinpidike? Ajattelitko vuokrata ylimääräisen kaulan, vai mistä tässä on kyse?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ranskalainen solmu on vakio. Tuo ns yksinkertainen jää jotenkin vajaaksi...kuten yleensäkin britit:)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Anteeksi tyhmälle, joka pitää skragaa duunissa joka päivä, mikä on kravatinpidike? Ajattelitko vuokrata ylimääräisen kaulan, vai mistä tässä on kyse?

Eiköhän tuo solmioneulaa tarkoita. Valitettavasti en osaa antaa kysyjälle vastausta, koska olen omani saanut duunista lahjaksi.

Sitten itse äänestykseen. Olen jo vuosikaudet käyttänyt Windsorin solmua, joka on itse asiassa kolminkertainen (linkki on vanhentunut, mutta tuo ranskalainen lienee puoli-Windsor). Ihan joka päivä tai edes joka viikko ei tuota narua tarvitse kaulaan sitoa, joten toisinaan täytyy vähän aikaa muistella, miten se taas menikään. Sitten se taas tulee selkäytimestä tai lihasmuistista, ja sormet muotoilevat tutulta näyttävän solmun kaulaan.

Ja sitten välitön korjaus. Tarkistin, että onhan se käyttämäni solmu nimeltään Windsor, ja huomasin tehneeni sen kaikki nämä vuodet hieman väärin. Olen kiertänyt leveän pään kapean pään päältä, kun se pitäisi kiertää alta. Omistan erään pukeutumisoppaan, josta aikoinani opettelin Windsorin mallin, mutta kirja on ollut jo muutaman vuoden hukassa, joten en voi tarkistaa asiaa siitä. Pitikin sattua!

Tässä on hyvä video, jossa näytetään selkeästi ja rauhallisesti, miten Windsor solmitaan:

http://pikaopas.net/index.php/component/seyret/?task=videodirectlink&id=151

Huomio nro 2: Kun klikkaa kuvaa, näkee saman videon suoraan youtubessa. Siellä videon esittely kertoo, että on olemassa kaikkiaan neljä erilaista versiota Windsorista. Ilmeisesti käyttämäni versio on ollut joku noista kolmesta muusta, mutta linkittämäni video esittää ilmeisesti aitoa ja alkuperäistä Windsor-solmua.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eipä tuota naurettavaa hirttoköyttä ole tarvinnut kovin usein kaulassa roikottaa, ja samalla solmulla tässä on menty vuosikaudet. Jossain vaiheessa solmu oli sen verran kulahtanut, että vaimo katsoi järkeväksi päivittää sen.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mistä saa stadista huokealla kravatinpidikkeen?
Halvalla sellaisen varmaankin saa hakaneulasta tai nuppineulasta, tai vaikka klemmarista. Mullakin on sellainen yrityslahjana saatu jätti-klemmari juuri tuohon tarkoitukseen. Mutta jos haluat sellaisen ettei sulle naureta, niin käypä kysymässä paikoista joissa myydään kravatteja. Niitä taasen myydään yleensä pukujen välittömässä yhteydessä. Vaikka onhan niitä pelkkiä kravatti-kojujakin.

Stokkalta tai Sokokselta löytyy varmasti. Ja uskoisin että Dressmannilta ja Tie-rackista myös.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mistä saa stadista huokealla kravatinpidikkeen? siis sellanen joka pitää skragan kiinni paidassa... Tattis etukäteen.
Jos huokeaa etsit, niin ehdotan käyntiä jossakin halpamarketissa. Saahan noita telineitä myös Stockalta ja Sokoksesta, ja varmaan myös aidolla genuiininnahalla vuorattuna. Rakenteeltaan vastaavan ja täysin toimivan vempeleen saa kuitenkin jostain kansanbutiikista murto-osahintaan.

Ostin muutama kk sitten Tarjoustalosta useammankin vaatetankoon ripustetavan telineen, kuhunkin menee noin 20 skragaa. En muista tarkkaa hintaa, mutta eivät ne montaa euroa maksaneet. Yksinkertainen ja käypä konstruktio, kravatit pysyvät siistinä ja järjestyksessä.

Stadista löytyy Tarjoustalo ainakin Arabialta. Biltema saattaa myös olla potentiaalinen ostopaikka. Sitten on maalla noita Vapaa-Valintoja, Tokmanneja ja Robinhoodeja, mutta niitä ei taida löytyä stadista.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Modifioitu Windsor on käytössä.

Krakoja löytyy kaapista noin 30 kappaletta. Ei kyllä tarvitse käyttää viikottain.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kaksipuolista käytän. Intissa oli hassua kun sain valituksia että skraga näyttää kamalalta. En osannut silloin kun solmia kuin kaksipuolisen ja sehän näyttää kapeaissa skagoissa aika rumalta. Sitten kun seurasin muiden skragan solmintaa opin yksikertaisen mallin. Niin en siis käytä kapeata (ja rumaa) skragaa mutta en myöskään kamalaa 70-luvun purjeen kokoista.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Niin en siis käytä kapeata (ja rumaa) skragaa mutta en myöskään kamalaa 70-luvun purjeen kokoista.
Mistäköhän näitä kalevisorsia saisi? Ihan sama minkälainen paita on alla, kun kalevisorsa peittää kuitenkin kaiken.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Paha vastata äänestykseen kun ei ole hajuakaan mitä tarkoitetaan yksi- tai kaksipuoleisella. Solmun jota käytän olen oppinut tuntemaan englantilaisena solmuna. Toinen minkä tiedän on windsorsolmu, mutta se on jo liian vaikia meikäläisen sormille.

EDIT: Jahas eli Senior selittikin tuosta englantilaisesta ylempänä..
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Windsor lähes aina. Eipä kravattia tule pidettyä kuin juhlissa (2-5 kertaa vuodessa) mutta ihan mielelläni sitä pidän, enkä koe sitä mitenkään "pakkopullana". Yleensä olen melko tarkka, että solmu on kunnollinen ja siisti. Kerran kun sitä käyttää niin hoidetaan homma kunnialla loppuun.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Koska vaihtoehtona ei ollut "En tiedä - äiti tekee mulle aina solmun", niin äänestin viimeistä, eli "En tiedä - isi tekee mulle aina solmun".
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan yksinkertainen=toispuolinen, on meikäläisen krakasolmu. Varsinkin silkkikravatissa tuo on aivan käyttökelvoton solmu. Tarttis varmaan opetella noita muitakin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mistäköhän näitä kalevisorsia saisi? Ihan sama minkälainen paita on alla, kun kalevisorsa peittää kuitenkin kaiken.
Niissä on todellakin tyyliä. Näin taannoin valokuvan enoni häistä, noin vuonna 1975, joissa toisella enollani oli kaulassa myrkynvihreä kalevisorsa oransseilla pallokuvioilla. Sellaista voisi pitää jatkuvasti, kävisi ruokalapuksikin.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
En tiedä, isi tekee mulle aina kravaattisolmuin..

Todellisuudessa en ole varmaankaan ikinä käyttänyt kravattia, enkä muistaakseni kyllä rusettiakaan..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös