Viestin lähetti JanJ
Joka työpäivä pitää krakaa kaulassa roikuttaa. Ja niin on ollut jo vuosia. Joten joka aamu solmin uuden solmun. Ilman peiliä tietenkin. Solmioneula kuuluu myös vakiovarustukseen.
Kravattia voi käyttää kahdella tavalla: hyvin ja huonosti. Molempia tapoja näkee paljon. Kravatti on myös pitkälle suhtautumiskysymys. Jos sen ottaa pakkona, tulee sitä 'kantaneeksi' usein väkipakolla, joka näkyy tarkkasilmäiselle ulospäin.
Olen töissä käyttänyt kravattia päivittäin yli 20 vuotta. Kertoo sen, että olen ollut asiakaspalvelutehtävissä. Kokemuksen suomalla rintaäänellä opastan halukkaita nuoria kanssalukijoita seuraavin jipoin jo normein:
- kravattisolmu tehdään joka päivä uudestaan. Kravattia säilytetään joko telineessä tai muuten suorana silloin, kun sitä ei tarvita. Jos joudut säilömään kravattia väliaikaisesti esim taskussa, on kankaalle paras tapa rullata kraka esim povitaskuun. Näin ei halpaankaan kravattiin kehity taipeita. Silkki on muuten ainut oikea materiaali kravateille, eikä niiden hintakaan ole mahdoton.
- itse käytän englantilaista solmua maustaen sitä ns 'reaganinrypyllä'. Eli solmu tehdään sopivan löysäksi. Ei veltoksi, eikä hirttosilmukan kireäksi. Reaganinryppy on solmun alle jätettävä uuma aka vako, jolloin roikkuosuus jakaantuu siististi välivaolla. Olen kovin harvoin nähnyt onnistunutta kaksipuoleista solmua, jota pidän ryhäskeijoversiona. Tsori. Kaksipuoleinen on minusta hiihtoliittoversio.
- kravatti kruunaa asun kenkien lailla. Jos kengät ovat huonossa plankissa, nauhat vetää viimeisiään ja kravatin yläreuna on kulunut parransängestä ikisolmun kohdalta: pojat: peli on pelattu. Resupetterit jäävät usein ilman. (Mustat tai kenkien väriset sukat, jotka peittävät nilkat riittävän ylös. Kun sukat on pesty sata kertaa, paiskaa ne roskiin.) Kravatin valinta vaatii edes ripauksen esteettistä silmää. Perusperiaatteet: yksivärinen paita, kravatissa voi olla kuvioita, raitaa tai aiheita enemmän. Ruutu/raitapaita, kravatiksi iisimmin kuvioitu. Räikeät ja voimakkaat värit ja kuviot molemmissa vaatii osaamista yhdistellä. Valkoinen paita on arvokas, työpaitana kelpo neutraali on vaaleansininen. Nuorekkuutta voi lisätä sävyin ja kuosein tilanteen ja iän mukaan.
- onnistunut ja harkittu kokonaisuus ovat viesti itsestään esim työnhaussa, josta on toisaalla puhuttukin. Kravatti, kengät, yleisilme ja olemus ovat aiheet, jotka luovat kantajastaan ensivaikutelman. Vyössä ei soisi olevan esim pääkallologoja; pidettäköön työrensselit iisimpinä.
- kravatin oikealla pituudella on kaksi mittaa. Joko siten, että kravatti alaosastaan loppuu heti vyönsoljen alapuolelle tai siten, että näkyvä osa on pari senttiä sisäpuolle jäävää pidempi. Kravatti ei koskaan saa roikua munissa asti, eikä alapuoli saa olla yläpuolta pidempi.
Ja kuten tiedämme, ensivaikutelma tehdään puolessa minuutissa ja sen voi tehdä vain kerran.