Kravattisolmu

  • 17 052
  • 50

Millainen kravattisolmu?

  • Yksipuoleinen

    Ääniä: 55 26,3%
  • Kaksipuoleinen

    Ääniä: 73 34,9%
  • Riippuu täysin kravatista

    Ääniä: 10 4,8%
  • Käytän rusettia - kravatti on teekkareita ja muita juntteja varten

    Ääniä: 4 1,9%
  • En tiedä - isi tekee mulle aina solmun

    Ääniä: 67 32,1%

  • Äänestäjiä
    209

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä tummaa pukua pukiessani ja kravattia solmiessani tulin pohtineeksi perustavaa laatua olevaa kysymystä. Laittaako yksipuoleinen vai kaksipuoleinen kravattisolmu. Pitkällisen pohdinnan jälkeen päädyin yksipuoliseen - se näyttää tällä kravatilla huomattavasti paremmalta. Lisäksi se oli sen verran yksinkertainen, että osasin sen tehdä kivuttomasti.

Mutta arvon foorumiveljet (ja miksei siskotkin, jos kravattia joskus käytätte): Kumpaa solmion solmimistapaa te pidätte parempana?

Jos ette tiedä, mitä yksi- ja kaksipuoleiset solmut tarkoittavat, niin vilkaiskaapa täältä:
http://www.kolumbus.fi/vilmak/nam/solmut.htm

Tuo englantilaiseksi nimitetty näyttänee yksipuoleiselta ja ranskalainen kaksipuoleiselta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kravatti, tuo Illuminatin ja perkeleen luoma riesa miehelle.
En muista miten se tehtiin. Vaatekaappi on täynnä vaimon tekemiä krakasolmuja - jokainen vähänkin järjissään oleva mies tajuaa solmiota pois riisuessaan jättää sen solmun koskemattomaksi - näin se on valmiina seuraavaa kiristystä ja käyttökertaa varten.
 

Särki

Jäsen
Kaksinkertaisen eli kaiketi ranskalaisen solmunteko kuuluu taitoihini. Tekeminen onnistuu kyllä helpohkosti, mutta aluksi on aina kokeiltava kummin päin sitä kravattia on pidettävä kaulalla että solmunteko onnistuu.

Ja viime jouluna ostin isälleni ja veljelleni kravattitelineen, jossa kravattia on pidettävä avattuina, joten solmuntekotaito pysyy hanskassa.
 

Hra Punajuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat HIFK:lle
Viestin lähetti Predator
Vaatekaappi on täynnä vaimon tekemiä krakasolmuja - jokainen vähänkin järjissään oleva mies tajuaa solmiota pois riisuessaan jättää sen solmun koskemattomaksi - näin se on valmiina seuraavaa kiristystä ja käyttökertaa varten.
Näitä ”vähänkään järjissään olevia miehiä” näyttää kyllä olevan merkittävän paljon tässä maassa. Sen verran usein nimittäin näkee solmioita, jotka ovat kuin kaulasta riippuvia kuolleita nahkiaisia. *

Vähänkään järjissään oleville miehille on ominaista myös se, että krakat ovat vaimon/vaimokkeen valitsemia. Söötit eläimet ja hauskat kuviot ovat siten kovaa huutoa. Koska krakahan on kestokulutushyödyke, sama kraka kelpaa vuodesta toiseen, usein vuosikymmenestä toiseen. Sama hirttosilmukka sopii niin juhannushäihin, hautajaisiin kuin pikkujouluihinkin. Kestokulutusominaisuuden takia vähänkään järjissään olevat miehet tuovat solmioidensa leveyden ja värityksen osalta raikkaita tuulahduksia 70- ja 80-luvuilta. Erityisen antoisia vähänkään järjissään olevien miesten bongauspaikkoja ovat valtion virastot, yliopistojen laitokset sekä kesäiset tanssilavat mökkipaikkakunnilla.


Itse kysymykseen vastasin kaksinkertainen solmu. Meikäläinen saa sen helpoimmin täyteläisen näköiseksi ja symmetriseksi ja lisäksi se pysyy parhaiten muodossaan. Toki omassa erinomaisuudessani hallitsen myös englantilaisen solmun, Graumont-solmun, Windsor-solmun…

Punis

* suom. = avataan ne solmut vapaaseen roikotukseen käytön jälkeen, sillä muuten silkkikuidut eivät palaa formuunsa ja solmio menettää muotonsa ja eloisuutensa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen osannut tehdä yksipuoleisen solmun, mutta kun tämän ketjun innoittamana päätin kokeilla sitä ainoaan omistamaani kravattiin, huomasin kauhukseni unohtaneeni tämän taidon... No, ehkä oppii uudelleen, kun vilkaisen ohjeita.

Ilmeisesti taito on harvinainen, kun armeijaurallani jonka ehdin aloittaa vanhojen lomapukujen aikaan, taisin solmia puolen tuvan kravatit ennen ensimmäiselle lomalle lähtöä...

Kravatti on kyllä sellainen hirttosilmukka, että laitan sen kaulaani vasta äärimmäisen pakon edessä. Viimeksi taisin sellaista käyttää serkun häissä lähemmäs 5 vuotta sitten, joten ei onneksi ole tullut useinkaan tarvetta. Pitää osata valita työpaikatkin siten, ettei joudu krakaa käyttämään...
 

Kaivanto

Jäsen
Katsoin ensin nuo linkin solmut ja kaivelin sitten aikani mielikuvaharjoitteilla esiin ainoan osaamani solmun rakentumista. Jonkinlainen kaksipuoleisen variaatio se on, muttei kumpikaan noista. Isä aikanaan opetti. Suomalainen solmu?
 
Tuollainen ranskalainen versio näyttää kaulassa paremmalta, mutta osaan tehdä solmun vain tuon yksinkertaisen mallin mukaan. Harjoitusta tulee kyllä aika vähän, kun töissä krakaa tarvitsen vain muutaman kerran vuodessa, eikä noita hienompia juhliakaan niin kauhean usein ole.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ranskalainen solmu on ihan vakiokamaa. Kravattisolmun osaaminen kuuluu ihan perussivistykseen, pankaas vaan harjoitellen lusmut siellä!
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Lisäys tärkeään aiheeseen:Kunnon solmun lisäksi kravatin kanssa käytetään AINA solmioneulaa.

Kunnon solmu ei ole ´yksipuoleinen´ epäsymmetrinen lätyskä eikä vaimon tekemä vuosien saatossa nuppineulanpään kokoiseksi kiristynyt umppari.
Hyvät tavat ja tyylikkyys kunniaan!

Lisään vielä vähänkin järjissään olevien miesten bongauspaikaksi mitkä tahansa ammattimessut missä tahansa.Kuosin,materiaalin ja solmun lisäksi mielenkiintoista vaihtelua näkyy solmion pituudesta.Ääripäinä kapea 10 cm pitkä tiukkasolmuinen nahkaskraga- leveä 70-lukulainen haaroissa roikkuva.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kaksipuoleinen tietysti, itsetehty. Ja kraka säilytetään aina avattuna. Näin se säilyy toimintakuntoisena ja tyylikkyytensä säilyttävänä vuosikymmeniä, jolloin ei tarvitse toista ostaa.

Ei se oikeasti ole vaikea opetella. Ja kun sen oppii, niin sen tekemiseen menee noin 40 sekuntia.

Kravatista en kyllä juurikaan pidä, ja käytänkin sitä vain ns. pakkotilanteissa. Solmioneula kuuluu myös varustukseen, muutenhan se helvetin liina olisi jatkuvasti pihvilautasella tai kahvikupissa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hah, hauska äänestys.

Äänestän vaihtoehtoa f, "en käytä kravaattia koskaan". Itse asiassa isoveljeni rippijuhlissa kahdeksanvuotiaana minulla sellainen lapsen kravaatti oli, mutta sen jälkeen ei kyseinen kapistus kaulaani ole sujahtanut.

Muokkausta: Voisin taas lukea näitä äänestysvaihtoehtoja, ennen kuin menen mitään höpöttämään. No, laitetaan vaikka heräämisen piikkiin, että olihan tuolla tuollainen "en käytä kravaattia, vaan rusettia" -vaihtoehtokin.

No, en kyllä käyttä rusettiakaan. Että siinä mielessä ihan sama
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Pee
Hah, hauska äänestys.

Äänestän vaihtoehtoa f, "en käytä kravaattia koskaan". Itse asiassa isoveljeni rippijuhlissa kahdeksanvuotiaana minulla sellainen lapsen kravaatti oli, mutta sen jälkeen ei kyseinen kapistus kaulaani ole sujahtanut.

Enää pitäisi tietää, mikä on kravaatti?

Itse aiheeseen sanon, että käytän vähän viitsimisestä riippuen molempia. Enkä koskaan jätä solmua solmioon kun laitan sen kaappiin, menee ikävännäköiseksi koko kapistus.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Kyllä tuo engelsmannien tapa on se meikäläisen käyttämä. Pikkumukulasta saakka tuon olen osannut tehdä. Aika hankalaksi meniskin jos en moista manööveria hallitsisi, sillä tuo "hirttoköysi" roikkuu lähes aina kotoa poistuessa kaulassa, heh.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Viestin lähetti Pee
Hah, hauska äänestys.

Äänestän vaihtoehtoa f, "en käytä kravaattia koskaan". Itse asiassa isoveljeni rippijuhlissa kahdeksanvuotiaana minulla sellainen lapsen kravaatti oli, mutta sen jälkeen ei kyseinen kapistus kaulaani ole sujahtanut.



Niin, ensin olisi kiva omistaa puku, vai mitä Pee?

Itsehän en taida sitä taitoa, miten kravaatti väännetään solmuun. Ainoastaan sanan kirjaimellisessa muodossa solmuun laittaminen onnistuu, mutta ei siten juhlallisesti.

Pitää harjoitella, että tulevaisuudessa ei pidä pyytää vanhempia tai kihlattua apuun.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän se tuo ranskalainen kravattisolmu minulta taittuu. tenavana tämäkin taito opeteltiin, toki välissä sujuvasti unohdettiin, mutta tällä hetkellä onnistuu.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tämän ketjun voisi Stickytä, että on sitten aina kätevästi esillä kun tarvitsee solmia ;)

Englantilaisen minäkin osaan, itse asiassa en edes tiennyt että se on se ennen kuin nyt huomasin, että se pitää oikeastikin tehdä noin. Olin aina vaan miettinyt miten sen kravatin pitää mennä jotta siitä tulee sen näköinen kuin telkkarissa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Perkele en tee solmuja ollenkaan, eli kravattia en käytä.
Armeijassakin oli oltava kaksi skragaa, joista toisessa oli koko ajan solmu valmiina ja toinen roikkui kaapissa avattuna mahdollisten kaappitarkastusten varalta.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Isäni on aina opettanut, että "poikani, se vähän mitä teet, tee kunnolla". Niinpä ainoa oikea solmu on se kaksipuoleinen. Vain sillä sen saa tasapainoiseksi ja identtiseksi. Solmua on tehty n. 15- vuotiaasta lähtien harva se päivä. Solmioni solmiminen tapahtuu käytännössä muita aamuaskareita tehdessä sen kummemmin katsomatta muuten kuin lopputuloksen peilistä. Vaikka senkin jo tietää sormissaan. Nykyisin ongelma on ainoastaan pituudessa. Ne kun ovat jotkut pidempiä ja toiset eivät. Solmiot.

Parhaimmillaan omistin yli 50 solmiota, nykyisin luku on lähempänä kymmentä. Johtunee sitä, että nuorempana tällainen babyface tarvitsi uskottavuutta, nyt ikä näkyy jo naamasta.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksipuoleisen osaan mennen tullen vaikka unissani. Eipä silti, sprigiä tai skragaa en tarvitse kuin häissä ja hautajaisissa, mutta sitten kun johonkin noista tulee mentyä, on vähintäänkin syytä olla tyylikäs. Niinpä myös kummatkin skragani ovat laatukamaa.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Lisäys tärkeään aiheeseen:Kunnon solmun lisäksi kravatin kanssa käytetään AINA solmioneulaa.
Onkos tämä ELÄKELÄISEN mielipide vai ihan oikeasti jonkun etiketin mukainen? Eipä ainakaan allekirjoittanut tai monikaan meikäläisen työympäristössä neulaa käytää. Ja niin, yksipuoleista skragaa käytän.
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Viestin lähetti Designer
Kaksipuoleinen tietysti, itsetehty. Ja kraka säilytetään aina avattuna. Näin se säilyy toimintakuntoisena ja tyylikkyytensä säilyttävänä vuosikymmeniä, jolloin ei tarvitse toista ostaa.
Näin juuri. Predan ihannoima säilötty solmu on peruja ajalta, jolloin Kalevi Sorsa (RIP) oli suomalaisen solmiomuodin edelläkävijä. Toki kravattihenkarista pitää löytyä suht laaja valikoima solmioita ja joihinkin ohuisiin ns. hiirenhäntäkravatteihin kuuluu ilman muuta tehdä toispuoleinen solmu.

Olen erään kerran ajanut miljoonaa hätäaputöihin tekemään isäukolleni kravattisolmua. Seitsemän (7) vuoden ajan hyvin toiminut solmu oli pään läpi pujotettaessa päässyt aukeamaan ja katastrofi oli lähellä.

Ike
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Viestin lähetti Nikke
Onkos tämä ELÄKELÄISEN mielipide vai ihan oikeasti jonkun etiketin mukainen? Eipä ainakaan allekirjoittanut tai monikaan meikäläisen työympäristössä neulaa käytää. Ja niin, yksipuoleista skragaa käytän.

Nimenomaan etiketin mukaan neulaa on käytettävä.
Nää on näitä juttuja,joillekin kuten minulle etiketillä ja tavoilla on suuri merkitys ja ilahdun kun tämmöisistä -monien mielestä mitättömistä pikkujutuista-kaltaiseni tunnistan.Kengät killtää,parta ajettu,tukka hyvin ja hyvinsolmitussa kravatissa neula.

Vapaa-aika on asia erikseen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Eisenhower
Näin juuri. Predan ihannoima säilötty solmu on peruja ajalta, jolloin Kalevi Sorsa (RIP) oli suomalaisen solmiomuodin edelläkävijä.




So not? 70-luvun solmiot olivat vallan mainioita kapistuksia. Niissä oli niin paljon kangasta, että tarvittaessa niistä pystyi kehittämään ns. Bermuda-lannevaatteen (myös niiden huikea värikirjo sopi tuollaiseen kevyeen City Tarzanin Hietsutyyliin).

Minä en yleensä krakaa käytä. Jos minä olen esim. työssäni saanut hankituksi vuosien varrella jonkinlaista arvoasemaa, niin ei sitä ole ainakaan solmion käytöllä saavutettu. Urani alkutaipaleella kraka oli vielä "must", mutta nykyisin sitä ei enää edellytetä. Työpaikallani on tosin edellytyksenä se, että minun ikäiseni miehet eivät tule töihin farkuissa ja lenkkitossuissa. Tämä vaan selvennyksenä, kun niin moni tässä ketjussa tarttui tuohon minun paljastukseeni kaapissa roikkuvista valmis-solmioista.
 
Viimeksi muokattu:

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ykspuoleinen krakasolmu.Käytän kyllä niin helvetin vähän pukuja ja näin ollen myöskin kravatteja ,että voi laskea yhden käden sormilla ne kerrat joillon kravattia joudun käyttämään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täytyy todeta, että jouduin sittenkin vaihtamaan tämän ketjun avattuani tuon kravatin kaksipuoleiseksi. Syy oli se, että joko kravatti oli liian pitkä tai minun 176-senttinen vartaloni liian lyhyt... joka tapauksessa kävi niin, että riippuen solmun paikasta joko kravatin pää tai häntä tuli istuessani näkyviin takkini alta. Ja eihän se sovi edes etikestä välittämättömille miehille. En myöskään kehdannut tehdä juuri ostamalleni hienolle kravatilleni sitä, minkä Hessu Hopo teki aikanaan eräässä sarjakuvassa juuri samaisesta syystä - eli leikkasi sen poikki...

Näin ollen ei muu auttanut, kuin katsoa tuolta linkittämältäni sivulta kaksipuoleisen solmun ohje. Se lyhensi solmiota juuri sen verran, että se näytti melkoisen hyvältä. Valitettavasti kaulalle tuli sen verran puristusta, että hengittäminen oli vaikeata.

On se rankkaa, kun pitää olla näin lyhyt. Olin sentin verran liian lyhyt poliisiksi. Siksi minusta tuli teekkari. No Miliisikoulu onkin aivan opinahjoni vieressä....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös