Kotisi design-tuotteet?

  • 4 222
  • 17
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Marimekko-verhot, joka muuton yhteydessä tuparilahjaksi tulevat Aalto-vaasit, Teema-astiasto, Alvar Aallon raidallinen tuoli, Alessin korkkiruuvi...

Mitäs designiksi luokiteltavaa kamaa on hyllyjen, takanreunusten ja muun kodin somisteeksi kertynyt? Itsellä on tällä hetkellä vähän niukkaa: Aalto-vaaseja oli ennen muuttoa iso liuta, mutta nyt ne ovat jossakin kateissa viimeistä myöten. Kaapin päältä löytyy legendaarinen Alessin sitruspuserrin ja joku samaa sarjaa oleva (sitruuna?)kippo. Astiasto on sekalaista seurakuntaa, osa jotain Aallon emännän suunnittelemaa. Marimekko-verhoja ei ole, eikä tule. Kuten ei mitään muutakaan unikkokuvioitua kamaa.

Nykyäänhän kodinelektroniikkaakin saa jo designina, esim. tietokoneita ja varsinkin kotiteatterisarjoja on toisinaan jo vaikeata tunnistaa elektronisten laitteiden kokonaisuudeksi, ja legendahan on jo Finluxin Marimekkokuosinen telkkari.

Miten on jatkislaisilla, onko tyyli joskus tärkeämpää kuin käytännöllisyys, vai ovatko esim. Aalto-vaasit suoranainen osoitus mauttomuudesta?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten on jatkislaisilla, onko tyyli joskus tärkeämpää kuin käytännöllisyys, vai ovatko esim. Aalto-vaasit suoranainen osoitus mauttomuudesta?

Parashan on tietysti kompromissi, jossa tyyli ja käytännöllisyys kohtaavat. Kyllä minä pyrin hakemaan tyylikkäitä ratkaisuja mutta teen sen ihan omaa silmääni miellyttäen, en sen perusteella että joku on joskus sanonut että tuote X on tyylikäs. Eli jos yleinen mielipide on että vaikkapa joku Aalto-vaasi on sitä todellista tyylikkyyttä niin se ei välttämättä ole minun mielipiteeni. Halvemmallakin pystyy löytämään tyylikkäitä ratkaisuja.

Katselin tuossa oikein ympärilleni että löytyyköhän minulta mitään design-tuotteita mutta eipä noita taida olla yhtään. Kukaan ei taida uskaltaa minulle lahjaksikaan ostaa mitään tuollaista kun tietävät että minun makuni ei välttämättä ole ihan se tavanomaisin. Eipä silti, onhan noissa tunnetuissa design-tuotteissa muutamia oikeinkin tyylikkäitä tuotteita.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Klassista Arabian Ido 59 -posliinimuotoilua löytyy molemmista eriöistä.

Kun on talossa pari koiraa ja alle kouluikäisiä lapsia, ei huonekaluvalinnoissa mietitä designiä vaan kestävyyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Turha hankkia mitään ihmeellistä ja kallista särkymään ja tahriintumaan. Sitten eläkepäiviksi ehkä.

Vaasi- ja astiasto-osastoilta löytyy jotain hienompaakin sitten, mutta se on enemmän Evilittären vastuualuetta. Minä kokkaan mutta hän kattaa.


Nyt tosin Pukki toi ylleni sen oolantilaisen, Stefan Lindforsin suunnitteleman kylpytakin. Taidan itse olla kotini näkyvin design-tuote, kun se päällä tässä istuskelen.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
No, kaikki tuotteethan on jonkun suunnittelemia, "nimeä" tärkeämpää on minusta hyvä maku, miten esim niitä laittaa esille tai vaikka kotiaan sisustaa. Toki hyvä muotoilu pääsee esiin paremmin väljässä tilassa.

Pukki toi huutokaupasta hankittuja Wirkkalan Ultima Thule-laseja vanhojen perintötuoppien jatkoksi. Jos jossain niin niissä olut näyttää yhtä hyvältä kuin maistuu. Hyllyssä on muutama Arabian pingviini-figuuri, joihin olen myös tykästynyt. Työpöydällä seisoo jo tosin hieman vanhentunut mutta pc-laatikkoa moninkertaisesti sulavampi iMac.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Näin etenkin 50-luvun Kaj Franckin tuotannosta innostuneena kotoa löytyy Lokerikkovatia, Kiltaa / Teemaa (juu, valmistus aloitettiin muistaakseni -48), juomalaseina Kartiot ym. Arkisia käyttöesineitä toki, mutta tärkeä osa suomalaisen muotoilun historiaa.

Franckin suunnittelemien esineiden lisäksi jostain kaapin perältä löytyy lahjaksi saatu musta Mariskooli sekä pari Toikan lintua, jotka ovat tallessa vain koska ne on saatu miehen isoäidiltä, eikä niistä siksi (kuulemma) saa hankkiutua eroon. Ja sitten vielä pakollista Aalto-sälää, jota löytyy jokaisesta kodista. Älkääkä ymmärtäkö väärin, todella iso Savoy-maljakko olisi kiva, mutta en jaksa innostua siitä pienestä sälästä, jota hankitaan tupari- tmv. lahjaksi silloin kun ei mitään muuta keksitä.

Design-huonekalut odottavat toistaiseksi vielä kaupassa, sillä olen enemmän innostunut hankkimaan nykytaidetta. Ostoslistalla kuitenkin on iso musta Bourgie-valaisin sekä "melkein mitä tahansa" Philippe Starckin suunnittelemaa. Pari vuotta sitten kirkas Louis Ghost oli jo melkein ostettuna, mutta sitten niitä alkoi näkyä kaikkialla, ja siihen jollakin tapaa väsyi. Harry Bertoian Diamond Chairkin olisi kiva, paikkaa sille vaan ei nykyisessä asunnossa oikein ole. Ja Eero Aarnion Tuplakupla kelpaisi keskikokoisenakin, vaan eipä oikein sillekään olisi paikkaa. Ja ja ja...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miten on jatkislaisilla, onko tyyli joskus tärkeämpää kuin käytännöllisyys, vai ovatko esim. Aalto-vaasit suoranainen osoitus mauttomuudesta?

Sanotaanko, että minulla on oma tyylini ja siihen tyyliin eivät sovi vaikkapa Aalto-maljakot (ne ovat minusta sanalla sanoen rumia...).

En myöskään halua riippumaan mitään Marimekko-verhoja, en etenkään mitään unikko-kuvoitua kangasta. Ei sovi minun makuuni, ei niin millään.

Sanotaan kuitenkin, että löytyy minulta jonkin verran Arabian astiastoa, ei sen tähden ostettua, että olisivat desingiä vaan sen tähden koska ovat käytännöllisiä ja varsin kestäviä. Iittalaakin taitaa löytyä mutta siinäpä ne suomalaiset desing-merkit sitten taitavatkin olla.

Muutoin minulla on sekalainen kasa roinaa kotonani... sekä sitten jonkin verran taidetta (ei kuitenkaan nyky-sellaista).

vlad.
 

d2uce

Jäsen
Viimeisimpänä taisi tulla jotain Ratian pyyhkeitä joululahjana. Prismaan eksyin pari päivää sitten jostain käsittämättömästä syystä ja siellähän niitä näytti ainakin olevan kaupan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miten on jatkislaisilla, onko tyyli joskus tärkeämpää kuin käytännöllisyys, vai ovatko esim. Aalto-vaasit suoranainen osoitus mauttomuudesta?

Kah, ihan unohdin vastata jatkokysymykseen.

Tyyli voi aina ajoittain ajaa käytännöllisyyden ohi, mutta meillä ainakin yritetään pitää mielessä se, että talouteen kuuluu myös kolme kissaa, mikä rajoittaa kalliimpien mattojen, nojatuolien ym. hankintaa. Ts. tokihan kasa ylimääräistä rahaa ja Pallotuoli tai Munatuoli olisi kiva, mutta kun nämä terroristit tuhoaisivat sen hetkessä...

Aalto-maljakoita en oikeastaan osaa pitää mauttomuuden osoituksena, riippuu missä ja millaisia ne ovat - tosin pienimmät luokittelen tuohon "Aalto-sälää" -kategoriaan, jonka aiemmassa viestissänikin mainitsen. Sen sijaan todella iso, alkuperäisellä tekniikalla tehty olisi hieno. Savoysta sellaisia löytyisi, vaan oletan, että voisi tulla sanomista, jos yrittäisin änkeä sellaisen paidan sisälle (ei mahtuisi edes ilman minua) ja kävellä pokkana ulos...

Paljon mauttomampana pidän sitä, että hankitaan valtava määrä design-tavaroita tai "design"-tavaroita, jotka riitelevät keskenään sekä muun sisustuksen kanssa, ja sitten ollaan niin ylpeitä, kun "meillä on tämmöinen design-koti". Yeah, right.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipa taas tässä loman aikana reilusti yli 5k€ arvosta wanhaa ns. design-lasia kerättyä matkaan, ja maksoin niistä pitkälti alle 1000€.

Voin antaa suurpiirteisen luettelon tunnetuimista esineistä, kunhan pääsen kotiin asti ja puran laatikot (jos nyt jotain kiinostaa). Pitää vielä ostaa uusi kamera.

Edesmenneen isoäitini kuolinpesästä pässit (setä vaimoineen, joille ko. tila jäi) menivät myymään vintillä lojuneen 1800-luvulta peräisin olleen kohtuullisen hyväkuntoisen kaapin jollain parilla kympillä.

No nämä itse ostamani menevät kyllä sinne koristeisiin (kunhan hankin uuden vitriinin, että mahtuvat).

Tämän pienen alustuksen kautta pääsen sanomaan, että ns. rahalla rakennetut design-kodit ovat perseestä. Totta helvetissä käytetään laadukaita materiaaleja, mutta jos se jätetään siihen, niin tuloksena on vastenmielinen luukku. Asunnosta pitää tehdä persoonallinen, ja se onnistuu parhaiten yhdistelemällä wanhaa, uutta ja itsetehtyä (taikka kustomoitua).
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tämän toimivan design-tuotteen hankintaa en ole katunut kertaakaan, muuta designia ei sitten olekaan.

iMac
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Mistä lähtien Marimekko on luettu designiksi? Tai no onhan esimerkiksi Soft Embon pakettikin designia, mutta tuskin tässä nyt kuitenkaan haetaan kaikkia kodista löytyviä tuotemerkkejä.

Marimekko on huonointa suomalaista huumoria ainakin viimeiset parikymmentä vuotta.

Hauska rinnastus, mutta jos kuosin tunnistaa tietyn merkkiseksi vain sitä katsomalla (toisin kuin vessapaperin) voi puhua jonkinmoisesta suunnittelusta. Itse en ole suuri Marimekon ystävä, mutta viime aikoina on tullut vastaan muutama hillitympi versio unikosta(?) mikä ei tökkinyt niin pahasti kuin pahimmat väriläiskät.

Aalto-maljat ovat siitä hyviä että ne kestävät aikaa ja muodin muutoksia. Itselläni ei niille ole juuri käyttöä, mutta kyllä esim sellainen 2-värinen tai savulasinen näyttää minusta todella hyvältä. Arkisina käyttöesineinä Aino Aallon lasit pitävät myös paikkansa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
...Arkisina käyttöesineinä Aino Aallon lasit pitävät myös paikkansa.

Yksi ikävä ominaisuus noilla Aino Aallon laseilla on. Kun ne laittaa märkinä astiankuivauskaappiin pinottuna, ne tarrautuvat todella tiukasti toisiinsa kiinni. Joutuu toisinaan "kiertämällä" irrottamaan toisistaan.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Totta. Olen hoitanut asian "unohtamalla" astiat koneeseen joksikin aikaa. Niitä sentään uskaltaa pestä koneessa. Yhden Tapio-lasin onnistuin rikkomaan tyhmyyttäni sillä keinolla.
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
Nanny Stillin haarukoita/lusikoita löytyy. Joku Mariskooli taitaa olla myös hyllyssä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mariskoolit ovat kyllä karmeimpia "designtuotteita" mitä maa päällänsä kantaa. Tai sitten en vain ymmärrä mistään mitään.

Itselläni ei ole mitään desingtuotteita, ei vain ole tullut hommattua. Vaikkakin kyllä kovasti arvostan kauneutta, jos näin voi sanoa.


Joo tästä kyllä samaa mieltä. Mariskoolia rumempaa esinettä ei helposti löydy.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Löytyy designia jos jonkinlaista. On entisen eukon kanssa jakoon laitettuja Aino Aalto- laseja, on ristomattiratia- pyyheliinaa ja... no, siinä nuo taisivat ollakin. Sama setti tuntuu löytyvän monelta muultakin. Saattaa mulla olla muutakin tähän ketjuun kelpaavaa, mutta en tunnista niitä designiksi.

*edit*

Mariskoolit ovat kyllä karmeimpia "designtuotteita" mitä maa päällänsä kantaa.

Tähän vahva sama. Eikä Mariskoolin arvostusta ainakaan lisää se, että lähes jokaisesta suomalaisesta asunnosta sellainen löytyy. Ja vaikka ei löytyisikään, niin ruma se on silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös