Kotiruoka vai roskaruoka?

  • 6 493
  • 51

Kotiruoka vai roskaruoka?

  • Kotiruoka

    Ääniä: 284 82,3%
  • Roskaruoka

    Ääniä: 61 17,7%

  • Äänestäjiä
    345

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Eli kolmella megahampparilla pitäis pärjätä koko päivä... Just just...

Kyllähän meikäläinen turvautuu valmiiksi tehtyyn mättöön vain hätätilanteessa, eli kauheassa krapulassa, tai kauniimman sukupuolen niin toivoessa. Sen verran on tullut keittiössä häärättyä, että kädessä pysyy muutkin instrumentit kuin juustohöylä. Mieluiten toteutan ruoanlaitossakin omia mieltymyksiäni sen sijaan, että ostan jotain valmista einestä (paitsi hernaria) tai istun ravintolassa ruokittavana. Työn puolesta joutuu istumaan ravintola-annoksien ääressä jonkun verran, joten vapaa-ajalla aina kun mahdollista laitan ruoan alusta alkaen itse.
 

Rocco

Jäsen
En tiedä, mutta pizzalla lähtee kuitenkin yleensä nälkä, toisin kuin Hesen sapuskoilla.

Tässä Hesen ravintoainetaulukko:

http://www.hesburger.fi/tuotteet/ravintoainetaulukko.php

Tässä taas McDonald´sin oma.

Nopea huomio on se miten rasvaisia Hesen ruuat on kun vertaa McD:n omiin.

Hampurilainen Hese: 17,7g
Hampurilainen McD: 9g
Juustohampurilainen Hese: 21,2g
Juustohampurilainen McD. 13g
Kerroshampurilainen Hese: 40,4g
Kerroshampurilainen (Big Mac): 25g
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Lasketaanko mikroruoat roskaruoaksi? Tarkoitan siis, että jos ostan mikrossa lämmitettävän kinkkukiusauksen, niin onko se epäterveellisempää kuin joku keskimääräinen kotona tehty kinkkukiusaus? No ainekset tietysti vaikuttavat paljon, mutta samaa kinkkua ja perunaahan siinä pääosin on.
 

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ehdottomasti kotiruoka! Roskaruoka menee sillon, jos ei muutakaan oo saatavilla. Pinenenä roskaruoka oli parempaa, nyt asiat onkin sitten toisinpäin.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Lasketaanko mikroruoat roskaruoaksi? Tarkoitan siis, että jos ostan mikrossa lämmitettävän kinkkukiusauksen, niin onko se epäterveellisempää kuin joku keskimääräinen kotona tehty kinkkukiusaus? No ainekset tietysti vaikuttavat paljon, mutta samaa kinkkua ja perunaahan siinä pääosin on.

Onko tämä vitsi? Onhan, pakko olla?

Valmisruuat ovat täynnä paskaa. Esimerkiksi ne kaikki isolla E:llä alkavat aineet ovat säilöntäaineita, jotka eivät suinkaan ole terveysvaikutteisia. Lisäksi valmisruuat on pakko maustaa vahvasti, että ne maistuisivat jollekin. Tämä tarkoittaa käytännössä korkeita suolapitoisuuksia. Myös rasva ja sokeri(!) hoitavat homman.

Kotiruoka riippuu toki aineksista, mutta jos nyt suomalaisia peruspottuja ja lihatiskin lihaa käytetään, niin ei voi verratakaan valmisruokiin. Tietty kotiruoka voi olla jopa rasvaisempaa, jos kokki iskee pataansa holttittomasti voita ja kermaa.

Edit: Kotiruuan ja valmisruuan rinnastaminen on samaa sarjaa kuin Olet mitä syöt -ohjelman rekkapenan salaatinsyönti. Mies rinnasti sujuvasti vihersalaatin ja majoneesipohjaisen peruna-/italiansalaatin: "Oonhan mä salaattiakin syöny, en pelkkää pizzaa ja hampurilaisia". Juuri näin.
 

jessie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joskus olen jostain kuullut, että hampurilainen sinänsä on sillointällöin nautittuna oikein hyvä ateria, jos siitä vaan jättää majoneesin pois. Ja toisaalta, mikäpä ettei. Eihän pihvissä, sämpylässä ja salaatissa varsinaisesti ole mitään pahaa, jos nyt ei sitten ole vannoutunut atkinsonisti tms.

Ja jos nyt palataan ketjun aiheeseen, niin taidan minäkin kuitenkin kotiruuan puolesta liputtaa.Itse tosin olen laiska kokki, mutta muiden tekemiä ruokia syön mielelläni. :D Ruoanlaitollisen laiskuuteni vuoksi roskaruokapuoltakin tulee syötyä vähän turhan usein, etenkin nykyään. Kun töiden jälkeen on oikein kova nälkä, ei jaksa ajatellakaan ruuanlaittoa, vaan tulee sitten mentyä johonkin hampurilaispaikkaan tms. *nolo* Vapaapäivinä sitten panostan ruokapuoleen enemmän ja onhan se alusta asti kotitekoinen ruoka kieltämättä erinomaista. :)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joskus olen jostain kuullut, että hampurilainen sinänsä on sillointällöin nautittuna oikein hyvä ateria, jos siitä vaan jättää majoneesin pois. Ja toisaalta, mikäpä ettei. Eihän pihvissä, sämpylässä ja salaatissa varsinaisesti ole mitään pahaa, jos nyt ei sitten ole vannoutunut atkinsonisti tms.
Itseasiassa roskaruoan määritelmä on enemmänkin, kuin itse ruokalajike, se, että miten ja mistä se on valmistettu. Ei pizza tai hampurilainenkaan ole roskaruokaa, jos käyttää niiden valmistamiseen tuoreita ja laadukkaita raaka-aineita. Lasken ne silloin oikeastaan kotiruoaksi. Hampurilaisen voi tosiaan tehdä ihan laadukkaasta jauhelihasta, siinä missä pihvin muutenkin ja sämpyläksi jotain muuta kuin sitä valkoista pullaa, mitä useimmissa paikoissa tarjotaan. Sitten täytteeksi vihannekset jne.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jos olisin ahkerampi kokkaaja ja enemmän aikaa, niin ehdottomasti kotiruoka. Nyt taivun liian usein syömään lounasta jossakin muualla kuin kotona tai sitten syön kotona joitakin pakastetuotteita. Roskaruokaa sanan varsinaisessa merkityksessä (Makkonen, yms) pyrin urheilevana ihmisenä välttämään ja siten syömään joissakin edullisissa lounasravintoloissa, opiskelijaruokalassa tms. Pyrin toki silloin tällöin kokkaamaan, kun kerran vähän osaankin.

Rehellisesti sanottuna pikaruokakin maistuu joskus hyvälle, kunhan ei liian usein.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Syön monta kertaa viikossa ulkona luonasta, mutta useimmiten thaimaalaista, intialaista tai kiinalaista. Liekö sitten nämäkin safkat lasketaan roskaruokien kirjavaan joukkoon? Kiinalainen miellettäneen useimmin tällaiseksi, ja siinä on kyllä suhteellisen paljon rasvaa, tosin ei kolesterolia edes tavallisen kotiruoan vertaa, koska valmistuksessa käytetty rasva on poikkeuksetta kasviöljyä.

Totuuden nimessä grillihammasta kolottaa venyneen illan päätteeksi ja toisen kerran krapulassa ihan vietävästi. Alkoholista kyllä turmion pyörä pyörähtää, sillä röökikin palaa ainoastaan kännissä.
 
Viimeksi muokattu:

Steele

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Florida Panthers
Kotiruoka, tai siis kotona tehty roskaruoka. No ei kai kai ne ihan syötäviä on ne omat kokkaukset(kin).
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Kotiruoka, no doubt about it.

Tosin tässä mietiskelin, että vielä aikoinaan porukoiden luona asuessa teki roskaruokaa mieli melko usein. Nykyään on tilanne päinvastoin, äidin lihapatoja on niin ikävä, ruoka oli jotain uskomattoman hyvää. Valitettavasti en pääse käymään kotona tarpeeksi usein tyydyttääkseni Oikean Hyvän Ruuan nälkääni.

Enkä tuolla viimeisellä tarkoita sitä, että jatkuvasti ravaan grillillä. Osaan kyllä ruokaa laittaa ja monipuolista sellaista aina normi nakkikeitosta ihan monimutkaisiinkin ruokalajeihin, mutta ei se samalle maistu kuin äipän tekemä.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä taas McDonald´sin oma.

Nopea huomio on se miten rasvaisia Hesen ruuat on kun vertaa McD:n omiin.

Hampurilainen Hese: 17,7g
Hampurilainen McD: 9g
Juustohampurilainen Hese: 21,2g
Juustohampurilainen McD. 13g
Kerroshampurilainen Hese: 40,4g
Kerroshampurilainen (Big Mac): 25g

Kyllähän hampurilaisissa rasvaa on, mutta kaikkein yllättävimpiä rasvan lähteitä on einekset. Piilorasvaa löytyy yhdestä jos toisestakin tuottesta. Esimerkiksi jauhelihapuikot joita söin, sisälsivät 21g rasvaa 100g kohti. Eli 400 gramman paketti sisältää rasvaa 84g!
Uusin harrastukseni on syömisieni ja niiden ravintosisällön tarkkailu. Se on antoisaa mutta vaivalloista. Helpoiten se onnistuu maksullisessa kalorilaskuri- palvelussa.
Itse ketjun aiheeseen viitaten, omista aterioistani syön 95% kotona. Laitan muutaman kerran ruokaa viikossa, niistä riittää melkeinpä koko viikoksi syömistä.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ohho! Noinkin suuri osa suosii kotiruokia, kuitenkin Suomalaiset lihovat koko ajan enemmän ja enemmän. Joku varmaan haluaa sanoa että syy ei ole roskaruoka vaan makeiset ja suolaiset naposteltavat. Oli miten oli uskoisin tämän äänestyksen tuloksen olevan aika *****, keskustelu on se parempi puoli.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ohho! Noinkin suuri osa suosii kotiruokia, kuitenkin Suomalaiset lihovat koko ajan enemmän ja enemmän. Joku varmaan haluaa sanoa että syy ei ole roskaruoka vaan makeiset ja suolaiset naposteltavat.
Meinaatko, ettei kotiruoasta voi saada ylimääräistä energiaa?
 

Rocco

Jäsen
Ohho! Noinkin suuri osa suosii kotiruokia, kuitenkin Suomalaiset lihovat koko ajan enemmän ja enemmän. Joku varmaan haluaa sanoa että syy ei ole roskaruoka vaan makeiset ja suolaiset naposteltavat. Oli miten oli uskoisin tämän äänestyksen tuloksen olevan aika *****, keskustelu on se parempi puoli.

Onneksi tiedän mistä aineksista "roskaruoka" tehdään ja mistä ravintoloiden ruuat tehdään, ja mistä einekset tehdään. Olen kaikissa ollut töissä ja voin sanoa että "roskaruuasta" on turha lähteä syyttämään lihomista.

Jos kansa lihoo niin syy on enemmänkin siinä, että perusliikunta ja peruskunto on heikompi kuin koskaan. Ihmiset liikkuu nykyisin niin vähän, niin on oikeastaan ihan sama mitä syö ja mitä ei, lihoo ihminen kuitenkin kun ei kulutusta tapahdu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Näistä roskaruokien ravintoarvoista tuli mieleeni sellainen asia, että muistaakseni ehkä muutama vuosi sitten joku suostui kuukauden testiin, jossa päivän ruoat olivat pelkästään tätä roskaruokaa aamiaisesta iltapalaan. Testin jälkeen kaveri tutkittiin, ja on helppo arvata, että heikkoon kuntoon oli kaveri mennyt.

Nopeaan nälän tunteen poistoon näitä tulee joskus itsekin käytettyä lähinnä silloin, kun krapula on päällimmäisenä päällä. Kotiruokaa sen olla pitää, että jaksaa painaa pitkää päivää erinäisten asioiden perässä.
 

Rocco

Jäsen
Näistä roskaruokien ravintoarvoista tuli mieleeni sellainen asia, että muistaakseni ehkä muutama vuosi sitten joku suostui kuukauden testiin, jossa päivän ruoat olivat pelkästään tätä roskaruokaa aamiaisesta iltapalaan. Testin jälkeen kaveri tutkittiin, ja on helppo arvata, että heikkoon kuntoon oli kaveri mennyt.
Veikkaan että kyse on leffasta "Supersize me".

Morgan Spurlock kävi kuukauden ajan mäkissä, söi kolme kertaa päivässä siellä ja otti aina sen supersize-annoksen jos sellaista suositeltiin. Mutta, samalla hän lopetti kokonaan liikunnan ja käveli max 5000 askelta päivässä. Kaikenlisäksi Spurlock oli ennen testiä käytännössä vegaani. Hänen päivittäinen ruoka-annos oli 9,25 Big Macia (muunnettu siis Big Macin arvoihin laskettuna). Kuka edes ylipäätään noin paljoa syö päivässä? Ei varmasti kukaan, puhumattakaan että kyseessä oli normaalikuntoinen, 85-kiloinen Spurlock.

Tuo ruoka-annoksen määrä ylitti moninkertaisesti sen määrän mitä hän oli normaalisti edes kuluttanut, ja kun hän vielä vähensi liikkumistaan minimiin, lopputulos olisi ollut aivan sama, vaikka hän olisi syönyt mitä.

"Morgan actually said that he was eating in thirty days what the average customer should eat in a year."

"...the results were because the author intentionally consumed an average of 5,000 calories per day and did not exercise, and that the results would have been the same regardless of the source of the overeating."


"But it is highly unlikely that 5,000 calories per day is an average diet for a typical consumer of McDonald's or any other food source."
 

scholl

Jäsen
Ohho! Noinkin suuri osa suosii kotiruokia, kuitenkin Suomalaiset lihovat koko ajan enemmän ja enemmän. Joku varmaan haluaa sanoa että syy ei ole roskaruoka vaan makeiset ja suolaiset naposteltavat.

Itse olen sitä mieltä, että suurin syy on se, että syödään liian paljon ja liikutaan liian vähän. Toisekseen sitten tulee se, ettei syödä terveellisesti, mutta siis kyllä se olennaisin asia on se, että paljonko sitä ruokaa nauttii ja käykö lenkillä vai ei.
 

Igor33

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ravintoloissa syöminen lasketaan roskaruuan syömiseksi?
Jokainen varmasti tietää, mitä roska- tai pikaruoalla tarkoitetaan. Tai ainakin omaa jonkinlaisen mielikuvan sanan kuullessaan. Ravintolassa lautaselle on mahdollista saada käytännössä gourmet-kotiruokaa, jonkun muun kuin itse tekemänä. Mutta jos kysyit tuota sillä, että vastatako koti- vai roskaruoka, niin päätä ihan itse.

Kunnon ravintoloiden - ei siis pikaruokaravintoloiden - ruoka-ainekset ovat usein huolella valittuja. Toimitustapaa en tiedä, koska en omaa käytännönläheistä kokemusta. Pikaruokaravintoloissa taitaa tavarantoimitus puolestaan mennä ketjun omaisesti, tavarantoimittajalta toiselle. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Kuten jo täällä todettua, niin ruoan raaka-aineet hyvin pitkälti määrittävät ruoan luonteen.
 

Rocco

Jäsen
Kunnon ravintoloiden - ei siis pikaruokaravintoloiden - ruoka-ainekset ovat usein huolella valittuja. Toimitustapaa en tiedä, koska en omaa käytännönläheistä kokemusta. Pikaruokaravintoloissa taitaa tavarantoimitus puolestaan mennä ketjun omaisesti, tavarantoimittajalta toiselle. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Kuten jo täällä todettua, niin ruoan raaka-aineet hyvin pitkälti määrittävät ruoan luonteen.

McDonald´s teettää itse tarvitsemansa tavarat omien reseptien mukaisesti. Sämpylät, pihvit, ranskalaiset perunat, ketsuppi, sinappi, jäätelömassat yms. on kaikki vain ja ainoastaan McD:lle tehtyä.

Tavarantoimitus tapahtuu oman yhtion kautta.

Voisin silti väittää että McDonald´sin raaka-aineet pärjäävät vertailussa koska vaan mille tahansa muulle, vaikka gourmet-ravintolalle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jokainen varmasti tietää, mitä roska- tai pikaruoalla tarkoitetaan. Tai ainakin omaa jonkinlaisen mielikuvan sanan kuullessaan. Ravintolassa lautaselle on mahdollista saada käytännössä gourmet-kotiruokaa, jonkun muun kuin itse tekemänä. Mutta jos kysyit tuota sillä, että vastatako koti- vai roskaruoka, niin päätä ihan itse.

Ihmetytti vaan nämä äänestysvaihtoehdot, joista ei löydy itselleni sopivaa vaihtoehtoa. Itse syön ravintolassa noin 5 kertaa viikossa ja roskaruokaa noin 2 kertaa viikossa. Kotiruokaa tulee popsittua noin kerran kuussa ja se on sitten yleensä haitallisempaa terveydelle kuin yksikään ravintoloiden roskaruoka-annos.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Kotiruoka ehdottomasti, kun tässä vielä liikunnallisia ollaan ja koetetaan pitää hyvistä ruokailutottumuksista kiinni.
Pizzaa menee kyllä silloin tällöin baarien jälkeen, mutta en ole niin roskasafkassa kiinni, että se täyttäisi isoimman osan ruoistani. Roskaruoka on monelle opiskelijalle tosin melkoinen pahe.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös