Mainos

Kotimaisen musiikin trivia, osa 1

• 2 657
  • 31

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Nämät ne on kuitenkin näitä nuoremman polven juttuja, mutta heitetään nyt jotain:
Kysymyksiin:

I. Mitä piirrosmaailmasta lainattua (englanninkielistä) lempinimeä Yön kitaristi Asko Terävä tottelee? (2p.)
- Sharp

II. CMX on myös eräs roomalaisen numerojärjestelmän luku. Mikä se on arabialaisin numeroin ilmoitettuna? (1p.)
- 910

III. Mistä kappaleista seuraavat tekstinpätkät on otettu? (1p./oikein tiedetty kipale)

1. …vapaus merkitsee laivaa ilman ankkuria, kättä joka tähtiin ylettyy…
- Dingoa..?

2. …karvaiset naiset kirkuvat ja pyörivät haudoissaan. He tahtovat miehet raiskata ja saada tämän maan …
- Hässisen Kone: Hiljaa virtaa veri

3. …näin vedän kevään ensikännin, toisin sanoen kahden kuukauden rännin…
- Matti Nykänen

4. …luin Sartrea, Nietzscheä, Hegeliä, Kantia. Se oli tavallaan kovin intressanttia…
- Eppu Normaali: Urheiluhullu

5. …mielen jäätiköt mä nähdä sain ja sielun aavikon. Mielikuvituksen meri vain voi olla rannaton…
- Olavi Virta: Hopeinen kuu

6. …kasvot on kuin kartta johon heijastettu avaruus kaartuu kunnes paino sortuu horisontiksi…
- ??

7. …tiilitalojen keskellä hän kirjoitti minulle nimensä - kiinalaisin kirjaimin…
- varmaan jotain Ultra Bra:ta

8. …sä veit mut läpi vieraan kaupungin. Sen valot sai mut eetteriin, ilman viiniä humaltumaan…
- ??

9. …kuun ja auringon välissä olento on käärmeenkasvot ja rippeet enkelin…
- Kotiteollisuus: Tämän taivaan alla

10. …olen ennenkin heittänyt kravatin pois. Varaa vyötäkin pikkuisen säädellä ois…
- Pate Mustajärvi: 20 centtiä

11. …ehkä saha oli tylsä, kenties höylä liian terävä. Sitä kännipäissään heräävä äijä pohti ain…
- Leevi & the Leavingsiä, mutta nimi ei tule mieleen

12. …näytä mulle padotun virran vimma, tao sydämeeni sokea usko…
- Don Huonot: Sydänpuu

13. Mistä suomalaisen yhtyeen esittämästä englanninkielisestä kappaleesta seuraava on vapaasti käännetty (2p.): …olen odottanut sinua niin pitkään, pikku saalislintu, lentämään minut korkeammalle kirkkaampaan päivään…?
- Hurriganes

IV. Täydennä laulun jatko. (1p per oikea sana)

pyydä minut aamuteelle
anna vettä kuihtuneelle
nyt on elokuu
ja minä olen viljaa

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
I. Mitä piirrosmaailmasta lainattua (englanninkielistä) lempinimeä Yön kitaristi Asko Terävä tottelee? (2p.)
Frogley

II. CMX on myös eräs roomalaisen numerojärjestelmän luku. Mikä se on arabialaisin numeroin ilmoitettuna? (1p.)
1110

III. Mistä kappaleista seuraavat tekstinpätkät on otettu? (1p./oikein tiedetty kipale)

?

2. …karvaiset naiset kirkuvat ja pyörivät haudoissaan. He tahtovat miehet raiskata ja saada tämän maan …
Hassisen Kone: Muoviruusuja omenapuissa

?

4. …luin Sartrea, Nietzscheä, Hegeliä, Kantia. Se oli tavallaan kovin intressanttia…
Eppu Normaali: Urheiluhullu

5. …mielen jäätiköt mä nähdä sain ja sielun aavikon. Mielikuvituksen meri vain voi olla rannaton…
?

6. …kasvot on kuin kartta johon heijastettu avaruus kaartuu kunnes paino sortuu horisontiksi…
?

7. …tiilitalojen keskellä hän kirjoitti minulle nimensä - kiinalaisin kirjaimin…
?

8. …sä veit mut läpi vieraan kaupungin. Sen valot sai mut eetteriin, ilman viiniä humaltumaan…
?

?

10. …olen ennenkin heittänyt kravatin pois. Varaa vyötäkin pikkuisen säädellä ois…
?

11. …ehkä saha oli tylsä, kenties höylä liian terävä. Sitä kännipäissään heräävä äijä pohti ain…
?

Don Huonot: Suojelusenkeli

---
13. Mistä suomalaisen yhtyeen esittämästä englanninkielisestä kappaleesta seuraava on vapaasti käännetty (2p.): …olen odottanut sinua niin pitkään, pikku saalislintu, lentämään minut korkeammalle kirkkaampaan päivään…?
HIM: Glose to the flame

pyydä minut aamuteelle
anna vettä kuihtuneelle
nyt on elokuu
ja minä olen viljaa

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC

Goofy

910

Turo's Hevi Gee - Kotikalja

Eppu Normaali - Urheiluhullu

Yö - Yhden illan varietee

---

pyydä minut aamuteelle
anna vettä kuihtuneelle
nyt on elokuu
ja ________ ________ ________

minusta näkee sen

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti Miguel
Vastausaika umpeutuu tiistai-iltana. Vielä ehtii mukaan.
Noh, jos tuon tiedon lukee tästä viimeisestä viestistä niin ei voi välttyä ajatukselta että on tullut luntattua muitten vastauksia ;-)

Vakavasti ottaen meidän vastanneiden on mukava tietää koska odotettavissa tulosjulkistus. Kiitos tiedosta.

Miguel

Jäsen
Oikeat vastaukset

Oikea rivi tulee tässä. Kaikkiin kysymyksiin oli toki löydetty jo oikea vastaus.

I. Mitä piirrosmaailmasta lainattua (englanninkielistä) lempinimeä Yön kitaristi Asko Terävä tottelee? (2p.) –Daffy. Duffylla sai yhden pisteen.

II. CMX on myös eräs roomalaisen numerojärjestelmän luku. Mikä se on arabialaisin numeroin ilmoitettuna? (1p.) –910. Tämä oli tiedetty hyvin. On muuten aikamoinen sattuma, että Beatlesilla on ilmeisesti biisi nimeltä One After 909. Nimen CMX tarkoitushan on olla jonkinasteinen lyhenne Cloaca Maximasta.

1. …vapaus merkitsee laivaa ilman ankkuria, kättä joka tähtiin ylettyy… -Dingo: Nimeni on Dingo
2. …karvaiset naiset kirkuvat ja pyörivät haudoissaan. He tahtovat miehet raiskata ja saada tämän maan … -Hassisen kone: Hiljaa virtaa veri
3. …näin vedän kevään ensikännin, toisin sanoen kahden kuukauden rännin… -Turo’s hevi gee: Kotikalja
4. …luin Sartrea, Nietzscheä, Hegeliä, Kantia. Se oli tavallaan kovin intressanttia… -Eppu Normaali: Urheiluhullu
5. …mielen jäätiköt mä nähdä sain ja sielun aavikon. Mielikuvituksen meri vain voi olla rannaton… -Juice Leskinen Grand Slam: Maailman ääriin
6. …kasvot on kuin kartta johon heijastettu avaruus kaartuu kunnes paino sortuu horisontiksi… -CMX: Sivu paholaisen päiväkirjasta
7. …tiilitalojen keskellä hän kirjoitti minulle nimensä - kiinalaisin kirjaimin… -Ultra Bra: Sokeana hetkenä
8. …sä veit mut läpi vieraan kaupungin. Sen valot sai mut eetteriin, ilman viiniä humaltumaan… -Yö (& Jussi Hakulinen): Yhden illan varietee
9. …kuun ja auringon välissä olento on käärmeenkasvot ja rippeet enkelin… -Kotiteollisuus: Tämän taivaan alla
10. …olen ennenkin heittänyt kravatin pois. Varaa vyötäkin pikkuisen säädellä ois… -Popeda: Kakskytä centtiä
11. …ehkä saha oli tylsä, kenties höylä liian terävä. Sitä kännipäissään heräävä äijä pohti ain… -Leevi & the Leavings: Pohjoisen taivaan alla
12. …näytä mulle padotun virran vimma, tao sydämeeni sokea usko… -Don Huonot: Sydänpuu
---
13. Mistä suomalaisen yhtyeen esittämästä englanninkielisestä kappaleesta seuraava on vapaasti käännetty (2p.): …olen odottanut sinua niin pitkään, pikku saalislintu, lentämään minut korkeammalle kirkkaampaan päivään…? -…been waiting for you so long, little bird of prey, to fly me higher to the brighter day… Näin lauletaan kappaleessa The 69 Eyes: Wasting The Dawn

pyydä minut aamuteelle
anna vettä kuihtuneelle
nyt on elokuu
ja minä olen viljaa (Juice Leskinen: Syksyn sävel)

Pistemäärät tulevat kakkososan viestiketjuun. Jokaisen on ehkä syytä tarkistaa omansa, sillä mokailu on aina mahdollista. Maksimipistemäärä oli 20 pistettä ja niin tullee olemaan tulevissakin osissa.

Pelkästä tiedetystä bändistä saa 0,5p./2kpl, PV tosin sai vaikeasta kohdasta nro 13 kokonaisen pisteen. Etenkin Kouvolan laihalle(?) miehelle edes pieni hyvitys noista on tarpeen, olikohan peräti kuusi tuollaista. Leevin kappaleessakin olit periaatteessa oikeassa, mutta tarkkaa pisteityslogiikkaani kohdallasi en enää muista. Jotain hyvitystä sait hauskasti perustellusta Batmanistakin. Ja että vielä pyörittäisiin saman miehen ympärillä, pistetään tähän väliin vielä synttärionnittelut Evertonille. Sillä ei tosin saa lisäpisteitä.

Seuraava osa tulee ulos tuota pikaa.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Oikeat vastaukset

Viestin lähetti Miguel
13. Mistä suomalaisen yhtyeen esittämästä englanninkielisestä kappaleesta seuraava on vapaasti käännetty (2p.): …olen odottanut sinua niin pitkään, pikku saalislintu, lentämään minut korkeammalle kirkkaampaan päivään…? -…been waiting for you so long, little bird of prey, to fly me higher to the brighter day… Näin lauletaan kappaleessa The 69 Eyes: Wasting The Dawn

Äsh. Olisihan tuo vanhana fanina pitänyt tietää. Tosin homekorvani iskivät jälleen. Mää kun olin kuullut, tai niin ainakin muistelen, että se oli pray eikä prey. Harmitti heti, kun bongasin jonkun oikean vastauksen.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy