Koti – jokaisen oma valtakunta maan päällä

  • 1 430
  • 18

Punamusta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nimimerkin @Kiekkokatsoja toivomuksesta avaan ketjun käsitteelle "koti". Tämä lienee samalla ensimmäinen kerta, kun avaan ketjun Kierrätyskeskukseen. Aihe on hyvä, joten luodaan sille oma tuokionsa.

Meillä kaikilla täällä palstalla on koti. Se paikka, jossa tunnet olevasi vapaa ja oikeutettu olemaan täysin oma itsesi, millä tahansa tavalla. Me kaikki vartumme kotona ja kun aikoinaan kasvamme ulos sieltä, lennämme uuteen kotiin, josta tulee oma valtakuntasi. Ja joskus käy niin, että luot kodistasi kodin uusille pienille elämänaluille, eläimelle, ystävälle tai kenelle tahansa. Koti saattaa myös vaihtua usein, mahdollisesti jopa vuosittain. Mikään ei ole ikuista, ei edes oma pieni valtakunta maan päällä.

Minulla oli aikoinaan koti Helsingissä, kun synnyin siellä. En kuitenkaan osaa tuntea sitä syvällisellä tavalla kodiksi, koska olin kaksivuotiaana jo toisaalla. Porissa minulla on ollut neljä kotia, joista kaksi pitkäaikaisia omakotitaloja. Tunnen molempiin syvää vetoa. Nykyisessä kodissa olen asunut lähes yhdeksän vuoden ajan. Varsinaisten asuinpaikkojen ulkopuolisista paikoista mummula oli minulle kuin koti. Rakastuin siihen jo ensisilmäyksellä pienenä naperona, ja kävin siellä kokemassa lukemattoman määrän lukemattomia muistoja yli 10 vuoden ajan. Valitettavasti tämä koti on mennyttä. Se myytiin pois helmikuussa 2018, sillä mummi ja hänen miesystävänsä kokivat siellä olemisen päässeen lopetukseensa. Minulle tuo oli perheestäni ylivoimaisesti musertavin isku, koska kukaan muu ei ollut kokenut sitä paikkaa kodiksi. Muille se oli menetetty mummula: minulle taas menetetty koti.

Seuraavan viiden vuoden aikana on edessä hyvin todennäköisesti muutto omilleen. Silloin meikäläinen omaa ensimmäistä kertaa oman kodin, ja minä olen sen herra, joka määrittelee sen sisäasun, elämänrytmin ja kaiken olennaisen. Osa kaveripiiristäni on jo muuttanut omilleen, kaikki tämän vuoden aikana. En tiedä miten he ovat kokeneet omilleen muuttamisen, mutta minulle se tulee olemaan iso askel eteenpäin. Hyvä, kiinnostava ja tärkeä askel. Se on otettava jossakin kohtaa, ja minulle se käy mainiosti.

Teillä kaikilla on omat tarinanne kodin tai kotien suhteen. Elämä ei olisi elämää ilman kotia. Siellä voi asua, siellä voi olla kaiken kuningas ja se on paikka, jonne voi aina palata takaisin, niin pieneltä keskustassa piipahdukselta kuin kuukauden ulkomaanmatkalta.

Sana kodista ja sen merkityksestä on vapaa. Tässä ketjunavauksen lopetus. Antaa mennä.
 
K

Kiekkokatsoja

Koti, se on maailman paras paikka! (Ainakin mulle.) Oli sitten kyse menneestä elämästä, kuten lapsuudesta tai nuoruudesta, taikka sitten nykyisestä elämästä. Se on paikka, jossa asiat on ok, rauhallisia, ja se tulee olla turva.
Tai ainakin pitäisi olla.
Mitä sulle merkitsee koti?
Oli kyseessä lapsuuden, nuoruuden, taikka nykyisyyden koti.
Aihe on hieman arka, mutta kyllä tavallisen suomalaisen miehen on lupa avautua, tärkeimmässä asiassa, ja se on oma koti..
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä vihaan kotia. Koti on huono ja tyhmä! Koti on kiellettävä! Kodittomat ovat onnellisia. Surkein tilanne on kotiloilla, he joutuvat kantamaan kotia aina selässään.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koti on ollut oman elämän varrella melko usein aika ahdistava paikka. Nyt se on ihan kiva paikka, jonne pääsevät ihmiset voi laskea yhden käden sormilla.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei mulla oo aina ollut kotia, joten olen onnellinen kun sellainen on. Lapsuudenkoti oli sellainen "koti", että hyvä ettei henki lähtenyt, myöhemmin meni kaksi kertaa kämppä alta ja olihan se vittumaista. Koti ei ole itsestäänselvyys. @Valapatto yllä puhuu asiaa, minä en kotiini päästä ihan kaikkia. Mieluiten olen kotona.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Lapsuudenkoti/kodit olivat ihan ok paikkoja, tosin kakaranakin viihdyin enemmän muualla tai pihalla. Porukoitten erottua kun olin 11v. jäin asumaan mutsin kanssa ja se paikka oli täysi helvetti. Vitutti vissiin joka sekunti. Kukaan ei ole varmaan lähtenyt inttiin niin mielellään kuin minä. Pitivät varmaan vähän kahjona kun olin ensimmäisenä valmiina pidemmille komennuksille ja leireille jotka polttivat lomat. Sitten muutin omilleni. Tai en oikeastaan vaan silloisen tyttöystävän kanssa. Tasan vuoden ja 2kk olen ollut kodittomana. Tosin katto pään päällä ja täydellä ylläpidolla... Täytän muuten tänä vuonna 39v. ja olen asunut elämästäni täysin yksin vain noin vuoden ajan. Aika harvinaista vissiin sekin...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Lapsuudenkoti on hyvä koti ja siellä oli turvallista. Tulee käytyä kohtalaisen paljon vieläkin, ei nyt ihan niin usein kuin vaikka joskus vielä pari vuotta sitten mutta sanotaanko että ehkä noin viiden-kuuden viikon välein. Pieksämäeltä siis olen kotoisin ja siellä toki asuu joitain vanhoja kavereita ja molemmat veljet perheineen, niin senkin vuoksi siellä täytyy käydä.

Kuopiossa olen asunut aika tarkalleen yhdeksän vuotta. Ekat reilu kahdeksan vuotta menivät sellaisessa kusisessa yksiössä vuokralla, jälkeenpäin kun miettii niin olisihan sieltä voinut muuttaa jo aiemmin pois mutta toisaalta muuttaminen on perseestä ja sinänsä mitään pakottavaa tarvetta sieltä ei ollut poistua.

Tammikuusta alkaen olenkin sitten asunut ihan omassa (tai pankin...) omistusasunnossa, tällainen mukava rivarikaksio rauhalliselta seudulta. Todennäköisesti paras päätös koskaan oli ottaa se asuntolaina ja nyt vihdoin asua ihan oikeassa kodissa. Parempaa asuntoa en voisi itselleni ainakaan tähän elämänvaiheeseen keksiä. Tämä on The Koti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Koti...
Nyt se on ihan kiva paikka, jonne pääsevät ihmiset voi laskea yhden käden sormilla.
Meille pääsee kyllä aika paljon useampi ihminen käymään. En kyllä halua rajoittaa mitenkään täällä käyvien ihmisten määrää kun ystäviä ja tuttujahan he ovat kaikki.

Kiva täällä on olla. Mies lähti viemään lastaan kotiin kun pitää olla ajoissa että ehtii kouluun valmistautua. Kyllä täällä on yleensä ihan rauhallista ja mukavaa. Omat nurkat on tutut ja turvalliset.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Niin varmaan suurin osa ihmisistä toimii näin. Itse en. Voi niitä tuttuja ja kavereita muuallakin nähdä.
Täällä sama. Itseänikin vituttaa kaikki kyläilijät. Vaimoa taas vituttaa tämä asia minussa...
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mulla oli juuri eilen tilanne päällä tässä asiassa. Naisen syntymäpäivä ja tänne kämppään oli tulossa jotain 10 ihmistä. Sanoin, että menen isäni luo tekemään kattoremppaa (mitään remppaa ei edes ollut) tai baariin, saa itse valita kumpaa syytä käyttää. Sinne baariin olisin mennyt. Lopulta ne bileet onneksi peruuntui, kun suurin osa oli jossain muualla. Menin silti baariin. No en mennyt!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä vihaan kotia. Koti on huono ja tyhmä!

Kannatan! Vaarallisiakin paikkoja ne ovat, kun miettii, että niin moni on kotiin kuollut. Tosin sairaalatkin ovat tuolla perusteella vaarallisia, joten kai ne voisi kieltää siinä samalla.

Itselleni koti on paikka, jossa on ihan kivaa, mutta se ei saa olla elämän keskipiste, vaan enemmänkin tukikohta, josta käsin tehdään elämässä tärkeitä asioita. Muutin pari kuukautta sitten, ja ns. kotiutuminen uusille kulmille on vasta käynnissä. Päivä päivältä viihtyy paremmin, vaikka vielä on paljon opittavaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Vaarallisiakin paikkoja ne ovat, kun miettii, että niin moni on kotiin kuollut. Tosin sairaalatkin ovat tuolla perusteella vaarallisia, joten kai ne voisi kieltää siinä samalla.
No niimpä. Miettikääpä miten vaarallista on olla polttamatta tupukkia? "Non-smokers die every day." -Bill Hicks
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No niimpä. Miettikääpä miten vaarallista on olla polttamatta tupukkia? "Non-smokers die every day." -Bill Hicks

Niinpä. Sota-aikanakin todettiin, että sodasta voi selvitä hengissä, mutta siviilissä viimeistään kaikki kuolevat.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lapsena oli koti, aikuisena kämppä tai asunto tai millä nimellä sitä nyt kutsuukaan.

Joo en ole mammanpoika enkä pelaa fortnitea!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mulla on ollut koteja, lapsuuskodit mukaan lukien, jo niin paljon, että laskut ovat menneet sekaisin. Koteja on ollut niin monta kertaa yhtäaikaa kahdessa maassa. Jossain neljän- viidenkymmenen välillä mennään nyt.
Ehkäpä se nuoruusajan omakotitalo Kouvolassa ja nykyinen melkein oma rivarin pätkä ovat merkityksellisimmät, kun niissä oman käden jälki oli ja on pakko näkyä. Jotkut vuokrakämpät olivat kivoja, mutta ei niihin kiintynyt, kun tiesi muuttavansa pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös