Koska tapella koska ei?

  • 1 760
  • 10

Jet-Ace

Jäsen
Täällä keskustellaan viikottain siitä, miten joku pelaaja ei ole vastannut haasteeseen ja luikkinut raukkamaisesti tilanteesta pois. Tai miten joku on miehekkäästi kouluttanut toista pelaajaa ja saanut 5+20 minuuttia.
Kysymys siis teille kaikille:

Koska pitää ottaa haaste vastaan ja koska esimerkiksi tyytyä oman joukkueen 5 minuutin ylivoimaan?

Miksi haastetta ei aina kannata ottaa vastaan?

Miksi se pitäisi aina ottaa vastaan?

Mikä siis on käsityksenne kunnian ja oman joukkueen edusta juuri sillä hetkellä? Ymmärrän kyllä, että asia ei ole näin yksinkertainen.

Kertokaa siis näkemyksenne periaatetasolla ja miksi jotkut pelaajat käyttäytyvät juuri niin kuin käyttäytyvät?
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Haasteet

no tietenkin missään tapauksessa ei saisi olla yllytyshullu,
vaan ottaa omalle joukkueelle mahdollisuuksien mukaan 5 min
ylivoima
No jos tietää, ettei se ylivoima kuitenkaan tuota mitään ja
yllyttäjä on joku täysi pelle, niin ei muuta kuin paita pois
hanskat jäähän ja pieni Tivoli pydeen vaan. Ei ne nyt niin
vakavia juttuja ole
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alkukaudesta ei kannata säästellä. Jos vastustaja pelaa "rottakiekkoa", niin hanskat pois. Sama juttu maalivahdin päälleajamisessa. Tanssiaiset pystyyn vaan. Siinähän saavat liigapomot ja kulttuuriministerikin samalla taivasteltavaa.

Sitten kun taistellaan pudotuspelipaikoista/pudotuspeleissä, niin kannattaa harkita tarkkaan. Jos ottelu on jo ratkennut, niin silloin voi ehkä tietyssä tilanteessa ottaa matsia, mutta pelikieltojen takia kannattaa huomioida, että tappelussa ei ole ketään joukkueen avainpelaajaa.
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Taitokiekkoilun ystävänä minä en hyväksy tappeluja periaatteessa ollenkaan. Mieluummin kunnon niitti, kuin huitomista. Nyrkkeilyn ystäville järjestetään kyllä tilaisuuksia, missä moisesta voi nauttia täysin siemauksin.

Kuitenkin jääkiekossa tulee tilanteita, missä tunteet käy ylikierroksilla, joten tappeluita tullaan aina näkemään. Minusta pelaajan pitää pystyä puolustamaan itseään ja tarvittaessa myös maalivahtia. Samoin kovuutta tulee löytyä koko joukkueesta tilanteissa, joissa esimerkiksi omaa maalia varjellaan.

Varsinaisten tappelijoiden oloa kokoonpanossa en käsitä, en ainakaan Suomessa. Olen huomannut useiden muiden pitävän kovina pelaajia, joita itse pidän lähinnä raukkamaisina. Minusta esimerkiksi sääntöjen vastaiset otteet vastaa lähinnä selkään ampumista ja oikea kovuus löytyy siitä, että pystyy ottamaan iskuja ja taklauksia vastaan.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti railwayman
Taitokiekkoilun ystävänä minä en hyväksy tappeluja periaatteessa ollenkaan. Mieluummin kunnon niitti, kuin huitomista. Nyrkkeilyn ystäville järjestetään kyllä tilaisuuksia, missä moisesta voi nauttia täysin siemauksin.
Samaa mieltä; mielummin kunnon niitti kuin huitomista. Ja sitten kun tulee huitomista, johon tuomarit/SM-liigan johto eivät puutu, niin jossain vaiheessa hanskat putoavat jäähän huitojan paetessa vaihtopenkille tai tuomarien selän taakse. Ehkä minä vähän nyt kärjistän, mutta on ruvennut ottamaan tosissaan päähän tämä "rottakiekkoa" suosiva linja. Huitomiset ja selkäänajot ovat mielestäni tappeluita suurempi syöpä jääkiekossa. Parempi nyrkki naamassa kuin poikittainen niskassa!
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
samaa mieltä

- huitominen ja selkäänajot tietenkin pitää karsia liigasta
samoin kuin mailan kanssa kainalossa roikkuminen l.
koukkiminen l. kahvaus

ja tietenkin aina kunnon taklaus ja maalin edustan hieman
reippaampi puhdistaminen on enemmän asiaa kuin nuo
ylikuumenemisesta aiheutuvat pienet nujakat
 

Janneone

Jäsen
Jos suomessa joku joskus sattuu haastamaan niin hanskat jäähän ja turpaan vaan, mutta itse on turha lähteä metsästämään tai haastelemaan kun ne tyypit on aika vähissä jotka haasteisiin vastaa ja yleensä koituu harmia vaan itselle ja omalle joukkueelle kun sitä tappelukaveria ei millään meinaa saada vaikka kuinka hakisi..
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
selkäänajosta tms.

Pieni tarina viime lauantailta...

Pelasimme peliä Diesels joukkuetta vastaan harrasteliigassa jossa taklaukset eivät ole sallittuja...

Meidän pelaajamme #25 taklattiin selästä mutta onnekseen ei osunut laitaan, ja tuomarit (iältään n.18v.) eivät viheltäneet jäähyä tai edes varoittaneet vastustajia.

#25:n seuraavassa vaihdossa tapahtui sama ja nyt mies kolahti laitaan ja satutti itseään vähän ja nyt jopa jäähy vihellettiin, mutta vieläkään ei vastustajaa varoitettu tuomarien osalta, itse kyllä kävin kuumana ja koetin sopia "tangoamista" vastustajan kanssa...

Noh...pari vaihtoa tästä ja menin purkamaan kiekkoa kulmastamme kun minut ajeltiin selästä laitaan, pää edellä laitaan lensin ja väänsin niskaani pahasti sekä naamani osui jäähän koska kypäräkin nousi ylemmäs rytäkässä. Kun lähdin hakemaan "kostoa"/oikeutusta tapahtuneelle, saivat sekä omat pelaajat että tuomarit pidellä minusta kiinni. Samaan aikaan tämä ajelija, noin 40v. ja 100kg mies naureskeli ristikkonsa takaa ja yritin käydä hänen päällensä muutamaan otteeseen... tässä vaiheessa peli oli vastustajan eduksi 7-0 joten siinä vaiheessa ei mahdollinen 2min. tai 5min. olisi mitään haitannut.

Lopputuloksena siitä että meidän joukkuetta ajeltiin ja minua satutettiin _aivotärähdyksen_ arvoisesti, olen saamassa pelikieltoa jääkiekkoliitolta vaikka en itse ehtinyt "satuttamaan" ketään.

Harrastesarjassa´pitäisi pelaamisen olla turvallista mutta ei näemmä ole. Ja 40v. mies kun nauraa tekonsa jälkeen ristikon takaa...se saa veren kiehumaan..
 

JanJ

Jäsen
Cairns: Sympatiat sinulle.
Jälkiviisautena voi todeta
että sun ois ehkä kannattanut tehdä ensin mikkorauteet ja
jäädä maahan makaamaan villisti sätkien.

Sitten seuraavassa vaihdossa olisit tehnyt peterschaeferit ja ajanut puskista. Tai oisit ehkä voinut tehdä nikomikkolat ja vetää vaan turpaan salakavalasti.

Pelin jälkeen olisit voinut tehdä karijaloset ja paasata kovaan ääneen selkään kohdistuneista taklauksista jne.jne.

Kiitoksia turkulaiselle kiekkokulttuurille!
Sen ansiosta kiekkokeskusteluun on tullut taas ihan uusia ilmauksia.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Sympatiat Cairnsille täältäkin. Ja vielä pisteet siitä, että oikein lähdit hakemaan reilua tappelua. Paljon parempi se on kaikkien kannalta kuin kostaa samanlaisella selkäänajoilla.

Liigassa pitäisi haastaa niitä kaikkein pahimpia hakkaajia ja jatkuvasti väärin tai ainakin sääntöjen rajamailla pelaavia kunnon tappeluihin ja tehdä selväksi ettei sellaista katsota hyvällä vaikka tuomarit sen sallisivatkin. Tepsin rottaketju voisi olla ensimmäinen haastettava.
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Pojat,

heh, en sympatioita välttämättä tarvitse mutta kiitos ;)

Noh, reilun tappelun hakemiseni meni about niin että täysin kilahtaneena otin häkkipäätä riveleistä kiinni ja "shake-it baby" ja huusin että "vittu jos sä ajelet niin häkki pois ja tapellaan" ja sitten tulikin jo muita väliin... ei tossa olis voinu jäädä leikkimään tepsiläistä ;)

Ja yllättävää, kuulin juuri että 10-vuotiaiden pelissä oli ajeltu selästä...ilmeisesti lapset ovat katsoneet hockey-nightia :(
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös