Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Korttipelien sääntövääntö-ketju

  • 19 678
  • 55

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Jakaja ei saa huutaa niin että pisteet menisivät tasan (joka jaossa vähintään yksi rikkoo lupauksen). Toinen variaatio on se, että kaikki näyttää samaan aikaan lupauksensa käsillään, mutta tämä on ringissämme hyljätty aikaa sitten.

Juu, tämä osio jai pois tiivistelmästä.

Vielä yksi peli:

Tikkipokka:

Jokaiselle viisi korttia, joista saa ennen jaon alkamista vaihtaa 0-5 korttia. Pelataan tikkijako, jossa viimeisenä päälle jäännyt taas kaksi pistettä (kolme jos ottaa kolmosella). Tämän jälkeen katsotaan paras pokeri käsi, josta saa pisteitä:

Värisuora: suora nousu 21 pisteeseen tai 10 pistettä vähintään
neloset: 8
täkäri: 6
väri: 5
suora: 4
kolmoset: 3
kaksi paria: 2
yksi pari: 1

Jos tulee sama käsi, voittaa se, jonka kikkeri on pataa, jos kummallakaan ei pataa, niin hertta, ja jos risti-ruutu taistelu niin ruutu. Käytännössä melko harvinaista, mutta silloin tuleekin iso riita.

Pelin voittaa se, joka ekana on 21 pistettä tai paremmin. Hävinneet maksavat markan (nykyään kait euron) jokaisesta häviämästään pisteestä. Nollille jäänyt maksaa tuplat elikkä erotus kertaa kaksi. Alle viisi pistettä saanut maksaa kympin lisää, alle kymmenen jäänyt vitosen. Tällä pelillä rahoitin baarireissut opiskeluaikoina. Paistit kun pelasi 90% pokeria ja 10% tikkiä, hero 30/70 suhteella. Varsinkin surkeat pikkuparit ja suoran väliinvedot on ihan roskaa tässä(kin) pelissä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
entäs lasketaanko räsypokassa silmälasit vaatteiksi? Entä sukat, yksi vai kaksi vaatetta?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
entäs lasketaanko räsypokassa silmälasit vaatteiksi?
Ei vitussa lasketa. Eikä räsypokassa. Mitä sukkiin tulee, lienee paras aina sopia ennen peliä, pitääkö kerralla riisua yksi vai kaksi sukkaa. Jos vain yksi, jokuhan saattaa taktikoida ja pelata toinen sukka munassa.
 

Silvio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Paskahousussa ... Neljä samaa kaataa myös pinon

Tässä kohtaa meidän suku jakautuu niin, että kiero uusimaalaishaara väittää että pino kaatuu vaikka kaikki ei tulisi samalta hlöltä. Esim x lyö 1 jätkän ja seuraava heti loput 3 --> kaatuu. Mites muilla?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tässä kohtaa meidän suku jakautuu niin, että kiero uusimaalaishaara väittää että pino kaatuu vaikka kaikki ei tulisi samalta hlöltä. Esim x lyö 1 jätkän ja seuraava heti loput 3 --> kaatuu. Mites muilla?
Komppaan, neljä samaa peräkkäin kaataa. Vaikka sitten tulisivattenkin eri pelaajilta.
 

Laha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, TPS
Tässä kohtaa meidän suku jakautuu niin, että kiero uusimaalaishaara väittää että pino kaatuu vaikka kaikki ei tulisi samalta hlöltä. Esim x lyö 1 jätkän ja seuraava heti loput 3 --> kaatuu. Mites muilla?

Toki kaatuu kunhan niitä on neljä peräkkäin.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tässä kohtaa meidän suku jakautuu niin, että kiero uusimaalaishaara väittää että pino kaatuu vaikka kaikki ei tulisi samalta hlöltä. Esim x lyö 1 jätkän ja seuraava heti loput 3 --> kaatuu. Mites muilla?

Kaatuu kaatuu, mutta mites valepaskassa, pitääkö syötetyt ässät ja kympit kääntää epäilyksen merkiksi ennen käteen nostamista ns pöydän päällä? Tämä pykälä nostetaan yleensä esiin pelin ratkaisuvaiheessa. Mun mielestä pitää, mutta kaikki eivät ihan helposti sulata tätä sääntöä. Ihan sama tilanne on "suosiolla" nostaa lyödyt kortit pöydästä omaan käteen, yrittämättä itse valehdella. Ja vielä tuohon neljän saman pinon kaatumiseen, saako valepaskassa lyödä ns enemmän kuin 4 samaa. Eli jos kaksi kaveria lyö ennen sinua vaikkapa yhdet akat pöytään per lärvi ja sinulla on 3 akkaa kädessä. Saako ne lyödä vai kaatuuko neljän kohdalla? Tästäkin on kahta koulukuntaa.

Ristiseiskassa ensin 6 sitten 8 ja sen jälkeen vasta 5 yms. Ja korttia joutuu ottamaan jos ei käy. Ässällä tai kurkolla "kaatamisen" jälkeen saa päättää jatkaako vai eikö.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja vielä tuohon neljän saman pinon kaatumiseen, saako valepaskassa lyödä ns enemmän kuin 4 samaa. Eli jos kaksi kaveria lyö ennen sinua vaikkapa yhdet akat pöytään per lärvi ja sinulla on 3 akkaa kädessä. Saako ne lyödä vai kaatuuko neljän kohdalla?

Mun mielestä neljän saman kohdalla kaatuu, paitsi tietysti kakkosia voi lyödä vaikka miten kauan. Eli lyöt kaksi niistä kolmesta, kaadat pinon ja jatkat lyömistä tyhjään pöytään. Toki tuossa on jo hyvä sauma epäillä, koska on selvä, että ainakin jompikumpi aikaisemmista valehteli.

Oon kyllä sellastakin valepaskaa pelannut, jossa oli varmaan kahdeksan kurkoa lyöty pöytään, mutta ei siinä oikeen mitään tolkkua ole. Hauskempaa on tyhjentää kättä esim lyömällä suoraan 4 kpl seiskoja pöytään, kaato ja heti perään toiset 4 kpl samoja.
 

d2uce

Jäsen

Tätä peliä tuli pelattua ensimmäisen ja myös viimeisen kerran joskus lukioaikoina.

Hieno peli, joskin kulki jollain eri nimellä ja hieman erilaisilla säännöillä meidän pöydässämme. Keskelle laitettiin jokin palikka, josta sai hyvin kädellä kiinni ja joka pysyi hyvin pystyssä. Esim. tyhjä limupullo.

Kaikki kortit jaettiin ja muutenkin peli eteni samalla tavalla, paitsi siinä vaiheessa, kun kahdella pelaajalla oli pöytäpakassa pinnassa sama silmäluku. Silloin nopeampi nappasi 'palikan' käteensä ja sai vastustajan pöytäpakka päätyi muistaakseni voittajalle. Voittaja siis poistui pelistä viimeisenä kerättyään koko potin.

Monestihan tuo meni melkoiseksi taisteluksi, kun molemmat tarrasivat palikkaan kiinni. Yleensä voimakkaampi, tai paremman otteen saanut, voitti taiston.

Taktikointia ei hyväksytty, eli ei saanut lätkäistä palikkaa pöydältä pois ja hakea sitä sitten helposti itselleen, kun toinen olisi joutunut kiertämään pöydän. Tästä seurasi jokin sanktio, jota en nyt muista. Myös palikkaan koskeminen ilman syytä oli rangaistava teko. Huijaaminen toki tässä oli muistaakseni sallittua, eli sai hämätä pyrkivänsä palikkaan, jolloin joku urpo saattoi reagoida ja napata itselleen rangaistuksen.

Näillä muutoksilla pelatessa voisi tuohon listaan lisätä ainakin kohdan 6) ei kannata pelata tölkillä. Tulee muutaman taistelun jälkeen haavoja käteen.

entäs lasketaanko räsypokassa silmälasit vaatteiksi? Entä sukat, yksi vai kaksi vaatetta?

Yksi vaate, jos pelaajalla on vain yksi jalka. Tai yksi sukka.

Entä sokeilla? Onko keppi vaate vai ei? Mielestäni ei, koska silmälasitkaan eivät ole. Samaan kastiin menevät mielestäni myös kuulolaitteet ja peruukit.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meillä on pelattu valepaskaa vähän eri tavalla. Lyhykäisyydessään säännöt menee näin: kuvakortti vasta seiskan jälkeen, kakkosen päälle vain kakkonen, kymppi kaataa kaikki, ässä on vain iso kortti ja neljä samaa peräkkäin kaataa. Se jatkaa, joka on kaatanut ja jos jää kiinni kusettamisesta, niin se jatkaa, joka on katsonut. Taktiikkana toimii yleensä 3-5 hengen peleissä se, että nostaa mahdollisimman paljon kortteja ja lätkii lopuksi neljän sarjoissa pois.

Ristiseiskaa taas on pelattu niin, että kutonen ennen kasia. Jos ei sovi, niin pitää ottaa kortti edelliseltä, joka on lyönyt. Ensimmäisellä kierroksella ei tarvitse ottaa korttia, vaikka ei sopisi. Viimeistä korttia ei saa antaa pois, vaan silloin kortin antaa edellinen pelaaja, joka on lyönyt sillä kierroksella. Pelin voi saada jumiin, jos vain yksi pelaaja kierroksella on lyönyt ja hänellä on yksi kortti jäljellä ja joku tarvitsee korttia.

Siantappo on kuitenkin pelien kuningas. Varsinkin extended-versio, jota pelataan kahdella pakalla. Tosin kannattaa jättää summittaisesti jakamatta noin neljäsosa korteista, niin laskeminenkin vaikeutuu, kun ei tiedä mitä kortteja puuttuu.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Korttipeleissä syntyy usein kinaa säännöistä. Tässä ketjussa voidaan vihdoinkin ratkoa mitkä säännöt missäkin pelissä ovat The Oikeat.

Aloitetaanpa omalla keissillä:

10 vuotta sitten päätettiin vaimon kanssa pelata Maijaa. Vaimolla oli kädessä 8 korttia ja minulla taas 6 tai 7 korttia (en muista tarkkaan) samaa maata, siis annoin hänelle koko läjän. Hän väitti kivenkovaa ettei ikinä saa antaa viittä korttia enempää. Minä taas väitin että kortteja saa antaa yhtä monta kun vastaanottavalla pelaajalla on kädessä.

Se meidän ensimmäinen ja viimmeinen peli loppui siihen ja aina silloin tällöin väännetään edelleenkin asiasta. Muutama viikko sitten rupesin kyselemään tutuilta millä säännöillä he ovat pelanneet. Melkein kaikki ovat olleet sitä mieltä että minä olen oikeassa, mutta muutama jääräpää väittävät vaimon sääntöjä oikeaksi.

Nyt, arvon Jatkoaikalaiset: Kumpi on oikeassa?

Miten on muuten mahdollista että molemmilla on enemmän kuin viisi korttia? Ei tuon kai pitäisi olla mahdollista.

Edit: Ei kun onhan se sittenkin mahdollista. Viiden kortin säännöllä täälläkin on silti menty.
 
Viimeksi muokattu:

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Maijaa täällä ollaan pelattu niin, että kortteja saa lyödä enintään niin monta kuin vastaanottajalla on kädessään. Ei siis 5 kortin limittiä, vaikka tämän ketjun perusteella se näkyy olevan yleisesti käytössä.
Valtti on meillä ollut käytössä eli jaon jälkeen umpipakan ylin kortti käännetään jaon yhteydessä arvopuoli näkyviin (jää pakan alimmaiseksi). Pata ei voi olla valttia, joten niin kauan käännellään kuin saadaan valtti selville.

Paskahousu onkin sitten se peli, jonka säännöistä syntyy eniten kinaa yleensä. Täällä on eniten pelattu seuraavin säännöin (tiivistelmä).
- Pelin aloittaa 3:n tai jos sellaista ei kenellekään jaosta tule seuraavaksi pienimmän kortin nopeimmin pöytään lyövä
- 10 kaataa numerokortit ja A kuvat
- Kuvia saa lyödä vasta 8:n päälle
- Kaatokortteja ja kakkosia lukuunottamatta samanarvoisia kortteja saa niputtaa ja neljä samaa kaataa pakan (myös silloin, jos ne kertyvät kahden tai useamman pelaajan lyömistä korteista).
- Mikäli kädessä ei ole sopivaa korttia, umpipakasta saa kokeilla onneaan
- Tyhjään pöytään lyödyn kaatokortin joutuu seuraava nostamaan aina

Lupausta meillä on pelattu joko pitkänä (aloitetaan 1 kortilla, jatketaan 10 korttiin ja takaisin 1 korttiin) tai lyhyenä (peli loppuu 10 kortin kierrokseen). Pistelasku täälläkin jo aiemmin mainittuun tapaan eli 1 luvatun tikkimäärän eteen (esim. 2 tikin huuto pitää, 12 pistettä). Viimeisenä huutava (jakaja) ei voi luvata tikkimäärää, jolla lupausten summa olisi sama kuin pelissä olevien tikkien määrä.

Herttaa/herttakiusaa ei vielä ollutkaan mainittu täällä. Tämäkin on peli, josta taitaa olla lukuisia sääntömuunnelmia.
- Kaikki kortit jaetaan pelaajille tasan. Mikäli jako ei muuten mene tasan, poistetaan pakasta kakkosia (ei hertta-2).
- Normaali tikkipeli, ensimmäisen tikin aloittaa risti-2 (tai pienin risti, jos Ri2 on jouduttu poistamaan)
- Tavoitteena on välttää herttojen ja pata-akan ottamista tikeissä, sillä viimeisen tikin jälkeen lasketaan miinuspisteet, joita säännöillä, joihin olen tottunut tulee seuraavasti: Herttaässä -3 p., kymppi ja kuvakortit -2 p./kpl, muut hertat -1 p./kpl ja pata-akka -9 p. Yhteensä siis -28 p.
- Jos yksi tai useampi pelaaja onnistuu niin, että ei ota yhtään miinuskorttia, saa siitä +28 p. (jos useampia pisteet jaetaan).
- Maantuntopakko, mutta ei ylimenopakkoa
- Herttaa ei saa lyödä eteen ennen kuin sitä on muuten johonkin tikkiin pelattu.
- Peli päättyy, kun joku onneton on kerännyt miinuksia 50 tai yli. Joku muukin pisteraja voidaan tietysti sopia.
Eniten kinaa tässä aiheuttaa tuo pistelasku, koska tietokoneen mukana tulevassa Hertassa (Hearts) se on erilainen. Pelaavatko kaikki muut täällä(kin) samalla pistelaskulla kuin Windowsin Hearts menee?

Mieluisin peli itselleni on kuitenkin huutopussi, jota on viime aikoina päässyt pelaamaan valitettavan harvoin. Mutta se onkin niin erinomainen peli, että ansaitsisi kokonaan oman ketjunsa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Fuskusta omat sääntötulkinnat:

Säännöt ovat täysin samat kuin avopaskassa, mutta sitten näitä tilanteita joita ei tule avopaskassa:

Joku lyö kolme kunkkua ja toinen päälle kolme kunkkua lisää. Ensimmäisellä lyönnillä ei merkitystä, koska se on hyväksytty, joten toinen lyönti voi olla mitä tahansa ja se joko hyväksytään ja kasa kaatuu tai sitten tarkistetaan. Peräkkäisiä kortteja kun on 4 (ja päälle) niin se riittää.

Jos pelaaja katsoo, on se kortti vaatimuksesta näytettävä kaikille. Pelitaktiikan kannaltahan kait aina kannattaa vaatia näyttöä. Kasasta ei tarvitse kuitenkaan näyttää kuin viimeisin lyönti. Se mistä joskus tulee riitaa on joidenkin taipumus kääntää katsoessaan teatraalisesti koko kasa, mikä omalla sääntötulkinnalla on väärin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Mieluisin peli itselleni on kuitenkin huutopussi, jota on viime aikoina päässyt pelaamaan valitettavan harvoin. Mutta se onkin niin erinomainen peli, että ansaitsisi kokonaan oman ketjunsa.

Huutopussi onkin mahtava peli, canastan ja bridgen ohella parhaita taitopelejä, jotka eivät ole samalla uhkapelejä. Tokihan kaikkea voi aina rahasta pelata. Huutopussi on siinäkin mielessä mielenkiintoinen peli, että jos taitoeroa löytyy, niin kohtuu harvoin heikompi voittaa paremmaan pelaajan, varsinkin jos vedetään tuhanteen pisteeseen saakka.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Näköjään ei ollutkaan niin helppo kysymys, molempien sääntöjen kannattajia löytyy.

Löysin Maijan säännöt täältä: http://www.korttipelit.net/Mustamaija

Viiden kortin rajoituksesta ei mainita mitään, vaan siellä lukee näin:
Kortteja ei saa lyödä enempää kuin seuraavalla pelaajalla on kädessä kortteja. Tarvittaessa saa kysyä, kuinka monta korttia pelaajalla on kädessä.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
- Tavoitteena on välttää herttojen ja pata-akan ottamista tikeissä, sillä viimeisen tikin jälkeen lasketaan miinuspisteet, joita säännöillä, joihin olen tottunut tulee seuraavasti: Herttaässä -3 p., kymppi ja kuvakortit -2 p./kpl, muut hertat -1 p./kpl ja pata-akka -9 p. Yhteensä siis -28 p.
- Jos yksi tai useampi pelaaja onnistuu niin, että ei ota yhtään miinuskorttia, saa siitä +28 p. (jos useampia pisteet jaetaan).
Tuo plussapistejuttu on minulle outo herttamisäärissä. Sensijaan, mikäli onnistuu keräämään kaikki hertat, tulee muille kaikille -25 p (vai mikä se nyt oli). Tämähän se on pelin varsinainen suola.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Huutopussi onkin mahtava peli, canastan ja bridgen ohella parhaita taitopelejä, jotka eivät ole samalla uhkapelejä. Tokihan kaikkea voi aina rahasta pelata. Huutopussi on siinäkin mielessä mielenkiintoinen peli, että jos taitoeroa löytyy, niin kohtuu harvoin heikompi voittaa paremmaan pelaajan, varsinkin jos vedetään tuhanteen pisteeseen saakka.

Aah, huutopussi on ehdottomasti pelien aatelia. Tätä on tullut hakattua jo ala-aste ikäisestä ku kaverin mummo pelin opetti. Moni kaveri ilmoittaa osaavansa pelata huutopussia mutta säännöissä on näköjään eroja. Jotkut ovat sitä mieltä että valtin voi huutaa heti kun voittaa kierroksen, itse olen aina pelannut niin että valtin voi huutaa vasta kun on voittanut itse aloittamansa kierroksen.
Toiset taas pelaavat niin että viimeisestä tikistä saa pisteitä. Meillä siitä ei mitään pisteitä tule. Valtit ollaan laskettu hertta(100p),ruutu(80p),risti(60p) ja pata(40p). Ässät(11p), kympit(10p),Kuningas(4p),Akka(3p) ja jätkä(2p). Pisteet pyöristetään viiteen. Läpiajosta 120p.
Vielä yksi sääntö joka jollain on poikennut omista on läpiajon yhteydessä vastustajan miinuspisteet. Meillä lasketaan niin että alkuperäisen huudon pistemäärä on läpiajon sattuessa miinuspisteet eikä se summa mihin mahdollisesti on korottanut.

Löytyykö tätä pelien kuningasta muuten nettiversiona ?

Tai no, toivottavasti ei, pitäis tehdä duuniakin....
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikäli kädessä ei ole sopivaa korttia, umpipakasta saa kokeilla onneaan

Tämäkin paskahousun sääntö aiheuttaa monesti keskustelua. Umpipakasta tosiaan saa kokeilla, mutta se kortti on sitten myös lyötävä siihen pöytään jos se käy. Joskus näkee kun nelosen päälle kokeillaan pakasta ja kun sattuukin kakkonen siihen, niin aletaan vaihtamaan korttia ja kädestä löytyy yllättäen ysi.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aah, huutopussi on ehdottomasti pelien aatelia...
keigykedyn säännöt olivat jokseenkin samat, joilla itsekin olen tottunut pelaamaan paitsi se, että meillä viimeisestä tikistä on saanut sen 10 p.

Kinaa on usein tullut juurikin tuosta valtin teosta. Itse edustan sitä koulukuntaa, että alla on oltava (vähintään) yksi oma voitettu tikki. Eli valttia ei voi tehdä vielä siinä vaiheessa, kun on saanut ryöstettyä tikin vastapuolelta. Huudon voitto lasketaan "voitetuksi tikiksi" eli avaustikin voittamisen jälkeen voi tehdä valtin.

Puoluepelissä meillä on ollut sääntönä, että jos aloittaa valtinteon kysymällä puolikasta, pelikaverilla kädessä mahdollisesti oleva kokonainen menee "rikki" ja siitä ei voi myöhemmin tehdä valttia. Vain yksi valttikysely per voittotikki, joten jos kaverilla ei ole kokonaista (tämä kysytään ilman maata) tai kysyttyä puolikasta, uutta kysymystä varten on voitettava seuraava tikki.

Huudoissa meillä edetään 5 p. välein, mutta niitäkin on, jotka haluaisivat huutaa pisteen välein. Itse en siitä pidä, koska se pitkittää joskus huudon pitkäksi kuin nälkävuosi.

Juu, ja porvooseen menosta miinusta huudon voittaneelle huuto+mahdollinen korotus ja vastapuolelle vastaavasti aina vain alkuperäisen huudon verran.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Huutopussi on tosiaan pelien aatelia, eikä siinä tarvita edes rahaa mukana. keigykedyn sääntöihin nähden sitä on tullut pelattua niin, että se viimeinen tikki antaa 20 pistettä. Näin ollen kokonaismäärä ilman valtteja on 140 pistettä, sekä valttien kera 420 pistettä. Pisteiden pyöristyksestä sen verran, että se tapahtuu alaspäin.

Läpiajo tuo toisille sen verran miinuksia, mitä alkuperäinen huuto oli, ei korotushuutoa.

Pistelaskussa meillä on käytetty sellaista taktiikkaa, että pelataan käytännössä 500:n pisteeseen, mutta jos voittaja päätyy tasan kyseiseen lukuun, niin silloin on pisteet puolitettu, ja peli jatkuu 250:stä pisteestä. Eli todellinen minimi voittopistemäärä on 505. Tämä vaatii hieman seuraamista pisteiden suhteen, mutta on ihan hyvä lisä sääntöihin.

Pelatahan tätä peliä voi kahdestaan, kolmistaan tai neljästään. Kaksin- ja kolminpelit ovat henkilökohtaista pelaamista, mutta nelipeli taas on joukkuepelaamista. Kahdessa ensin mainitussa muodossa jaetaan kolmen kortin "pirunkasa", jonka sitten huutaja saa käyttöönsä. Nelipelissä taas pelipari antaa huutajalle neljä korttia, joten tässä muodossa tulee varsin helposti näitä läpiajoja, eli porvoon kortit, kuten sanonta kuuluu.

Ja kun itseään kuuluu aina aika-ajoin kehua, niin mainittakoon tähän kohtaan, että olen ajanut läpiajon kolmella arvokkaimmalla valtilla ottaen kerralla 380 pistettä.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Jotkut ovat sitä mieltä että valtin voi huutaa heti kun voittaa kierroksen, itse olen aina pelannut niin että valtin voi huutaa vasta kun on voittanut itse aloittamansa kierroksen.

Itse pelihän on mitä mahtavin. Normaalisti pelataan kyllä sellaisilla säännöillä, että valtin voi tehdä heti kun saa tikin kiinni. Tämä on mielestäni huomattavasti parempi sääntö, koska se vaikeuttaa peliä erittäin paljon, ainakin huutajan osalta. Huutaja joutuu miettimään enemmän ja huudotkin pysyvät pienempinä.


Toiset taas pelaavat niin että viimeisestä tikistä saa pisteitä. Meillä siitä ei mitään pisteitä tule. Valtit ollaan laskettu hertta(100p),ruutu(80p),risti(60p) ja pata(40p). Ässät(11p), kympit(10p),Kuningas(4p),Akka(3p) ja jätkä(2p). Pisteet pyöristetään viiteen. Läpiajosta 120p.

Muuten samat paitsi viimesetä tikistä 20p ottajalle, eli läpiajo 140p. Kerrassaan mahtava peli.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo plussapistejuttu on minulle outo herttamisäärissä.
Niin on ollut kaikille muillekin, joille olen meidän sääntöämme esitellyt. Pointti on siinä, että pluspisteet kaikkien herttojen keräämisestä saattavat pitkittää peliä. Toki saman asian ajaa, jos nostaa pistemäärää, johon peli loppuu. Mutta korostettakoon vielä, että mikään virallinen tuo pluspistesääntö ei todellakaan ole. Jostain se vaan joskus meidän peleihimme tuli.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Sivuaa aihetta ainakin jonkin verran joten sattuuko kukaan tietämään mistä saisi ostettua Honkkeli-pelissä käytettäviä kortteja? Peli itsessään on mitä mainioin korttipelin ja biljardin yhdistelmä, kannattaa tutustua. Olen joskus pelannut oikeilla honkkelikorteilla kyseistä peliä mutta en tullut kysyneeksi mistä niitä korttipakkoja saisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös