Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 503 830
  • 16 370
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Perustuu lähinnä siihen, että maskeja ei kuitenkaan käytetä koko ajan oikealla tavalla ja jos hengitysilmassa on aerosolina leviäviä virushiukkasia, niin kyllä ne tehokkaammin tarttuvat märkään pintaan kuin kuivaan. Joku syy on myös sille, että maskit eivät ole juuri auttaneet esim. Espanjassa.

Näinhän se on ettei pelkät maskit valitettavasti auta. Muiden järjestelyjen ollessa kunnossa on maskeista kuitenkin hyötyä. Koronakevään ja kesän Saksassa asuneena voin sanoa, että vaatii sen että jengi sitä kuuliaisesti noudattaa. Siellä homma toimi vaikka lähes 90 miljoonan asukkaan maa kyseessä. Maskipakko vaan halliin ja sakkoja jos ei maski pysy päässä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Näinhän se on ettei pelkät maskit valitettavasti auta. Muiden järjestelyjen ollessa kunnossa on maskeista kuitenkin hyötyä. Koronakevään ja kesän Saksassa asuneena voin sanoa, että vaatii sen että jengi sitä kuuliaisesti noudattaa. Siellä homma toimi vaikka lähes 90 miljoonan asukkaan maa kyseessä. Maskipakko vaan halliin ja sakkoja jos ei maski pysy päässä.

Ei nyt valitettavasti liity mitenkään ketjun aiheeseen mutta olen valmis ottamaan pari päivää boksia tämän johdosta. On hienoa nähdä itse Peskindolmies täällä! Lievittää kovasti kaipuuta Nordikselle! Päivä pelastettu.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuommoinen märkä rätti naamalla on melko tehokas virusimuri. Ilman maskiakin olisi varmaan parempi. Maskipakolla luodaan väärää turvallisuudentunnetta.

Käsittääkseni Suomessa ei missään ole maskipakkoa.
 

Vexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Käsittääkseni Suomessa ei missään ole maskipakkoa.
Tarkennetaan hieman, että Suomessa ei ole viranomaisten asettamaa maskipakkoa. Tähän syy on lainsäädännössä, joka ei tätä salli. Lakimuutoksella tämäkin on mahdollista.

Erilaisia maskipakkoja voi olla yrityksien toimesta. Esim. joissain busseissa. Liigajoukkueista ainakin Jukurit on asettanut maskipakon yhteen katsomolohkoon.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pakko on aina huono asia ja lisää vastarintaa entisestään. Sen sijaan jos ihmisten annetaan itse pohtia asiaa ja tehdä omat päätöksensä ilman pakottamista niin uskon, että tällä tavoin saavutetaan lopulta parempi lopputulos.

Se, kun hallissa suurimmalla osalla on maskit kasvoillaan varmasti rohkaisee niiden käyttöä myös heidän osalta jotka siihen epäileväisesti suhtautuvat.

Moni onkin todennut, että maski itsessään ei taltuta tautia mutta ei sen pitämisestä nyt haittaakaan taudin kannalta taida olla, korkeintaan mukavuus saattaa kärsiä jos sitä pidempään naamallaan pitää.

Kaikkein tärkeintä on nyt se, ettei urheilutapahtumia tai muita yhteiskunnan palveluita aleta sulkemaan vaan ne pidetään avoinna niin normisti kuin mahdollista. Valitettavasti kiristyvien rajoitusten ja jopa sulkemisen uhka on jatkuvasti Liiga kauden osalta läsnä mutta tähän me halleissa kävijät voimme vaikuttaa toivon mukaan lieventävästi noudattamalla suosituksia.

Pahinta olisi se jos kiekkokatsomossa todetaan tartuntoja ja samalla käy ilmi, ettei suosituksista olla pidetty kiinni. Viranomaiset pistävät paikat hyvin nopeasti sulki eikä silloin selittelyt auta. Toki ne voivat mennä kiinni vaikka asiat olisikin tehty täydellisesti.

Olen itsekin ollut maski vastainen mutta jos sen pitäminen auttaa Liigaa selviämään kauden yli niin silloin ei ole paljoa valittamista.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onhan tämä aikamoista. Toisaalta odottaa kauden alkua innoissaan ja toisaalta pelko persiissä että loppuuko homma ennen kuin ehtii kunnolla edes alkaa. Samalla mietityttää pelien taso. Jos joukkueilla alkaa olla poissaoloja ja saadaan kentälle huumoriosaston kokoonpanoja niin ei sitäkään ole mukava katsella. Muistan kerran kun olin innoissani ostanut liput Ifk-JYP peliin ja JYPillä oli parin päivän päästä edessä chl-finaali ja tulivat junnukikoonpanolla. Joku 7-1 voittohan siitä tuli mutta tuntui, että rahat meni hukkaan.
 

IkuinenVappu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Aivan varmasti jokainen liiga-organisaatio sekä pelaaja tekee kaiken, jotta pelit saadaan käyntiin ja pelit saadaan pelattua. Joukkueiden omat säännöt esimerkiksi turhista kontakteista otetaan vakavasti. Pelaajaliikenne on varmasti minimissä A-junioreiden sekä Mestis-seurojen välillä. Tavallaan oli erittäin hyvä, että harjoituspelien seurauksena sekä U20-SM sarjan käynnistyttyä saatiin maistaa koronan vaikutus ja karanteeniin määrääminen. Tuskin yksikään liiga-seura haluaa omalle tililleen olla se organisaatio joka pysäyttää liiga-ottelut koronan takia. Yleisön toimintaan vaikutetaan niin paljon kuin se on mahdollista mutta siellä jokainen vastaa loppujen lopuksi itsestään. Yleisömäärät jäävät edellisistä kausista takuuvarmasti ja näin ollen tulot seuroille supistuu merkittävästi. Siihen Liigan on mietittävä toimivat lääkkeet ja ratkaisut.
 

Jäässä

Jäsen
Onko tosiaan? Useampi seura kai tällä hetkellä selvittää maskipakon mahdollisuutta. Tuosta on kahdenlaista mielipidettä, onko se juridisesti mahdollista.

Joo sitä selvitellään, mutta miksei olisi? Osa baareista toimii sillä tavalla että vain farkuissa pääsee sisälle. Sillä pyritään karsimaan tiettyä kohderyhmää, jotka eivät Suomessa farkkuja käytä. Itse en silti menisi peliin jos maskipakko tulisi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei esimerkiksi seuran asettama maskipakko järjestämiinsä jääkiekko-otteluihin ole minkään lainkohdan vastaista. Seura järjestää maksullisen tapahtuman ja voi asettaa erilaisia pääsyvaatimuksia.

Samoinhan toimii esimerkiksi Finnair, kun koneeseen ei pääse ilman maskia.

Ihan turha täällä kirjoittaa, kuinka on tylsää jos tarttee käyttää maskia. Ei muuta kuin maski naamalle ja toinen pienessä muovipussissa taskuun. Voi vaihtaa jos huutaa niin että räkä roiskuu..... Parempi koittaa pitää katsomo tartuntavapaana kun jupista " mää en ainakaan...". Ja lisäksi, voi sen ottelun olla ilman kaljaa ja syömistä. Ei haittaa ainakaan itseäni pätkääkään.
 

Warrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko tosiaan? Useampi seura kai tällä hetkellä selvittää maskipakon mahdollisuutta. Tuosta on kahdenlaista mielipidettä, onko se juridisesti mahdollista.
Asiaa tuskin sen juridisemmaksi tekee, mutta onhan esim Finnarin leinnoilla ollut jo ajat sitten maskipakko. Palveluntuottaja saanee tässäkin tapauksessa päättä, millä ehdoilla palveluitaan tarjoaa? Jos ei huvita, ei oo pakko lentää ja jos ei huvita, ei ole pakko Jukureiden peleissäkään käydä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Ja lisäksi, voi sen ottelun olla ilman kaljaa ja syömistä. Ei haittaa ainakaan itseäni pätkääkään.
Jos se hemmetin maski pakotetaan päähän niin aivan sama kunhan rakastamaani seuraa ja liigaa pääsen paikanpäältä seuraamaan, mutta ilman olutta en kyllä ala viikonloppupeleissä olemaan !
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun tässä(kin) ketjussa on "jauhettu" maskeista niin kysytään, että miksi juuri Sinä, et käyttäisi sitä maskia ottelussa? Onko sen käyttö niin epämukavaa, että et pysty pitämään sitä "paria tuntia".
Eiköhän kaikilla seuroilla ole myynnissä "kankaisia" maskeja seuran omalla logolla? Itse tuli käytyä ostamassa pari Tapparan maskia ja ne tuntuu ihan hyviltä. Ovat puuvillaa ja vielä konepesun kestäviäkin.
Ja kun ostat oman seurasi maskeja, seurat saavat samalla rahaa?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Nyt kun tässä(kin) ketjussa on "jauhettu" maskeista niin kysytään, että miksi juuri Sinä, et käyttäisi sitä maskia ottelussa? Onko sen käyttö niin epämukavaa, että et pysty pitämään sitä "paria tuntia".
Eiköhän kaikilla seuroilla ole myynnissä "kankaisia" maskeja seuran omalla logolla? Itse tuli käytyä ostamassa pari Tapparan maskia ja ne tuntuu ihan hyviltä. Ovat puuvillaa ja vielä konepesun kestäviäkin.
Ja kun ostat oman seurasi maskeja, seurat saavat samalla rahaa?
En ole vielä löytänyt maskia joka pysyisi kahta sekuntia pidempään paikallaan silmille nousematta. Ei auta sen nenäjutun vääntely ja kääntely vähääkään. Ja käsillähän sitä ei saisi olla lähmimässä takaisin paikoilleen. Parrallisena tuon istuvan maskin löytäminen on osoittautunut aika vittumaiseksi rastiksi. Mulla nuo kertakäyttömaskit on hetkessä niin ettei niistä mitään hyötyä kanssaihmisille ole.
 
Viimeksi muokattu:

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Jos se hemmetin maski pakotetaan päähän niin aivan sama kunhan rakastamaani seuraa ja liigaa pääsen paikanpäältä seuraamaan, mutta ilman olutta en kyllä ala viikonloppupeleissä olemaan !

Uitat varovaisesti sellaisen (tietysti pinkin) pillin siitä maskin sivusta suupieleen ja imutat siinä erätauon aikana.
 

Vexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko tosiaan? Useampi seura kai tällä hetkellä selvittää maskipakon mahdollisuutta. Tuosta on kahdenlaista mielipidettä, onko se juridisesti mahdollista.
Juridisesti tapahtuman järjestäjä saa määrätä omat rajoituksensa. Ostaessasi lipun olet velvollinen noudattamaan järjestäjän ilmoittamia ehtoja. Tietenkin tässäkin on rajoja, mutta jos lippua myydessä on ostajalle kerrottu, että tilassa on pakko käyttää maskia, niin se on täysin laillista. Nakukatsomokin voisi olla mahdollista, jos joku sellaisen haluaisi järjestää. :)
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sen verran nyt vetoan koko yhteisöön - jokainen on varmaan huomannut, että minä suhtaudun tähän koronahössytykseen aika nuivasti ja sanon sen aika kuuluvasti ja julkisesti. En itse välttämättä usko toimenpiteisiin, mutta vetoan nyt ihan jokaiseen jääkiekkofaniin - kannatat sitten mitä tahansa joukkuetta.

Jääkiekko on meille yhteinen asia. Yhteinen asia on se, että päästään pelaamaan pelejä, fanittamaan, huutamaan, tanssimaan (ei ihan kiinni toisissamme) hallille. Emme voi vaikuttaa paljoa siihen, mitä lopulta tapahtuu. Maski on pieni asia - jos sillä oikeasti vältetään joukkoaltistumiset, karanteenit yms. niin vetoan siihen, että laittakaa hallilla se maski päähän. Jos sillä saadaan pelattua tämä kausi läpi niin se on meidän kaikkien yhteinen asia.

Eli oikeasti: jos menet halliin niin ole kiltti, laita se maski katsomossa naamalle.
 

apsi71

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kaapo Kakko
Sen verran nyt vetoan koko yhteisöön - jokainen on varmaan huomannut, että minä suhtaudun tähän koronahössytykseen aika nuivasti ja sanon sen aika kuuluvasti ja julkisesti. En itse välttämättä usko toimenpiteisiin, mutta vetoan nyt ihan jokaiseen jääkiekkofaniin - kannatat sitten mitä tahansa joukkuetta.

Jääkiekko on meille yhteinen asia. Yhteinen asia on se, että päästään pelaamaan pelejä, fanittamaan, huutamaan, tanssimaan (ei ihan kiinni toisissamme) hallille. Emme voi vaikuttaa paljoa siihen, mitä lopulta tapahtuu. Maski on pieni asia - jos sillä oikeasti vältetään joukkoaltistumiset, karanteenit yms. niin vetoan siihen, että laittakaa hallilla se maski päähän. Jos sillä saadaan pelattua tämä kausi läpi niin se on meidän kaikkien yhteinen asia.

Eli oikeasti: jos menet halliin niin ole kiltti, laita se maski katsomossa naamalle.
Tulee tuota rättiä myös työn puolesta käytettyä päivät pitkät. Jokainen pystyy kyllä sen matsin ajan sitä pitämään.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos maskipakkoa ei tule, en käy yhdessäkään ottelussa paikan päällä. Ainakaan, jos epidemian trendi jatkuu hitaasti mutta varmasti nousevana.

Se on nyt kova kovaa vastaan, liigaorganisaatiot! Maskipakko kehiin ja saatan käydä jopa Vaasassa tai Kouvolassa katsomassa peliä. Jos maskipakkoa taas ei tule, katselen Ruutuplussasta A-junnujen SM-liigaa ja käyn pyörähtelemässä ulkojäillä. Kyä jämpti on näin!
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Erilaisia maskipakkoja voi olla yrityksien toimesta. Esim. joissain busseissa. Liigajoukkueista ainakin Jukurit on asettanut maskipakon yhteen katsomolohkoon.

Onko tosiaan? Useampi seura kai tällä hetkellä selvittää maskipakon mahdollisuutta. Tuosta on kahdenlaista mielipidettä, onko se juridisesti mahdollista.
Myös Lukolla on yksi katsomo, johon ei ilman maskia pääse.

Omalla kohdallani maskipakko ei vaikuta mitenkään hallilla käymiseen. Käyn jos pakkoa ei ole, käyn jos on. Mutta jos se hiukkaakaan auttaa kauden läpiviennissä, niin maskipakko halleihin vaan minun puolestani. Ei sen nyt pitäisi kenenkään maailmaa kaataa, jos sellaista joutuu pari tuntia naamalla pitämään (poislukien he, joilla on joku terveydellinen este siihen mutta siihen varmaan löytyy joku lääkärintodistus sitten).
 

Nigi

Jäsen
Omalla kohdallani maskipakko ei vaikuta mitenkään hallilla käymiseen. Käyn jos pakkoa ei ole, käyn jos on. Mutta jos se hiukkaakaan auttaa kauden läpiviennissä, niin maskipakko halleihin vaan minun puolestani. Ei sen nyt pitäisi kenenkään maailmaa kaataa, jos sellaista joutuu pari tuntia naamalla pitämään (poislukien he, joilla on joku terveydellinen este siihen mutta siihen varmaan löytyy joku lääkärintodistus sitten).
Samoin. Mielestäni se (maskin käyttö) on aika pieni hinta siitä, että pääsee taas pitkästä aikaa katsomaan Liigaa paikanpäältä. Toki joillekin "kasuaalikatsojille" se voi ollakin isompi paha.

Itse olen kyllä sillä kannalla, että kaikille ne maskin päähän, enemmän hyötyähän siitä on kuin haittaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun tässä(kin) ketjussa on "jauhettu" maskeista niin kysytään, että miksi juuri Sinä, et käyttäisi sitä maskia ottelussa? Onko sen käyttö niin epämukavaa, että et pysty pitämään sitä "paria tuntia".
Eiköhän kaikilla seuroilla ole myynnissä "kankaisia" maskeja seuran omalla logolla? Itse tuli käytyä ostamassa pari Tapparan maskia ja ne tuntuu ihan hyviltä. Ovat puuvillaa ja vielä konepesun kestäviäkin.
Ja kun ostat oman seurasi maskeja, seurat saavat samalla rahaa?

Noissa kankaisissa vain on se että jos tarkoitus on estää tartuttamassa muita niin siihen tarkoitukseen ei hirveä tehokas taas ole, toki varmaan tyhjää parempi ja enemmänhän se maski taitaa olla imago asia ja seurat saa rahaa. Tosin JYP taitaa olla poikkeus ja niillä näyttäisi olevan hyvälaatuisia "kertakäyttöisiä" kangasmaskeja, toki ihan kirurgian suojiin ei nämäkään vastaa mutta lähelle pääsee Kasvomaski 1kpl | JYP-Fanshop
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Tulipahan nyt itsekkin tässä kauden lähestyessä kokeiltua pitää lappua naaman edessä. Toki ihan vaan kotioloissa muutama tunti, mutta aika naurettavaa jos sen takia ei peliin mene. Ei tuo nyt niin suuri asia ole jos se on vaikka ehto halliin menemiselle.

Itse en ole käyttäny edes julkisissa, vaikka varmaan täällä kannattas pitää kun en ole pahemmin ruuhka-aikaan ollut kyydissä. Lisäksi tuo venkslaus on ollu nii naurettavaa, että ihan senkään takia ei ole huvittanu pitää.

Veikkaan, että monelle maski on vaan yksi eri syistä olematta lähtemään peliin. En itsekään tiedä jaksanko peliin lähteä ennen kun sinne pääsee ilman maskeja, katsomorajotuksia jne. poikkeusjärjestelyitä. Kerran ne pelit näkee myös muuten niin kärsivällisyys kyllä riittää odottamaan parempia aikoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös