Nostellaanpa ketjua ylös näin kevään ratkaisupelien lähestyessä!
Hieman laiskasti olen jaksanut Porvoon Tarmon otteista kirjoitella, vaikka pelejä olen jokusen käynyt tässä kauden mittaan katsomassa. Tosin sama tauti näyttää vaivaavan täällä muitakin korisihmisiä.
Jos mietitään Tarmon lähtökohtia syksyllä, niin vaikeaa kautta osasin aavistella. Mutta en ihan näin vaikeaa kuitenkaan. Vuoden vaihtuessa Tarmo oli ihan hyvin vielä pudotuspelikelkassa mukana, mitä tuolla materiaalilla pidin ihan kelvollisena saavutuksena ja tavoitteena.
Sitten koko kauden jatkuneet vaikeudet kärjistyivät oikeastaan siihen, että näitä kauden mittaan tulleita yllättäviä tilastovoittoja kärkipään porukoista ei enää irronnut, ja oman alemman keskikastin porukoitakin vastaan oli ongelmia. Niinpä joukkue tipahti jo karsintarajan alapuolelle. Hieno kiri päätöskierroksilla olisi vaatinut viimeisestä pelistä voiton, jotta karsinnat olisi vältetty, mutta se jäi nappaamatta.
Täytenä yllätyksenä on tullut se miten pulassa Tarmo on ollut karsinnoissa. Porvoolaiset joutuivat jo kovaan paikkaan, kun edelliskierroksen vieraspelistä Kauhajoelta oli pakko ottaa vähintään viiden pisteen voitto täydestä Karhujen kotisalista. Ratkaisuottelun kotona pitäisi olla helpompi, kun Forssallakaan ei enää saumoja ole. Mutta mistäs sitä tietää, pakko on taas lähteä Porvooseen jännäämään.
Kauden aikana kurssin kääntäjäksi hankittu Maddox on ollut hyvä, samoin loukkaantumisista kärsinyt Bell. Myös Loyd on heikon alkukauden jälkeen parantanut peliään ja valmentaja Woodardin sanoin päässyt sisään suomalaiseen korikseen. Kotimaisista kavereista ei oikein kukaan ole ottanut sitä odotettua ratkaisijan roolia. Kuitenkin onnistuminen runkosarjassa olisi vaatinut sitä, että jokainen kaveri olisi pelannut vielä astetta tai paria paremmin. Kiitettävää todistusta ei voi antaa kenellekään.
Noin ylipäätään Korisliigasta sen verran, että Auran kohtalo oli harmillinen. Tilanteeseen osasi itse eläytyä, koska lähes vastaava käsikirjoitus oli Haukoilla Mestiksessä. Ensin talousvaikeuksien vuoksi parhaat pelaajat pois, runkosarjan loppuun pyristelyä ja lopulta karsinnat jäivät pelaamatta. Vaikka joukkueella ei niin pitkiä perinteitä ollutkaan (turkulainen koripallo ylipäätään sitten kokonaan toinen tarina), niin viime kaudella Reiskan vetämänä porukka esitti peräänantamattomia otteita, vaikka puolivälierissä Tarmolle taipuikin.
Tämän kevään puolivälierät ovat alkaneet tasaisesti, oma suosikkini kahdeksikosta on lähinnä Virtasen ja Jonesin vuoksi Kataja. Joensuulaisten pelejä olen nähnyt etelässä muutamia, ja runkosarjan loppua kohti kuntopuntari taisi osoittaa hiukan alaspäin. Joensuulaisilta olisi mukava kuulla kommentteja näin kevään korvilla.
Toki olisi mieluista, että ainakin joku ihan etelän jengeistä (lähinnä kai Honka) menisi jatkoon, niin näkisi vielä ratkaisupelejä täälläkin.
Laitetaanpa pienen hiljaiselon jälkeen pudotuspelien kunniaksi vilkas keskustelu kotimaisesta koriksesta käyntiin!