Jos hallissa on 2200 katsojaa, halli on melkoisen tyhjä. Se on enemmän tyhjä kuin puolitäysi. Kun suuri tila täytetään melko pienellä määrällä katsojia mitä tapahtuu ja mitä ei tapahdu?
No tämä on tietysti asia, jolle ei nyt enää tässä vaiheessa paljoa voi. Yksi ratkaisu tässä tulee mieleen ja se on osan katsomoista sulkeminen vaikka mainoksilla, kuten on tehty Turussa. Yleisömäärät kuitenkin todennäköisesti pysyvät maksimissaan tällä tasolla, tai jopa hiukan laskevat nyt kun liigaprojekti on aikataulutettu uudelleen.
Ihan tarpeeksi Mehtimäellä istuneena voin kyllä sanoa, että ei se Fanipääty sielläkään aina kovin suuriin suorityksiin kykene. Ja muu yleisö kyllä möykkää kun Jokipojilla on selvä johto ja peli kulkee.
Eihän se kykene ei. Mutta se kykenee kuitenkin siihen samaan vuodesta toiseen. Nyt nimenomaan ongelma Kookoon suhteen on siinä, että fanitoimintaa käynnistämässä oli joukko varhaisnuoria, jolloin koko homma ilmeisesti jäi lähtötelineisiinsä.
Mutta aina saan naureskella sitä, että kun tilanne on 3 - 5 ja Jokipoikien maalit ensin luettuna, Jokipojille tulee rangaistus ja aikaa on jäljellä 5min, niin mitä tekee melkoinen lauma yleisöä?
"Eiköhä lähetä. Tämähän on selvä peli. Ehtii uutisille. Näkeehän sen tuloksen netistä ja näkee urheiluruudun. Eli mennää jo, ni ei oo nii paljo ruuhkaa..."
Tämä on vastenmielinen ilmiö, mutten millään suostu uskomaan että nämä, joille on tärkeää olla kahta minuuttia aiemmin saunanlämmityksessä, ovat pelkästään Joensuun ongelma. Ainakin Savonlinnassa olen törmännyt ihan samaan. Ja väitänpä, että sitä esiintyy Kouvolassakin. Tässä suhteessa vaan se yli-iso halli armahtaa, eikä kansanvaellusten karu luonne näy niin selvästi.
Eli ennen kuin ihan hirveästi sanoo muista Fanikulttuureista ja toisten paikkakuntien kannustuksesta kannattaa kiertää vähän näitä Suomen jäähalleja ja istua vieraspaikkakuntien halleissa muutenkin kuin kerran vuodessa sen fanipussin matkassa tulleena.
Olen käynyt kyllä Kouvolassa usein. Joskus henkilöauton, joskus junan, joskus fanibussin tuomana. Olen myös kiertänyt kahta hallia vaille kaikki hallit, joissa Mestistä on pelattu viimeisen kuuden kauden aikana. Väittäisin siis jonkinnäköistä kosketuspintaa tähän asiaan olevan mutta sehän on tietysti vain minun mielipiteeni.