Yleisökeskiarvo mittautuu koko kauden ajalta. Nyt oletetaan (odotetaan) jokaiseen peliin tuo 3500. Hurja oletus ja odotus. Skeptikkona
en usko joka peliin 3500. Toivon kuitenkin.
Kuka näin olettaa ja odottaa? Itse en ole tämmöisiä odotuksia missään havainnut. Ehkä kirjoitin tuon ensimmäisen viestin hieman epäselväksi. Toiveessa toki siis on, että yleisörajoitukssita jossain vaiheessa voidaan luopua. Yleisökeskiarvo ei missään tapauksessa tule olemaan 3500, jos mihinkään otteluun ei missään vaiheessa voi ottaa tuota enempää katsojia. Olen ymmärtänyt, että tuo rajoitus koskee tässä vaiheessa vain lokakuuta. Vaikeaa tulee kaikille, jos rajoitukset ovat voimassa toukokuun loppuun asti.
Jokaiseen peliin ei tietenkään tule 3500 katsojaa ja en ainakaan minä tätä myöskään tarkoittanut. Viime kaudella kolme vähinten yleisöä kerännyt ottelua pelattiin syyskuussa peräkkäin Sport (2743), KalPa (2790), TPS (2726). Syyskuun jälkeen yleisöä oli vain yhden kerran alle 3000 eli joulukuussa (JYP 2958). Kyllähän tulevallakin kaudella on enemmän kuin todennäköistä, että joissakin otteluissa on alle 3000 katsojaa. Osa ihan vakiokatsojista saattaa jäädä pois ihan sen takia, että välttelee isoja ihmismassoja.
Hyvä pointti, mitä kaikki ei ole tosiaankaan tajunneet.
En tiedä luetko minut tähän joukkoon, mutta itse en ole näin missään maininnut enkä edes kuvitellut, että kaikissa peleissä olisi ns. tupa täynnä 3500 katsojaa.
Jos koko kauden ajan on nuo rajoitukset voimassa niin KooKoon yleisökeskiarvoksi jäänee noin 3000 ja silloin puhutaankin jo noin 1000 katsojan vähennyksestä/ottelu.
Kuten mainitsin ensimmäisessä viestissä aiheeseen liittyen, niin MTV:n jutussa puhuttiin nimenomaan kauden
alun katsomosuunnitelmista ei siis koko kauden rajoituksista.