Konserttiopas á la Jatkoaika

  • 311 162
  • 1 737

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaisaniemestä keikkapaikkana minulla ei ole mitään käsitystä, joten joku stadilainen voisi valaista miten sinne saadaan mahtumaan 20 000 ihmistä.
Tila ei ole ongelma, ainoastaan desibelirajat. Musiikki on hieman vaisun kuuloista kun ulkoilmassa tarvittaisiin muutama desibeli enemmän. Tosin Faith No More oli näissäkin olosuhteissa loistava.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Ylihuomenna lauantaina Espoossa tärähtää, kun Metro Areenalla saavat suomalaiset melometallin ystävät melkoisen ennakkojoululahjan: samassa tapahtumassa esiintyvät Sabaton, Gamma Ray, Stratovarius ja Beast In Black (eli tämä Battle Beastin "manttelinperijä"). Joskus lähes puoli vuotta sitten kun julkistettiin ensin vain Sabaton ja Gamma Ray, niin totesin jo tuolloin, että kiitos tämä riittää ja ostin lipun. Kaksi muuta bändiä sitten täydennyksiä, koska neljä bändiä luvattiin tapahtumaan jo tuolloin..

Odotan kuola valuen iltaa etenkin siksi, koska paikanpäällä on legendaarinen Gamma Ray! Olen kuunnellut bändiä likemmäs 20 vuotta, ja aina missannut sen kun se on harvakseltaan Suomessa käynyt. Se on siis ilman muuta minulle illan pääbändi, ja sitten kun on tuollaiset "bonukset" päälle niin kyllä maistuu. Sabatonin jatkuvaan Suomessa ramppaamisen moni alkaa olla kait aika väsynyt, mutta itse en ole sitä taas pariin vuoteen livenä nähnyt (kuten en myöskään Stratoja), joten otan ilolla vastaan..

Taitaa olla niin, että vuoden kovinta keikkakokemusta piti sitten odottaa melkein jouluun asti..
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En nyt keksi muuallekaan laittaa, mutta Chisulla oli huoman hieno keikka eilen Tavastialla. Esiintyi siellä bändeineen myös torstaina, mutta olin itse siis vain perjantaina. Huikea esiintyjä edelleen. Edelliskerrasta on jo miltei viisi vuotta varmaan, mutta neiti on vaan parantunut esiintyjänä ja laulajana siinä välissä. Uskomattoman voimakas ja yllättävän monipuolinenkin ääni. Vaikka pieni nainen, niin ääni on iso. Ihan omanlaisensa tapaus suomalaisessa musiikissa tällä hetkellä. Tuossa jää Jenni Vartiaiset ja kumppanit ihan varjoon. Eikä se Chisun taustabändikään ole höpsömpi, todella osaavan oloisia jamppoja ja yksi jampatar.

Settilista oli tämännäköinen. Uusin albumi Polaris tuli yhtä kappaletta lukuunottamatta kokonaisuudessaan, mitä en suinkaan valita, koska se on Chisun paras tähän mennessä:

Polaris
Anna askeleen viedä
Kolmas pyörä
Tabu
Sabotage
Viekää minut hänen luo
Tuu mua vastaan
Ruusunen
Sulle sydämeni annoin
Baden-Baden
Frankenstein
Kerrasta poikki
Mun koti ei oo täällä
Sama nainen
Tähdet
Kohtalon oma
---
Tie
Onni
Kriisit
Ihana

Joutuu harkitsemaan jos menisi keväämmällä katsomaan Circuksen keikkaa, vaikka se nyt keikkapaikkana on aika rasittava.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jännä ettei löytynyt Manic Street Preachersille kuin yksi oma ketju ja sekin oli ikivanha peruuntuneen keikan kiroiluketju. No mainitaan nyt sitten täällä että yhtye esittää Helsingin jäähallissa 20.4.2016 ”Everything Must Go” albumin kokonaan. Lisäksi myyntimiehet lupaavat bändin soitavan toisen setin sisältäen lajitelman harvinaisuuksia, erikoisuuksia, isoimpia hittejä sekä muutaman uuden kappaleen
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei huono uutinen. Himpun verran enemmän olisi kiinnostanut se The Holy Bible-kiertue, mutta tämä on varmasti suurelle yleisölle houkuttelevampi vaihtoehto.

Mietin jo, että onkohan Nordis nykyisellään ylimitoitettu areena, mutta tuolla on siis ilmeisesti käytössä se blackbox-systeemi. Kai sen voi tarvittaessa kasvattaa tavalliseksi areenakeikaksi, jos tiketit tekee hyvin kauppansa - meni toki Circuskin aika vauhdikkaasti loppuun viime kerralla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No mainitaan nyt sitten täällä että yhtye esittää Helsingin jäähallissa 20.4.2016 ”Everything Must Go” albumin kokonaan.

Jostain syystä tämä on nyt alkanut kiinnostamaan erittäin vakavasti, vaikka en ole uhrannut juurikaan ajatuksia Manicsiin viime vuosina, eikä Everything Must Go edes ole mikään erityinen suosikkilevy.

Mutta sitten taas toisaalta, jos nyt jotain tekosyitä pitäisi keksiä, niin näin bändin ekan kerran jäähallissa ja Everything Must Go -levy* oli puolestaan ollut jokunen vuosi aiemmin ensimmäinen varsinainen kosketus bändiin. Eli ympyrä sulkeutuisi tämän keikan myötä.

* Tulevan Musavisan esimakuna pieni knoppikysymys: missä formaatissa minulla oli eka Manics-äänitteeni (muistaakseni sisälsi ainoastaan joko Design for Life tai Everything Must Go -kappaleen)?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
* Tulevan Musavisan esimakuna pieni knoppikysymys: missä formaatissa minulla oli eka Manics-äänitteeni (muistaakseni sisälsi ainoastaan joko Design for Life tai Everything Must Go -kappaleen)?
CD-single. Kai tollasiakin on ollut?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
CD-single. Kai tollasiakin on ollut?

Totta kai cd-singlejä oli. Levy-yhtiön kympin kampanjan jälkeen ne olivat monesti jopa järkevän hintaisia. Pelkästään Manicsin cd-sinkkuja mulla on hyllyssä varmaan kymmenkunta. Mutta tämä ei ollut cd, ja tätä kysyttyä formaattia minulla on vain tämä yksi yksilö (mikäli on tallessa).
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mutta tämä ei ollut cd, ja tätä kysyttyä formaattia minulla on vain tämä yksi yksilö (mikäli on tallessa).
No eihän se sitten voi enää olla kuin Minidisc.

Perjantaina olis paikallisessa jäähallissa tulevan Ilosaarirockin suosikkiesiintyjä Cheek, mutta enpä mene paikalle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juu, Minidisc hyvinkin.

Ei kykene enää muistamaan ihan tarkasti, mutta jonkunlainen promokampanja oli kyseessä. Joko lähettivät sen postissa ja käskivät mennä Mustaan Pörssiin kuuntelemaan, tai sitten sen sai sieltä kodinkoneliikkeestä sen jälkeen kun oli käynyt kuuntelemassa. Taisi sisältää kolme biisiä kolmelta eri esittäjältä, mutta muita en muista kuin Manicsit. Bändin tiesin kyllä jotenkin ennestäänkin ja varmasti olin joitain kappaleitakin kuullut, mutta vasta tuon jälkeen innostuin tutustumaan kunnolla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
* Tulevan Musavisan esimakuna pieni knoppikysymys: missä formaatissa minulla oli eka Manics-äänitteeni (muistaakseni sisälsi ainoastaan joko Design for Life tai Everything Must Go -kappaleen)?
Siihen aikaan oli varmaan vielä c-kasetteja.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Siihen aikaan oli varmaan vielä c-kasetteja.

Oli kyllä. Ja jopa C-kasettisinkkuja, mitkä tosin olivat ainakin Suomessa hyvin harvinaisia. Tai itse en muista koskaan kaupassa nähneeni. Joku Faith No Moren sinkku mulla muuten on virallisena kasettijulkaisuna: siinä on vielä hieno kartonkinen neliväripainatettu pakkaus sen itse kasetin ympärillä ja olisiko sitten yksi biisi kummallakin puoliskolla.

Näyttää Manicsiltakin kasettisinkkuja julkaistun, mahtaako @Motolla olla niitä kokoelmissaan?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näyttää Manicsiltakin kasettisinkkuja julkaistun, mahtaako @Motolla olla niitä kokoelmissaan?

Yksi on: Ocean Spray. Se tosin menetti varsin pian "merkityksensä", kun B-puolet Little Trolls ja joku remiksaus nimibiisistä julkaistiin japanilaisella CD-EP:llä vielä samana vuonna. Lisäksi A Design For Lifestä löytyy jukeboxia varten tehty vinyylisingle, jolla on B-puolena kaupallisesti alunperin vain kasetilla julkaistu Bright Eyes.

Joskus olen omistanut myös ZZ Topin Doublebackin kasettisinglenä, b-puoli oli Planet of Women, mutta se on vissiin mennyt jossain siivouksessa pois. Pukeva taisi joskus 80-90-luvun vaihteessa myydä lyhyen aikaa spesiaalinaan kasettisinglejä ja tuo oli sieltä peräisin.

Vituttaa kyllä singlen kuolema, tai tavallaan se digilatausten myötä on enemmän elossa kuin koskaan, mutta B-puolet rupeavat olemaan jotain remixkökköjä lukuunottamatta uhanalainen laji.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kaisaniemestä keikkapaikkana minulla ei ole mitään käsitystä, joten joku stadilainen voisi valaista miten sinne saadaan mahtumaan 20 000 ihmistä.

Suht helposti. Tuska-festivaalien aikoihin (vuodesta 2011 lähtien tuskailut on tuskailtu Suvilahdessa) kävijämäärät viikonlopulta (3 päivää, pääpaino lauantaissa ja sunnuntaissa) olivat 28000-33000 väliltä ja tilaa koko festivaalin pyörittämiselle riitti; toki käytössä oli myös hiekkakenttää reunustava metsäinen mäennyppylä. Vuonna 2009 Faith No More keräsi hiekkakentälle 17000 katsojaa ja Muse vuotta myöhemmin 21000 katsojaa, joten kyllä Kaisaniemeen se 20000 ihmistä helposti mahtuu.

Adam Lambert ei millään (eikä kukaan muukaan) Freddie Mercuryn saappaita täytä, mutta odotan erinomaista stunttia kuitenkin. Erinomainen laulaja Lambert kuitenkin on.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Jefferson Starshipin konsertti Helsingin Kulttuuritalolla toteutuu, mutta muuttuu Paul Kantnerin (ja miksei myös Signe Andersonin) muistokonsertiksi. Molemmat kuolivat 28.1.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Massive Attackille peukku täältä. Kova kattaus kyllä Flow'ssa. Soittaisivatpa samana päivänä kuin New Order. =) Vähän vaan pelkään, että tuskinpa...
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Massive Attackille peukku täältä. Kova kattaus kyllä Flow'ssa. Soittaisivatpa samana päivänä kuin New Order. =) Vähän vaan pelkään, että tuskinpa...
New Order näyttää esiintyvän festivaalin päätöspäivänä (ainakin omien sivujensa mukaan), eli 14.8.2016.
Ja mainittakoot esiintyjien joukosta vielä Wooden Wisdom, eli paremmin näyttelijänä tunnetun Elijah Woodin ja kaverinsa dj-alias.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Iggy kyllä kiinnostaisi, mutta edellisten vuosien tapaan ei taida taaskaan olla kuin tämä yksi todella kiinnostava akti.

Pelkkä Iggy riittää aina.

New Order on yksi lemppareista, enkä ole sitä koskaan nähnyt. Mutta nykyinen New Order on kyllä vähän sellainen rajatapaus, että haluaisiko sitä välttämättä edes nähdä. Massive Attackin levyjä on kanssa tullut joskus kuunneltua aika paljon. En kuitenkaan pitäisi senkään näkemistä livenä mitenkään välttämättömänä.

Mutta Iggyn takia siis menee vakavasti harkintaan.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Massive Attackille peukku täältä. Kova kattaus kyllä Flow'ssa. Soittaisivatpa samana päivänä kuin New Order. =) Vähän vaan pelkään, että tuskinpa...
Ainakin parina edellisenä vuonna, kun olen tuolla käynyt, on samana päivänä ollut ehkäpä hieman samalle kohderyhmille suunnattuja pääesiintyjiä. Jos noita nyt sellaisina voi varsinaisesti pitää. Viime vuonna Beck ja Florence+The Machine ja toissa vuonna Manic Street Preachers ja The National. Eiköhän pääesiintyjien päivät ole jo selvillä, vaikka tietoa yleisöltä pantataan.

Mutta rupeaa tuleva Flow vaikuttamaan erittäin hyvältä. Viime vuonnakin sai kyllä hyvin kalenterin täytettyä kaikille kolmelle päivälle alusta loppuun ja ennemmänkin kiinnostavaa olisi vielä ollut, mutta ei voi revetä useampaan paikkaan yhtä aikaa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kovin on Dirkschneiderin Accept-kiertue vetänyt tupia täyteen ihan skandinaaviassakin, joten kyllä vanhan panssarivaunun merkitys tajutaan yleisesti alalla, kun konkari on todella nyt viimeistä kertaa päästelemässä ikivihreät äänijänteistä ulos. Onneksi on piletti jo hommattuna.
Pakkohan se oli itsekin lippu hommata Udon Helsingin keikalle, jos oikein viimeistä tai "viimeistä" kertaa Acceptit tarjolla, samalla näkee Tavastiankin ensikertaa. Mihinköhän kannattaisi auto jättää, onko arki-iltana jo kaduillakin tilaa? Myös Jyväskylässä ja Vaasassa mies tarjolla.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Pakkohan se oli itsekin lippu hommata Udon Helsingin keikalle, jos oikein viimeistä tai "viimeistä" kertaa Acceptit tarjolla.

Joo viimeistä ja viimeistä. Onhan näitä korneja rock-comebackeja maailma täynnä ja sellainen tehdään heti, kun eläkerahojen virta on uhattuna. Miten kauan Skorpparit ovat olleet jäähyväiskiertue(i)llaan? Noh, joka tapauksessa, kun tämä luokan junttahevin ikoni ilmoittaa, että nyt tässä ei kauaa enää vedetä, niin jokainen ilmoitus on silti hyvä ottaa tosissaan, joten piletti on hyvä tapa varmistaa että kuulee vielä pakolliset metalheartit. Kun huomioi, että Uudo ja nykyinen Accept eivät juurikaan lämpene toisilleen, niin ehkä vanha vaari haluaa tehdä lopullisen pesäeron tämän kiertueen myötä, mene ja tiedä sillä soolomateriaalia U.D.O-nimellä on tehty viidenkin erilaisen settilistan verran jollei enemmänkin.

Hyvin näyttää kiinnostavan, niin kuin oletin. Tavastialla vilkkuu sold outia ja en ihmettelisi jos muuallakin liput loppuvat. Valitettavasti ei-helsinkiläisenä en osaa auto-asiassa sua neuvoa, mutta ehkäpä kokeneemmat keikkakävijät Helsingin seudulla osaisivat neuvoa? @heavy, @Sledge Hammer! tai kenties @Pisin Kääpiö 186cm ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös