Kokoomus

• 1 680 921
  • 13 527

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sikäli kyllä Itäniemen kaltaiset poliittiset hahmot, eli avoimen oikeistolaiset nuoret ovat mielenkiintoinen ja jopa jännittävä ilmiö. Jos vielä n. 15 vuotta sitten saattoi näyttää siltä, että virta vie vasemmalle aika lailla vääjäämättömästi ja porvaripuolueidenkin on sopeuduttava ennen pitkää vasemmistoliberalismin määrittämiin viitekehyksiin, on tilanne ainakin tällä hetkellä oleellisesti eri. Suomi ei sittenkään niin "vihervasemmistolainen" maa ole.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Itäniemi oli IS:n toimittajalle ilmoittanut, että kyse ei ole ollut maksukyvyttömyydestä vaan huolimattomuudesta. Nyt velat on maksettu ja kanteet peruttu.

Tyyppi on 19 vuotias. Itse pistin tuossa iässä kaiken itse tienaamani palamaan heti ja myös kaikki vanhemmilta saadut rahat. Ei ollut juurikaan huolta huomisesta, vaikka faija kuinka yritti opettaa nuukutta ja sitä ettei raha kasva puussa. Siihen aikaan oli onneksi vaikeampi hankkiutua niin nopeasti velkoihin kun tänään.

Kun lukee X:stä aikuisten ihmisten ilkukurisia kommentteja tästä tapauksesta, niin tulee mieleen Kummelin Jussi Pattitussi ja Kikka Korea: "tärkeintä on ettei tee elämässään lainkaan virheitä".
Onko tämä joku puolustuspuhe olevinaan. Pienempi paha se maksukyvyttömyys on, kuin välinpitämätön asenne jota huolimattomuudeksi kutsutaan. Sitä ei sovi vähätellä, joku maksun saamatta jäänyt kärsii tämänkin välinpitämättömyyden seurauksista.

Ei uskoisi tämän tason "neuvonantajalle" tapahtuvan taloudellisia "huolimattomuuksia".

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
En nyt itse ala neuvomaan häntä miten elää kun on itsekin tullut jouduttua pienehköihin raha-ongelmiin kun laskuja ei oikein pystynyt maksamaan jne. Nuorena tehtäviä virheitä joita ei toivottavasti pääse kertymään liikaa. Julkisuuden vittumaisia puolia kun noita sitten kaivellaan median toimesta jos alkaa olemaan kiinnostusta ja nimeä.

ipaz

Jäsen
Onko tämä joku puolustuspuhe olevinaan. Pienempi paha se maksukyvyttömyys on, kuin välinpitämätön asenne jota huolimattomuudeksi kutsutaan. Sitä ei sovi vähätellä, joku maksun saamatta jäänyt kärsii tämänkin välinpitämättömyyden seurauksista.

Ei uskoisi tämän tason "neuvonantajalle" tapahtuvan taloudellisia "huolimattomuuksia".
Vähän sellainen kyllä, että ottakaa nyt ihmiset hyvänen aika rennommin. Todellakin tuon ikäiselle "neuvonantajalle" voin uskoa tapahtuvan tällaisia taloudellisia "huolimattomuuksia". Sama kun U20-maajoukkueen pelaajalle tulee virheitä Liigassa, vaikka kuinka on omassa ikäryhmässään alansa kärkeä.

Tämä on varmasti hyvä opetus nuorelle pojalle, kun se kolahtaa omaan nilkkaan niin toivottavasti oppii hieman nöyryyttä jos sellaisesta on ollut puutetta. Itsehän tosin sanoo, että esim. 90 euron perintään menneestä laskusta hänellä ei ole mitään tietoa mikä lasku se on. Täälläkin jotkut ovat kertoneet että laskut eivät aina tavoita vastaanottajaa. Varsinkaan paperiset. Kaikki vaan e-laskulle on minun neuvoni.

En vähättele sitä jos maksun saada kärsii kun rahoja ei näy, mutta nyt oli kaiketi kyseessä useampi eri taho ja kokonaissumma muutama tuhat euroa. Lisäksi velkojat ovat olleet rahaa ihmiselle varsin hövelisti jakavia luottoyhtiöitä kuten Klarna. Ne eivät kärsi tällaisesta välinpitämättömyydestä millään tasolla, vaan hierovat käsiä yhteen jos saatavansa tuleekin takaisin korkojen kera.

Itse ihmettelen sekä X:ssä että täälläkin ilmenevää vahingoniloa kun toinen kämmää. Olkoonkin että kyseessä on aktiivisesti näkyvyyttä hakeva poliitikonalku. Siksi tuo Kummeli-vertaus.

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
En nyt itse ala neuvomaan häntä miten elää kun on itsekin tullut jouduttua pienehköihin raha-ongelmiin kun laskuja ei oikein pystynyt maksamaan jne. Nuorena tehtäviä virheitä joita ei toivottavasti pääse kertymään liikaa. Julkisuuden vittumaisia puolia kun noita sitten kaivellaan median toimesta jos alkaa olemaan kiinnostusta ja nimeä.
Siis eihän siinä mitään väärää tai ihmeteltävää sinänsä olekkaan, jokaisella lienee jossain elämänvaiheessa on niukkaa ja maksuja voi jäädä roikkumaan. Mutta kun on kyse "talousgurusta", niin eihän tällaisia uutisia odottaisi.

Kaveri neuvoo muita, mutta itse ei osaa hoitaa asioitaan. Ei ole vahingoniloa, kertoo hänen kypsymättömyydestä vain.

Mutta elämä opettaa.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suosikkijoukkue
TuTo
Sikäli kyllä Itäniemen kaltaiset poliittiset hahmot, eli avoimen oikeistolaiset nuoret ovat mielenkiintoinen ja jopa jännittävä ilmiö. Jos vielä n. 15 vuotta sitten saattoi näyttää siltä, että virta vie vasemmalle aika lailla vääjäämättömästi ja porvaripuolueidenkin on sopeuduttava ennen pitkää vasemmistoliberalismin määrittämiin viitekehyksiin, on tilanne ainakin tällä hetkellä oleellisesti eri. Suomi ei sittenkään niin "vihervasemmistolainen" maa ole.

Jännittävä ilmiö? Itse käyttäisin sanaparia raskas ilmiö. No, se tutkimusten mukaan nuoret miehet äänestävät kokoomusta ja persuja, kun taas nuoret naiset äänestävät punavihreitä puolueita. Miehet ovat konservatiivisia, naiset liberaaleja.

Oma lähipiirini menee juuri tuon mukaan. Esim. pikkuveli äänestää persuja, hänen vaimonsa äänestää demareita.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Siis eihän siinä mitään väärää tai ihmeteltävää sinänsä olekkaan, jokaisella lienee jossain elämänvaiheessa on niukkaa ja maksuja voi jäädä roikkumaan. Mutta kun on kyse "talousgurusta", niin eihän tällaisia uutisia odottaisi.

Kaveri neuvoo muita, mutta itse ei osaa hoitaa asioitaan. Ei ole vahingoniloa, kertoo hänen kypsymättömyydestä vain.

Mutta elämä opettaa.
Noh, vielä kerkiää armeijaan, niin alkaa huolimattomuuskin kaikkoamaan. Vai olikos gurulla vapautus?

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jännittävä ilmiö? Itse käyttäisin sanaparia raskas ilmiö. No, se tutkimusten mukaan nuoret miehet äänestävät kokoomusta ja persuja, kun taas nuoret naiset äänestävät punavihreitä puolueita. Miehet ovat konservatiivisia, naiset liberaaleja.

Oma lähipiirini menee juuri tuon mukaan. Esim. pikkuveli äänestää persuja, hänen vaimonsa äänestää demareita.
Toki sukupuolten välisen polarisaation arvoissa ja poliittisissa näkemyksissä voi pitää monellakin tapaa haastavana ilmiönä. Muistan itse esim. lukioaikani 2010-luvun alussa Vantaalla ja vaikka yhteisössä jäin enemmän kuin ulkokehälle, ainakin silloin vasemmistoliberalismi tuntui olevan erittäin kovassa nosteessa.

"Jännittävänä ilmiönä" siis pidän yhtä lailla näitä oikeistolaisia nuoria nousevia poliitikkoja, kuin myös vasemmiston pöhiseviä ilmiöitä.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Niin. Minusta tämä tosiaan näyttää pahemmalta näin päin, että vedotaan huolimattomuuteen. Jos olisi sanonut, että on ollut taloudellisesti tiukkaa, eikä rahat ole meinannut riittää, niin täältä olisi tullut ymmärrystä ja sympatiaa.
Ja varsinkin kun neuvoo muita rahankäytössä ja itse tilailee ruokaa kotiinsa, mikä on selvästi kalliimpi vaihtoehto, kuin hiippailla sinne kauppaan. Ja! Jättää laskut haisemaan - huolimattomuuttaan. Mutta, jos sitä rahan paskaa on lapiokaupalla, niin mikäs siinä sitten. Kyllä ne karhukirjeet joskus tavoittaa kohteensa.

Ja varsinkin kun neuvoo muita rahankäytössä ja itse tilailee ruokaa kotiinsa, mikä on selvästi kalliimpi vaihtoehto, kuin hiippailla sinne kauppaan. Ja! Jättää laskut haisemaan - huolimattomuuttaan. Mutta, jos sitä rahan paskaa on lapiokaupalla, niin mikäs siinä sitten. Kyllä ne karhukirjeet joskus tavoittaa kohteensa.
Ja siis huolimattomuus on tässä asiayhteydessä ihan silkkaa paskapuhetta. Oikea termi on välinpitämättömyys. Ei se maksamaton lasku ole yhtäkkiä ja yllättäen ulosotossa. Ensin lähetetään kehotuksia ja muistutuksia, sen jälkeen perintäfirmat lähettävät kirjeitä. Tämän jälkeen yhteydenotto tulee ulosottoviranomaiselta tai haastemieheltä, ja vielä siinäkin vaiheessa on mahdollisuus ja pari viikkoa aikaa hoitaa velka alta pois.
Toisin sanoen, tuossa on mennyt 2-3 kuukautta aikaa ensimmäisestä laskun eräpäivästä, jonka jälkeen on tullut kymmenkunta kirjettä ja perintäfirmoilta puheluita jokaisena arkipäivänä 1-2 kpl ja vielä viranomaiselta ja/tai käräjäoikeudelta postia.
Huolimattomuus on sitä, että unohtaa hoitaa jonkun asian. Tässä tapauksessa henkilö on tietoisesti päättänyt jättää asiat hoitamatta. Sitä kutsutaan välinpitämättömyydeksi.

Toivottavasti henkilö kasvaa jossain vaiheessa aikuiseksi ja unohtaa jumalkompleksinsa.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Onhan tuo nyt aivan hemmetin hilpeää, että nämä teret, jokat ja päivän byrokraatit ovat hehkuttaneet tätä tulevaisuuden toivoa ja sitten paljastuu, että jätkä vetää talouden ihan perseelleen ja ilmeisesti naisen kanssa treffeillä käyntikin vedettiin perseelleen. Silloin kun itse olin kokoomusnuorissa, niin tätähän se oli, kusettamalla aina eteenpäin.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Silloin kun itse olin kokoomusnuorissa, niin tätähän se oli, kusettamalla aina eteenpäin.
"Fake it until you make it"? Vai miten se vanha sanonta meneekään. Pyrkyryys ja kyynärpäiden käyttö tässä elämässä auttaa pääsemään pitkälle, piti siitä tai ei.

Onhan nämä Kokoomusnuoret osaltaan hyvinkin usein "politiikkaa ja huumoria" -osastoa, joskin osaltaan myös ihan aiheestakin Kokoomusnuoret ovat käsite sinänsä ja selvästi myös maamme vaikutusvaltaisin poliittinen nuorisojärjestö. Jonkin verran nyt näin "yli-ikäisenä" harmittaa, etten koskaan lähtenyt viime vuosikymmenellä toimintaan mukaan, kolmekymppiä täyttäneiden tupaillat, luukuttaminen ja uuvuttavat kokoukset kun aika tylsää menoa loppujen lopuksi, vaikka miten oikealla asialla (pun intended) olisikin.

Järjestön nykyisen puheenjohtajan Binga Tupamäen nimen suosittelen kyllä laittamaan ylös. Ikäänsä nähden paljon aikaansaanut nainen ja vaikka miten häntä olisi helppo tituleerata seuraavaksi susannakoskeksi, potentiaali on hänellä paljon korkeammallekin. Vähän riippuen Uudenmaan ehdokaskattauksesta, veikkaan hänen menevän 2027 läpi.

Tuota

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Canes
Onhan tuo nyt aivan hemmetin hilpeää, että nämä teret, jokat ja päivän byrokraatit ovat hehkuttaneet tätä tulevaisuuden toivoa ja sitten paljastuu, että jätkä vetää talouden ihan perseelleen ja ilmeisesti naisen kanssa treffeillä käyntikin vedettiin perseelleen. Silloin kun itse olin kokoomusnuorissa, niin tätähän se oli, kusettamalla aina eteenpäin.
Seiskan mukaan sössinyt myös Tampereen Kokoomusnuorten talouden.

"
Vuoden 2024 talousguruksi nimitetyllä 19-vuotiaalla Patrickilla on ollut lukuisia velkomusjuttuja käräjillä.

Seiskan tekemän selvityksen mukaan Patrickin heikot taloudenhallintataidot tulivat esille myös silloin, kun hän toimi Tampereen Kokoomuksen Nuoret ry:n puheenjohtajana.

– Patrick toimi pestissään, mutta ei vaivautunut hommaamaan itselleen tilinkäyttöoikeuksia, minkä vuoksi laskut jäivät maksamatta ja alkoivat kasvaa korkoa, Seiskan lähteet kertovat.

Seiskan tietojen mukaan Patrick päätettiin erottaa luottamustoimestaan. Käytännössä erottamista ei ehditty nuijia, sillä Patrick erosi itse 30. joulukuuta 2024.
"

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Eikös nuo kokoomuslaiset ole talousasioiden ammattilaisia vai miten se mahtoi olla. Tietoa ja taitoa on vaikka kuinka paljon.

Kyllä Kokoomus hoitaa Suomessa talouden kuntoon nopeasti.
Ei kai Itäniemi vaan ole hallituksen salainen "neuvonantaja". Näin tämäkin kupla puhkesi sitten. Ei Itäniemeä voi kukaan enää vakavasti ottaa, joten toivottavasti ymmärtää pysyä mielipiteineen poissa julkisuudesta.

Kymmenen vuoden päästä yrittäköön päteä uudelleen, jospa sitä uskottavuutta olisi sitten enemmän.

Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi sinänsä jännittävää, mikäli Patrick nousisi eduskuntaan jo keväällä 2027. Kansanedustajuuden myötä hän pääsisi varmasti vieraaksi mm. A-Studioon ja häneltä näkisimme varmasti värikkäitä esiintymisiä myös Arkadianmäellä. Sebu Tynkkysen oppipojat Joakim Vigelius ja Miko Bergbom eli Tiku ja Taku ja mm. Demareiden Elisa Gebhard ja Vasemmistoliiton Minja Koskela ovat ensimmäisen kauden kansanedustajista ottaneet paikan suht. tehokkaasti "haltuun" ja säälihän se olisi, mikäli "Class of '27" jäisi rookieiden osalta edellistä vaisummaksi.

Suomalainen, yleispohjoismainen hyvinvointivaltio ja sosiaalinen markkinatalous on ollut suuri menestystarina, mutta yhtä lailla näen konsensuksen haastamisen tärkeänä ja yhteiskuntaamme vahvistavanakin asiana, mikäli se tapahtuu demokraattisen prosessin myötä ja yleisesti muita kunnioittavalla tavalla. Mikäli Arto Satonen jättää pian hallituksen ja eduskunnan, olisi Patrick melkoinen lisä Kokoomuksen rosteriin eräänlaisena "thatcheristina". Tere Sammallahti ollut yllättävänkin vaisu, vaikka onkin antanut epävirallisesti nimensä Kokoomuksen oikealle laidalle.

Siinä missä Demareiden sisäinen vääntö "ruusujen sota" on suht julkista, Kokoomuksen oma "Game of Thrones", eli "ruiskukkien sota" oleellisesti vaivihkaisempaa, yhtä jännittävää seurattavaa toki. Kokoomuksella on lukuisia päämäärätietoisia nousevia tähtiä, joten jännittävää seurattavaa varmasti on luvassa vastaisuudessakin.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Eikös nuo kokoomuslaiset ole talousasioiden ammattilaisia vai miten se mahtoi olla. Tietoa ja taitoa on vaikka kuinka paljon.

Kyllä Kokoomus hoitaa Suomessa talouden kuntoon nopeasti.
Toistan itseäni. Minusta kokoomus kairasi kansaa silmään oikein kunnolla, kun pistivät Purran valtionvarainministeriksi. Ainoa järkevä selitys on se, että tiesivät ennakkoon pestin olevan niin perseestä, etteivät halunneet sitä itselleen. Toki voidaan vedota hallitusneuvotteluihin, mutta tässä talouden tilanteessa olisi tarvinnut valita kyvykkäin kyykyttäjä.

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tere Sammallahti ollut yllättävänkin vaisu, vaikka onkin antanut epävirallisesti nimensä Kokoomuksen oikealle laidalle.
Minusta Teren ongelma on siinä, että pääpaino on sisällön tuottamisessa ja persumaisessa "öyhöttämisessä". Paljon melua ja käsien levittelyä, mutta ne varsinaiset näytöt eivät oikein ole olleet näkyviä. Vetää hiukan niin kuin Suomen maajoukkue Maltaa vastaan. "Hei voitettiin! Kolme pinnaa!", mutta ihan ei riitä isojen poikien peleissä.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tere Sammallahti ollut yllättävänkin vaisu, vaikka onkin antanut epävirallisesti nimensä Kokoomuksen oikealle laidalle.
Kyllä minä käyttäisin jotain ihan muita määreitä kuin "kokoomuksen oikea laita" Sammallahden positiosta puolueessa. Kokoomuksen oikeaa laitaa ovat esimerkiksi Zyskowicz, Häkkänen ja Satonen - kaikki asiallisia ja suht kunnioitettujakin poliitikkoja. Sen sijaan Sammallahti, Kauma tai Martin Paasi ovat kyllä talouspoliittisesti oikealla, mutta arvoiltaan he ovat lähempänä persuja kuin kokoomusta. Ovat kokoomuksessa, koska persujen talouspolitiikka on olematonta ja joiltain osin varsin vasemmistolaista.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@masaman @Barnes Todellakin "oikean laidan" sijaan, mihin kyllä siis lukeutuu juurikin monen monta ns. sivistysporvaria, lienee syytä puhua ehkä pikemminkin "oikeistopopulistisesta laidasta". "Rolex-Persut", "Kravatti-Persut", "Kevyt-Persut" jne. onhan näitä.

@Cobol Saattaa tietää Kokoomuksen sisäpiiriä allekirjoittanutta oleellisesti paremmin, mutta näin periaatteessa sitoutumattomana, politiikkaa ulkokehän tarkkailijana seuraavana, Kokoomuksen eri faktioiden välistä jatkuvaa kilpailua, mikä toki ei vielä sapelinkalisteluksi asti ole edennyt on ollut jännittävää seurata. Pääministeri Petteri Orpo on luotsannut valtionhoitajapuoluetta tätä kirjoittaessa 3207 päivää ja kesällä 2026 hänen puheenjohtajuus on kestänyt jo vuosikymmenen.

Kokoomus on puolueena tunnetun tehokas, effisientti ja eri faktiot P. Matikaista lainatakseni ovat tottuneet syömään paskansa, eivätkä juuri revitelleet pettymystään. Jahka Petteri Orpon pitkä puheenjohtajakausi jossain vaiheessa päättyy, en odota mitään avointa sotaa, mutta tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, miten eri siivet vääjäämättömään tulevat sitten reagoimaan. Petteri Orpo kun on pitkään ollut eräänlainen J. B. Titon kaltainen "liima", mikä on pitänyt eri osat kasassa ja luotsannut kunniakasta puoluetta effisientisti yhteisen tärkeän päämäärän eteen.

Pitkäänhän on kuulunut näkemyksiä, että "teresiipi" olisi ajanut puolueen "sinivihreät" liberaalit paitsioon, mutta tilanne ei välttämättä ole lopullinen.

Kokoomus ei puoluekentän aikuisena ole tunnetusti hätäillyt puheenjohtajavalinnan suhteen, mutta jahka postorpoaaninen aikakausi jonain päivänä alkaa, tulee olemaan jännittävää seurata, miten puolueväki tulee ryhmittymään. Aika lailla selväähän se on, että mittelö tullaan käymään Antti Häkkäsen ja Elina Valtosen välillä. Itse diggaan molemmista.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edellä mainitun Martin "Tsädääm" Paaden tähänastiseen antiin Arkadianmäellä pitää olla aika pettynyt myös. Monen muun tapaan allekirjoittanut tuntee hänet ennen kaikkea Nordnetin sijoittamista ja taloutta muutenkin käsittelevän Rahapodin hostina.

Hänellä siis ollut säännönmukaisesti paljon ns. laatikon ulkopuolelta olevia ideoita Suomen hyväksi ja rehellisesti pitää myöntää, että olen häneltä oppinut paljon. Rivikansanedustajalla toki vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset, mutta jos viime kesänä ajattelin hänestä tulevan puolueen eräänlainen "pro growth" airut ja ilmiö itsessään. Tämä antaa vielä odottaa itseään.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toistan itseäni. Minusta kokoomus kairasi kansaa silmään oikein kunnolla, kun pistivät Purran valtionvarainministeriksi. Ainoa järkevä selitys on se, että tiesivät ennakkoon pestin olevan niin perseestä, etteivät halunneet sitä itselleen. Toki voidaan vedota hallitusneuvotteluihin, mutta tässä talouden tilanteessa olisi tarvinnut valita kyvykkäin kyykyttäjä.
Purra valitsi valtiovarainministerin salkun. 2015 vastaavassa tilanteessa Soini valitsi ulkoministerin salkun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy