Ei se nyt ihan noinkaan mene. Osa takaiskuista johtuu huonosta viisikkopelistä, osa yksilövirheistä. Tietysti menestysmahdollisuudet ovat paremmat, jos rosterissa on enemmän pakkeja, jotka tekevät vähemmän virheitä kriittisellä paikalla eli maalinedustalla. Kyllä minä ainakin haluaisin seitsemännen finaalin viimeiselle minuutille yhden maalin johtoa puolustamaan mieluummin Vainion kuin Hongan, oli viisikkopeli kuinka hyvää tahansa.
Edit. Siis mitä minä ymmärsin väärin? Et kai sinä nyt meinaa ettei pelaajamateriaalilla ole väliä, kunhan viisikkopeli on kunnossa?
Vaikea sanoa ihan äkkiseltään, ymmärsitkö vai et.
tahdoin sanoa, että huono viisikkopeli on fataalimpaa, kuin meidän nykyisten pakkien laatu. Väitän, että jos viisikoiden palikat on kohdillaan, tuollakin pakistolla voidaan nostaa kannua. Toisaalta, voin olla aivan väärässä. Totuus tietenkin on, että jos rosterissa on vähemmän selän oikaisijoita pelipaikasta huolimatta, niin tulos on parempi. Väitän myös, että se kriittisempi paikka on keskialue, kuin maalinedus, jossa ne fataalit virheet tehdään joita kukaan ei pysty korjaamaan. Ihan malliksi, tänään, Louhivaaran aivopieru keskialueella, vaikka alivoimalla, niin omissa ei kukaan ehtinyt edes kissaa sanomaan, kun verkot lepatti.
Tottakai, jos pakeista puhutaan, toiset on hyökkäystä tukevia ja kiekollisesti orientoituneita luontaisesti ja toiset fokustaen omiin enemmän. Minä toivoisin, että oli finaali, tai marraskuun "höntsä" homma olisi niin ytimessä, että valmennus tietää tasan kuka mihinkin tilanteeseen kentälle kuuluu ja koko viisikko sen mukaan kentälle mietitty.
meinaan siis lopulta jotain tämän suuntaista: Pelaajamateriaali on sitä isommassa merkityksessä, mitä kapeampi materiaali on ja toisin päin, on yksi lysti mikä on materiaali, jos viisikkopeli ja varsinkin kiekoton peli tökkii, eikä toimi. Viisikkopelin toimivuus siis lopulta pitkässä sarjassa kylvettää rosterin yksittäiset palat, jos valmennuksellisesti fokus on nimet yber joukkue. Näinhän se ei tietenkään ole lähtökohtaisesti kenelläkään, mutta egot sorvaa aina jonkinlaisen kompromissin väistämättä, sanoi valmennus mitä tahansa.