Koetko olevasi juppi?

  • 3 499
  • 29

Koetko olevasi juppi?

  • Olen juppi ja ylpeä siitä!

    Ääniä: 14 14,7%
  • No en todellakaan, jupit on pellejä!

    Ääniä: 41 43,2%
  • Jupit on pellejä, paitsi minä!

    Ääniä: 8 8,4%
  • En minä tiedä!

    Ääniä: 17 17,9%
  • Mikä on juppi?....

    Ääniä: 15 15,8%

  • Äänestäjiä
    95

Huuhaa

Jäsen
No en ole juppi, ja jupit ovat mielestäni pellejä. Just sellaiset, jotka luulee olevansa jotain. Kravatti kaulaan, kännykkä korvaan, kehuskelemaan palkallansa ja heittelemään rahoja järveen, helkutti!

Usein jupit ovat myös korkeasti koulutettuja, joten ei ihmekään, että tili täyttyy puolukasta=rahasta. Olemus myös usein kertoo ihmisestä, että ollaankos sitä olevinaan. "Täydellinen" juppi on mielestäni sellainen, joka on joku (diplomi-)insinööri (tai muuten korkeasti koulutettu), kravatti kaulassa ja pikkutakki päällä kaduilla, puhuu jatkuvasti raha-asioista, kehuskelee, että mitäs sitä on taas tullut ostettua, ja muistuttaa, että kuinkas monta kertaa sitä onkaan tullut käytyä (työmatkalla) Floridassa tms. ja on sitä kautta olevinaan parempi, kuin ns. tavalliset ihmiset=Jupittomat. Jos joku sanoo minulle, että "Sää juppailet, olet juppailija", niin otan sen suorastaan loukkauksena, sillä minusta ei juppia saa tekemälläkään, ja hyvä niin!
 
Viimeksi muokattu:

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jollakulla näyttää olevan lievä alemmuuskompleksi tai muu itsetuntokriisi päällä...

Työn puolesta on joskus välttämättömyys olla kravatti kaulassa, pikkutakki päällä ja puhua kännykkään rahasta. Huuhaan määritelmän mukaan olen siis juppi. Sitä en sitten tiedä olenko juppi istuessani Hakametsässä tuulihousuissa parta ruokkoamattomana tai äänestäessäni vasemmistoa samalla IMF:ää ja kansainvälistä pörssikeinottelua kiroten.

Bottom line: Ihmisten luokittelu tällä tavalla on turhaa. Sitä harrastavat ovat pellejä.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti Huuhaa

Usein jupit ovat myös korkeasti koulutettuja, joten ei ihmekään, että tili täyttyy puolukasta=rahasta. Olemus myös usein kertoo ihmisestä, että ollaankos sitä olevinaan. "Täydellinen" juppi on mielestäni sellainen, joka on joku (diplomi-)insinööri (tai muuten korkeasti koulutettu), kravatti kaulassa ja pikkutakki päällä kaduilla, puhuu jatkuvasti raha-asioista, kehuskelee, että mitäs sitä on taas tullut ostettua, ja muistuttaa, että kuinkas monta kertaa sitä onkaan tullut käytyä (työmatkalla) Floridassa tms. ja on sitä kautta olevinaan parempi, kuin ns. tavalliset ihmiset=Jupittomat.

Niin, tottahan se on. Aidoimpia ihmisiä ovat ne Oikeat Ihmiset(tm), joilla ei ole kravattia, kännykkää, koulutusta, työpaikkaa, kaunista tyttöystävää etc. Heidän ei tarvitse olla olevinaan parempia, koska he OVAT parempia ihmisiä! Koulutusta ja tietämyksen kasvuahan ei edes tarvita, koska kaikki hyödylliset asiat oli keksitty jo keskiajalla ja kännykän (niitä on tietääkseni myös Oikeilla Ihmisillä) salat selviävät esim. raamatusta.

Turhaa hommaa semmonen koulussa istuminen. Kusi nousee päähän ja Floridassa on niin perkeleen kuumakin!

Äänestin 'En tiedä'

muaddib.
 

Huuhaa

Jäsen
No ei toki pelkkä kravatti ja kännykkä jupiksi tee, olemuksesta sen kyllä huomaa, että kuka on juppi ja kuka ei. Usein se on vaan niin, että mainitsemani osatekijät ovat osa juppiutta, nimenomaan kokonaisuutena, ei välttämättä yksittäisenä (osa)tekijänä. Yksi selkeä juppi oli hiljattain "Haluatko Miljonaariksi?" -ohjelmassa, ilmiselvä juppi, muistaakseni joku jätkä espoosta. Olemus suorastaan huokui juppiutta. Ja kravatti oli kaulassa. :D Ja usein juppi on muuten 20-40 -vuotias, yleensä noin 30-vuotias.

Monet voivat olla haluamattaankin/tiedostamattaankin juppeja. Voi niitä raukkoja "järjestelmän" uhreja....
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Vaihtoehdot olivat hieman vähissä.. en äänestänyt.
Kravatti ei ole yleensä kaulassa, mutta muuten kyllä siisit vaatteet. Myös kännykkä löytyy, mutta se on vapaa-aikana kotona tai työmaalla.

Ymmärrän suunnilleen mitä ajat takaa. Se jos on kravatti kaulassa, BMW ulkopuolella ja kännykkä korvassa ei tee vielä miehestä juppia, vaan olemus ja käytös.

En ole juppi.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Huuhaa
Monet voivat olla haluamattaankin/tiedostamattaankin juppeja. Voi niitä raukkoja "järjestelmän" uhreja....

Ehkä sinäkin kasvat joskus aikuiseksi, ja siinä samalla huomaat että haluat elämältä hyviä asioita ikuisen ruikuttamisen vastapainoksi.

Itse olen tehnyt paljon töitä määrätietoisesti, viimeiset kymmenen vuotta, kohtuullisen elintason saavuttamiseksi. Asun merenrannalla, kotona odottaa kaksi pientä lasta ja ajan uudehkolla autolla. Töissä pyörittelen isoja budjetteja ja olen monen esimies, kuljen puku päällä ympäri maailmaa ja salkkumikro tietenkin mukana, communicatorista puhumattakaan.
Jos se on juppiutta, niin tänne vaan kasvotusten sanomaan.

Ehkä minäkin joskus toistakymmentä vuotta sitten ajattelin tuon suuntaisesti. Vaan sitten löysin sen alan ja uran jossa olen onnellinen. Toivottavasti sinullekin Huuhaa käy joskus niin ja voit olla itkemättä edes päivän. Tsemppiä! :D
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En minä tiedä.
Tienaan varmaan enemmän kuin minun ikäiseni ihmiset keskimäärin, mutta en ole suurituloinen saati rikas. Kaksi ihmistä sillä palkalla kuitenkin elää, ihan mukavastikin. Asun vuokralla. Omistan auton, joka on vuosimallia -95. Kännykkä löytyy, kuten myös tietokone, ja läppäri on töiden puolesta. Alempi korkeakoulututkinto löytyy, ja ehkä se gradukin joskus tulee valmiiksi. Rahasta tulee puhuttua yleensä matkustelun tai kodin elektroniikasta jutellessa (mitä mikäkin maksaa).

En minä tiedä, olenko juppi. Sanokaa te, jotka jostain jotain tiedätte.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla on monta kolleegaa, joille pakasta vedetty auto on lähes elämän ehto. Kalliit vatteet päällä, viimeisin kenkäpuhelin jne. Siitä huolimatta harvaa voisi kutsua jupiksi. Luulen että tosi juppeja on tosi harvassa.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Minulla on monta kolleegaa, joille pakasta vedetty auto on lähes elämän ehto.

Itsekin ostaisin joka vuosi ihan uuden auton jos olisi varaa. En siksi että haluaisin näyttää. Vaan siksi että onhan uutta autoa hemmetisti parempi ajaa kuin vaikka vuosimallin -79 Datsun 100A:ta. Ei siinä mistään näyttämisestä kyse ole. Vaan mukavuudesta.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Olkatoppaukset, kunnon mobira ja avoturbosaabi

Niin, itse kutsuisin jupeiksi näitä 80-luvulta tuttuja olkatopattuun pikkutakkiin pukeutuneita mobirankantajia jotka ajoivat turbosaabilla. No ajat muuttuvat ja jupit sen mukana.
Itse en ole juppi vaikka ajankin ilmastoidulla autolla aurinkolaisit silmillä, tosin en ollut 80-luvullakaan juppi, koska olin moiseen liian nuori.

Loppukaneettina kysynkin että voiko näitä nykypäivän "juppeja" kutsua "jupiksi", koska mielestäni termi "juppi" viittaa ja haiskahtaa pahasti 80-luvulle joka taas varmasti saa tälläisen new-age-jupin ilvoksumaan tilannetta.

Täältä tähän
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti JanJ


Itsekin ostaisin joka vuosi ihan uuden auton jos olisi varaa. En siksi että haluaisin näyttää. Vaan siksi että onhan uutta autoa hemmetisti parempi ajaa kuin vaikka vuosimallin -79 Datsun 100A:ta. Ei siinä mistään näyttämisestä kyse ole. Vaan mukavuudesta.

Nähdäkseni kysymys on myös ajanjaksosta. Lähes kaikille on tuttua aika, kun ruuvattiin kainalot rasvassa vanhojen romujen kanssa, kuka intohimosta, kuka pakon edessä. Jossain vaiheessa tulee tulee kuitenkin eteen se, että homma loppuu ja mukavuuden halu tulee päällimmäiseksi.
Itse olen ruuvannut paljon, mutta enää ei huvita. Auton alle en mene. Ei tarvitsekaan, sillä en omista autoa. Jos tosin hankkisin auton, niin se olisi uusi - jota ei tarvitse ruuvata:)
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti finnishninja
Nähdäkseni kysymys on myös ajanjaksosta. Lähes kaikille on tuttua aika, kun ruuvattiin kainalot rasvassa vanhojen romujen kanssa, kuka intohimosta, kuka pakon edessä.

No joo, totta.
Itsekin on maannut auton alla haalarit niskassa ja hitsaillut ja korjaillut. Nykyään ei todellakaan kiinnostaisi. Eikä olisi tilojakaan. Auton pitää toimia ja jos ei toimi (tai tuhkakuppi tulee täyteen) niin se vaihdetaan!
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Enpä oikein tiedä mitä sanoa. Olen JanJ:n kanssa samoilla linjoilla monessakin asiassa.
Olen ns koulutettu ja kyllä suht lähitulevaisuudessa toivottavasti pystyn ajamaan uutta autoa ja asua meren rannalla. Kännykkään tulee työasioitakin hoideltua ja rahasta puhuttua, kravattikin on töissä ollut monesti päällä,kuten myös pikkutakki.

Jotta soppa olisi täydellinen olen asunut lähes koko ikäni Espoossa, tosin nyt olen päässyt tänne valtakuntamme pääkaupunkiin.

Joten saatan olla se lähes täydellinen juppi tämän määrittelyn mukaan,vaikken sitä koe itseni olevan....

Juppi käsite on, kuten erva sanoi, mielestäni mennyt käsite. Mikä sitten olisi nykypäivää? Enpä tiedä, mutta kun eräälle naapuritontille rakennettiin miljoonataloja ja 2/3 ostajasta oli n 25-30 vuotiata Nokialla rikastuneita niin tuntui se kieltämättä oudolta. Mutta tekeekö se heistä juppeja? Eikö valtaosa meistä toimisi samalla tavalla? Jotenkin tuntuu oudolta että ihmisiä jotka ovat opiskelleet ahkerasti ja sitten jonain päivänä saavuttaneet hyvän työpaikan kutsutaan jupiksi sen takia että heillä on rahaa. Viimeksi kun minä tarkistin niin korkeakouluun voi pyrkiä kuka tahansa.

Varmaan joku minua viisaampi voi sitten määritellä olenko juppi vai en...
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En suostu kuulumaan mihinkään lokeroon tai sitten kuulun kaikkiin. So not.

Kaikki on pellejä.
 

Huuhaa

Jäsen
No voi helevetti!

Kyllä voidaan/HALUTAAN asiat taas käsittää väärin, JanJ varsinkin, mutta sehän/siinähän ei ole mitään uutta. Minä en missään nimessä ole kateellinen jupeille, vaan päinvastoin. En ole kateellinen millekään mersun tai muun hienon automerkin omistavalle henkilölle varsinkin, kun autot eivät kiinnosta minua. Enkä myöskään tarvitse mitään ylimääräisiä hienouksia, joita ilmankin MINÄ (ei välttämättä kaikki, esim. työn takia välttämättömät hienoukset) pärjään=communitaattoreita, merenrantoja yms.


finnishninja taisi tajuta ja ymmärtää pointtini parhaiten, ainakin heistä, jotka ovat tästä aiheesta kirjoittaneet. Tajutkaa nyt, että jos joku henkilö saa yht´äkkiä liian paljon liian nopeasti, niin voi helposti nousta päähän, pätee myös muuhun, kuin raha-asioihin. Köyhistä henkilöistä tuskin voi tulla juppeja, koska millä he voisivat muka juppailla? Tästä tulemmekin siihen, että juppiuteen johtavat monet osatekijät, kuten jo kirjoitin. Ei juppi välttämättä ole, vaikka olisi BMW:t, merenrannat, communikaattorit, kravatit, palvelijat, kalliit puvut yms. Nämä eri hienoudet altistavat juppiuteen, mikä sitten mahdollisesti heijastuu käytöksestä ja olemuksesta, jopa ns. salakavalasti, joskus varmaan jopa tiedostamattomasti, mutta usein se varmastikin on tiedostettua toimintaa, ainakin osittain, ja kenties myös luonteen jonkintasoinen heikkous voi johtaa juppiuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs pahaa jupeissa on? Eikö juppi kuitenkin tarkoita Nuorta, koulutettua kaupunkilaista? Eikö tällainen pröystäilijä ole pikemminkin snobi?

Edit: Lisätään vielä, että tämä äänestys on hanurista. Miksi laittaa sanoja äänestäjien suihin, kun homman voi hoitaa myös tyylikkäästi. Nythän tuosta puuttuu kaksi aika olennaista vaihtoehtoa: "kyllä" ja "ei."
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Olin muutama vuosi sitten juppi, sanan siinä merkityksessä mitä Huuhaa yrittää hakea.
Rahaa ei kuitenkaan ollut paljoa.
Silti materialismi oli helvetin tärkeä.
Sitten notkahti pörssikurssit ja rikastuminen jäi saavuttamatta.
Omat sain pois ja vähän enemmänkin.
Olin siis ns. wannabe-juppi.

Joskus 16-vuotiaana sitä haaveili että "kaksikymppisenä mulla on avobemari, kämppä westendistä ja miss suomi vaimona", mutta unelmat haihtuvat ja elämä alkoi potkimaan päähän.

Nyt en enää tähtää ulkoisiin statussymbooleihin. Jos duunipaikka vaatii pukua, pidän semmoista. Jos se vaatii avobemaria, ajan semmoisella. Jos miss suomi käy kiinni, otan sen.
Väkisellä en ala mitään noista hankkimaan.

Silti, seuraavana nousukautena pitää taas yrittää ;)

Edit: Snobi on parempi termi. Juppihan minä en voinut olla, koska asu(i)n kehäkolmosen ulkopuolella :)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Hiili
Mitäs pahaa jupeissa on? Eikö juppi kuitenkin tarkoita Nuorta, koulutettua kaupunkilaista? Eikö tällainen pröystäilijä ole pikemminkin snobi?

Juppi = YUP = Young Urban Professional eli minä en täytä ainakaan ensimmäistä kriteeriä, joten en voi olla juppi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Gags
Juppi = YUP = Young Urban Professional eli minä en täytä ainakaan ensimmäistä kriteeriä, joten en voi olla juppi.

Niin, eikös YUP tarkoita Yhdistyneet Urbaanit Puoskarit? Siis etenkin jos puhutaan tästä laulu- ja soitinyhtyeestä.

Täältä tähän
 

JanJ

Jäsen
Re: No voi helevetti!

Viestin lähetti Huuhaa
Kyllä voidaan/HALUTAAN asiat taas käsittää väärin, JanJ varsinkin, mutta sehän/siinähän ei ole mitään uutta. Minä en missään nimessä ole kateellinen jupeille, vaan päinvastoin.

ja jos luet ketjun avausviestisi uudestaan, paljastit siinä hienosti korttisi. Turha enää yrittää korjailla.
 

Aksu

Jäsen
Ja mikäköhän on jupin määritelmä? Subjektiiviseen kysymykseen subjektiivinen vastaus eli en tiedä olenko. Itseni näköinen ja oloinen kuitenkin.
 

Khimbul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes RIP
Olen juppi vai olenko...

Moi kaikille!


Olenko juppi, katsotaanpa:

- Olen insinööri ja töissä IT- alalla. Tienaan ihan hyvin ainakin yli reilusti insinöörien keskiarvon tällä työkokemuksella -> hyvä pohja
- Ajan uutta liisattua autoa -> edelleen hyvä suunta
- Asun Helsingissä merenrannalla vuokralla lähes uudessa kämpässä (eikä ole muuten halpaa lystiä) -> selvästä jupin ainesta
- Minut saattaa nähdä firman porukan tai asiakkaiden kanssa kaupungin ykkösyökerhoissa puku päällä juomassa jotakin drinkkiä -> tämä on jo ihan selvää.

Kuitenkaan minusta ei tunnu siltä, että olisin mikään juppi. Minulla on edelleen paljon vanhoja kavereita, joista osa on esim. insinöörejä, mutta osa on ns. alemmista sosiaaliluokista eli rakennus- ja varastomiehiä. Hekään eivät ole mitenkään vihjanneet minulle, että olisin jotenkin ylimielinen tai kerskaileva, jotka ilmeisesti lasketaan kuuluvaksi jupin luonteenpiirteisiin.

Koko asiaa ei tietenkään voi lähestyä pelkästää materialismin suunnalta. Kaikki ovat varmaankin samaa mieltä, että juppiuteen vaaditaan tietynlaista asennetta. Minä väittäisin, että tällaista asennetta löytyy kaikista eri ihmisryhmistä ovat he sitten urbaaneja tai enemmän maanläheisiä. Aina löytyy ihmisiä, jotka haluavat kehuskella jollakin mitä heillä on: rahaa, parempi kunto, kauniimpi vaimo / komeampi mies jne. Heistäkin jokainen on kuitenkin erilainen ihminen. Itse raivokkaana individualismin puolestapuhujana vastustan kaikkea lokeroimista -> tämä koko keskustelun aihe oli minusta hieman epämiellyttävä. Yhtä hyvin voitaisiin kysyä kuka on maalaisjuntti ja saataisiin vastaukseksi, että useissa ihmisissä on jotain sen kaltaisia piirteitä, mutta puhdasoppista junttia olisi varmaankin vaikea löytää.

Khimbul
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös