Kiva olla tuomari

• 4 166
  • 29

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Myös entinen tuomari, jalkapallo oli laji. Junnujen kanssa viheltäminen oli mukavaa, mutta ainainen tuomaripula teki harrastuksesta liian rankan.

Tuomareissa häiritsee tiettyjen tuomareiden keskittyminen epäolennaiseen. Aivan näinä päivinä viimeeksi eräs pääsarjatuomari, jonka tunnen todella hyvin, vihelsi jälleen kerran köykäisiä rikkeitä, mutta pelaajillle vaarallisen rikkeen hän antoi mennä läpi kerta toisensa jälkeen, linja kateissa tälläkin kertaa. Onneksi maltoin olla kommentoimatta, koska jos olisin tehnyt sen, niin vastassa se olisi ollut.

Itse yritin olla linjakas ja pelaajien terveys oli minulle tärkeää, törkeydet otettiin pois varmasti. Joskus onnistuin, en aina, kuten käy kaikille tuomareille. Huono valmistautuminen näkyy tuomareissakin ja joskus suoraan töistä kentälle taktiikka johti jo itsessään keskinkertaiseen viheltämiseen. Arvostus kaikille tuomareille, tehtävä on vaikea.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minä oon ite pelannu säbää 5.-3. divaria jonkun ~15 kautta, pesäpalloa alueelliset junnusarjat ja kymmenisen vuotta miesten maakaria ja sitten vielä junnuna koripalloa että on tullut tuomareidenkin kanssa otateltua. Joskaan en muista että olisin koskaan sortunut asiattomuuksiin.
Hyvä tuomari kertoo mökän alkaessa rauhallisesti mitä tapahtui ja miksi. Huono tuomari sanoo "hiljaa" ja antaa rankkua.
Pelaajilta saa ihan eri arvostuksen kun myöntää vaikka, "joo siinä oli jäähyn paikka mutta meni nyt läpi eikä sitä enää voi viheltää" tai sitten tosiaan kuittaa ettei nähnyt, eikä sillon voi viheltää.
Tiettyyn rajaan asti näin, mutta tuleehan sekin raja vastaan kun käytösnapsun voi antaa. Eikä jokaista tilannetta tarvitse tavuttaa ihan pelin keston ja sujuvuudenkaan vuoksi. Toki yleensä pelaajilta arvostuksen saavien tuomareiden pelit harvemmin siihen pisteeseen eskaloituvatkaan.

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Koripallossa juoksen pilli suussa ja varmaan joku +500 peliä takana.
Nautin hommasta ihan suunnattoman paljon sanoisin, että lähes kaikki pelit
on mukavia. Palautekin on hyvin vahvasti positiivisen puolella, joten kai sitä joku
puhallus on oikeinkin mennyt.

Mun mielestä kaikki lähtee itsestä ja omasta asenteesta. Ego on jätettävä kotiin ja ymmärrettävä
että pelaajat ja valmentajat yleensä tekevät tuota hommaansa aikamoisella intohimolla, eli ensimmäisestä
räksytyksestä ei kannata sitä T-korttia kaivaa taskusta. Johonkin kuitenkin on se raja vedettävä ja mitään
henkilökohtaisuuksiin menevää paskaa ei pidä kuunnella.

Täydellistä peliä ei ole ja en itse ainakaan ole yhtään virheetöntä peliä en ole puhaltanut.
aluksi oli todella vaikeaa päästä huonoista puhalluksista yli ja helposti meni sitten seuraavatkin minuutit
vihkoon kun velloi omassa virheessään. Nykyään on oppinut jo ne unohtamaan ja pystyy keskittymään heti
seuraavaan tilaanteeseen.

Mutta joo, ihan saakelin kivaa hommaa ja siitä vielä saa ihan kohtuu korvauksenkin. Suosittelen kaikille
kiinnostuneille lajista riippumatta kokeilemaan. Jollei muuta niin paljon saa ainakin samanhenkisiä kavereita kun peleisssä koheltaa aikansa.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mutta joo, ihan saakelin kivaa hommaa ja siitä vielä saa ihan kohtuu korvauksenkin. Suosittelen kaikille
kiinnostuneille lajista riippumatta kokeilemaan.

Juu tätä olen joskus miettinyt että perse kun olisin vaikka opiskeluaikaan tajunnut tämän asian.

Ihan mielenkiinnosta niin mitä luokkaa koriksessa on ottelukorvaukset junnuissa. Sehän varmasti muuttuu aina sarjojen mukaan. Tuo ei varmaan ole mitään salaista kun ainakin kiekkoliiton korvaukset on ihan taulukkokamaa.

Minulla on harrastekiekkoporukassa kaveri joka on viheltänyt pääasiassa säbää ja jalkapalloa ja kertoi tuossa viime keväänä että salibandyssä on erittäin hyvä korvaus etenkin ylimmillä tasoilla. On kyllä mielessä summa jonka sanoi mutta jätän kirjoittamatta kun en ole ihan varma.

Mutta esim. nyt lauantaina kun pojat pelaa 2x20min pelejä niin oikein taulukkoa tulkiten niistä maksetaan 30,90€ / peli ja yksin viheltämisestä korvaus maksetaan 1,5 kertaisena+ matkakorvaus. Eli tuommoisesta kolmen tunnin hommasta saa nostaa +92,70€ -139€ riippuen onko jäällä yksi vai kaksi raitapaitaista.

Harvempi palkansaaja nostaa yli 30€/h liksaa edes lauantaikorotuksella. Ja harvempi palkkatyö on yhtä mukavaa.
Jos olisin taas AMK opiskelija niin tietäisin kyllä mitä viikonloppuisin tekisin.

Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Juu tätä olen joskus miettinyt että perse kun olisin vaikka opiskeluaikaan tajunnut tämän asian.

Ihan mielenkiinnosta niin mitä luokkaa koriksessa on ottelukorvaukset junnuissa. Sehän varmasti muuttuu aina sarjojen mukaan. Tuo ei varmaan ole mitään salaista kun ainakin kiekkoliiton korvaukset on ihan taulukkokamaa.

Minulla on harrastekiekkoporukassa kaveri joka on viheltänyt pääasiassa säbää ja jalkapalloa ja kertoi tuossa viime keväänä että salibandyssä on erittäin hyvä korvaus etenkin ylimmillä tasoilla. On kyllä mielessä summa jonka sanoi mutta jätän kirjoittamatta kun en ole ihan varma.

Mutta esim. nyt lauantaina kun pojat pelaa 2x20min pelejä niin oikein taulukkoa tulkiten niistä maksetaan 30,90€ / peli ja yksin viheltämisestä korvaus maksetaan 1,5 kertaisena+ matkakorvaus. Eli tuommoisesta kolmen tunnin hommasta saa nostaa +92,70€ -139€ riippuen onko jäällä yksi vai kaksi raitapaitaista.

Harvempi palkansaaja nostaa yli 30€/h liksaa, ei ede lauantaikorotuksella. Ja harvempi palkkatyö on yhtä mukavaa.
Jos olisin taas AMK opiskelija niin tietäisin kyllä mitä viikonloppuisin tekisin.
Aluepeleistä saa sen 31€/peli. Jotkut minien ja mikrojen pelit kestää sen vajaan tunnin joten omasta mielestä korvaus niistä on todella iso. Toisaalta sama 31€ maksetaan esim. u19 peleistä ja se on aikalailla vaativampi tapahtuma jo. Toki pientenkin peleissä on omat vaikeutensa ja niihinkään ei välttämättä kaikki erotuomarit sovellu.

Etenkin ihan nuorimmissa on välillä innokkaita vanhempia ekaa kertaa katsomassa peliä ja valmentajat on yleensä aika kokemattomia niin palaute tuohtuneelta äidiltä tai isältä on välillä aika suoraa, mutta ne vaan pitää osata suodattaa ja yleensä leppoisa kommunikointi yleisön kanssa vapauttaa tunnelman.

M3Div. ja Naisten 2Div peleistä saa sitten sen 42€
Myös kilometrit maksetaan oliko se 42 vai 46 senttiä kilsalta.

Tuossa linkki tuomaripalkkioihin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy