Kiva olla tuomari

• 4 166
  • 29

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Päivän Ilta-Sanomat kirjoittaa seuraavaa:
Hurjistunut katsoja piti puukkoa erotuomarin kurkulla

Alasarjan salibandy-ottelussa koettiin kauhun hetkiä, kun hurjistunut katsoja hyökkäsi erotuomarin kimppuun veitsen kanssa Ruskeasuon hallissa lauantai-iltana Helsingissä.

Kokoontaitettavalla noin 15 sentin mittaisella perhosveitsellä aseistautunut parikymppinen mies piti puukkoa erotuomarin kurkulla.

Viidennen divisioonan ottelua viheltänyt erotuomari Jussi Saramo ei osannut varautua siihen, että äänekkäästi vantaalaista vierasjoukkuetta kannattanut ja tuomariakin uhkaillut nuorukainen hyökkäisi hänen kimppuunsa.

-Hän oli aiemmin huutanut, että viiltää minun kurkkuni auki.

-Yhtäkkiä hän tuli kimppuuni takaapäin veitsi kädessä ja puristi kaulastani. Hän piti veistä kurkullani, Saramo kertaa lauantai-illan tapahtumia.

Onneksi itse en ole kokenut lähes 800:n vihelletyn jääkiekko-ottelun tiimellyksessä muutakuin "henkistä väkivaltaa".

Edelleen voidaan miettiä mihin yhteiskuntamme on menossa, ja kauanko riittää tuomareita yleensä mihinkään lajiin. Aikaisemmin olemme naureskelleet joillekkin etelä-amerikkalaisille futis fanaatikoille jotka ovat tuomareita uhanneet ja mukiloineet.
Pitää taas miettiä onko tuomarin hommat sittenkään mielekkäitä, uskaltaako sitä enään lähteä kaukaloon, kun kaikenlaisia vatipäitä liikkuu vapaana urheilukatsomoissakin.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mutta mitä lukikaan kannessa?

"PELAAJA KÄVI PUUKKO KÄDESSÄ TUOMARIN KIMPPUUN"

Kysessä oli siis humalainen katsoja.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Nyt pitää välittömästi tutkia, onko kyseinen puukkosankari käyttänyt internetiä, katsonut televisioita tai elokuvia tai pelannut tietokoneella joskus elämänsä aikana. Mikäli on niin syyt tähän tekoon ovat ilmiselvät.

Vakavasti puhuttuna, kyllä tuollainen kaikesta huolimatta hämmästyttää. Miten vitosdivarin salibandypeli voi olla noin tärkeä juttu? Eiköhän tekijällä ole joitain ihan oikeita ongelmia, joista tuo teko on vain oire.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Kyseessä täytyy olla joku moniongelmainen tyyppi. Sehän ei tietenkään lohduta tippaakaan sitä, jonka kurkulla puukko on. Sekopäitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. En oikein usko vastaavan käyttäytymisen yleistyvän. Tämä lienee ensimmäinen kerta, kun Suomessa on tällaista tapahtunut ja kerrassakin on tietysti yksi liikaa. Asiaa saa varmasti paljon julkisuutta osakseen. Onko siinä isomman kriisin ainekset, onkin jo toinen juttu, vaikka eiköhän joku populisti ota tästakin tapauksesta taas kaiken irti.

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Oloneuvos
Kyseessä täytyy olla joku moniongelmainen tyyppi. Sehän ei tietenkään lohduta tippaakaan sitä, jonka kurkulla puukko on. Sekopäitä on aina ollut ja tulee aina olemaan. En oikein usko vastaavan käyttäytymisen yleistyvän. Tämä lienee ensimmäinen kerta, kun Suomessa on tällaista tapahtunut ja kerrassakin on tietysti yksi liikaa. Asiaa saa varmasti paljon julkisuutta osakseen. Onko siinä isomman kriisin ainekset, onkin jo toinen juttu, vaikka eiköhän joku populisti ota tästakin tapauksesta taas kaiken irti.

Jees. Populistiset mediat hoitavat homman kunnialla kotiin ja kohta alkaa laaja kansalaiskeskustelu raitapaitojen asemasta yhteiskunnan sylkykuppeina. Pelastakaa erotuomarit ry perustetaan kohta puoliin.

Joopa joo. Jos joku ukko alkaa hermoilemaan alasarjan salibandypelissä niin tuskin sillä on mitään tekemistä itse lajin tai erotuomarin kanssa. Kaverilla on vialla jotain muuta ja pahasti.

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
InsideHockey

Kyseessä oli joukkueen pelaaja, joka oli ajettu pihalle edellisessä ottelussa ja oli siis pelikiellossa.

Otsikko oli tällä kertaa oikein!

StevieY

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Petri Gerdtin sukulaisia...?

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Designer
Miten vitosdivarin salibandypeli voi olla noin tärkeä juttu?

Itsekin kyseisellä tasolla pelaavana sanon, ettei mitään tärkeämpää olekaan. :D

Itse aiheeseen. Tuleehan noita tuomareita melko usein haukuttua sanallisesti. Tämänkin palstan keskusteluista jää melko usein tuomareista negatiivinen kuva. Ei ole mikään ihme, että henkilö, jonka henkinen tila on epätasapainossa, hyökkää tuomarin kimppuun. Toivottavasti jää yksittäistapaukseksi, eikä ilmiö tule yleistymään.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti Kullervo
Tuleehan noita tuomareita melko usein haukuttua sanallisesti. Tämänkin palstan keskusteluista jää melko usein tuomareista negatiivinen kuva. Ei ole mikään ihme, että henkilö, jonka henkinen tila on epätasapainossa, hyökkää tuomarin kimppuun. .
Jaahas, taas oli yhteiskunnan vika. "Mister referee it wasn`t me it was the yhteiskunta ja sen arvot." Onko Suomesta tulossa enemmissä määrin Jenkkilä, jossa omista teoista on vastussa kaikki muut paitsi minä itse?

Ilmeisesti seuraavaksi puukosta saa joku turha ulkomaalaisheikennys, joka vie juniorin pelipaikan. Heitähän on suuresti kritisoitu Jatkoajassa. Koska en kestä vastuutani moisen iskun sattuessa, käännän heti kelkkani:"Tusinaulkomaalaisia lisää liigaan tuomaan väriä. Hip hip hei!"

Käteni on pesty.

Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Jaahas, taas oli yhteiskunnan vika. "Mister referee it wasn`t me it was the yhteiskunta ja sen arvot." Onko Suomesta tulossa enemmissä määrin Jenkkilä, jossa omista teoista on vastussa kaikki muut paitsi minä itse?

Täytyy sanoa, etten ihan täydellisesti ymmärtänyt tätä älähdystä. Vaikken itse edes ole tuomari, niin minua risoo tuhottomasti, miten hyväksyttäväksi toiminnaksi tuomarien haukkuminen on muodostunut. Eniten tämä harmittaa juuri alasarjojen kohdalla, joiden pelejä sivutoimiset harrastelijatuomarit käyvät viheltelemässä pitkienkin matkojen takaa ja melkeinpä ruokapalkalla. Pidä siinä sitten motivaatio kunnossa, kun ainoa palkka kulukorvauksien lisäksi on paha mieli tai jopa ahdistus.

Liigatuomareiden kohdalla tilanne on luonnollisesti erilainen, mutta silläkin puolella olisi paikka jonkinlaiselle tapakasvatukselle. Pikkunaskalien suusta kuulee välillä suorastaan uskomatonta tavaraa, johon kukaan ei kuitenkaan kiinnitä minkäänlaista huomiota. Vastaavia juttuja kun huutelisivat kadulla, niin jo olisi tilanne toinen.

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käteni on pesty.

Ikävää jos sait viestistäni sen kuvan, että syyttäisin tapauksesta yhteiskuntaa tai jotain muuta tahoa kuin tekijä itse. Se ei ollut viestini tarkoitus.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti porin_karhu
Täytyy sanoa, etten ihan täydellisesti ymmärtänyt tätä älähdystä.
Tuo oli viittaus Kullervon kommenttiin jossa seurattiin logiikkaa, että tuomarien hampaisiin joutuminen on syypää siihen, että jollekulle välähtää puukottaa tuomaria. Eli vastustan ajatusta, että yksilö vapautettaisiinsiin jonkun yleisen mielipiteen takia vastuusta omista teoistaan.

Sitä mitä sanoit alasarjojen tuomareista on aivan totta. On varmaan mieltäylentävää vihellellä kahvi + munkki- palkalla ja huomata kotiin lähtiessään, että auton renkaat on viillelty. Minun hattuni on nostettu päästä jo ajat sitten näille urheilun hiljaisille sankareille. Keep up the good work.

Samoin en ymmärrä tiettyjen SM-liiga katsomojen viheltämistä siinä vaiheessa kun tuomarit luistelevat areenalle.

Aksu

Jäsen

Samoin en ymmärrä tiettyjen SM-liiga katsomojen viheltämistä siinä vaiheessa kun tuomarit luistelevat areenalle.

En ymmärrä minäkään. Toisaalta ymmärrän sen, että valtaosalla Kisapuiston katsojia menee kaljat väärään kurkkuun kun kentälle luistelee Pajunen tai Rönn. Kaikkea ei voi unohtaa, mutta lähtökohtaisesti tuo viheltely on hölmön hommaa.

Tuo oli viittaus Kullervon kommenttiin jossa seurattiin logiikkaa, että tuomarien hampaisiin joutuminen on syypää siihen, että jollekulle välähtää puukottaa tuomaria. Eli vastustan ajatusta, että yksilö vapautettaisiinsiin jonkun yleisen mielipiteen takia vastuusta omista teoistaan.

Sen kyllä ymmärsin. En vain Kullervon viestiä käänneltyänikään keksinyt, miten ymmärsit miestä ja mielipiteitään tuolla tavalla väärin. Siitä tuo ihmettelyni, joka tosin oli lähinnä sivuhuomautus.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
No, ehkä minäkin saatan ymmärtää jollain tasolla Pajuselle viheltämisen. Joskin olen aika varma etteivät nuo viheltäjät vihellä nimelle tuomarin selässä, vaan koska se kuuluu osana nuijitteluun. Se kuuluu osana siihen negatiivisen kannustamisen-koulukuntaan, jossa toisten haukkuminen huomattavasti hauskempaa kuin omien kannattaminen.

Niin selitys lienee paikallaan.Kullervon tekstistä minulle hyppäsi silmiin eritoten lausepari "Ei ole mikään ihme, että henkilö, jonka henkinen tila on epätasapainossa, hyökkää tuomarin kimppuun." Tuo "ei mikään ihme" - sai niskakarvani pystyyn. Kyllä se on minusta ihme jos joku hyökkää perhosveitsellä tuomarin kimppuun. Jos lause olisi alkanut vaikka, että: "Tällaisessä mielipideympäristössä saattaa olla vaarana, että..." niin pikku-Sergei ei olisi taas alkanut kinaamaan.

Kullervo tuskin tarkoitti lausetta kuten ensi innostukseltani luulin. Pahoitteluni viestiketjun sisällöttömyyden lisäämisestä.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Designer

Miten vitosdivarin salibandypeli voi olla noin tärkeä juttu?

Se on muuten jännä juttu. Itse pelasin aikoinani kolmosta ja kävin sitten kerran pelaamassa puolilaittomasti yhden vitosdivarin turnauksen kaverini porukassa ja jumaliste, että äijät kävi sielä kuumana. Peli otettiin paljon enemmän tosissaan, kuin kahta porrasta ylempänä, miksi?

Nyt sitten äkkiä kotietsintä, että onko tämä kyseinen kaveri pelannut Max Paynea tai jopa hitman 2:sta. Tai kauheeta, MITÄS JOS SE ONKIN KÄYNYT INTERNETIN KESKUSTELUSIVUILLA? En uskalla edes ajatella. Jokatapauksessa tämä tekijä on itse uhri tässä tapauksessa. Ei ole hänen vikansa, yhteiskunnan syy, tästä näemme kuinka nuoriso kärsii.

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Meillä oli lauantaina turnaus tuossa viereisellä kentällä ja olipa sielläkin katsojien joukossa pari "liikaa nauttinutta". Tilannetta ei ainakaan paranna se, että Ärräcenteristä saa olutta vielä ostaakin, mahtaakohan oikeudet lähteä tämän tapauksen jälkeen? Varsinaista episodia en kylläkään nähnyt, kun omat pelimme olivat jo ehtineet päättyä ja olin jo hallilta poistunut.

Ikävää että tällaista pääsee tapahtumaan, varsinkin kun tuomarit eivät tässä sarjassa ole mitään ammattilaisia, vaan viheltävät lähinnä omaksi ilokseen (no saavat jonkun nimellisen korvauksen). Tämä tapaus ei ainakaan homman mielekkyyttä lisää, eikä edistä uusien tuomareiden värväämistä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
tyyppi oli pelaaja, joka edellisenä päivänä saanut punaisen kortin ja oli siksi sivussa -> iltapäivälehtien logiikalla pelaaja.
eihän sitä koskaan tiedä (vaikka niiden uutiset joku päivä pitäisivät paikkansa.)

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Muistaakseni nelosdivisioonassa pelatessani jossain junttipaikkakunnalla oli katsomossa joku hieman maistissa ollut äijä. Tyyppi huuteli aika äänekkäästi pelin ajan ja minä hieman heitin äijälle vielä lisää bensaa kiukaalle. Tein pelissä pari maalia ja taisin kommentoida äijälle jotain jossain vaiheessa. Joka tapauksessa pelin viime sekunneilla maalivahtimme torjui pallon eteensä, jolloin minä otin sen, vein kulmaan, kyyristyin ja suojasin palloa. Summeri soi ja samalla vastustaja ajoi selkääni poikittaisella mailalla, joten pieni kahina oli valmis. Tällöin tämä äijä hyppäsi kentälle mukaan, mutta jotkut tyypit menivät siihen väliin.

Tyyppi oli kuulemma ollut vielä pukukopin ulkopuolella odottamassa minua, mutta ei silloin turpiin tullut.

Ja otsikkoon mennäkseni, niin tuomarin haukkuminen on kyllä naurettavaa (tämän voin sanoa päivä sen jälkeen, kun hävisimme futis-turnauksen pronssiottelun maalilla ja tuomari vei meiltä varman maalin, kun jätti viheltämättä maailman selvimmän estämisen). Vaikka tuomarit eivät näe kaikkea, niin minä luotan puolueettomaan tuomitsijaan lähtökohtaisesti taatusti enemmän kuin varmasti puolueelliseen pelaajaan tai faniin.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Jaahas, olisi lautaina ensimmäinen kerta raitapaidassa tuomarilinsenssimaksettuna ja erotuomarikerhon jäsenenä jäällä.
Kyseessä ei ole tilastoitavat pelit, ja U11 ikäiset, mutta kuitenkin tuloksesta pelataan ja palkkiot tästäkin saa kuitata niin halutessaan.
Kellään muulla ei ole ollut 21 vuoteen ollutkaan näköjään kivaa olla tuomari.

Noo, saas nähdä, itellä on kyllä paksu nahka mutta lähdetään tavoittelemaan mahdollisimman hyvää suoritusta, ja sitä ettei nahkan paksuutta tarvitsisi sen enempiä testaillakaan. Toistaiseksi menen kaksoisroolilla eli valmennan ja olen tuomari kun en ole valmentamassa. Kun jossain vaiheessa jään valmennuksesta pois niin jään viheltämään, tai näin olen ajatellut. En tee oikeastaan tätä rakkaudesta lajiin, enkä etenkään rahan takia vaan yksinkertaisesti siksi että tuomareista alatasoilla on huutava pula ja pelejä on hankala pelata ilman viheltäjiä.

Olen vuosia meuhkannut tuomareille virheistä niin käydään nyt kuuntelemassa takaisin päin. Sehän on vähän kuin sovittaisi omat syntinsä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikö tosiaan ole harrastetuomarointiketjua? No, annan evästyksen, että itse ainakin siedän viheltelyä vaikka kuinka päin vittua, mutta jos tuomari on välinpitämätön niin se kyllä harmittaa. Varsinkin näin aikuisiällä, kun harrastuksista maksaa sekä rahaa että varsinkin aikaa, niin on eri mälsää jos paikalle ilmestyy tuomari, jota ei kiinnosta.

Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eikö tosiaan ole harrastetuomarointiketjua? No, annan evästyksen, että itse ainakin siedän viheltelyä vaikka kuinka päin vittua, mutta jos tuomari on välinpitämätön niin se menee kyllä harmittaa. Varsinkin näin aikuisiällä, kun harrastuksista maksaa sekä rahaa että varsinkin aikaa, niin on eri mälsää jos paikalle ilmestyy tuomari, jota ei kiinnosta.

En muuten tiedä, hain ketjuista hakusanalla tuomari, ja tämä oli lähin minkä keksin.

Tuo on muuten totta mitä kirjoitit, voin itse vannoa että välinpitämättömyydestä ei minua pääse syyttämään. Tuolla ikäluokissa tuomari vielä ohjeistaa peliä paljon.

Paljonkohan täällä jatkoajassa ylipäätään on millään tasolla viheltäviä tuomareita?

Harrastetuomarointi on vähän vähän kaksijakoinen sana kun puhutaan eteenpäin pyrkivien junioreiden viheltämisestä. No ei ole ammattituomareitakaan siellä mutta onkos Mestiskin harrastetuomarointia ja Liiga vielä paria viime kautta pidempään.
Minä en ole sietänyt paskaa viheltämistä mutta olen myös aina pitänyt tuomareita suuressa arvossa. Itse en oikeastaan näe harrastetuomari nimikkeen alle menevän kuin hyvin pienen joukon. Kaikki juniorisarjoja tuomaristatuksella, millä tahansa sarjatasolla viheltävät ovat erotuomareita joille tehtävistään maksetaan palkkiot.

Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
Mää pitkäaikaisena harrastepelaajana hyväksyn tuomarilta epäonnistumisiakin. Vääryyttä kokiessani saatan (vähän) suutahtaa ja kysyä, että etkö nähnyt, selvä kamppi. Jos tuomari sanoo, että sori en nähnyt, niin se on sillä selvä. Mutta jos tuomari yrittää paikata näkemättömyyttään alkamalla avautuun, että itte vaan kaaduit kun oot niin huono luisteleen, niin se kyrsii. Sellaistakin on sattunut. Vaikka Treella mun mielestä on pääosin kyllä hyviä äijiä viheltämässä.

Pakko laittaa tarina, vaikka osapuolet itsensä tunnistavatkin jos lukevat. Jotain peruskitkaa oli pelissä, ja maalivahtiamme otti se päähän ja hän kommentoi kauempana olevan tuomarin toimintaa vähän epäasiallisesti. Tuomari luisteli ponnekkaasti paikalle ja kysyi molarilta, "Sanoitko sinä mua huonoksi tuomariksi?" Molari myönsi, että niin tuli tehtyä. Tuomari siihen: "Mää hyväksyn ton." Ja luisteli pois ja peli käyntiin. Rikkoi jäätä ihan hyvin.

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse toiminut lentopallotuomarina, pääasiassa alasarjoissa, mutta rajatuomarina myös 1-sarjassa ja Mestaruusliigassa. Oli ihan rattoisa harrastus, piti keskittyä ja sai ajatukset pois työasioista ym. Jossain vaiheessa alkoi olla aikataulujen kanssa haasteita, pystyi ottaa entistä vähemmän pelejä ja lopulta jäi lisenssi ottamatta kokonaan.

Huutelua kuuli välillä niin pelaajilta kuin yleisöstä, mutta siinä oppi vain kasvattamaan paksua nahkaa. Joskus pelin jälkeen käytiin pelaajien tai valmentajan kanssa läpi tilanteita ja miksi vihellettiin niin kuin vihellettiin. Jos joku sanoi tyyliin "se oli ulkona", niin vastasin aina "jos oli, niin harmi, etten nähnyt".

Kivointa oli yhteisöllisyys ja hyvä henki junnuturnauksissa sekä ylemmän sarjan peleissä tuomaritiimin kanssa yhdessä toimiminen. Välillä oli myös melkoista glamouria esim. Vantaalla miesten Mestaruusliigan pelissä pitkällä tauolla pukkarissa odotti viinerit ja kahvi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy