Kitkarenkaat vai nastarenkaat?

  • 24 488
  • 49

Kumpia renkaita käytät autossasi?

  • Kitkarenkaat

    Ääniä: 41 27,5%
  • Nastarenkaat

    Ääniä: 108 72,5%

  • Äänestäjiä
    149

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Kitkoilla on tullut ajeltua vuodesta -98. Ajan pääsasiassa Pirkanmaan alueella sekalaisia teitä ja lisäksi on tullut ajeltua talvisin Leville ja Saariselälle, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Kiitkoilla kun ajaa, ei tule tuudittauduttua valheelliseen nastojen tuomaan turvallisuuden tunteeseen ja tulee oltua ikääänkuin valppaampana liikenteessä.
Ja mitä tossa edellä sanottiin Tampereen liikennevaloista, niin kyllä siellä Onkiniemen mäessä niitä nastarenkaitakin liukastelee.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vaihdellut sen mukaan, kummat on tulleet auton mukana autonvaihdon yhteydessä. Nyt on parin vuoden kitka-ajelun jälkeen taas nastarenkaat, joten äänestin nastoja.

Kerran olen ostanut autooni uudet talvirenkaat. Silloin ostin nastarenkaat, koska edessä oli pitkä ajomatka vaihtelevissa olosuhteissa. En osaa pitää kumpaakaan vaihtoehtoa selvästi toista parempana - molemmat käy.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kitkoilla ollaan menty varmaan jo ainakin viisi vuotta, en näe että ainakaan pääsääntöisesti Etelä-Suomessa ajellessa olisi suurta tarvetta muunlaiseen rengastukseen, hyvät kitkarenkaat pitää käytännössä lähes kaikissa talven keleissä, vain aivan peilijää on sellainen jossa pito loppuu mutta niin se kyllä alkaa nastarenkaillakin loppumaan ja ajotapaa on sopeutetteva vallitseviin olosuhteisiin - tämä tosin pätee kaikissa keleissä ajamiseen. Pitää tietää millaisessa kelissä ajaa ja tuntea ja tunnustella keliä. Kitkat alle vaan eikä tarvitse olla jatkuvasti ampumassa niillä nastoilla takaa tulevien laseihin.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Sitä näissä testeissä ei oteta huomioon, kuinka kestävät renkaat ovat, tai kuinka nopeasti ominaisuudet heikkenee. Tuo olisi minusta ihan perusteltua ottaa vertailuun mukaan, kun vierinvastuskin nykyään mukana on.
Sellainen mututuntuma minulla on, että Conttimenttaalit ja Nokialaiset kuluuu nopeammin kuin vaikkapa Michelinit (ja toivottavasti Goodyearit).

Tätä olen myös monen muun kanssa ihmetellyt. Nokia ja Continental ovat aina nastarengastestien kärjessä, vaikka renkaat kuluvat todella nopeasti. Tästä olen kuullut niin monelta ja todistanut sen myös itse. Siis suoraan sanottuna renkaat ovat paskat. Kestävyydelle pitää antaa iso painoarvo rengasta arvostellessa. Itselläni on ollut sekä Nokian että Continentalin nastat ja juuri tämän nopean kulumisen takia niitä en enää koskaan hanki. Samoin kyseisten renkaiden rengasmelu on ollut huomattavasti kovempi kilpailijoihin verrattuna. Nokiahan pärjää aina Suomen lehdistön testeissä, mutta ulkomailla tilanne on toinen. Melkoinen Suomi-lisä.

Goodyear, Michelin, Bridgestone ja Vredestain ovat kestoltaan huomattavasti parempia. Esimerkiksi omassa käytössäni Goodyearin ja Vredestainin nastarenkaat kestivät tuplasti sen ajon mitä Nokia ja Continental...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Liian vähän puhutaan mielestäni siitä kuinka hurjasti kulunut kitkarengas pudottaa pitoaan, muuttuu hengenvaaralliseksi muutamassa vuodessa. Kulunut nastarengas taas jos vain nastat paikalla kyllä pitää tukalissa paikoissa, kumimassa toki kovettuu ja sitä myöten heikkenee muut ominaisuudet tasaisesti.

Tuossa edellä jo mainitsinkin, mutta toistan kuitenkin itseäni.

Ihan samalla tavalla niistä kovettuneista nastarenkaista pito häviää ja muuttuvat vanhetessaan hengenvaarallisiksi nastojen kunnosta riippumatta. Tämä ihan omien kokemusten perusteella. Eipä tulisi enää mieleenkään hankkia (no noita kokeilemianikaan en itse hankkinut vaan tulivat auton mukana) vanhentuneita renkaita missään muodossa.

Eivät nuo nykyiset nastat ole todellakaan se ensisijainen pidontuottaja, vaan lähinnä tuovat kumin pitoon sen pienen lisäripauksen.

Edit. Vielä sellainen tarkennut, etteivät nuo renkaat olleet mitkään pari vuotta vanhat, vaan todennäköisesti noin viisivuotiaat. Kumi oli joka tapauksessa jo niin kovaa, ettei rengas oikeastaan edes kulunut enää. Nastat taasen olivat ihan priimakunnossa. Renkaan pito oli mielestäni jopa selvästi kesärenkaita heikompi.

Edit 2. Renkaiden kestosta sen verran, että pito ja meluttomuus ovat aika usein kääntäen verrannollisia renkaan kestoon. Pehmeä seos pitää hyvin ja on hiljainen, mutta vastaavasti kuluu melko nopeasti.

Skeletor: Mistä teet tuon johtopäätöksen Nokian ja Continentalin meluisuudesta muihin verrattuna? En ole toki ostanut vuosiin nastarenkaita, mutta sekä kesärenkaissa että kitkoissa olen päätynyt Continentaliin nimenomaan meluttomuuden vuoksi. Nokialaisista en osaa sanoa, mutta epäilyttävän hyvin nuo tosiaan suomalaissa testeissä aina pärjäävät.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kiekko-Vantaa
Vastasin totta kai nastarenkaat, koska niiden allelaittoa tässä odotellaan. Kun asun pääkaupunkiseudulla ja tiet ovat sulina suurimman osan ajasta, niin aina välillä tulee mieleen, mitäpä jos vaikka kitkat vaihteeksi. Mutta sitten kun asuinpaikkani asfalttimäki on ensimmäisen kerran kunnolla jäässä, muistan aina miksi autooni tulee aina nastat valituiksi, kun sitä vaihdan ja renkaista pitää päättää.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Skeletor: Mistä teet tuon johtopäätöksen Nokian ja Continentalin meluisuudesta muihin verrattuna? En ole toki ostanut vuosiin nastarenkaita, mutta sekä kesärenkaissa että kitkoissa olen päätynyt Continentaliin nimenomaan meluttomuuden vuoksi. Nokialaisista en osaa sanoa, mutta epäilyttävän hyvin nuo tosiaan suomalaissa testeissä aina pärjäävät.

Ihan oman auton alla Continental ja Nokia olivat paljon äänekkäämmät kuin Goodyear tai Vredestain. Ja kun pito on käytännössä sama sekä varsinkin Continentalit kestivät huomattavasti vähemmän, niin ainakin oma käsitys on tämä. Isälläni oli sama juttu. Tämän hetken Bridgestonet ovat edeltävää Continentalia hiljaisemmat. Hänellä Contit kestivät reilussa vuodessa noin 11 000 km, joka on todella surkea lukema...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
En oikein nastarenkaista huonoja puolia löydä verrattuna kitkoihin. Okei, ne varmaan irrottaa tiestä katupölyä, mutta sekin on niiden ongelma jotka sitä hengittää, ei minun.

Haa, nyt tuli (eräällä toisella foorumilla) eteen yksi nastojen huono puoli. En nimittäin saa vedellä kitkarenkaista isompaa (O2) peräkärryä kun vetoautossa on nastat. Toki kesärenkaallista kärryä ei joulu-helmikuussa saisi vedellä kitka-autollakaan. Eli käytännössä jos on nastat autossa, on kärryynkin vaihdettava samalla nastat, tai sitten on autossa ja kärryssä kitkat molemmissa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Taloudellisimmat jätkät säästävät rahassa ja vaivassa ajamalla kitkoilla ympäri vuoden.

Aikasemmin ei ainakaan kitkat kestänyt kun kelit lämpeni vaan ne suli alle (kokeiltu kerran kun tiesin ostavani seuraavaksi talveksi uudet kitkat niin ajelin vanhoilla kitkoilla kohti kesää). Muutenkin noissa käytetyissä kumimateriaaleissa taitaa olla eroja kesä- ja talvirenkaiden välillä, mm lämpöominaisuuksien suhteen. Nykyisin en ole edes kokeillut vaan vanhoiksi menneet kitkat vaihtuu keväisin kesärenkaisiin ja uudet kitkat hommataan sitten seuraavaksi talveksi.

Eli en tiedä saako tuolla tavalla säästöä, ainakaan ne kitkat tuskin on kesärenkaiden veroiset pidon suhteen kesäkeleillä ja muutaman satasen säästöllä voi tehdä ison laskun ja voihan ne mahdolliset kolarin osapuolet kärsiä siinä muutakin kuin aineellisia vahinkoja. Joku voisi silloin kysyä että kannattiko säästö?
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Continentalin uudet talvirenkaat nastoilla, tulivat auton mukana valmiiksi vanteilla.

Näissä ei ole normaalia pyörimissuuntaa merkkaavaa nuolta, sen sijaan renkaassa lukee toisella puolen teksti "Outside" ja toisella puolen teksti "Inside". Kuvio renkaissa on epäsymmetrinen ja renkaat on vanteilla niin että "outside" on ulkopuolella ja "inside" sisäpuolella.

Maallikosta (minusta) tuntuu oudolta että eripuolella autoa renkaan kuvio on toisinpäin kuin toisella puolen autoa. Onko normaalia talvirenkaissa että kuvio vasemalla puolen on erisuuntainen kuin oikealla puolen kun renkaat on laitettu tuon outside/insiden mukaan.

Koitan tänään tarkistaa tarkan mallin & ottaa kuvat kuviosta.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ketjua voisi herätellä henkiin näin ilmastonmuutoksen edetessä.
Ainakin täällä etelä-Suomessa (asun pk-seudulla) tuntuu jo aika koomiselta kun osa autoilijoista on 2-3 kuukautta rullannut nastoilla paljailla teillä.

Itsekin olin aikoinaan vannoutunut nastafani, mutta nykyaikaisia premiumkitkoja kokeilleena rakastuin heti ja nyt on jo useampi talvi ajeltu mukavasti kitkoilla ja paluuta nastoihin ei varmasti tapahdu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kitkoilla menee Stadissa aina. Mutta aika turhalta ne nastat tuntuvat nykyäänkin, kun ei tule mitään talvikeliä.
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
KITKAT !
Omat kokemukseni rengaista ovat, että kitkoilla pärjää hyvin myös täällä keskisessä maassakin.
Nastat toki ovat myös OK.
Itsellä oli aiemmin aina nastarenkaat, mutta nykyisin kitkat ovat mielestäni paremmat täällä.
Nämä meidänkin talvet ovat muuttuneet leudommiksi.
Tänäänkin satoi vettä kuin kesällä ja nyt on tammikuu!

Makuasioitahan nämä rengasvalinnat ovat. Oman tarpeen ja harkinnan mukaan jokainen valitsee parhaan? ( turvallisin/ halvin)?
Siis oman kokemuksensa mukaan käyttöönsä sopivan renkaan.

Sanoisin että etelässä on paras kitkarengas, mutta lapissa luottaisin vielä nastoihin.
Ajetaan pidon mukaan!
Muistakaa, että alla olevat renkaat (nastat/kitkat) eivät tee kesää keskelle talvea.

Vauhti, ennakointi yms. tilannetaju ovat tärkeimmät.
Ajetaan maltilla ja ennakoiden.
Keliolosuhteet kuitenkin huomioon ottaen, ettei talvi taas pääse meitä yllättämään?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pohjois-Karjalan miehenä olen aina luottanut nastoihin. Nyt kuitenkin, kun reilu vuosi sitten ostin uuden käytetyn auton, tuli sen mukana kitkat. Viime talveksi ostin nastat, eli mulla on kolme rengassettiä. Tähän mennessä on tämä talvi mennyt noilla kitkoilla. Ajattelin ajaa ne loppuun syksyllä, vaan ei tämä syksy tunnu loppuvan. No, säästyypä nastat oikeaan talveen, jos sellainen vielä joskus tulee.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Talvet ovat erilaisia, mutta koska tällaisia ”talvia” kuitenkin ajoittain on eikä jatkossa ainakaan vähempää, niin olisi korkea aika lätkäistä joku haittavero nastarenkaille. Lapissa ja keskisen Suomen syrjäseuduilla nastat ovat perusteltuja, ei muualla.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Lapissa ja keskisen Suomen syrjäseuduilla nastat ovat perusteltuja, ei muualla.

Perustuuko tämä omakohtaiseen kokemukseen vai mutuun?

Itse asun vartin ajomatkan päässä Jyväskylän keskustasta taajama-alueella ja tänäkin talvena olisi jäänyt useamman kerran auto pihaan, jos olisi kitkat alla. Meillä täällä keskisessä Suomessa on sellainen käsite kuin "mäki", joka yhdistettynä vetiseen jääpintaan aiheuttaa kitkarenkaalle mahdottomat olosuhteet. Lätkäisisin mieluusti haittaveron parille naapurille, jotka ovat kitkoillaan liukastelleet autonsa samassa kohtaa kaiteeseen ja aiheuttavat siten epäsuorasti vakuutusmaksujen nousua.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ainakin jossain määrin on syytä käyttää nastarenkaita tienpinnan kiillottumisen ehkäisemiseksi. Suomalaiset asfalttimassassa käytettävät kivilajit ovat harmillisen alttiita kiillottumiselle, joka siis alentaa tienpinnan kitkakerrointa. Toki nastarenkaat irrottavat partikkeleita märästä tienpinnasta lähes kolminkertaisesti ns. perinteisiin talviolosuhteisiin verrattuna, joten ilmastonmuutoksen myötä kuluminen ja hiukkasemissio Etelä-Suomessa kasvavat.

Käytän kuitenkin nastarenkaita.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Itselläni on nastarenkaat autossa käytännössä pelkästään sen takia että kotipaikalle mennessä viimeinen kilometri on semmoista erittäin hämyistä, mäkistä ja mutkaista, sekä kapeaa hiekkatietä missä ei normitalvena ilman nastoja pärjää. Tänä talvenakin ollut toki ajoittain siinä "normaalissa" lopputalven kuosissa että jääränniä kolmannes matkasta, mutta esimerkiksi tällä hetkellä ihan pehmeällä hiekalla pinta. Mukava jurnutella menemään nastat alla, onneksi ei tule autoiltua edes joka toinen viikko.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ainakin täällä etelä-Suomessa (asun pk-seudulla) tuntuu jo aika koomiselta kun osa autoilijoista on 2-3 kuukautta rullannut nastoilla paljailla teillä.
Kieltämättä sellainen tunne itselläkin alkaa olla pk-seudulla asuvana, että mihin hittoon noita nastoja edes tarvitsee. Pääväylät ovat suurimmalta osin melko kuivia ja harvemmin tarvitsee ajella kovin pohjoiseen, jossa sitä lunta ja jäätä saattaa oikeasti teillä ollakin.

Toki, siinä vaiheessa kun ne lumet pyrähtää kerralla maahan ja iskee kunnon pakkaset vielä päälle, niin silloin on mukava ajella nastoilla. Aika vähän vaan tällaisia päiviä tuntuu olevan ainakaan etelässä.

Uuden auton hommasin tuossa viime keväänä ja sen mukana tulivat nastalliset talvirenkaat. Muussa tapauksessa menisin nykyään ehdottomasti kitkoilla.
 

444

Jäsen
Sen yhden kerran jälkeen kun täällä Vantaalla painoin 10 km/h vauhdissa nelipyöräluisussa ojaan - kitkarenkailla - olen ajellut nastoilla. Vituttaahan sitä rohinaa kuunnella, mutta vielä enemmän vituttaa katsoa sitä autoa kyljellään ojan pohjalla.
 

hege

Jäsen
Sekä että mennään nykyisin, kitkat Subarussa ja nastat Saabissa. Omat ajot hoitaisi varmaan kesärenkaillakin kun huonon kelin tapauksessa voi jättää auton himaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Välillä käy paska säkä. Tarkoitus oli ajella ykkösautosta kitkat loppuun tänä talvena toki turvallisuuden rajoissa ja tarvittaessa pelkästään kakkosautoa käyttämään siirtyen. Näin monimutkaisista syistä, joihin sisältyvät mm. ruostuneet vanteet talvikumeissa, kesärenkaissa yksi sesonki ajoaikaa jne.. Eli yksinkertaisesti toive siitä että voisi syksyllä laittaa upouudet kitkat nykyisten kesäkumien vanteille ja katsoa sitten tarvitseeko enää edes renkaita enempää ostella kun autossa on kuitenkin silloin jo kesärengaskauden 2022 koittaessa vähintään 260tkm mittarissa.

No nyt on sitten yksi rengas losona. Yritänkö paikkauttaa vai haenko kaksi käytettyä? Laitanko auton seisontaan ja kihnuttelen kakkosautolla kesärengaskauteen? Lyönkö nyt suoraan ne uudet kitkat kesävanteille ja kuulen kuukauden päästä katsatusmieheltä, että katalysaattori paskana, auto paaliin?

Peijuunin vaikeaa on pyrkiä olemaan kustannusviisas autoilija. Ehkä mä nyt aluksi yritän paikkuuttaa sen puhjenneen. Kiitti kun kuuntelitte.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Sekä että, joskin suosin nastarenkaita. Sopivat enemmän omalle ajoreitilleni kuin kitkarenkaat.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todellisessa käytössä kitkat saattavat olla pidon osalta jopa parempia, kuin nastat. Poikkeuksena tietysti heille, jotka ajavat pääasiassa huonommin hoidettuja teitä sisämaassa. Kitkarenkailla ajetaan vähemmän onnettomuuksia. Nastarenkaiden ongelmat, erityisesti täällä etelässä, ovat ympäristövaikutusten lisäksi paljaalla asfaltilla ajamisesta aiheutuva kuluminen. Kuluneet nastat menettävät pitonsa.

Analyysi: Nastarengas on lääke, jonka haittavaikutukset ovat suuremmat kuin tauti, johon se tepsii
Talvikelionnettomuuksista vain murto-osa ajetaan kitkarenkailla.


Itsellä on kuitenkin tällä hetkellä alla nastat, kun sellaiset tuli auton mukana. Seuraavat onkin sitten taas kitkat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös