Kissaa hankkimassa

• 4 631
  • 20

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Uusi asunto olisi tiedossa ja jo aikaisemminkin puheena ollut kissan hankinta on taas ajankohtainen.

Mitäs kaikkea se vaatiikaan, jos pennun ottaa?

Rahaa toki jonkun verran, mutta se nyt ei kahdelle työssä käyvälle ole kynnyskysymys. Mitä suunnilleen kustantaa kuussa? Mitä tuleekaan tapahtumaan, jos talouteemme pikkuinen kissanpentu tulee?

Kaikki huonekalut tuhotaan? Matot täynnä ulosteita? Mihinkään baariin ei kovin moneksi päiväksi voi unohtua? Isommat kissat kai voi jonkun aikaa ollakin yksinään, kunhan vesi ja naksut riittävät?

Lapsetkin ovat tosi mahtavia, kunhan eivät ole omia, vai? Eihän nyt pientä vauvaa ja kissanpentua voi suoraan verrata, mutta jotain yhtäläisyyksiä varmaan löytyy?

Kertoilkaa omia kokemuksianne...

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siitä, ku meillä oli kissa on jo jonkun verran aikaa, mutta kerronpa sitten niin omia kuin luokkakaverin kokemuksia.

Jos pentu sattuu olemaan vilkas, vaikka ensivaikutelma onkin pelokas, niin kannattaa varautua öisiin hyökkäyksiin, jotka kohdistuvat varpaisiin, sormiin ja nenään(?!). Päivisin sitten nukutaan ja riekutaan ympäriinsä. Jos teillä on parketti, niin kannattaa varautua jarrutus-ja kiihdytysjälkiin, joita ei oikein voi välttää. Menetätte todennäköisesti mukavimman löhötuolin kissan oleskelu- ja raapimispaikaksi, näin ainakin meillä kävi.

Kissat tykkäävät yleensä raksuista, mutta joskus kannattaa hemmotella ja ostaa tonnikalaa tai naudansydäntä (siitä meidän kissa ainakin tykkäsi).

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kissat on söpöjä

Vähän jotain...
Kun valitset pennun, ota se joka on pentueesta kaikkein virkein ja seurallisin. Siitäkin huolimatta vaikka se ei olisikaan söpöimmäm näköinen. Utelias ja virkeä kissanpentu on yleensä terve ja hyväkuntoinen yksilö.
Kotiutuminen sujuu parhaiten kun teet pennulle lämpimään ja rauhalliseen paikkaan "pesän". Joku huopa tai pehmeä, paksu kangas riittää, sillä ennemmin tai myöhemmin kissa valitsee itse itselleen makuupaikan josta hän ei luovu.
Opeta pentu alusta asti kärsivällisesti hiekkalaatikolle näin säästyt lattioiden pesulta. Jos kisulla on mahdollisuus käydä ulkona hän ei tuhoa huonekaluja. Sisäkissalle pitää hankkia jonkinlainen raapimispuu jotta hän voi terottaa kyntensä siihen eikä teidän huonekaluihin. Sisäkissalle tarvitsee myös kasvattaa jotain ruohoa jota hän voi vapaasti pureskella. Tästä ruohojutusta en paljoakaan tiedä mutta liittyy jotenkin kissan ruoan sulatukseen ja välttämätön se ymmärtääkseni on.
Pentuna kissa pitää madottaa ja matolääkkeitä saa vapaasti apteekista. Varttuneemmat kissat madotetaan kai? kahdesti vuodessa. Eläinlääkärissä rokotetaan ja tatuoidaan kissat.
Rokotuksesta en sano mitään mutta tatuointia suosittelen. Kissan korvaan merkataan numero ja näin kissasi on rekisteröity ja todennäköisesti saat lemmikkisi takaisin jos hän maaliskuussa lähtee omille teilleen.
Ruokia on satoja erilaisia, mutta jos kisusi oppii syömään samaa ravintoa kun muut perheenjäsenet se vähentää kustannuksia.
Toisaalta jos haluat antaa valmiita kissanruokia ei sekään vaihtoehto ketään perikatoon vie. Kissa ruokitaan oikeaoppisesti kaksi-kolme kertaa päivässä ja AINA pitää olla kissankupissa raikasta vettä. Viimeisten tietojen mukaan kissalle ei pitäisi antaa maitoa lainkaan, en tiedä miksi?
Pientä kissa et voi jättää vuorokaudeksikaan yksin mutta kissan kasvettua opit kyllä kissaltasi miten järjestät asian. Vaikka tekisit kuin hienot hoitojärjestelyt kissasi luultavasti "loukkaantuu" kun
hänet jätetään muiden hoitoon. Kotiin palattuasi kissa näyttää mieltään muutaman päivän ajan, jollain tavalla.
Kissa on helppo, hiljainen ja edullinen kotieläin, suosittelen lämpimästi kissan ottoa. Itse en ole opiskeluaikaa lukuunottamatta elänyt ilman kissaa ja useimmiten niitä on ollut kaksin kappalein, plus pennut päälle. Lapsiin en osaa kissoja
yleisesti verrata mutta meillä ainakin kissat ovat siistimpiä ja hiljaisempia kuin lapset.

Terveisin koo

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kissa on jees.

Tässä vastauksia kysymyksiisi:

Hiekkaa ei mene ainakaan mun skidillä paljoa, joka päivä kun kerran-pari siivoilee, ja lisää pari kertaa viikossa hiekkaa, joka kolmas viikko sit saavillinen pois.

Pikkukisu SAATTAA tuhota huonekaluja, itsellä on tapettia jonkun verran uusittava sitten kun muutan sinne omaan kämppään. Mut ei pahemmin. Kun pidät laatikon puhtaana ja kissan tyytyväisenä, ei se välttämättä paskanna matolle. Minun kisuni on paskantanut yhden setin tyynyliinan sisälle. Mut ei muuten.

Rahaa ei mene paljoa.
Ruokaan ehkä 15e/kk. Jos sitäkään. Yksi purkki maksaa 50-99c ja siitä on pariksi päiväksi. Raksuja kandee ostaa kans.

Olen pitänyt Vauvaani yksin To 23-Su 06 välisen ajan. Paljon vettä ja raksuja sekä puhdas hiekkalaatikko, niin pärjännee. Ikävähän sillä on jo viiden tunnin erosta, mutta...
Jos saat jonkun katsomaan kissaa joka päivä edes sen 5 min, että vaihtaa puhtaan veden ja ottaa paskat pois boxista, kissalla ei mitään hätää.
Minun kissani ei edes murjota. Mutta haluaa kyllä syliin ja puskeutuu senkin edestä...

Rokotus ois kans jees, samoin madotus. On jääneet tekemättä tuon minun kissan kohdalla, mut ainakin madotus tulee eteen melko pian.

Leikkaaminen lienee melkein välttämätön, vaikka kissa olisi sinkku ja asuisi sisällä. Omani leikautan puolen vuoden kuluttua..

Ota ihmeessä kissa. Minulla tuo ajaa kämppiksen, tyttöystävän ja lapsen virkaa..

Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Niin tosiaan sitten kun sen aika, niin kannattaa kissa leikata. Rotukissa on siinä mielessä hyvä, että saa ainakin sukupuun(lähinnä sairauksien takia), jos ei tahdo taas uhrata niin paljoa rahaa(siellä 2k markoissa jotkut). Ja sitten tuohon ruokailuun, kannattaa totuttaa johonkin ns. ihan perus pussi/tölkkiruokaan ja antaa lisukkeena niitä kuivamuonia/raksuja. Liian yksipuolinen ruokavalio ja pelkät raksut/kuivamuona aiheuttavat helposti esim. virtsakiviä.

Yleisesti kissa ei kyllä sotke, opettaa sen vain vadille, jonka siivoaa sitten aina kun se on tehnyt jätöksensä. Kissa ei likaiseen laatikkaan tykkää tehdä, esim. kylpyhuoneessa on hyvä pitää vatia ja kissalle tietenkin aina pääsy vadilleen. Yöllä nyt ei niin pakko korjata, mutta varsinkin sen isomman hädän jälkeen tulisi siivota.

Kissa on kauhean helppo, kunhan varsinkin pitkäkarvaista vähän kampaa ja mitä enemmän sen kanssa leikkii, sitä vähemmän se todennäköisesti repii niitä huonekalujakin. Useat eivät tee edes pahasti sitä.

Itselläni korvasi siskon n.10-vuotta ja oli aina paras ystäväkin. Nyt valitettavasti ei mahdollisuuksia pitää täällä kämpässä.

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Re: Kissat on söpöjä

Viestin lähetti koo

Kun valitset pennun, ota se joka on pentueesta kaikkein virkein ja seurallisin. Siitäkin huolimatta vaikka se ei olisikaan söpöimmäm näköinen. Utelias ja virkeä kissanpentu on yleensä terve ja hyväkuntoinen yksilö.

En tiedä miten kissan hankinnassa, mutta ainakin koiran hankinnassa harvat ns. asiantuntijat kiinnittävät tähän huomiota. Itse en ainakaan ottaisi sitä kaikkein räyhäkkäintä kaveria.

pikkukisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liverpool
Kissan ruokinnasta..

Ehdottomasti suosittelen ostamaan raksut eläinkaupasta, nämä kun sisältävät mm. virtsakiviä ehkäseviä tsydeemejä (virtsakivet yleisiä etenkin poikakissoilla) ja eläinkaupan muonat pitävät kissasi karvan erittäin hienona ja oksentelut kurissa. Maksaa ehkä enemmän kuin kaupan raksut, mutta kissan hyvinvoinnin näet silmissä.
Näiden lisäksi kannattaa syöttää herkkuja, esim tonnikalaa (pirkalla on halpa kissan tonnikala), maustamatonta jugurttia, itse sorrun hemmottelemaan välillä kisujani jopa katkaravuilla... Viili on myös suunnaton kissojen herkku :) Maitoa ei siis kannata kissoille antaa, siitä menee maha sekaisin.

T. Kahden kissan onnellinen omistaja jo neljättä vuotta ;)

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihä niitä olekaan täällä kuin viisi eli jos haluaa nukkumarauhaa makuuhuoneen ovi on syytä pitää kiinni öisin...
Parasta sohvaa ei kannata jättää näkyville ja huonommatkin kannattaa suojata jollain lakanalla tai vastaavalla...
Pentu pitää heti opettaa käymään laatikolla paskalla,ellet halua mukavaa yllätystä sänkysi alle...
Kissat eivät pasko keskelle lattiaa vaan johonkin perimmäiseen nurkkaan...

Kissalle ei kannata ostaa purkkiruokaa eikä raksuja kovin usein sillä kohta ne eivät syö enää mitään muuta...
Annat kaikki oman ruokasi tähteet ja joskus purkkiruokaa tai raksuja,silloinkin mielellään johonkin sekoitettuna...nii

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Avasin tämän ketjun, mutta sitten itsestä riippumattomista syistä tilanne muuttui ja kissan hankinta joutui jäihin.

Kaksi viikkoa sitten meille tuli kollipentu ja tänään sille kaveriksi pikkuinen tyttökissa.

Kai tämä kuuluisi onnellisuusketjuun, mutta kolli on syönyt hyvin ja kasvanut niinkuin nuoren kollin kuuluukin, jamppa ei ole enää niin pieni.

Ja sitten tuli tämä aivan uskomaton tytönrääpäle. Se on ihan pikkuinen.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jaa mää luulin että täällä puhutaan naisasioista. Kissan hankinta on kyllä aina ajankohtaista...

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti goldenawe
Jaa mää luulin että täällä puhutaan naisasioista.

Väärin luultu, mutta eihän hätä ole kummoisenkaan näköinen, rakas kuoma. Tuossa oikea ketju.

Naisasiat

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ota kaksi kerrallaan...

Pääset helpommalla, jos aina ei viitsi tai pysty pitämään seuraa pikku kaverille. Toisaalta, mikään ei ole hauskempaa krapulapäivän huvia kuin katsella kahden (leikatun) poikakissan yhteenottoja.

Itse suosittelilisin kissojen ottamista katastrofiyhdistykseltä. Maailmassa on liian paljon hylättyjä kissoja. Meidän kaikki kolme (yksi tosin kuoli) kissaamme on periaatteessa otettu katastrofiyhdistyksen kautta. Niistä tosin kaksi on vaimon löytämiä ja ne vietiin katastrofiyhdistykseen "oppimaan tavoille". Pojat nimittäin lydettiin aivan pieninä pentuina.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse jouduin luopumaan omasta kisulistani kun elämäntilanteen muuttumisen takia vaihdoin paikkakuntaa, työtä ja asumismuotoa.

Nyt olen palaamassa taas inhimillisempään (lue tilavampaan) elämismuotoon, ja ennenkaikkea kämppiksettömyyteen.
Reissaaminen on vähentynyt ja hoitajiakin löytyy lähipiiristä.

Tällä kertaa ajattelin ottaa kaksin kappalein, ja nimenomaan jo sen ikäisiä etteivät revi joka paikkaa hajalle.
Kodittomien kissojen paikastahan ne pitänee hakea, mikäli päätyn siihen tulokseen että päästän katteja temmeltämään asuntooni.
Valmiiksi leikattuja ja rokotettuja, mutta myös lapsuuden tuhoamisvimma takanapäin(?).

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Kyllä minäkin olin ennen kova hankkimaan kissoja. Nyttemin olen vakiintunut ja kissojen hankkiminen on jäänyt vähemmälle. Tosin kateellisena katselen jos kaveri on löytänyt uuden rotukissan. Harmittaa kun tietäisi miten mukavasti se kissa kehräisi, kun sitä oikeista paikoista rapsuttelisi. Vasta karvaan ei mirriä kannata silittää, siitä voi koitua ongelmia, sähisemistä ja sen sellaista. Olenkin vanhemalla iällä tykästynyt enemmän sellaisiin ajeltuihin mirreihin. Ei ole sitten karvojen puolesta niin väliä miten sitä silittelee. Jotkuthan tykkää oikein niistä pitkäkarvaisista mirreistä, mutta itse niistä perusta. On sitten karvaa joka puolella ja aina takussa ja likainen jos sitä ei pese tarpeeksi usein.

Kissasta kannttaa luopua jos se rupeaa viettämään aikaansa öisin enemmän ulkosalla kuin kotona. Ei sellainen ole hyvä kissa joka ei isännän kanssa kotona viihdy. Sellainen kissa kannattaa heivata mäkeen ja vielä kostoksi "opettaa" sitä vielä sisäsiistiksi painammalla sen kasvot jätöksiinsä. Kyllä kissalle pitää näyttää kuka on isäntä talossa. Edellisen kissan yllätin vieras myyrä suussa, mistä lie pihalta sen löytänyt. Kyllä sai kissa lähteä.

Myös talvipakkasella kissa on mukava, siitä saa kivat rukkaset.

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Olipa kerran ihminen. Ihminen havaitsi, että luonnossa elävät eläimet ovat hauskoja, ja että jotkin niistä ovat kesytettävissä. Kesytetyt eläimet toivat iloa ihmiselle ja olivat hyödyllisiä esim pitäen hiiret ja rotat pois taloudesta.

Vaimoni oli joskus sitä mieltä, että hän haluaisi kissan. Ei siinä sinänsä mitään, itsellänikin oli ollut eri elämän vaiheissa kissoja. Mutta ns. järkevänä miehenä en heti suostunut kissan hankintaan. Vaimo oli jo unohtanut koko jutun ja kun hänen syntymäpäivänään pari vuotta myöhemmin sanoin hänen kotiin tullessaan, että katsohan olohuoneen sohvalle, niin kissanpentuhan siellä nukkua pötkötteli.

Nyt meidän Santra on kaksivuotias ja varsin hauska. Joka kerran kun minä avaan jääkaapin oven, on Santra vaatimassa kalkkunaleikettä. Ja sillä on oma tyyny meidän tyynyjemme välissä.

Sinisointu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
"Sellainen kissa kannattaa heivata mäkeen ja vielä kostoksi "opettaa" sitä vielä sisäsiistiksi painammalla sen kasvot jätöksiinsä."

Olihan tuo provo? Tuo menee jo eläinrääkkäyksen puolelle. Eläinten hakkaajat kuuluvat mielestäni samaan kastiin kuin naistenhakkaajat,pedofiilit ja raiskaajat.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Sinisointu
Olihan tuo provo? Tuo menee jo eläinrääkkäyksen puolelle. Eläinten hakkaajat kuuluvat mielestäni samaan kastiin kuin naistenhakkaajat,pedofiilit ja raiskaajat.

Luehan ajatuksella se TBK:n kirjoitus - jos se ei ole provoa ja jotain muuta niin minä olen (jääkööt sanomatta).

Manittakoot vielä se etten erityisemmin pidä eläintenhakkaajista.

vlad.

Avaruusmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heinolan Peliitat
Mielestäni kissa on jokaisen ihmisen perusoikeus. Kissan seura on tieteellisesti todistettu älykkyyttä kohottavaksi, joten siitä vaan viisastumaan. Älä kuitenkaan hanki vain kesäkissaa, sillä kissa ei pärjää yksin luonnossa. Kissan leikkaamista vertaisin kuitenkin ihmisten aborttidilemmaan. Molemmin paha.

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Pitihän jonkun valopään ottaa Tunkin paikka Tunkkina, eli joko ryhtyä idiootiksi tai provoilijaksi. Tai molemmiksi.

TBK, kirveellä olisi todellakin töitä. Voit itse päätellä mihin sitä kirvettä käytettäisiin sinun läheisyydessä.

Anni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hienoa, että päätit hankkia kissan! Mulla on kaksi kissaa ja niistä on valtavasti seuraa toisilleen. Kuluja niistä on yllättävän vähän. Ostan raksuja isoissa säästöpakkauksissa ja annan niille myös kotiruokaa. Eläinlääkärikulut ovat tietenkin asia erikseen, mutta toistaiseksi on selvitty lähes perusrokotuksilla. Löysin netistä hyvän kissasivuston, missä paljon asiaa. Tässä linkki: Etusivu Olen löytänyt tuolta vastauksia moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin, mm. kissan kuljetukseen liittyen. Otin ne kesällä mökille mukaan.

Hienoa, että päätit hankkia kissan! Mulla on kaksi kissaa ja niistä on valtavasti seuraa toisilleen. Kuluja niistä on yllättävän vähän. Ostan raksuja isoissa säästöpakkauksissa ja annan niille myös kotiruokaa. Eläinlääkärikulut ovat tietenkin asia erikseen, mutta toistaiseksi on selvitty lähes perusrokotuksilla. Löysin netistä hyvän kissasivuston, missä paljon asiaa. Tässä linkki: Etusivu Olen löytänyt tuolta vastauksia moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin, mm. kissan kuljetukseen liittyen. Otin ne kesällä mökille mukaan.

Pari viestiä palstalle ja molemmissa linkki samalle sivustolle.
Eläimet on hienoja, mutta onko näkemystä Oulun Kärppien elämästä?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy