Pentuna kirjastossa tuli käytyä viikottain, kesäisin useampanakin päivänä viikossa, kun kirjasto oli lähellä. Nykyään kirjasto on liian kaukana, kilsan päässä, joten siellä käymiset ovat jääneet aika vähiin, mitä nyt tenttikirjoja tulee joskus lainattua. Muut lukemiset tulevat halvemmiksi ostaa kuin lainata kirjastosta, jonne niitä ei kuitenkaan saa ajoissa palautettua.
On toki kyllä kanssa mainittava että Helmetin sähköpostimuistutukset ovat kyllä ainakin omalla kohdallani säästäneet ison kasan rahaa. Näppärä systeemi jonka saa pistettyä päälle ihan itse sieltä omista asetuksista ja jos ei kirjaa sitten ehtisikään palauttaa sen 2-3 päivän aikana milloin muistutus tulee, ainahan sen voi uusia.
Mutta kyllä näin joululahjoja ostellessa tulee nopeasti mieleen miksi kirjasto on varsin kiva juttu, kun suurinpiirtein mikä tahansa suomalainen tai suomenkielinen kirja tuntuu maksavan automaagisesti sen 25+ euroa, kympin englanninkielisiä pokkareita lukemalla ehkä tosiaan homma voisi vielä toimiakin taloudellisesti. Itse tosin olen tehnyt lähinnä periaatepäätöksen lukea kaiken vapaa-ajan kirjallisuuden aina suomeksi, jotta myös äidinkielen osaaminen pysyisi ruodussa, kun lontoota saa sitten työn puolesta harrastaa ihan tarpeeksi.