Uusi visa lähti käyntiin kovan kolmikon komennossa. Näköjään Andrej'nkaan sivistys ei rajoitu pelkästään Terveisiin Käsiin...
1. Jakke Huuliparta HIFK 31,5
2. Andrej SaiPa 31,0
3. heavy HIFK 30,0
4. Maple Leaf HIFK 25,5
5. The M Kärpät 25,0
6. Viikate Diskos 24,0
7. Snakster HIFK 22,5
8. odwaz HPK 22,0
9. Voittaja Red Wings 20,5
10. SR JYP 19,5
11. Turambar Kärpät 19,5
12. Miguel Pelicans 17,5
13. rama Ässät 17,5
14. Moto HIFK 15,0
15. PV HPK 14,5
16. Sistis HPK 13,5
17. qaz Jokerit 10,0
Selvennyksenä ja tarkennuksena muuten sanottakoon nyt, kun aiemmin unohtui, eräs asia. Kysymyksissä (ja mielellään vastauksissakin) käytetään useimmiten teoksen suomenkielistä nimeä. Sillä ei kuitenkaan tarkoiteta esim. suomalaista julkaisuvuotta. Siis jos toisin ei ole mainittu, ja kysyn Stephen Kingin Hohdon julkaisuvuotta, niin sillin tarkoitetaan sitä kun se ekan kerran ilmestyi alkuperäiskielellään.
Visa etenee saman kaavan mukaisesti kuin ekakin osa.
1. Yhdistäjä kirjailija ja oikea väite: (1p./oikea)
AA Milne
Albert Camus
Beatrix Potter
Dylan Thompson
Ian Fleming
Jack Kerouac
Jerome Salinger
Lewis Carroll
Mark Twain
Rudyard Kipling
-Kirjailija ja matemaatikko
-Kuoli auto-onnettomuudessa
-Kuunnelma Maitometsä
-Oikealta nimeltään Samuel Clemens
-Pelle Miljoonankin laulussa mainittu kirjailija eli 1922-1969
-Petteri Kaniinin luoja
-Sai idean rakastettuihin hahmoihinsa poikansa leluista
-Sieppari ruispellossa
-Toinen nimi Lancaster
-Viidakkokirjat
2. Kenen sisko Aino on Kalevalassa? (2p.)
3. Minkä maan prinssi Hamlet oli?
4. Kuka kirjoitti Draculan?
5. Missä kirjassa taisteli Sven Tuuva?
6. Kuka kirjoittikaan Kiljusen herrasväestä? (2p.)
7. Mistä bändistä kertoo Pasi Kostiaisen kirja "Maalin alta"? (2p.)
8. Kuka kirjoitti Simpauttajan? (3p.)
9. Millä vuosikymmenellä "Sinuhe, egyptiläinen" ilmestyi? (2p.)
10. Yhdistä kirjoittaja, kirja ja katkelma: (2p./oikea, ½p./oikea kirjoittaja&kirja, väärä katkelma)
Anja Kauranen:
D.H. Lawrence:
Emile Zola:
Irvine Welsh:
John Steinbeck:
Jorma Ranivaara:
Ken Kesey:
Nick Cave:
Timo K. Mukka:
William S. Burroughs:
Kun aasintamma näki herran enkelin
Lady Chatterleyn rakastaja
Maa on syntinen laulu
Nana
Nisti
Pelon maantiede
Raamit ränniin
Torstai on toivoa täynnä
Trainspotting
Yksi lensi yli käenpesän
A) "Hän sanoi minulle, että "psykopaatti" tarkoittaa sitä että tappelen ja nussin - anteeksi, naiset - että olen kuten hän sanoi ylikiihkeä suokupuolisisissa suhteissani. Tohtori, onko se vakavaa?"
B) "Hän suhtautui tavallisesti naisiin kuin tyhmiin ja ikäviin elukoihin, ja ajatuskin, että joku mieshenkilö näiden petojen vuoksi joutuisi vaikeuksiin, sai hänet harmistumaan. Vanhana juoppona hän saattoi tuntea ainoastaan tämänkaltaista halveksuntaa koko maailmaa kohtaan."
C) "Ja hänen kätensä täytyi mennä naisen sisään heti, käydä hänen pehmeän, uinuvan ruumiinsa maanpäälliseen rauhaan. Hänelle se hetki oli puhdasta rauhaa, tämä käynti naisen ruumiin sisälle."
D) "Jo siitäkin syystä että hyökkäysten kohteeksi joutuneet miehet eivät takuulla koskaan ilmottaisi moisista pistoatakeista kenellekään; niin häpeällinen ja nöyryyttävä tilanne naisen uhriksi joutuminen miehelle on."
E) "Jos mä oisin pyytänyt olutta, se olis tarttunut mua niskasta ja perseestä kiinni ja heittänyt lasin läpi kadulle. Mä tunnen tietyntyyppiset naiset, mä tarkoitan, että ne jotka lähtevät keskikaljapaikkoihin töihin."
F) "Ottaen intuition kätilökseen ja suuren lasinsirun leikkuuaseekseen hän levitti voipuneen odottajan jalat ja liotti tämän alapään pontikassa."
G) "Poron kivekset murskaantuivat äijien hampaitten välissä. Leuhkana käsiään levitellen ja karvoja suustaan sylkien äijä nousi ylös."
H) "Potkaisin miestä kylkeen ja tunsin kylkiluun napsahtavan. Mies pisti käden kylkeensä. "Apua!" hän huusi. Hän ei yrittänyt päästä ylös."
I) "Vanha Kilkkukives tallusteli keittiöön, nosti padan päältä kannen ja rupesi popsimaan muhennosta - puhalteli rajusti jäähdytelläkseen ruokaansa."
J) "Vessassa hän riisui vaatteensa, kaikkein ensimmäisenä pitkät pitsisormikkaat. Kun hän tutki vahinkoa, hän huomasi, että vuoto oli kostellut hänen pikkuhousunsa, mutta ei onneksi mustia trikoita."
Vastausaika umpeutunee näillä näkymin ensi viikonloppuna.
1. Jakke Huuliparta HIFK 31,5
2. Andrej SaiPa 31,0
3. heavy HIFK 30,0
4. Maple Leaf HIFK 25,5
5. The M Kärpät 25,0
6. Viikate Diskos 24,0
7. Snakster HIFK 22,5
8. odwaz HPK 22,0
9. Voittaja Red Wings 20,5
10. SR JYP 19,5
11. Turambar Kärpät 19,5
12. Miguel Pelicans 17,5
13. rama Ässät 17,5
14. Moto HIFK 15,0
15. PV HPK 14,5
16. Sistis HPK 13,5
17. qaz Jokerit 10,0
Selvennyksenä ja tarkennuksena muuten sanottakoon nyt, kun aiemmin unohtui, eräs asia. Kysymyksissä (ja mielellään vastauksissakin) käytetään useimmiten teoksen suomenkielistä nimeä. Sillä ei kuitenkaan tarkoiteta esim. suomalaista julkaisuvuotta. Siis jos toisin ei ole mainittu, ja kysyn Stephen Kingin Hohdon julkaisuvuotta, niin sillin tarkoitetaan sitä kun se ekan kerran ilmestyi alkuperäiskielellään.
Visa etenee saman kaavan mukaisesti kuin ekakin osa.
1. Yhdistäjä kirjailija ja oikea väite: (1p./oikea)
AA Milne
Albert Camus
Beatrix Potter
Dylan Thompson
Ian Fleming
Jack Kerouac
Jerome Salinger
Lewis Carroll
Mark Twain
Rudyard Kipling
-Kirjailija ja matemaatikko
-Kuoli auto-onnettomuudessa
-Kuunnelma Maitometsä
-Oikealta nimeltään Samuel Clemens
-Pelle Miljoonankin laulussa mainittu kirjailija eli 1922-1969
-Petteri Kaniinin luoja
-Sai idean rakastettuihin hahmoihinsa poikansa leluista
-Sieppari ruispellossa
-Toinen nimi Lancaster
-Viidakkokirjat
2. Kenen sisko Aino on Kalevalassa? (2p.)
3. Minkä maan prinssi Hamlet oli?
4. Kuka kirjoitti Draculan?
5. Missä kirjassa taisteli Sven Tuuva?
6. Kuka kirjoittikaan Kiljusen herrasväestä? (2p.)
7. Mistä bändistä kertoo Pasi Kostiaisen kirja "Maalin alta"? (2p.)
8. Kuka kirjoitti Simpauttajan? (3p.)
9. Millä vuosikymmenellä "Sinuhe, egyptiläinen" ilmestyi? (2p.)
10. Yhdistä kirjoittaja, kirja ja katkelma: (2p./oikea, ½p./oikea kirjoittaja&kirja, väärä katkelma)
Anja Kauranen:
D.H. Lawrence:
Emile Zola:
Irvine Welsh:
John Steinbeck:
Jorma Ranivaara:
Ken Kesey:
Nick Cave:
Timo K. Mukka:
William S. Burroughs:
Kun aasintamma näki herran enkelin
Lady Chatterleyn rakastaja
Maa on syntinen laulu
Nana
Nisti
Pelon maantiede
Raamit ränniin
Torstai on toivoa täynnä
Trainspotting
Yksi lensi yli käenpesän
A) "Hän sanoi minulle, että "psykopaatti" tarkoittaa sitä että tappelen ja nussin - anteeksi, naiset - että olen kuten hän sanoi ylikiihkeä suokupuolisisissa suhteissani. Tohtori, onko se vakavaa?"
B) "Hän suhtautui tavallisesti naisiin kuin tyhmiin ja ikäviin elukoihin, ja ajatuskin, että joku mieshenkilö näiden petojen vuoksi joutuisi vaikeuksiin, sai hänet harmistumaan. Vanhana juoppona hän saattoi tuntea ainoastaan tämänkaltaista halveksuntaa koko maailmaa kohtaan."
C) "Ja hänen kätensä täytyi mennä naisen sisään heti, käydä hänen pehmeän, uinuvan ruumiinsa maanpäälliseen rauhaan. Hänelle se hetki oli puhdasta rauhaa, tämä käynti naisen ruumiin sisälle."
D) "Jo siitäkin syystä että hyökkäysten kohteeksi joutuneet miehet eivät takuulla koskaan ilmottaisi moisista pistoatakeista kenellekään; niin häpeällinen ja nöyryyttävä tilanne naisen uhriksi joutuminen miehelle on."
E) "Jos mä oisin pyytänyt olutta, se olis tarttunut mua niskasta ja perseestä kiinni ja heittänyt lasin läpi kadulle. Mä tunnen tietyntyyppiset naiset, mä tarkoitan, että ne jotka lähtevät keskikaljapaikkoihin töihin."
F) "Ottaen intuition kätilökseen ja suuren lasinsirun leikkuuaseekseen hän levitti voipuneen odottajan jalat ja liotti tämän alapään pontikassa."
G) "Poron kivekset murskaantuivat äijien hampaitten välissä. Leuhkana käsiään levitellen ja karvoja suustaan sylkien äijä nousi ylös."
H) "Potkaisin miestä kylkeen ja tunsin kylkiluun napsahtavan. Mies pisti käden kylkeensä. "Apua!" hän huusi. Hän ei yrittänyt päästä ylös."
I) "Vanha Kilkkukives tallusteli keittiöön, nosti padan päältä kannen ja rupesi popsimaan muhennosta - puhalteli rajusti jäähdytelläkseen ruokaansa."
J) "Vessassa hän riisui vaatteensa, kaikkein ensimmäisenä pitkät pitsisormikkaat. Kun hän tutki vahinkoa, hän huomasi, että vuoto oli kostellut hänen pikkuhousunsa, mutta ei onneksi mustia trikoita."
Vastausaika umpeutunee näillä näkymin ensi viikonloppuna.