Tärkeimmät alla:
Sopimuksen purkamisen jälkeen ei mennyt pitkään, kun Nousiainen teki sopimuksen Lukon kanssa.
”Kauden jälkeen kävin Yhdysvalloissa keskustelut, joiden päätteeksi viimeistään tiesin tilanteen. Se oli tietysti jollain tavalla pettymys, mutta päätös oli lopulta yhteinen. Oma ajatus oli heti se, että haluan siirtyä pelaamaan takaisin Suomeen”, Nousiainen paljastaa.
LUKON urheilujohtaja Kalle Sahlstedt oli tuossa vaiheessa välittömästi valmis. Hän tiesi varmuudella haluavansa Nousiaisen Lukkoon.
”Yritin hankkia hänet jo ennen kuin hän siirtyi muutama vuosi sitten Pohjois-Amerikkaan. Olen seurannut Nousiaisen otteita pitkään. Olimme hänen perässään heti, kun mahdollisuus konkretisoitui. Siinä ei ollut pienintäkään epäilystä, vaan hänen hankkimisensa Lukkoon oli helppo päätös”, Sahlstedt kertoo.
Sahlstedtille Nousiaisen maltilliset AHL-tehot eivät paljoakaan merkitse. Hänen odotusarvonsa pelaajaa kohtaan on korkealla.
”Hän oli jo Suomesta lähtiessään nuorena pelaajana loistava hyökkäyspään osaaja. Silloin hänen puolustuspelinsä oli vielä vajavaista, mutta se puoli on kehittynyt valtavasti parin kauden aikana. Minä en jaksa tuijottaa yhtään hänen viime kausien AHL-tehojaan, enkä anna niille oikein mitään arvoa”, Sahlstedt painottaa.
”Uskon hänen olevan ison roolin pelaaja Lukossa ja koko Liigassa. Hänestä pitää muistaa sekin, kuinka nuorena pelaajana hän pystyi nousemaan Leijonien MM-joukkueeseen. Kyse on mielestäni kaikilla tavoilla laatupelaajasta.”
NOUSIAISEN oma päätös Lukkoon siirtymisestä tapahtui nopeasti.
Kiinnostusta häntä kohtaan oli jonkin verran muualtakin, mutta valinta oli varsin helppo.
”Syitä on totta kai monia. Tässä hetkessä tärkeintä minulle on päästä pelaamaan isommassa roolissa ja Lukossa täsmäsi useampi toivomani asia. Haluan olla monipuolinen kärkipakki Suomessa ja sille tasolle uskon yltäväni. Pisteitä tulee varmasti sitten siinä sivussa, kun pelaa hyvin.”
Sahlstedtilla on selvä vertailukohta, kun hän puhuu Nousiaisesta.
”Hänessä on paljon samaa kuin Vili Saarijärvessä. Hänkin saapui aikanaan Lukkoon juuri AHL:stä, eikä ollut tehnyt siellä mitenkään älyttömän paljon pisteitä. Sitten jo ensimmäisellä kaudellaan Lukossa hän teki kovaa tulosta. Molemmat ovat myös aika pienikokoisia pelaajia ja kiekon kanssa hyviä”, Sahlstedt näkee.