Ja taas juodaan brändiä
mixu kirjoitti:
Eikö olisi hienoa että Narritkin tekisi itse jotain pelaaja/valmentaja löytöjä eikä koittaisi aina apinoida kaikke Hifkiltä?
Tuo Jokerien scouttaus tai oikeastaan sen puuttuminen nyt on ikuisuuskysymys ja kaikkien tiedossa oleva ongelma. Käytännössä kaikki SM-liigaseurat ovat Masan skoutteja, jos vähän karrikoidaan. Sen sijaan tuo "aina apinoida kaikkea Hifkiltä" on pelkästään lapsellisen ihmisen tillitystä.
mixu kirjoitti:
Pelityylillä ei ole mitään väliä.Välillä mennään Summasen ajokoiraa, sitten Jortikan neppailua,Immosesta en edes keksi mitään ja sitten tulee Shedden jonka kiekko ei ole lähelläkään niitä ihanteita mitä Jokerit joskus on ollut.
Tämä on osittain totta. Paitsi Sheddenin kiekosta Jokereissa on paha sanoa mitään, kun ei olla sitä vielä nähty. Ja varmaankin myös joitakin jokerifaneja häiritsee, kun ei olla aina sama 90-luvun tai aikaisempi taitojengi(helvetin vaikea toteuttaa nykyisillä pelaajamarkkinoilla muuten). Itse olen taas enemmän kuin tyytyväinen, ettei Harkimon Jokereissa toimita brändien ehdoilla ja lukita itseään menneisyyden kahleisiin.
Mutta IFK on oikeastaan ainoa(+ varauksin Ässät) liigaseura missä selkeä pelityylibrändäys ajaa voittamisen halun edelle. Sellainen asenne vaan huippu-urheilussa ei ole ammattilaisen vaan amatöörin. Ja tämä ei ole edes vittuilua, sillä arvostan Hifkin jääräpäistä yritystä tarjota katsojilleen brändiä seurauksista välittämättä. Itse kuitenkin koen, että ammattilaisurheilussa seuran, pelaajan ja valmentajan prioriteetti yksi on voittaminen ja kaikki muu on sitten epämääräisen sekundaarista. Seuran kokonaispelitapaa leimaava pelityyli tulee sitten kulloisenkin koutsin ja pelaajien oman tyylin mukana.
Optimaalinen ja voittamaan koottu lätkäjengi on joka tapauksessa sekoitus eri tyylejä ja näin käytännössä suurimassa osassa maailman kiekkoseuroja asia onkin. Pelityylibrändistä suuri osa tapahtuu mielikuvissa.
Se miten voittamisissa ja brändäämisissä onnistutaan on sitten toinen juttu ja Jokerien viime kausi meni koutsivalinnan myötä täydellisesti perseelleen. Mitään sen kummempia kriisejä ei kuitenkaan Jokereissa ole, ellei sitten ole henkilökohtaisesti sukset ristissä Harkimon ja Virmasen kanssa, jolloin tietysti kaikki näyttää aina toivottomalta. Sama juttu on joillakin Hifkissä Penan ja politbyroon kanssa.
Hifkissä tehdään mitä brändi käskee, mutta Jokereissa tehdään mitä huvittaa.
mixu kirjoitti:
Ilmeisesti haki heikommasta joukkueesta peliaikaa kun tämä on monesti siirron syy.
Hirso tuli Jokereihin voittamaan mestaruutta ja mainitsi itsekin Jokeriorganisaatiossa voittamisen olevan kaikki kaikessa. Peliaika tulee hänellä kuitenkin olemaan viimeistään ulkkarien myötä kovemman haasteen alla kuin viime kaudella Hifkissä.