KILPI vie takaisin 80-luvulle

  • 1 797
  • 20

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kasarihevi kunniaan ja volymit kaakkoon. Turkulainen Kilpi on monelle tuttu heidän singlensä, Nerokasta ikävää, kautta mikä on soinut ylex:llä ja Suomipopilla.

24.5 olin katsomassa heidän ensimmäistä keikkaansa Turun Downtownissa ja pyöräytti kassit uusiin ulottuvuuksiin. Täydellistä vanhaa kunnon heviä vieläpä hienosti soitettuna ja upeasti laulettuna. Alkuun epäilin koko levyn toimivuutta, mutta kuultuani yhdeksän muuta biisiä, niin luulot ropisivat lattialle. Taagen lauluääni on kuin tehty tämän tyylisuunnan musalle ja harvassa ovat ne laulajat jotka pystyvät yhtä hienoon suoritukseen niin levyllä kuin lavallakin.

Levyn biisit tuovat mieleen niin Maidenin, Whitesnaken kuin MSG:kin. Niin hyvin ne toimivat, että kaljukin mossaa ja tukka lentää. 9.6 on Tavastialla KILVEN levynjulkaisukeikka
ja liput ainoastaan 5€, joten jos haluaa kuulla hyvää suomalaista heviä, niin ei muuta kuin paikalle.

Turussa äijät soittivat keikan päätteeksi vielä kolme Maidenin biisiäkin, koska ei keikkaa voinut kymmenen biisin jälkeen lopettaa.

Suosittelen levyn ostoa ja keikalle menoa. Lökäpöksyt älköön vaivautuko
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Mikä erottaa Kilven Happoradiosta? Rautakanki? Kylmä vesi? Suomi-iskelmää ainakin Nerokasta ikävää-piisin perusteella, samaa kaavaa kuin vaikka Happoradion Pahoille teille... Näitähän on nyt paljon, saman tyylin tallaajia, mutta nyt ei muistu mieleen mitä nimiä niillä on...

Eli jos jotain pointtia etsii tästä viestistä, niin se on se, että Kilpi antaa monille teksoyyn kuunnella iskelmää, kun bändillä on hevimaine... Kun Kilven jäsen itse kertoi YleX.ssä soittavansa hevibändissä, olin ajaa ojaan...
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hannes-ko: No kerroppa sitten viisaampana, että minkälaista se hevi sitten on jos kerran Kilpi ei sitä soita.
 

Spencer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Auschwitz Motorsport
Näitä särökitarabändejä on nyt sitten kaksmiljuunaa ainaski, kaikki Niskalaukauksen jälkijunassa. Mikäs se yks oli, joku Rautakello? Tai no tää Kilpi ei vissiin oo niin heviä, toisaalta en ole kuullut kuin sen yhden biisin, liekö muut sit hevimpiä.
Suosittelen kotimaisista suomeksi lauletuista hiivibändeistä ehdottomasti Mokomaa, uusin levy irrottaa kivekset.
Ja Takatalvi-stygen saa ilmaseks täältä:
http://www.mokoma.com/takatalvi/
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Minä teen valintani aina sen perusteella kuinka hyvää musiikki on, en sen perusteella mitä tyylilajia se edustaa. Siksi en ole erityisemmin välittänyt kategorisoida musiikkia. Ehkä Kilpi soittaa heviä. Minulle vain tulee hevistä yleensä mieleen raskaus, soittotaidon korostaminen ja tietty mahtipontisuus. Ehkä Nerokasta ikävää on tyypillinen singlepiisi ja Kilpi on enemmän rock, eikun heavy muutoin. Pää-ajatukseni kuitenkin oli, että jos Happoradio versioisi Nerokasta ikävää kappaleen, niin piisi tuntuisi kuin tehdyltä Happoradiolle. Kornit sanat ja muuta sellaista.

Iron Maidenista minä tykkään, Kilvestä en kuulemani perusteella. Minä en pidä bändistä koskaan sen perusteella mitä tyylilajia se edustaa, kuten jo yllä kirjoitin. Siksi mielestäni on outoa hehkuttaa Kilven kasariutta tai mahdollisia Maiden-yhteyksiä ja päättää niiden perusteella että tämä on hyvä. Musiikkihan voi olla paskaa vaikka vaikutteita antaisi Van Morrison.

Pitäisi varmaan käydä joku selkeän ilmaisun kurssi, mutta toivottavasti asia tuli selväksi...
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No minäpä pidin Kilvestä ja siksi sitä hehkutinkin. Hehkutin siksi, että olen kuullut kaikki biisit sekä livenä, että levyltä enkä ainoastaan yhtä biisiä. Minun mielestäni oikea hevi ei ole raskasta vaan hienoa melodiaa. Esim. Metallica tai mikä lie saksalainen Du hast-bändi eivät edusta heviä vaan raskasta rokkia. Yhtymäkohtia esim. Maideniin tai Whitesnakeen löytyy levyltä paljon, mutta tokihan mielikuvat ovat jokaisen henkilökohtainen asia. Joku toinen taas kuulee Kilvessä vaikka Veera teleniusta jos oikein haluaa.

Tulen jatkossakin hehkuttamaan esim. Iron Maidenia, jahka ensin olen nähnyt heidän keikkansa 30.6.

Tuo Mokoma on enemmänkin räyhärokkia kuin heviä. Toimii omana musiikinlajinaan ihan mainiosti.
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Viestin lähetti hannes_ko
Minä teen valintani aina sen perusteella kuinka hyvää musiikki on, en sen perusteella mitä tyylilajia se edustaa.

Kuitenkin katsot aiheelliseksi dissata muiden näkemystä Kilven tyylilajista, vaikka sinulle ei sillä ole olevinaan mitään merkitystä. Puhumattakaan siitä, että edes olisit kuullut Kilven materiaalia sinkkubiisiä enempää.

Viestin lähetti hannes_ko
Siksi en ole erityisemmin välittänyt kategorisoida musiikkia. Ehkä Kilpi soittaa heviä. Minulle vain tulee hevistä yleensä mieleen raskaus, soittotaidon korostaminen ja tietty mahtipontisuus. Ehkä Nerokasta ikävää on tyypillinen singlepiisi ja Kilpi on enemmän rock, eikun heavy muutoin.

Miten hevi ja soittotaidon korostaminen liittyvät yhteen? Progressiivinen hevi on sitten taas oma lajinsa, jonka Kilpi jättää suosiolla väliin.

Eihän hevissä nyt välttämättä soittotaitoa olla korostamassa. Helvetin monissa - varsinkin vanhemmissa - hevibiiseissä kuljetaan juuri tällä kolmen soinnun taktiikalla, jota sitten vähän biisin aikana varioidaan jotta saataisiin kuulostamaan kappale joltain muulta kuin puurolta. Se on vain niin simppeliä, ettei tällaiseen kasarivääntöön välttämättä tarvita kuin se kolme sointua, että biisi potkii täysillä.

Nerokasta ikävää tosiaan on tyypillinen singlebiisi. Nerokasta ikävää on levyltä eniten pop, heti Villin vaaran koston jälkeen. Mutta mikäs siinä, molemmat toimivat kyllä.

Nerokasta ikävää vaan on sikäli erikoinen valinta sinkkubiisiksi, ettei se korosta Kilven tyyliä läheskään yhtä hyvin mitä esim. Pahalle et käännä selkää tai sitten Samaan aikaan toisaalla. Vaikka toisaalta ennemminhän nuo radioasemat popimpia biisejä soittavat kun jämäkämpää tärinää, mutta jompa kumpa näistä biiseistä olisivat kuvastaneet enemmän sitä, missä Kilpi on loistava.

Niin, hannes_ko, mielestäni kasari ja mahtipontisuus eivät ole oikein toteutuva yhtälö? Raskastahan Kilpi on.

Tämä Kilven Sähkönsinistä sinfoniaa on pyörinyt tässä edellisen viikonlopun aikana yhteensä n. 15 tuntia, ja vielä toimii kuin tuhat volttia. Muutamia biisejä on tullut jauhettua repeatilla enemmän kuin riittävästi, mutta eivät vieläkään aiheuta oksennusreaktiota, kuten yleensä kun soittaa samaa biisiä vaikka muutaman tunnin putkeen.

Jos joku on tutustumassa Kilpeen, niin mikäli osasto Queensrÿche, Whitesnake ym. 80-luvun (kasari)suuruudet natsaavat niin tuskinpa Kilpeäkään pystyy ohittamaan. Ensin nuo suomenkieleen väännetyt peruskliseet pikkasen pistävät hymyilyttämään, mutta kyllähän ne toimii siinä missä englanniksikin laulettuna.

Alkulevyvuoden positiivisin yllätys. Jos pinnoja pitäisi antaa, niin 9-/10.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sama kuin Noosella, että sanat pistivät aluksi hymyilyttämään, mutta useamman kuuntelukerran jälkeen kuullostavat loistavilta. Antakaa Aikaa ja Pahalle et käännä selkää on minun valintani levyn parhaiksi biiseiksi.

Tietämätönhän laittaa kaikki bändit missä huudetaan ja poltetaan kirkkoja hevi-osastoon, vaikka raskaan rockin saralla on monta kategoriaa lovemetallista blackmetalliin.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti tombraider
Minun mielestäni oikea hevi ei ole raskasta vaan hienoa melodiaa. Esim. Metallica eivät edusta heviä vaan raskasta rokkia.
Tuo lause sai karvani pystyyn... Minä itse (ja moni muukin) pitää Metallicaa juuri hevin edelläkävijäbändinä. Siis Ensimmäiset viisi levyä olivat kaikki edistyksellisiä, saas nähdä mitä ylihuomenna ilmestyvä levy tarjoaa - tuskin mitään erikoista. Hard rock on heviä kevyempää ja hard rockin edustajia ovat mm. Whitesnake ja Gunnarit. Maidenia en kyllä lokeroisi mihinkään. Se on vaan Maidenia.

Ja tuon YleX:ltä tulleen biisin perusteella en kyllä luokittelisi otsikon bändiä suomirokkia pidemmälle. Katsellaan sit kun lisää matskua ilmestyy...
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Kilpi on Turkussen uusia bändejä. Naamat pumpussa sinänsä eivät ole uusia, taustalta löytyy mm. Super Trouper, Heavenly Groove, Hevinkelium ja miljoona paikallista metallibändiä. Kiitettävästi Kilpi on pysynyt eri soittolistojen kärkisijoilla. Hevi on parasta?!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Metallicahan oli minun mielestäni heviä raskaampaa Kill em all, ride the lighning ja master of puppets levyillään ja aloitti erillaisen suunnan metallin mielenkiintoisessa maailmassa. ei 80-luvun puolessa välissä kannattanut enää perustaa kasaribändiä vaan oli keksittävä jotain muuta.Load oli Metallican ensimmäinen paska albumi ja samalla bändi myi itsensä teinien kiehtovaan ja rahakkaaseen maailmaan. No Metallicasta puhutaan muissa otsikoissa ihan tarpeeksi eli se siitä.

Kohta tulee joku ja opettaa meikäläistä näissä hevimetallihardrock-käsitteissä, mutta tulkoon ja valaiskoon.

Korkki: Sorry ;)
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Aijooniin, tuleeko jollekin muullekin tuosta Nerokasta ikävää biisistä mieleen Hausmylly? 8-)
 

RaLu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Noose
Aijooniin, tuleeko jollekin muullekin tuosta Nerokasta ikävää biisistä mieleen Hausmylly? 8-)

Oli pakko itsekkin biisi kuunnella, eikä se kauhean huonolta kuulostanut. Jos hevi ja iskelämän väliltä bändin tyyli pitäisi valita niin kallistuisin niukasti hevin puolelle kuitenkin.
Hausmyllyyn voi löytyä yhtymäkohtia noista "hauskoista" sanoituksista.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olen kuullut Kilveltä vain tuon yhden biisin, Nerokasta ikävää, ja sen perusteella odotukset ovat melko korkealla. Olen minäkin kuunnelluta aikanani Whitesnaket, Van Halenit ja kumppanit. Potkii, potkii. Levy on ostoslistalla kärkikolmikossa.

Luulen, että on aika avata ketju, jossa pohditaan heavyn - elikkäs siis suomalaisittain hevin - syvintä olemusta, rajoja, tunnuspiirteitä ja oikeaoppisuutta.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti Noose
Kuitenkin katsot aiheelliseksi dissata muiden näkemystä Kilven tyylilajista, vaikka sinulle ei sillä ole olevinaan mitään merkitystä. Puhumattakaan siitä, että edes olisit kuullut Kilven materiaalia sinkkubiisiä enempää.

Miten hevi ja soittotaidon korostaminen liittyvät yhteen? Progressiivinen hevi on sitten taas oma lajinsa, jonka Kilpi jättää suosiolla väliin.



Jaa että dissasin? Miksikö dissasin jos dissasin? Tyylilajilla ei ole merkitystä minulle. Monille vain tuntuu olevan. Tombraider on ehkä ottanut itsensä kritiikkini, joka on kohdistettu ihan muille kuin ketjun avaajalle. Ja nyt arvon Noosekin hermostui. Krittiikkini kärki oli kohdistettu niille, jotka tekevät valintansa tyylilajin perusteella. Eli koska Kilpi sanoo olevansa heavya, niin moni tykkää siitä koska se on heavya. Kyllähän myös Tombraiderin "Lökäpöksyt älköön vaivautuko"-kommentti kertoi tästä. Uho siitä, että tämä musiikkilaji on kovempaa kuin joku muu, ei mene minulle läpi ollenkaan. Kilpi saa olla pehmopoppia, ja voisi silti olla hyvä. Edelleen, singlepiisin perusteella Kilpi ei sytytä MINUA.

Soittotaidon arvostamisella tarkoitin lähinnä sitä, että soolot kai kuuluvat heavyyn. Jos eivät, niin sitten koen kohta suuren valaistuksen. Katson että soittotaito korostuu enemmän heavyssa kuin vaikka brittipopissa, jossa pyritään tunnelman luomiseen, tai popissa jossa haetaan iskeviä melodioita. Puhumattakaan punkista tai autotallirockista jossa meininki on tärkeintä.

Niin että voitte taas hengittää vapaasti, laittaa nahkahousut jalkaan ja mennä kuuntelemaan Kilpeä. Minä en ole kova jätkä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hannes-ko kirjoitti: Siksi mielestäni on outoa hehkuttaa Kilven kasariutta tai mahdollisia Maiden-yhteyksiä ja päättää niiden perusteella että tämä on hyvä.

Tuo yllä oleva lause oli ainoa asia joka minulle pisti paskan maun suuhun. Sinähän väität siinä, että minä olen lukenut jostain kilven heviydestä ja siksi tykkään siitä. Olempa minä vielä outo, koska mielestäni Kilven biiseistä kuuluu kultainen kasikytluvun hevi ja sitten vielä hehkutan sitä.
Joten kyllähän sinä suoraan minun hehkuttamiseen takerruit, vaikka väität myöhemmin että kritiikki ei ollut ketjun avaajalle.

Ääh antaa olla. Jaa niin ei mulla ole nahkapöksyjä, mulla on tummansiniset trikoot, pitkät tennissukat ja koristossut eli samanlaiset kuin Steve Harrisilla sillä kultaisella kasikytluvulla

Tsillaa Hannes, be cool ja hyvää kesää ;) (muutama hymiö sitten perään jotta lökäpökset ei hermostu)
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti tombraider
Hannes-ko kirjoitti: Siksi mielestäni on outoa hehkuttaa Kilven kasariutta tai mahdollisia Maiden-yhteyksiä ja päättää niiden perusteella että tämä on hyvä.

Tuo yllä oleva lause oli ainoa asia joka minulle pisti paskan maun suuhun. Sinähän väität siinä, että minä olen lukenut jostain kilven heviydestä ja siksi tykkään siitä. Olempa minä vielä outo, koska mielestäni Kilven biiseistä kuuluu kultainen kasikytluvun hevi ja sitten vielä hehkutan sitä.
Joten kyllähän sinä suoraan minun hehkuttamiseen takerruit, vaikka väität myöhemmin että kritiikki ei ollut ketjun avaajalle.

Ääh antaa olla. Jaa niin ei mulla ole nahkapöksyjä, mulla on tummansiniset trikoot, pitkät tennissukat ja koristossut eli samanlaiset kuin Steve Harrisilla sillä kultaisella kasikytluvulla

Tsillaa Hannes, be cool ja hyvää kesää ;) (muutama hymiö sitten perään jotta lökäpökset ei hermostu)

No niin kirjoitin... sanotaan nyt näin, että kun en henkilökohtaisesti tunne sinua, niin saatoin olettaa, että voisit olla näitä jotka innostuvat siitä että lukevat jonkun olevan heviä. Silti en erityisesti valintaasi kohtaan noussut, kun en kerran sinua tunne...

Höh, miksi nämä mun väittelyt aina kääntyy siihen malliin että alan taputella toisten selkiä... luonteen heikkoutta?

Nou hätä. Hymiöitä olisi edellisissä viesteissä jos niitä käyttäisin. Mutta ei heviäijä käytä hymiöitä!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ok ! Mikäli haluat niin voin postittaa sinulle Kilven uuden levyn ja vieläpä ilmaiseksi (en alkuperäistä), koska tämä oli hauskaa. Tekijänoikeudet, mitkä vi..n tekijänoikeudet? Tämä tarjous on voimassa vain Hannekselle, joten yv:nä osoite jos kiinnostaa.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Muistanenko oikein,että legendaarinen alkuperäinen 80-luvun sukkahousupartio Iron Cross oli myös Turusta?
Keulakuvansa Tyrone ´Gona´Tougher oli varsinainen ilmestys.Uskallan nostaa tämän näyttävän ryhmän kasarihevin turkulaisiin kärkiorkestereihin.

Hienoa,jotta perinteitä kunnioitetaan.Kilpeä en ole kuullut,mutta ihan varmasti uskon,että on Turku-heavya parhaimmillaan!

edit:Pakko oli itse kaivaa vähän Iron Cross-tietoa.
K.o bändi kaatui siihen kun -todellakin turkulainen- Tyrone Tougher alkoi Jehovan todistajaksi v. 1990.On sillä tiellä vieläkin,eikä tahdo muistella saatanallista menneisyyttään.
Turkulainen heavyhistoria on tarinoita täynnä!
 
Viimeksi muokattu:

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaa minä olin siinä luulossa, että tuo on yksi niitä kaupunkilegendoja. Jehovaksi :) siisti ammatinvaihto, vähän niinkuin NBK:stä papiksi.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
T. Rautianen goes 80´s

Kai se levy on pakko ostaa. Aivan ykkkösmeinikiä. Laulaja Taagen ääni saa niskakarvat pystyyn ja muutenkin meno tuntuu olevan kuin peräkylän nuorisoseuran kuoroharjotuksissa.

En ole kuullut muuta kuin Nerokasta..., mutta sen perusteella ainakin sanoitusosasto on kunnossa. Kunpa bändin saisi Ruisrockiin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös