Muistoja sieltä kaukaa...
Silloin kun aloin jääkiekkoa seuraamaan 80-luvun alkuvuosina, niin Jokerit oli mukava sympaattinen pikkuseura. Se makasi siellä taulukon pohjalla yhdessä Lukon kanssa.
1982-83 Jokerit oli piristävä yllättäjä liigan finaaleissa. Toivoin kovasti sen voittoa tuossa legendaarisessa sarjassa, vaan toisin kävi.
1983-84 muistan Ässät-Jokerit -ottelun, jossa ensin tuli sähkökatko ja sitten jatkuvaa nujakointia. Jokerit voitti 4-10.
Raportti ottelusta.
1985-86 Arto Javanainen teki 6 maalia Jokerien verkkoon.
Raportti ottelusta.
1986-87 Päätöskamppailu Ässät-Jokerit meni hulinaksi. Näyttävä lähtö liigasta.
Raportti ottelusta.
1990-91 Runkosarjan toisella kierroksella Ässät pelasi 5-3 ylivoimaa kun kaksi Jokerien puolustajaa pääsi karkuun ja maalintekoon.
1991-92 aloin vihaamaan Jokereita. Syynä varmaan Harkimo ja media. "Keke, Teme, Otto, siinä Jokerien motto", hyi helvetti! Runkosarjan päätöskierroksella Joensuussa Selänne puhkaisi mailallaan pukukopin oven. Toinen välieräottelu ja
Jari Korpisalon maali jatkoajalla. Kolmannen välierän aikana Selänne keräsi jäältä katsojien heittelemiä kolikoita 8 markkaa ja 20 penniä. Kun Jokerit meni viidennessä finaalissa Jyväskylässä 0-3 johtoon, meillä meni tv kiinni.
1992-93 kolmas puolivälieräottelu ja
Jari Korpisalon maali jatkoajalla (sekä muut ottelun maalit). Tämä teki erityisen nasulia.
1996-97 jätin finaalit kokonaan katselematta kun olin kurkkuani myöten täynnä Jokerit-TPS / TPS-Jokerit -asetelmaa.
2000-luvulle siirryttäessä Jokerit on alkanut mulle olemaan melko yhdentekevä seura, etenkin runkosarjoissa näin on ollut. Play offeissa vanha viha on aina vähän noussut esiin, ja olen ollut tyytyväinen kun mestaruus on mennyt johonkin toiseen osoitteeseen.
KHL-Jokereista en ole kiinnostunut, enkä tule niiden pelejä seuraamaan. Mutta asia kiinnostaa minua ilmiönä, eli seuraan mm yleisömäärien kehitystä ja median suhtautumista asiaan. Onko esim Urheiluruudun ykkösaihe illan liigakierros vai Jokerien vierasottelu kaukana Venäjällä.