Kyllähän se teki pahaa katsoa eilistä loppuseremoniaa. Eric on nyt poissa.
Kyllä se tunne, jota itse nyt tunnen, on pienimuotoinen viha seuraa kohtaan. Miten Ericin tasoinen pelaaja päästetään ulos? Tai päästää on väärä sanamuoto, sen pitäisi ennemmin olla "savustetaan ulos". Yksikään pelaaja ei ole seuraa suurempi, mutta Eric Perrin on Marko Virtasta suurempi.
Myönnän että olen itsekin joskus tarttunut Ericin esityksiin ja puhunut niistä negatiiviseen sävyyn. En kiellä silloisia mielipiteitäni, runkis 59o 12+43=55 ja poffit 12o 3+8=11 kertovat myrskyisää jälkeään. Puhumattakaan siitä, miten Eric on saanut vierellään piiskattua Tuomas Pihlmanin taas elämänsä pelikuntoon. Toivon hartaasti että Pile ei palaa takaisin edelliskausiensa tasolle, kun Eric ei ole sylkemässä syöttöjään enää kuten ennen.
Jossain vaihessa kerkesin jo hieman rauhoittumaan Ericin lähdöstä, mutta tämä viikko taas nosti tunteet pintaan. Pieni Jesse-poika Perthesin sairautensa kanssa, sekä Eric Perrin. Oli helvetin hienoa nähdä miten Perrin halusi auttaa Jesseä, päästi pojan peräti kahdesti pelin jälkeen pukukoppiin haistelemaan meininkiä. Eikä tämä vielä riittänyt, kun Jesseä kiusattiin koulussa niin Eric meni kouluun puhumaan kiusaamisenvastaisesta toiminnasta. Kiusaaminen loppui heti. Eikä tässäkään vielä kaikki. Perthes-liitto päätti vielä palkita patsaalla Ericin tekemän työn Jessen ja koko sairauden hyväksi. Ja palkinto oli nimenomaan Perrinille, eikä seuralle. Onko ikinä JYP-historiassa nähty vastaavaa? Tai ylipäätään koko Liigan tasollakin tällaisia tilanteita ei varmasti ainakaan liikaa ole. Mielestäni todellakin aivan parasta markkinointia ja JYP-imagoa. Vielä mestaruuttakin parempaa.Todiste siitä että JYP-perhe on tosiaan olemassa ja se ylettyy myös faneihin asti. Minä näkisin että JYPin arvomaailmaa parhaimmillaan. Tyni ei kai nähnyt samaa. Noh, kai se JYP-kitara enemmän on sitä arvomaailmaa.
Muutenkin mitä olen päässyt pelaajia tapaamaan viime vuosien aikana kaukalon ulkopuolella, niin Eric on aina se, joka jaksaa kirjoittaa ne viimeisetkin nimikirjoitukset ja jutella kaikkien fanien kanssa. Siinä missä valtaosa muusta joukkueesta on tyypillisiä suomalaisia jurottajia, yhtään ylimääräistä ei puhuta ja muutenkin tilaisuuksissa havaitsee vähän sellaista "oon täällä vain koska Tyni pakottaa"-asennetta. Eric taas tuntuu olevan aina hyvällä päällä ja tällä on aikaa faneille. Oli alla sitten voittoisa tai hävitty peli. Kyllä minä näen ainakin Ericin selvänä fanien suosikkina. Jyväskylän "teemuselänne".
Onhan tuo Ericin ja JYPin yhteinen tarina aivan kuin jostain elokuvasta. Joku äijä tulee ilman sen suurempia odotuksia Jyväskylään 2002, lyö itsensä läpi ja fanien sydämeen. Muistan vieläkin miten paljon vitutti ala-asteikäistä minua kun luin lehdestä että Eric lähtee Tampaan. Lupasihan se palata, mutta se nyt on sitä samaa paskaa lätinää mitä aina sanotaan. Niin luulin. Syksy 2010 ja täällä alkoi liikkua huhua Ericin kiinnostuksesta tulla JYPiin. Tulihan sille naurahdettua että muistaakohan Eric edes koko kaupunkia enää. Muisti näköjään. Tuntui aivan käsittämättömältä että yksi ainoa kausi ja mies muistaa sen lähes 10v myöhemmin ja haluaa palata. Ihan vain siksi että viimeksi, silloin ikuisuus sitten sen yhden kauden ajan oli kivaa. Nämä viisi "lisävuotta" JYPissä toivat sitten sen mestaruudenkin, ja tietenkin ratkaisumaalin jatkoajalla tempaisi Eric Perrin. Siihen päälle kaksi vuotta kapteenina, ja Eric tuntui oikeasti olevan KAPTEENI!
Harmi kun Eric ei saanut päättää uraansa siellä missä olisi halunnut. Ei jäänyt kyllä rahasta lopulta kiinni tämä. Ei voi ymmärtää.
Huomasiko muut Ericin tuuletukset Pilen maalissa eilen? Siinä missä muut pelaajat tuntuivat tuulettavan laimeasti normaaliin pronssiottelun tyyliin, eli melko laimeasti, niin Ericin tuuletuksesta näki heti että miestä oikeasti kiinnostaa myös pronssimitali. Samoin Kärppiä vastaan viimeisessä pelissä näki miten Eric todellakin halusi antaa kaikkensa vaikka tappiotilanteessa oltiinkin.
Hieno mies. Aivan varmasti suurin ulkomaalainen JYP-pelaaja ikinä. Kapteeni. Kuningas. Paitaa kattoon minun puolestani kun sen aika on. Salaa myös toivon että JYPin ja Ericin tiet vielä kohtaavat, vaikka se melko epätodennäköiseltä näyttääkin.
Merci Eric. Tuntuu pahalta.
ps, jos
@Jiri H lukee palstaa niin olisiko joku Perrin-aiheinen kansikuva JYPin fb-sivulle mitään?