Kieltolaki tulossa takaisin?

  • 20 412
  • 130

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tosin, siinä vaiheessa itselläni ei ollut passia mukana, vaan se iso, muovinen 90-luvun ajokortti. Siinä ei ole syntymäaikaa muuten merkittynä. Onneksi sain selvitettyä naisihmiselle ajokortin päättymispäivästä että olen silloin 65-vuotias.

Tuota noin. Mulla on lompakossa 1992 saatu muovinen iso ajokortin läpyskä. Totta ettei tässä ole syntymäaikaa, mutta tässä kylläkin on henkilötunnus (imeisesti kohta 3, kun mulla puuttuu pala tosta numeron kohdalta).

Tuo henkilötunnus teksti on suomeksi ja ruotsiksi. Pitäisi kyllä uusia oma ajokortti on "hieman teipattu" viritelmä... Mutku passikuvat makssaa ja poliisilaitoksella pitäisi käyttää käteistä (ei käy sirullinen pankkari) ja korttikin maksaa. Olenkohan aiska.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Hämmennyin niin kovin, että sain änkytettyä, että "mulla on kyllä ikää joten voisitko myydä vai siirränkö kaljat tohon toiselle kassalle josta tuttu myyjä myy ilman papereitakin?". Eipä myynyt koska oli ilmeisesti hiekkaa vaginassa siispä kiikutin oluet toiselle kassalle josta ne minulle myytiin. Olin täyttänyt toissa päivänä 22.

Tätä ihmettelen. Itse olen opiskelujen ohella töissä kaupassa ja aika paljon kassalla myös. Mistä tulee tuo asenne, että luullaan myyjällä olevan "hiekkaa vaginassa" tai muuten vain haluaa ärsyttää kun kysyy papereita?

Itse en papereita kysy sen takia, että saan mielihyvää siitä jos asiakkaalla ei ole papereita mukana. Se vain on niin, että jos sattuu myymään alaikäiselle ja se tulee selville, niin kaupan anniskeluoikeudet on siinä ja lisäksi oma työpaikka vaakalaudalla. Puhumattakaan siitä, miten alkoholi yleensäkin "sopii" alaikäisille.

Niin ja ei sitä voi myydä, jos henkilö näyttää alle 23-vuotiaalta, eikä hänellä ole esittää henkkareita. Nuo selitykset on ihan yhtä tyhjän kanssa, että minulla on ikää etkö voi myydä tai menen toiselle kassalle. Jokainenhan noin voi sanoa.
Kassahenkilöstöä on ohjeistettu kysymään kaikilta alle 23-vuotiailta näyttäviltä henkilöllisyystodistus. Eli sinäkään et ilmeisesti näytä ikäistäsi vanhemmalta.

Kyllä se hieman hävettää jos kysyy asiakkaalta paperit ja näkee, että hän on jo lähelle kolmekymmentä. Mutta toisaalta, kummasti mitä vahnempi asiakas on, niin sitä vähemmän niistä papereiden kysymisestä häiriintyy. Se on aika pieni vaiva vilauttaa niitä henkkareita. Toisaalta moni nuori asiakas kaivaa henkkarinsa jo valmiiksi kassalle tultaessa ja esittää ne pyytämättäkin eli on paljon fiksujakin joukossa. Se papereiden näyttäminen on vain joillekin ilmeisesti egokysymys. Halutaan ilmeisesti näyttää aikuiselta. Paras oli, kun kysyin asiakkaalta paperit ja hän oli 1991- syntynyt, sanoi erittäin kyrpiintyneenä henkkareita kaivaessaan, että no on se erikoista että vieläkin kysytään papereita ja sitten antoi ajokorttinsa. Pokassa oli pitelemistä kun huomasi iän ja kysyinkin, että miten niin vieläkin?

Toinen on se porukka, jotka tulee kännissä ostamaan kaljaa. Myyjä ei saa myydä alkoholia, jos asiakas vaikuttaa päihtyneeltä. Sillä ei ole mitään väliä minkä asteen päihtymisestä on kysymys. Tästäkin asiakkaat saa riitoja aikaan. Mutta harva tahallaan on myymättä, se vain on sääntö ja pakko tehdä, että saa oman työpaikkansa pitää.

Neely#8:

Hyvin toimittu. Fiksun miehen toimintaa. Tiedostaa, että säännöt on sääntöjä ja toimii sen mukaan. Ei aiheuta ylimääräistä harmia myyjälle räyhäämällä ja tulee sitä kautta arvostaneeksi hänenkin työtään. Seuraavalla kerralla saman myyjän ei tarvitse teiltä papereita kysyä.
 
Viimeksi muokattu:

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Tuota noin. Mulla on lompakossa 1992 saatu muovinen iso ajokortin läpyskä. Totta ettei tässä ole syntymäaikaa, mutta tässä kylläkin on henkilötunnus (imeisesti kohta 3, kun mulla puuttuu pala tosta numeron kohdalta).

Tuo henkilötunnus teksti on suomeksi ja ruotsiksi. Pitäisi kyllä uusia oma ajokortti on "hieman teipattu" viritelmä... Mutku passikuvat makssaa ja poliisilaitoksella pitäisi käyttää käteistä (ei käy sirullinen pankkari) ja korttikin maksaa. Olenkohan aiska.

Jep, suomalainen henkilötunnus löytyy, muttei suoraan syntymäaikaa. Suomalaiset tajuavat katsoa siitä syntymäajan, mutta jenkit (tässä tapauksessa) eivät sitä tajua, koska heillä on erilainen henkilötunnus. Vai onko niillä edes mitään suomalaiseen vastaavaa sos.turvatunnusta?

Hmm..hain viime kesänä uuden ajokortin, juuri saman ongelman takia.
Meikä kyllä mielestäni maksoi passin tai ajokortin pankkikortilla, missä oli siru. Ootsä ihan varma, ettei käy sirullinen?
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toisinaan huvittaa, kun ikää on kohta jo kolmisenkymmentä ja leuassa on maantierosvon parta, mutta silti vaan papereita kyselevät Alkossa ilmeisestä lapsenkasvoisuudestani johtuen. Toisaalta, myyjillä ei meinaa yleensä pokka pitää kun sitten kaivan esiin jonkun 18-vuotiaan siloposkisen Blue J:n ajokorttikuvan. Mutta väliäkö tuolla, sitten vasta pitää asiaa murehtia kun eivät enää mitään kysele ja happinaamarit kasvoillaan palvelevat. Siihen asti koen itseni nuoreksi.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Toisinaan huvittaa, kun ikää on kohta jo kolmisenkymmentä ja leuassa on maantierosvon parta, mutta silti vaan papereita kyselevät Alkossa ilmeisestä lapsenkasvoisuudestani johtuen. Toisaalta, myyjillä ei meinaa yleensä pokka pitää kun sitten kaivan esiin jonkun 18-vuotiaan siloposkisen Blue J:n ajokorttikuvan. Mutta väliäkö tuolla, sitten vasta pitää asiaa murehtia kun eivät enää mitään kysele ja happinaamarit kasvoillaan palvelevat. Siihen asti koen itseni nuoreksi.

Heh, iteltäki on vielä yli kolmikymppisenä kysytty Alkossa punaviiniä ostaessa papereita. :) Vuosi vuodelta kyllä harvemmin, mutta pitää nauttia siitä niin kauan kuin sitä kestää.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Heh, iteltäki on vielä yli kolmikymppisenä kysytty Alkossa punaviiniä ostaessa papereita. :) Vuosi vuodelta kyllä harvemmin, mutta pitää nauttia siitä niin kauan kuin sitä kestää.

Naisellehan tämä olisi tosiaan suoranainen kunnianosoitus, mutta kun itse kuvittelee olevansa miehinen mies, niin kerta toisensa jälkeen sitä sitten vaan hämmentyneenä kaivelee jotain läpyskää lompakosta. Pitäisi kai käydä useammin alan liikkeessä, jotta oppivat tuntemaan, eivätkä enää kysele typeriä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös