Kielletyt aineet jääkiekossa, ja muussa urheilussa ?

• 3 315
  • 36

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti hörkkö
Onko muuten koskaan SM-liigassa kukaan kärähtänyt kielletyistä aineista?

Saiko niitä nimiä sanoa? Ei? No kuitenkin... ensimmäiseksi mieleen juolahti eräs kauan sitten kärähtänyt nimeltä mainitsematon maajoukkuetason maalivahti, pelasi muuten numerolla yksi. Pelinumero on jäädytettynä erään helsinkiläisen, perinteikkäästi punaisissa peliasuissa pelaavan joukkueen kotihallin katossa.

Tää on kyllä niin vanha että kaikki ton tietää.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti laiska laita
Viime talven olympia kisoihin piti nimetä pelaajat varsinkin NHL pelajaat jo todella aikasin. Itsekseni mietin että miksi. Yhdeksi vastaukseksi sain että pelaajat ehtisivät puhdistaa elimistönsä ns. vieraista ainesta. Eli ollaan käyttämättä kun valinta kisoihin tulee, ettei jäädä kiinni. Kun niissä karkeloissa saattaa oikeasti jotain kiinnostaa että mitä miesten veret sisältää
Virallinen ja todennäköisesti oikeakin selitys oli se että tiedetään mitä pelaajia voidaan käyttää turnauksen markkinoinnissa. Ainakaan minä en huomannut Olympialaisissa pelanneiden pelaajien pelanneen poikkeuksellisen vaisuja kausia (tai sitten dopingin käytön hyöty on niin pieni ettei sitä huomaa). NHL ei ole mitenkään innokas päästämään pelaajiaan kisoihin, sillä se ei lisää heidän business'taan lyhyellä tähtäimellä (pikemminkin päinvastain). Jos tälläinen haitta NHL:lle olisi, niin pelaajat pelaisivat O-kisoissa.

Siis: uskon että NHL:ssä käytetään Dopingia. Tämä selitys vain ei mielestäni todista sitä.
JVR
Ajatelkaapa sitä, miksi kansainvälinen antidopingkunta ei saa testata esimerkiksi amerikkalaisia yleisurheilijoita, NHL-jääkiekkoilijoita, NBA-koripalloilijoita jne. kesken harjoitus -ja pelikausien. Sehän on täysin selvää; raha ratkaisee tässäkin asiassa. "Suuressa maailmassa" on muka omat "testiryhmät", jotka todellisuudessa ainoastaan ilmoittavat urheilijoille, että nyt sinun ei sovi osallistua esimerkiksi MM-kisoihin tai olympialaisiin, koska riski kiinnijäämiseen on liian suuri[/B]
Minusta on turha verrata olympiakisoja/MM-kisoja joissa kisaavat eri maat kunniasta ja ammattilaisliigoja joissa kyse on pelkästä busineksesta. NHL ei myöskään ole ikinä brassaillut että liiga olisi puhdas. Tai edes väittänyt.

harva

Jäsen
Viestin lähetti Clark Kent
Kiellettyjen doping-aineiden lista löytyy täältä jos ne jotain kiinnostaa...

..ja sieltä löytyy myös testi- ja kärytilastot vuodesta 1996. Jääkiekossa yksi ainoa käry, vuodelta 2000 ja efedriinistä. harjoituskaudellakin on tehty vuosittain kymmeniä testejä. Eli tuo näyttää aika hyvältä.

Muistaako joku tuon käryn? Mulla on vain jotain hämäriä muistikuvia. Älkää nyt hyvät ihmiset luulko, ettei kärynneiden nimiä saa sanoa.

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
-dana77-
Minusta on turha verrata olympiakisoja/MM-kisoja joissa kisaavat eri maat kunniasta ja ammattilaisliigoja joissa kyse on pelkästä busineksesta. NHL ei myöskään ole ikinä brassaillut että liiga olisi puhdas. Tai edes väittänyt.

On täysin totta, että NHL (organisaationa) ei ole ikinä liiemmin väittänyt liigan olevan täysin puhdas. Mutta ainakin olen itse saanut sellaisen käsityksen, että NHL pyrkii kynsin ja hampain antamaan puhtaan kuvan toiminnastaan julkisuuteen. Koostuuhan suurin osa sen maksavista katsojista esimerkiksi lapsiperheistä. Kärjistettynä kuka huolehtiva aikuinen opettaisi lapsensa ihannoimaan "piikitettyjä" urheilujoita. On myös totta, kuten totesit, että Amerikan ammattilaissarjat ovat puhdasta rahastusta eli "bisnestä".

Näistä asioista lienemme arvon ystäväiseni täysin samaa mieltä. Mutta siitä huolimatta en ymmärrä tuon yläpulella olevasi tekstin sisältöä, koska mielestäni en mitenkään vertaa tekstissäni arvokisoja (MM-kilpailut ja olympialaiset) ja näitä ammattilaisliigoja.

Totean vaan, että näiden Amerikan "omien testiryhmien" todellinen tarkoitus ei ole testata urheilijan puhtautta (kuten WADA tekee), vaan pitää huolta oman imagon puhtaudesta. Siis näiden ammatilaissarjojen, jotka myös rahoittavat näiden "testaajien" toimintaa.

Olen varma, että kiellettyjen listalta löytyvien aineiden käyttö on huomattavasti yleisempää tuolla Amerikan mantereella kuin esimerkiksi Euroopassa. Olisikin mielenkiintoista, jos WADA saisi testata sielläkin vapaasti urheilijoita.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tuotatuota. Nyt eksytään aiheesta, mutta kun jenkeistä puhutaan, niin pitää tämäkin mainita. Elieli, Sydneyssähän kärähti yksi USA'n yleisurheilijoista, mutta hänen nimeään ei yhdysvaltain oma liitto uskalla julkistaa(ja kansainvälinen komitea ei voi ilman kanssallista sitä tässä tapauksessa ainakaan tehdä). No miksi jenkit eivät julkista, kyse on tietenkin rahasta ja yhteiskunnasta USA'ssa. He ovat sanoneet aika suoraan, että tämä urheilija vetäisi heidät oikeuteen ja vaatisi miljoonia menetetyistä tuloista, jne. Eli tiedä vaikka olisi joku kovankin tason urheilija.

Aika selväähän on että yhdysvaltojen yleisurheilijat käyttävät minkä ehtivät. Siellähän ei tosiaan harjoituskaudella saa testata. Ja kuulemma 18 MM/olympiatason kilpailijaa on kärähtänyt, mutta nimiä ei uskalleta julkaista yllä mainituista syistä.

C.J. Hunter oli kärähtänyt 18 tai 19 kertaa ennenkuin vihdoin sitten kansainvälinen liitto sai hänet kiinni. Tämän jälkeen vasta selvisi yhdysvaltojen omien testien tulokset(ne 18/19 kiinnijääntiä). Puhdasta on tosiaan juu...

Sitten vielä aiheesta. Toisaalta turha liikaa korostaa esim. NHL'ssä pelaavien pelaajien suorituksissa noita kielettyjä aineita. Ei kovin moni parhaista(Sakic, Mario, jne.) pelaa lihaksilla, vaan aivoilla/taidoilla.

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
eagle: Toki jääkiekko pelataan aivoilla ja taidoilla, mutta mutta...
Kiellettyjä aineita ei pelkästään käytetä lihasten kasvattamiseen vaan esim. palautumiseen.

Minua ihmetyttää varsinkin ne NHL- pelaajat jotka ovat 40- ikävuoden paremmalla puolella. Miten ihmeessä ne muka jaksavat? Moni heistäkin kuuluu joukkueensa kantaviin voimiin ja he pelaavat melkeinpä puolet ottelusta. Tosin yleensä ne ovat kyllä puolustajia...

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti JVR
On täysin totta, että NHL (organisaationa) ei ole ikinä liiemmin väittänyt liigan olevan täysin puhdas. Mutta ainakin olen itse saanut sellaisen käsityksen, että NHL pyrkii kynsin ja hampain antamaan puhtaan kuvan toiminnastaan julkisuuteen. Koostuuhan suurin osa sen maksavista katsojista esimerkiksi lapsiperheistä. Kärjistettynä kuka huolehtiva aikuinen opettaisi lapsensa ihannoimaan "piikitettyjä" urheilujoita. On myös totta, kuten totesit, että Amerikan ammattilaissarjat ovat puhdasta rahastusta eli "bisnestä".

Näistä asioista lienemme arvon ystäväiseni täysin samaa mieltä. Mutta siitä huolimatta en ymmärrä tuon yläpulella olevasi tekstin sisältöä, koska mielestäni en mitenkään vertaa tekstissäni arvokisoja (MM-kilpailut ja olympialaiset) ja näitä ammattilaisliigoja.

Totean vaan, että näiden Amerikan "omien testiryhmien" todellinen tarkoitus ei ole testata urheilijan puhtautta (kuten WADA tekee), vaan pitää huolta oman imagon puhtaudesta. Siis näiden ammatilaissarjojen, jotka myös rahoittavat näiden "testaajien" toimintaa.

Olen varma, että kiellettyjen listalta löytyvien aineiden käyttö on huomattavasti yleisempää tuolla Amerikan mantereella kuin esimerkiksi Euroopassa. Olisikin mielenkiintoista, jos WADA saisi testata sielläkin vapaasti urheilijoita.
Mielenkiintoistahan se tietenkin olisi. pointti oli vaan se, että Wada sanoo sivoillaan missiokseen: "The mission of World Anti-Doping Agency (WADA) is to promote and coordinate at international level the fight against doping in sport in all forms."

Se olisi varsinkin mielenkiintoista jos Wada iskisi USA:n mestaruuskisoihin yllätyksenä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti hörkkö
Minua ihmetyttää varsinkin ne NHL-pelaajat jotka ovat 40- ikävuoden paremmalla puolella. Miten ihmeessä ne muka jaksavat? Moni heistäkin kuuluu joukkueensa kantaviin voimiin ja he pelaavat melkeinpä puolet ottelusta. Tosin yleensä ne ovat kyllä puolustajia...
Ei se ole 40:n parempi puoli... Minun mielestä tässä ei ole mitään epäselvää. Vanhetessa kärsivät erityisesti nopeusominaisuudet (yleisurheilussakin ollaan usein voimalajeissa, kuten moukarissa ja kiekossa, huipulla kypsemmässä iässä, mikäli paikat kestävät). Myös kestävyyslajeissa näkyy vuosien harjoittelun tarve. Käykääpäs joskus juoksemassa Marathon, niin huomaatte häviävänne 60-vuotiaille mummoille ja papoille (minä juoksen sen silti alle neljän tunnin). Lisäksi nämä vanhemmat pelaajat muuttavat rooliaan iän tullessa huomattavasti (puolustavampaan rooliin, missä nopeus ei ole niin oleellinen, vaan peliäly). Merkille pantavaa on se että nämä vanhat pelaajat, ovat usein juuri peliälyltään niitä tähtiä (Raipe ja Larionov).

Tuo mitä sanoit dopingin luonteesta (palauttaminen) on tietenkin täysin totta.

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Varmasti jokainen muistaa parin(?) kesän takaisen tapauksen, kun Tommy Salo kieltäytyi kesällä Ruotsissa doping -testistä ja totesi olevansa NHL -sopimuksen alainen eli häntä ei saa testata eikä siinä ollut mitään tehtävissä: testi jäi tekemättä ja sillä hyvä. Välttämättä nimenomainen Salo ei aineita käytä, mutta kertonee pelin hengestä jotain. Toisaalta Pohjois-Amerikan ammattilaissarjoissa kaikki ovat tasa-arvoisia, kun roinaa saa käyttää: ei voida tehdä "Norjia" eli pitää mitalitaistelussa välivuosi kuten Lahdessa ja käryttää hölmöt suomalaiset. Aineiden käyttö tapahtuu kontrolloidusti ja lääkärin valvonnassa ja aineet ovat huomattavasti turvallisempia kuin esim. itänaapuristamme hankitut mömmöt.

Olen jutellut aiheesta henkilön kanssa, joka todella tietää asiasta ja hän totesi esim. nandrolonin olevan erittäin turvallinen käyttää, mutta se näkyy elimistössä pitkään ja sen vuoksi joudutaan käyttämään terveydelle haitallisempia aineita, ettei kävisi kuten monelle futaajalle viime aikoina. Kaikki varmaankin muistavat myös käynnissä olevan oikeudenkäynnin Juventuksen lääkäreitä vastaan, todistajiksi (heitä ei syytetä, tuskin paljon siinä tapauksessa kertoisivatkaan) on haastettu mm. Ronaldo ja Zidane. Parin italialaisjoukkueen veriarvothan olivat muutama vuosi sitten epäilyttävän korkeat (mikä viittaa tietysti EPO:n käyttöön, veriarvoja voi sitten pudottaa tietysti esim. hemohesillä), joten kyllä doping on yleistä terävimmällä huipulla lähes joka lajissa, vaikka taito olisikin ratkaisevin ominaisuus. Tiukka pelitahti, matkustaminen, loukkaantumiset ja tietysti tolkuttomat rahat ja vaatimukset ovat sellainen yhdistelmä, että kroppa ei ihan pelkällä pastalla ja normaaleilla palautusjuomilla tokene noin vain. Ja lipsauttihan saksalainen futisvalmentaja Katrin Krabben käryn jälkeen Krabben valmentajan olevan idiootti, kun Krabbe meni jäämään kiinni klenbuterolista. Koutsi totesi haastatelussa loukkaantuneille pelaajille annettavan klenbuterolia, jolloin kuntoutusjakso lyhenee todella paljon aineen muuttaessa tehokkaasti rasvaa lihakseksi. Myöhemmin hän toki selitti sekoittaneensa asioita päässään ja muistaneen jotain väärin, mutta ei oikein uskottu. Taisi olla peräti Bayern Münchenin silloinen valmentaja, en muista nimeä mutta kohu oli melkoinen. Toni Schumacher totesi vain lakonisesti kertoneensa samat asiat kirjassaan jo aiemmin ja joutuneensa maanpakoon sen vuoksi.

NFL ilmoitti aloittavansa pelaajien testaamisen efedriinin käytön toteamiseksi. Kyseessä on lähinnä hyvä vitsi, piristeitä kun ei Suomessakaan harjoituskaudella testata kuin virallisissa kilpailutapahtumissa (esim. liiton järjestämät harjoitusottelut) ja doping-vihkosessa oikein kerrotaan, että efedriiniä sisältävien lääkkeiden varoaika ennen kilpailua on 4 vrk. Eli kyseessä on sellainen amerikkalainen kasvojenpesukampanja, jossa kaksinaismoralistisille aseenomistajille viestitetään, että aineita ei NFL:ssä käytetä. Ennen Salt Lake Cityn olympialaisia oli lehtijuttu siitä, miten olympiajoukkueeseen nimetyt pelaajat ovat testauksen alaisia nimityksestä lähtien ja kuinka heidän täytyy olla varovaisia, sillä esim. efedriini ja pseudoefedriini ovat siellä reseptivapaita lääkkeitä ja pelaajat käyttävät niitä hyvin yleisesti. Kyllä sitä lihastakin hankitaan kesällä kaurapuuroa vahvemmilla aineilla, vai mitä sanotte monien pelaajien leuasta ja melkoisen nopeasti kasvaneesta lihasmassasta NHL:ään menon jälkeen? Itse olen ainakin nykyään erittäin kyyninen enkä jaksa uskoa puhtaaseen urheiluun huipputasolla. Vai miksi sitten pitää olla testikiellot, jos kerran mitään ei käytetä? Olisi hyvä, jos joku (mieluiten useampi) valmentaja ja/tai lääkäri kertoisi asioiden oikean laidan. Voisi Lahden skandaalikin painua jo unholaan ja Kyrökin saada ihmisoikeutensa takaisin.

Aksu

Jäsen
Eilen Fifan puheenjohtaja Sepp Blatter ilmoitti, että MM-kisoissa tehdyt yli 500 dopingtestiä olivat kaikki puhtaita. Sinänsä on perin mielenkiintoista, että testit teki ja tutki Fifan oma väki eikä Wada:a päästetty kisoihin lainkaan... En sano mitään, mutta läpinäkyvyyden kannalta olisi vallan mainiota ettei tutkittaisi itse itseään vaan annetaan se ulkopuoliselle taholle. Oli kyse mistä tahansa.

NHL

Jäsen
Viestin lähetti eagle
Mutta esim. luonnonpiristeitä, vaikkapa kreatiini, varmasti käytetään NHL'ssä.

Itse käytän mm. kreatiinia, käyttääkö joku muu palstan lukija?
Lisäksi syön päivittäin muita lisäravinteita mm. b-vitamiinia.
Syön myös ternimaitokapseleita.

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Kokeilin taannoin kreatiinia, kunnes luin jostain artikkelin jonka mukaan runsas (muistaakseni 3-5 kuppia päivässä) kahvin juonti estää kreatiinin imeytymisen kehoon. Itse en tule alle 10 kupilla toimeen, joten se siitä. B12-vitamiiniä on tullut naposteltua.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy