Kielipoliisista, päivää

  • 1 678
  • 20

Häiritsevätkö kielioppivirheet sanoman hahmottamista?

  • Kyllä

    Ääniä: 97 68,3%
  • Ei

    Ääniä: 45 31,7%

  • Äänestäjiä
    142

Hulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suuri osa Jatkoajan kirjoittajista tuntuu opiskelleen äidinkielensä silmät ja korvat kiinni. Olettaen, että heidän äidinkielensä on suomi.

Näppituntumalta suurimman ongelman tuntuvat tuottavan yhdyssanat ja lauseen jatkaminen alkaa- ja ruveta-verbien jälkeen. Siis alkaa sataa, rupeaa satamaan. Myös kansallisuuksien ja kielten kirjoitusasussa olisi toivomisen varaa. Maana Suomi kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, kielenä suomi pienellä.

Tiedän, tästä saa pilkunviilaajan maineen, mutta kiinnostaa vain tietää, että jos esimerkiksi yhdyssanan puhuessaan sanoo yhteen, miksi se on niin vaikeaa osata kirjoittaa? Eikä niitä yhdyssanasääntöjäkään niin mahdottoman paljon ole, tosin logiikallakin pääsisi jo pitkälle.

Jos, Annamaila, satut lukemaan tämän viestin, varmaan osaat muutaman perusongelman lisää listata..
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Tiedän itse syyllistyväni noihin ja moniin muihin kielioppi virheisiin, mutta jos edes yksi ymmärtää mitä yritän kertoa niin olen tyytyväinen.

Olen niin huono ihminen että koulun käynti ei ole koskaan kiinnostanut ja sen mitä nuorena opin olen jo ehtinyt unohtaa moneen otteeseen.

Olen pahoillani.
 

Deke

Jäsen
Suosikkijoukkue
perq
Itseäni ainakin häiritsee huomattavasti enemmän nämä pilkunviilaajat kuin jotkut yhdyssana virheet, koska nopeasti kun luet ei niitä juurikaan huomaa jos ei erityistä huomiota niihin kiinnitä
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuuluuko samaan kategoriaan myös lukutaidottomuus? "Kier-rä-tys-kes-kus". Menikö oikein?

Itse sain äidinkielestä yläasteella 4-10 asteikolla arvosanaksi 5. Ja siltä teksti näyttääkin. Joten ei häiritse kielioppivirheet kun ei sellaisia tunnista.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Riippuu virheestä. Perinteiset lappeen rannat naurattavat, mutta eivät niinkään häiritse. Häiritseväksi virheet muuttuvat silloin, kun lauseen merkitystä on vaikea ymmärtää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Yhdyssanavirheet eivät niinkään häiritse, pilkkuvirheet vielä vähemmän.

Minua häiritsee potentiaalin väärinkäyttö. Kaikki eivät osanne käyttää potentiaalia.

Ei (pelkästään) Internetissä, minua inhottaa konditionaalin perfekti. Se olisi pitänyt kieltää perustuslain uusinnan yhteydessä.
 

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eivät ne yleisimmät häiritse. Ja niistä pahoistakaan en yöuniani menetä. Ja koska omat kirjoitukseni eivät mitenkään loista helminä muiden joukossa, niin eipä sitä voi muitakaan arvostella.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Eivät kielioppivirheet sanoman hahmottamista häiritse, aika perseelleen saa kirjoittaa ennen kuin kirjoituksen idea hukkuu. Mutta kyllä silti monet virheet itseäni häiritsevät ja myös esim. sanomalehteä lukiessani kaikki virheet oikein hyppäävät silmille vaikka asia tulisikin täysin selväksi. Itse koen olevani melko virheetön kirjoittaja vaikka totta kai virheitäkin sattuu kuten kaikille.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Minua häiritsee potentiaalin väärinkäyttö. Kaikki eivät osanne käyttää potentiaalia.
Näin juuri, varsinkin olla-verbin potentiaali. "Oli lienee" on aika käytetty muoto. :)
 

Kaivanto

Jäsen
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Minua häiritsee potentiaalin väärinkäyttö. Kaikki eivät osanne käyttää potentiaalia.

Tarkoittanet esim. Niinimäkeä?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ei hairitse. Ei meinaan ole kovin montaa kaveriakaan, jotka puhuvat kieliopillisesti taysin oikein. Pilkunnussinta ei kuulu elamaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hulda kirjoitti:
Suuri osa Jatkoajan kirjoittajista tuntuu opiskelleen äidinkielensä silmät ja korvat kiinni. Olettaen, että heidän äidinkielensä on suomi.

Itse myönnän kuuluvani tähän joukkoon - tai tarkkoja kun ollaan, niin minä en edes opiskellut äidinkieltä, kävin vain tunneilla koska oli pakko.
Nykyään asia harmittaa minua ihan vietävästi, koska haluaisin osata kirjoittaa äidinkieltäni paremmin.

Kuulun kuitenkin itse siihen ryhmään, että jos asian pointti tulee selväksi, niin ei kyllä haittaa oli se kirjoitettu kieliopillisesti väärin tai oikein. Tosin taitaa johtua siitä, että en erota oikeaa väärästä.

Kuitenkin pötköön kirjoittaminen häiritsee minua. En yksinkertaisesti jaksa ruveta lukemaan tekstiä, joka on suht pitkä ja kirjoitettu yhteen pötköön, vaikka välimerkkejä olisikin väliin tungettu.


EDIT: Jatketaan vielä sen verran, että mielestäni olen kuitenkin kehittynyt kirjoittajana siitä, mitä olin kun aloitin jatkoajassa.
 

Hulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
repe_joke kirjoitti:
Kuitenkin pötköön kirjoittaminen häiritsee minua. En yksinkertaisesti jaksa ruveta lukemaan tekstiä, joka on suht pitkä ja kirjoitettu yhteen pötköön, vaikka välimerkkejä olisikin väliin tungettu.

Itsekin hyppään helposti seuraavaan tekstiin, jos rivikaupalla kirjoitetaan kappalejaotonta tekstiä. Siinä vaiheessa ei auta, vaikka kuinka olisi kielellisesti ymmärrettävää tekstiä. Pötköä lukiessa hahmottaminen käy välillä melkeinpä ylivoimaiseksi; lukija hyppii riviltä toiselle ja saattaa unohtaa samantien juuri lukemansa sanan, jolloin kokonaisuudesta ei jää mitään selkeää kuvaa. Molempi pahempi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Suoraan sanottuna mua jopa välillä ärsyttää nämä tällaiset jotka kauhean tarkkaan nyt kiinnittävät huomiota siihen, jos joku kirjoittaa tai sanoo väärin jonkun sanan tai lauseen.

Itse en ollut äidinkielessä huono, ja sain koulussakin siitä ihan hyvän arvosanan. Mutta silti itselleni on tärkeintä, että puheesta tai kirjoituksesta saa selvän, eikä se että se nyt on sataprosenttisesti oikein sanottu tai kirjoitettu kieliopillisesti.
Aivan sama kuin toisaalta esimerkiksi ruokakin. Vaikka olen restonomiksi opiskelemassa, niin on pääasia ruoassakin että se on maultaan hyvää.
Tottakai ruoanlaitossakin eräänlainen hygieeninen taso täytyy ylläpitää, mutta niinhän se täytyy myös puheessa ja kirjoituksessakin.

Esimerkiksi en ymmärrä näitä jotka valittavat siitä, että joku sana lausutaan väärin. Eikö pääasia ole se, että siitä saa selvän? Itselleni ainakin on.

Sitten nämä jotka laskevat sitä kuinka paljon joku sana esiintyy esimerkiksi jonkun juontajan puheessa. Mitä hemskutin väliä sillä on? Huonontaako se sitä kyseistä ohjelmaa?

Sitten nämä itse kielioppivirheet lauseissa.
Jos tekstistä saa selvän, niin se on itselleni ainakin pääasia. Itse en edes viitsisi alkaa nipottamaan jostain pienistä kielioppivirheistä.

Ei ehkä kannata ottaa liian vakavasti ja kannattaa muistaa että eihän tässä mitään äidinkielen koetta olla tekemässä.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
vilperi kirjoitti:
Suoraan sanottuna mua jopa välillä ärsyttää nämä tällaiset jotka kauhean tarkkaan nyt kiinnittävät huomiota siihen, jos joku kirjoittaa tai sanoo väärin jonkun sanan tai lauseen.

Se on kato (ei katso) sita kun omassa elamassa on kaikki niin helevatan hyvin ;)
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin kuin tuossa jo mainittiin, niin kappaleita täytyy löytyä tekstistä jos se on vähänkin pitkä. Jatkoajassa äidinkieli on ihan hyvällä mallilla. Vieläkin näkee jossain foorumeissa Caps Lockin voimalla kirjoitettu pisteetön ja pilkuton teksti. Se on kauheeta. Kyllä mullakin ne pilkkusäännöt tuotti vaikeuksia, mutta sellainen on myös huvittavaa, kun niitä pilkkuja lyödään enemmän kun on tarpeen.

edit: täytyy kattoo omat pilkut läpi.
edit: Täytyy katsoa omat pilkut läpi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pienistä tahattomista kielivirheistä motkottaminen on turhaa, etenkin jos teksti siitä huolimatta on ihan luettavaa ja sitä kautta ymmärrettävissä. Voihan sitä kirjoitella vaikka kuinka puhtaasti oikeaoppista tekstiä, mutta sisältö olla täyttä puppua, missä ei ole mitään kiehtovaa. Itsekin teen virheitä, osaa en tiedosta ja osan tiedostan, tai saan palautetta ja yritän tehdä toisin jatkossa.

Nuo kappalejaottelut on asia, jossa olen muun kanssa samaa mieltä. Itse harrastan niitä mahdollisiman paljon ja aina kun asia vaihtuu. Niistäkin voi ihmisiä huomauttaa hienovaraisesti, sillä kaikki eivät asiaa helposti tiedosta. Tosin luulisi itsekin lukijana huomaavan, mikä on esteettisesti hyvää ja mikä ei.

Kirjoittamisessa on myös, vähän niin kuin monessa muussakin asiassa, hyviä ja huonoja päiviä. Joinain päivinä anti on rikkaampaa ja tarkempaa ja sitten voi tulla tekstiä, josta ei itsekään jälkeenpäin tahdo ottaa selvää.

Ei anneta pilkku- ja yhdyssanavirheiden tuhota ihmisten iloa kirjoittamiseen. Tekemällä oppii, sanotaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Täytyy tunnustaa, äänestin "EI", samalla on kuitenkin todettava, että tietenkin kielioppivirheet ärsyttävät jos niitä on liikaa ja koko teksti on niitä täynnä mutta satunnaiset virheet eivät ärsytä. Kukaan meistä ei ole virheetön.

En voi vaatia muiltakaan täydellisyyttä kielen kirjoittamisen suhteen koska omalla kohdallani kirjoituksiini pääsee lipsahtamaan (inhimillisistä syistä johtuen) aivan liikaa virheitä niin yhdyssanoihin kuin myös pilkutukseen ja muuhun sellaiseen. Koetan siis hahmottaa muidenkin kirjoituksen idean ja sanoman, vasta jos virheitä on liikaa ja ne käyvät häiritsemään lukemista alan pohtia onko kirjoittajalla itsellään lopultakaan kompetenssia osallistua käynnissä olevaan keskusteluun.

Näin minä, mutta kukin omalla tavallaan ja tasollaan.

vlad.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sitten tälläisessä suht kiivastahtisessa keskustelussa, mitä tälläisillä foorumeilla käydään, on usein niin, että viestiä kirjoittaa kiireessä ja siten mukaan voi livahtaa lapsuksia ja virheitä.

Tämä on enemmänkin vuorovaikuttamista, kuin joku tentti tai esitelmä, missä mahdollisimman tarkkaa kielenkäyttöä voidaankin vaatia. Toki liika puhekieleen nojautuminen on ärsyttävää luettavaa ja siitä on hankala joskus poimia jutun perimmäist' pointtia. Joissain paikoissa tälläistä slangia ja kielenvääntelyä esiintyy ja olen usein aika sormi suussa, kun en tajua. Täällä onneksi kirjoitetaan aika tavalla selkeää tarinaa, joten suuria ongelmia ei synny.

Sana tai pari siellä täällä tai joku tokaisu voi toimiakin esim. murteella tai lennokkaalla kielellä, mutta jos pidempi asiaviesti on kokonaisuudessaan sellaista viäntelyä, niin ei hyvää päivää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Moderaattorit kirjoitti:
Pidetään nämä eri ketjut aiheen mukaisina. Eikä jokaisessa kaikista aiheen ohi kirjoittamisesta puhumattakaan.

Moderaattorit
Suomentaisiko joku mitä tuo jälkimmäinen lause tarkoittaa? Ilmoitus on ilmestynyt tänä iltana neljään-viiteen TPS-osion viestiketjuun.

EDIT: aiheeseen palatakseni kyllähän tuon merkityksen ymmärtää, mutta silti modeilta voisi odottaa tarkempaa ilmaisua...
 
Viimeksi muokattu:

Hulda

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mr.Fox kirjoitti:
Suomentaisiko joku mitä tuo jälkimmäinen lause tarkoittaa? Ilmoitus on ilmestynyt tänä iltana neljään-viiteen TPS-osion viestiketjuun.

EDIT: aiheeseen palatakseni kyllähän tuon merkityksen ymmärtää, mutta silti modeilta voisi odottaa tarkempaa ilmaisua...

Tuota mietin itsekin Tepsin ketjuja lukiessa, eikä se ainakaan tällä päällä mietittynä aukenisi erillisenä lauseena ilman ensimmäistä. Tämä on malliesimerkki sellaisesta tolkuttomasta ilmaisusta, mitä ajoin takaakin.. Tästä ei ota selvää..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös