Viestin lähetti Kattila
Onko ajatus olemassa vain ilmaistuna?
Tokkiinsa ei. Oletkohan ymmärtänyt, että väittäisin ajattelun olevan kieltä? Niinhän en väitä, vaan väitän ajattelun olevan kielellinen prosessi. Tuota lainaustakaan en väitä (sanomalla ”koska ainoa tapa esittää abstrakti ajatus on kieli, on vaikea uskoa, että abstrakteja ajatuksia voisi olla ilman kieltä” tarkoitan, että koska abstraktioita voidaan osoittaa vain kielen kautta, niin kääntäen, miten niistä voisi sitten olla olemassa muuta havaintoa kuin kielellinen). En myöskään väitä, että ajatus olisi sama kuin kieli, että ajatus olisi aina puettavissa sanoiksi eli että päässä vilisi ajateltaessa lauseita tai muuta tunnistettavaa kieltä.
Vallinnee laaja yksimielisyys siitä, että jos jotain, ajattelu on ainakin aivoihin tallentuneen informaation käsittelyä. Lienee myös selvää, ettei henkilön aivoihin tallennu esim. katuhöylää, vaan havainto siitä. Katuhöylän aineellisen olemuksen voi havaita aistein, näin ollen aivoihin tallentuneen muistijäljen viittauskohde voi olla katuhöylän aineellinen olemus. Sen sijaan abstrakteja käsitteitä ei voi havaita sellaisenaan. Väitänkin, että loogisin vaihtoehto havainnoksi, mikä abstraktista käsitteestä voidaan tehdä, on sen kielellinen esitys ja näin ollen loogisin vaihtoehto aivoissa olevan muistijäljen viittauskohteeksi on tämä kielellinen esitys. Ajattelu on sitten näiden kieleen viittaavien muistijälkien suhteiden vertailua ja muokkaamista niin monimutkaisella tavalla, ettei sitä osaa oikein ajatella (heh). Väitän siis, että aivot sisältävät abstraktiot kielenä ja että tämän sisällön merkitys muodostuu yksittäisten muistijälkien välisistä suhteista. Jos tätä vastustaa sanomalla, että ajattelemalla voi tuottaa aivoihinsa lisää sisältöä ilman, että kielelliset muistijäljet lisääntyvät, sanon, että tällöin lisääntyvät vain kielellisten muistijälkien väliset suhteet eikä mitään ristiriitaa näin ole.
Viestin lähetti Kattila
Jos onkin niin voiko esimerkiksi maalaustaidetta kutsua lähinnä kielelliseksi toiminnaksi?
Itse olisin tuolta pohjalta kysynyt itseltäni, voiko esimerkiksi rakkautta kutsua lähinnä kielelliseksi toiminnaksi. Entä sinusta, voiko esimerkiksi musiikkia kutsua lähinnä ajatustoiminnaksi? Eli yritätkö sinä tai yritänkö minä nollata aistihavaintojen ja tunnekokemusten olemassaolon tyystin? Kuten edellisessä viestissäni joltisestikin mainitsin, viittaan ajatustoiminnalla todellisuutta laajentavaan rationaaliseen ajatteluun, jossa abstrakti kieli on keskeistä. En tarkoita, että ajatustoiminta sisältäisi kaikki aivotoiminnot. Aistimusten ja/tai tunteiden tallennusmekanismit ja toiminta on liian paksu pöheikkö ajateltavaksi (he-heh).
Kysymyksesi raflaavuus syntyy lähinnä siitä, että ”kielellinen toiminta” antaa tuossa ymmärtää jotain aivan muuta, kuin mitä tarkoitan kielen merkityksen ajattelussa olevan. Niiltä osin kuin abstraktioilla on maalaustaiteessa (tarkoitat nyt sitten maalaamista tai katselua) rooli, mukana on myös kieli esittämälläni tavalla.