Kiekkotietämyksesi taso keskimääräistä parempi vai huonompi?

  • 5 715
  • 28

Tiedätkö/ymmärrätkö jääkiekosta enemmän vai vähemmän kuin Jatkislainen keskimäärin?

  • Enemmän

    Ääniä: 113 72,9%
  • Vähemmän

    Ääniä: 42 27,1%

  • Äänestäjiä
    155
  • Poll closed .

jeani

Jäsen
Klassinen testi, katsotaan millaiseksi äänestystulos muotoutuu tässä ympäristössä...

Tiedätkö/ymmärrätkö jääkiekosta enemmän vai vähemmän kuin keskimääräinen Jatkoajan keskusteluun kirjoittava palstatoveri?

(Huom. vastatkaa kysyjäneutraalisti, tekisin kysymyksen anonyyminä, jos se olisi mahdollista.)
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Paremmin? Pöh, tiedän jääkiekosta kaiken.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ihan kauheasti tuon keskimääräisen tason ylittäminen ei vaadi. Reilu 50%:ia riittää.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Luvalla sanoen aika paska kaikilla mittareilla. Ei ehkä heikoin, mutta paskimmasta päästä...
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jotta tällaiseen kysymykseen voisi vastata, olisi mielestäni oleellista tietää millä tasolla porukka yleisesti ottaen täällä on.

Oma tietämykseni on pitkälti keskittynyt NHL:ään. SM-liigan nykytilasta en tiedä oikeastaan mitään, sillä viimeksi seurasin sitä intensiivisesti yli seitsemän vuotta sitten. Elitserienistä ja KLH:stä pystyn ehkä nimeämään pari joukkuetta ja that's it.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Alwahla on aikalailla asian ytimessä, mikä määrittää jääkiekossa absoluuttisen paremmin tietämisen tason? Minä tiedän paremmin jääkiekon säännöt kuin monet teistä, mulla on parempi peliäly kuin monilla teistä, mutta tiedän vähemmän pelaajia kuin monet teistä tai en osaa kertao kuka voitti pistepörssin vuonna 2006 SM-liigassa, NHL:ssä tai jääkiekon MM-kisoissa. Silti katson aina tulokset ja MM-kisoista lähes kaikki pelit.

Pikkupoikana minulla oli NHL 2000 ja NHL:n pelaajat perustuvat vieläkin samaan tietämykseen. Joe Nieuwendyk on yksi parhaimpia pelaajia NHL:ssä, kuten Al Macinniskin Chris Prongerin kanssa samassa pakkiparissa St.Louisissa ;)
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Vastasin, että vähemmän. Keskityn lätkäpeleissä ryyppäämiseen ja huuteluun, sama koskee tätä palstaa. Moni tuttava (meinasin kirjoittaa kaveri, mutta rehellisyyden nimissä niitä ei ole) kertoo tunnistavansa pelaajan luistelutyylistä, minun kohdallani jo numeroiden osaaminen antaa haastetta. Paul Coffeyn muistan jo ulkoa, se on 77 ja Lemieux 66. Ja toinen Lemieux 22. Kolmaskin on, mutta sitä en muista vielä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Nykyisin varmastikin vähemmän. 80- ja 90-luvuilla tilanne oli toinen, kun pelasin itse ja haalin kaikkialta kaiken mahdollisen tiedon. Tätä nykyä suuri osa tuosta tiedosta on unohtunut, mutta mitään uutta ei ole tullut tilalle.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nykyisin varmastikin vähemmän. 80- ja 90-luvuilla tilanne oli toinen, kun pelasin itse ja haalin kaikkialta kaiken mahdollisen tiedon. Tätä nykyä suuri osa tuosta tiedosta on unohtunut, mutta mitään uutta ei ole tullut tilalle.
No,no.. älä ny. Tilalle on tullut kokemusta ja elämänviisautta. Sama homma kuin kiekossa, nuoret jäbät voi olla innokkaampia ja fyysisiltä ominaisuuksilta parempia mutta sä viet iän mukanaan tuomalla kokemuksella, pelisilmällä ja asenteella homman kotiin..

EDIT: niin ja itse olen, tietysti, keskitasoa parempi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, ensimmäinen kysymys on tietenkin se, että kuinka määritellään tämä "keskimääräistä parempi vai huonompi".

Ollakseni rehellinen, tätänykyä tietämykseni on hyvin rajallinen. NHL:stä seuraa käytännössä yhtä seuraa - Red Wingsejä, seuran lisäksi muutamia pelaajia muista seuroista sekä muutamia muita muita ketjuja. KHL:ää seuraan jonkin verran, tällä kaudella aktiivisemmin ja sieltä paria kolmea seuraa ja yksittäisiä pelaajia mutta tietämykseni taso silläkin saralla on kehno.

SM-liiga, ei juurikaan kiinnostusta, maajoukkue - samat sanat, sitten punakoneen päivien kiinnostus on ollut aika laimeaa, muut sarjat. En edes tiedä mitä kaikkia niitä on olemassa.

Voidaan esittää kysymys: Kun kerran tietämykseni taso on tämä, miksi edes kirjoitan kiekkoaiheiselle palstalle? Jaa, parempaakaan ei ole kohdalle osunut.

vlad.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon on sellaista, mitä en jääkiekosta vielä tiedä, joten luultavasti keskivertoa vähemmän. Sen verran monta tammista tai summasta tällä palstalla tuntuu olevan viivelähtöjen laskentansa kanssa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Vastasin enemmän, sillä uskon osaavani sääntökirjan tärkeimmät kohdat, joita ilmeisesti suurinosa täällä ei osaa. Ainakaan siis otteluketjujen perusteella.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minullakin on säännöt hallussa, mutta muiden joukkueiden systeemit eivät häävisti ole. NHL:ää ja KHL:ää en katso niin paljon kuin viime kaudella, mutta SM-Liigaa huomattavasti enemmän. Sanoisin, että vielä ehkä hitusen huonommalla puolella.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nykyisin varmastikin vähemmän. 80- ja 90-luvuilla tilanne oli toinen

Vähän sama. Mulla oli muutama kausi 80-luvulla kun muistin jokaisen liigamatsin tulokset ulkoa, mutta nyt jos ilman lunttia pitäis vetästä vaikka viime kaudelta pelkät Ässien pelit, niin tuliskohan puoliakaan mieleen. Sama MM-kisojen kohdalla. Tuskin muistan edes kisojen kaikkia mitalijoukkueita 2000-luvulta, vaikka 80-luvulta on mm. kaikki Suomen ottelutulokset ja päivämäärät kirkkaasti muistissa, puhumattakaan mitalijoukkueista.

Huonompaan suuntaan on menty selvästi ja nykyään on pakko kuljettaa excel-tiedostoja joka paikkaan mukaan kun ei muisti enää pelaa.

Niin ja muutenkin nykyään on kaiken maailman pelikirjoja ja muuta kummallista, joista en ymmärrä hevon helvettiäkään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä olen pala tätä näytelmää.

Oikeasti luulin, kun otsikon näin, että nimimerkki HIFK on avannut ketjun, jossa kertoo omasta kiekkotietämyksestään ja pelin ymmärtämisestä. Mutta taitaa HIFK olla penaltissa/bannattu. Joku voisi tosin kertoa HIFKIn terveiset.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mutta taitaa HIFK olla penaltissa/bannattu. Joku voisi tosin kertoa HIFKIn terveiset.

Banni on ainoastaan Yleisen keskustelun puolelle. Kummasti on hiljentynyt silti tuon vuoksi, miksiköhän...

Ketjun aiheeseen en suuremmin ota kantaa, mutta esim. juuri teemu73:n mainitsemassa otteluiden tulosten muistamisessa väitän olevani aika haka. Veikkaan että ulkomuistista pystyisin luettelemaan ainakin kaikki Jokereiden otteluiden tulokset kaudesta 2007-08 eteenpäin.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, mitenkähän kiekkotietämyksen taso sitten mitataan?

Ainakin SM-liigaa tulee seurattua sen verran paljon että osaan nimetä jokaisen joukkueen osalta "parhaan mahdollisen kokoonpanon". Myös loukkaantumisista jne. olen kartalla lähes sataprosenttisesti. Pelejä tulee katsottua viikossa vähintään kolme.

NHL-kiekkoa tulee seurattua lähinnä fantasiamanagerinäkökulmasta sekä katsellen pelejä silloin kun niitä tulee ihmisten aikaan.

Mestistäkin jonkin verran, hallilla tulee käytyä JYP-Akatemian pelejä katsomassa ja siinä sivussa vähän muutenkin seurailtua.

Muut kiekkosarjat ovat sitten kyllä ihan mustaa aluetta, KHL-pelin tai kaksi saatan katsoa kuussa televisiosta.

Seuraavaksi johtavaksikaan minusta ei ole, sillä harvemmin tulee peliä katsellessa tilastoitua viivelähtöjä.

Vastasin kuitenkin enemmän, pitkälti sen takia että tuntuu monelle SM-liigaa seuraavallekin jatkoaikalaiselle olevan vaikeaa nimetä edes viittä pelaajaa muista liigajoukkueista.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Heikompi. Ei näitä grammoja ja muita pikkulukuja opi millään muistamaan, ts. tietämys on tasoa "niitä saa sinisenä ja kahden kokoisena". Minusta myös tuntuu, että aika moni valehtelee tietotasostaan.

Wikipedia kirjoitti:
Kiekko on jääkiekossa käytettävä pyöreä kumista valmistettu peliväline. Standardin mukainen kiekko on mitoiltaan yhden tuuman (25,4 mm) paksu, halkaisijaltaan kolme tuumaa (76,2 mm) sekä painoltaan 156–170 grammaa. Painavampia oranssin värisiä kiekkoja (283,5 g) tai vieläkin painavampia (907 g) käytetään harjoittamaan pelaajan laukaisuvoimaa sekä kiekonkäsittelytaitoa.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
En ole käynyt tietokilpailua Jatkislaisten kanssa, niinpä vastasin varmuuden vuoksi vähemmän. Oman mielipiteeni yksittäisistä peleistä ja jääkiekosta yleensä tiedän paremmin kuin muut keskimäärin.
Johtavaksi minusta ei ole koska en osaa analysoida jääkiekkoa tarpeeksi monimutkaisin sanakääntein.
 

Steyer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jatkoaika HC, Colorado Avalanche
Keskimääräistä paljon huonompi, tästä ovat muistuttaneet niin tuomarit kuin vastustajatkin. Mitä sille voi jos ei kaikki jää mieleen ja kerrasta ei opi.
 

Fordél

Jäsen
Vastaisin, että kehittymään päin jos sellainen vaihtoehto olisi olemassa. Vaikea sanoa miten se asettuu keskivertoon. SM-liigan ja Mestiksen suhteen varmasti selkeästi keskimääräistä parempi, maajoukkueessa keskivertoa ja NHL:ssä aika heikko. Pelin ymmärtäminen on kasvamassa hyvää vauhtia, mutta sillä osa-alueella on vielä paljon tehtävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös