Ensi kesäksi voisi ruveta listailemaan juttuja, mitä toimiston tarvitsisi kehittää jotta joukkue kiinnostaisi Mikkelissä.
- Panostetaan näkyvyyteen kaupungilla, mediassa ja somessa. Homman pitää olla sillä tasolla, että yksikään lätkästä vähääkää diggaava ei jää pois matsista vain sen takia, ettei matsipäivä ole tiedossa. Vanhoille sitten jermuille tuotetaan uutta sisältöä esimerkiksi videohaastattelujen kautta.
- Tuodaan joukkue lähelle kaupunkilaisten arkea. Käynnit kouluihin, sairaaloihin, kauppakeskuksiin ja vastaaviin pitävät huolen siitä, että huonoinakin hetkinä joukkue pysyy kuluttajien mielissä. Kustannukset hyvin lähellä nollaa, hyödyt parhaimmillaan tuottavat uusia "elinkautisia".
- Tehdään ottelusta oikeasti tapahtuma. Jukurien matsin ehtii katsoa koska tahansa, pelaajan X juhlaottelu, kiivas derby tai vaikkapa perheottelu ovat aintukertaisia tapahtumia. Ja jotta TV ei syö liikaa katsojia, on oheistapahtumiin panostettava sen verran, että hallin kovat penkit ja kallis bisse voittavat pehmeän kotisohvan ja halvan tölkkikaljan.
- Hyödynnetään pelaajia markkinoinnissa. Mitä paremmin kaupunkilaiset tuntevat pelaajat, sitä enemmän joukkue tuntuu omalta. Tuodaan esille sen omista junnuista polkaisseen junnun taustaa, nostetaan seuraikoni framille ja ulkopuolelta tullutta vahvistusta hehkutetaan enemmn kuin laki sallii. Vaikka kyseessä on joukkuelaji, yksilöillä voidaan myydä tapahtumaa, oheistuotteita ja näkyvyyttä.
-Tuetaan toimiston taholta organisoitua fanitoimintaai lman, että faniryhmästä tehdään selvästi toimistolle alisteinen. Tähän auttaa esimerkiksi pelaajien "lainaaminen" faniyhdistyksen tapahtumiin, kaistatilan antaminen fanien omatekoisen materiaalin jakeluun ja tilojen lainaaminen vaikkapa tifoja rakentaessa. Organisoidut faniporukat ovat niin suuri voimavara, että näitä pitäisi pystyä kaikilla paikkakunnilla pystyä käyttämään vielä tehokkaammin.
- Miksi opiskelijoita ei valjasteta paremmin "hyötykäyttöön"? Jokunen vuosi ja noista kasvaa työssäkäyviä ja rahaa enemmän käyttäviä kuluttajia. Samoin oppareiden ja vastaavien avulla toimistolle voidaan saada freesiä dataa pienin kustannuksin, hallille saada uutta väkeä ja niin päin pois. Jokereilla esimerkiksi naurettavan halvat opiskelijakausarit ovat saaneet sellaista väkeä innostumaan, jotka eivät aiemmin ole lajia aktiivisesti paikanpäällä seurannut.
- Lyödään pitkän ajan suunnitelma pystyyn, tehdään tästä julkinen ja "painostetaan" kaikkia mukaan. Jos tavoite on "mestaruus 2014-15", jaksaa se kiinnostaa väkeä niin kauan kuin mestaruus on mahdollinen. Tulevia vuosia ajatellen vastaava kiinnostaa suuria massoja vain siinä tapauksessa, että Mestis ei näivety täysin ja viiri muutu entistäkin "turhemmaksi". Sen sijaan "Jukurit Liigaan 10 vuoden sisällä" kestää paremmin heikot hetket ja jos tavoite on realistisella pohjalla, saa väkeä myös sitoutumaan. Näm tässä kohdin heitetyt esimerkit ovat nyt vain ensimmäisiä mieleen tulevia.
- Toimisto pyritään rakentamaan sarjan parhaaksi. Homma ei ole tukevalla pohjalla jos suurehkoa näkyvyyttä nauttiva elämysbisnes pyörii amatöörien voimien. Kunnon myyntitykki tulee oikealla palkkauksella pitkässä juoksussa kannattavammaksi kuin lounariliksalla harjoitteluaan suorittava merkonomi. Samoin yhdellä nappihankinnalla tai hutihankinnan välttämisellä UTJ on jo hyvin pitkälle "maksanut oman liksansa". Rajallisella budjetilla operoivan on pyrittävä panostamaan laatuun sen sijaan, että yritetään säästää väärissä paikoissa.
- Kartoitetaan tilanne tarkkaan ja toimitaan sen vaatimalla tavalla. Karu fakta on se, että viimeisen vuoden aikana Mestis on käynyt läpi erittäin suuria muutoksia: Liiga on taas "suljettu", Mestiksen karsinnat ainakin toistaiseksi ovat poissa, yksi väkeä kiinnostava seura poistuu tulevaksi kaudeksi ja toinen todennäköisesti sen jälkeen, Joensuussa saattaa pamahtaa lappu luukulle ja "farmiintuminen" on jatkunut nyt korealaisten voimin. Toimiston pitää pystyä sopeuttamaan oma toimintansa sille tasolle, minkä muuttunut maailma vaatii. Sen pitää pystyä havainnoimaan jo tapahtuneiden muutosten vaikutus kokonaisuuteen ja pyrkiä tunnistamaan tulevat trendit. Jos toimintaa jatketaan muuttuneessa ympäristössä vanhoin konstein, on vaarana sama kohtalo kuin esimerkiksi Haukoilla ja Ahmoilla oli vuosia takaperin. Jos taas muutoksiin osataan reagoida ajoissa, voi tulemana olla jotakin samanlaista kuin Jokereilla 1990-luvun puolenvälin tietämillä (urheilumarkkinoinnin raju muutos, kiekon muuttuminen ammattiurheiluksi, jne.) tai JYPillä (KHL:n siirtokorvaukset) tuossa männävuosina.