Mainos

Kiekko-Espoon yhteiskunnallinen merkitys

• 567
  • 1

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kulttuurilla -- johon mm liikunta, urheilu, penkkiurheilu ja katsomokulttuuri kuuluvat -- on suuri yhteiskunnallinen merkitys. Tässä ketjussa pyritään tunnistamaan Kiekko-Espoon (ennenkaikkia) hyviä vaikutuksia ihmisiin ja yhteiskuntaan, sekä miettimään miten Kiekko-Espoo voisi olla vielä enemmän yhteiskunnalle merkityksellinen.

Keskustelun alateemoja voivat olla esimerkiksi liikunnalliset hyödyt, urheilukasvatus, vaikutus liike-elämään ja työllisyyteen, sekä sosiaaliset ja mielenterveydelliset vaikutukset.

Olen itse miettinyt paljon sitä, kuinka jääkiekkopelissä voi katsojana käsitellä ja ilmaista monenlaisia vaikeitakin tunteita kollektiivisesti turvallisessa ympäristössä. Esimerkiksi vihan käsittelyyn on yhteiskunnassa varsin vähän paikkoja.

Jääkiekko-ottelu toimii eräänlaisena meditaationa, jossa voi hetkeksi unohtaa arjen murheet. Tällaisella on käsittääkseni osoitettu selkeät hyödyt mielten ajatusvirheiden korjaamisessa. Niistähän mielenterveysongelmat usein johtuvat, mielen konflikteista. Kun ajatukset saa hetkeksi katkeamaan, voivat haitalliset yhteydet saada katkaistua.

Kiekko-Espoo on tärkeä espoolaisten identiteetille. Ilman vahvaa minuus -identiteettiä (mitä minä olen), identiteetti rakentuu helposti toiseuden varaan. Tähän liittyy useasti ikäviä sivuvaikutuksia, kuten pelkoa ennakkoluuloa ja rasismia.

Suomessa ja varsinkin Espoossa on paljon muualta tänne muuttaneita ihmisiä. Suomalaisista saa helposti moikkailukavereita, mutta varsinaisten sosiaalisten verkostojen järjestäminen voi olla erittäin vaikeaa. Vain harva on esimerkiksi saanut viettää suomalaista perhejoulua, ellei sitten puoliso ole suomalainen. Olenkin ottanut tehtäväkseni tuoda valittuihin peleihin Suomeen muuttaneita ulkomaalaisia. Ajatuksena on tarjota integroitumispintaa yhteiskuntaan sosiaalisen verkoston avulla. Todella tärkeä asia on, että Kiekko-Espoon peleissä kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat. Unelmani on että aina olisi paikka jonne hukassa tai yksin oleva ihminen voisi mennä ja missä hänet otettaisiin lämpimästi vastaan. Se paikka voisi hyvin olla Kiekko-Espoon pelit ja kannattajayhdistyksen toiminta. Alustavasti olen ideasta keskustellut sekä seuran että kannattajayhdistyksen puheenjohtajan kanssa ja suhtautuminen on ollut (erittäinkin) myönteistä.

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tämän päivän kannattajamatka Turkuun, voitto ja encore antoivat aivan mielettömästi uskoa ja voimaa, kun henkilökohtaisessa elämässäni on henkisesti vaikea tilanne päällä. Vaikeuksien kautta voittoon, kaikkensa antaneena! Lisäksi tuntuu todella merkitykselliseltä olla mukana rakentamassa tätä tarinaa. Tästä tulee ja tää on jo nyt aivan huikee ihmisiä yhdistävä juttu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy