KHL – pelin ulkopuolisista asioista

  • 1 113 617
  • 4 071

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kun käytin Ukrainan hallituksesta termiä juntta, puutuit asiaan, koska se ei ole mielestäsi oikea termi kuvaamaan hallitusta. Oletko nyt ihan rehellisesti sitä mieltä, että jääkiekkoseuran siirtymisestä Suomen kansallisesta sarjasta itäeurooppalaiseen kiekkosarjaan on tarkoituksenmukaista käyttää termiä ristiretki? Jos näin, niin linjasi on aika erikoinen.

Lopeta jo, hyvä mies.

Johan Bäckmanin tapaan käytät Ukrainan vt.hallinnosta nimitystä sotilasjuntta. Sinulle on selitetty, miksi terminologiasi on virheellistä, mutta motiivisi "antifasistiselle" toiminnallesi ovat toistaiseksi jääneet hämärän peittoon.

Minä taas käytin sanontaa "ristiretki", jota voi käyttää vaikka työpaikalla puhuttaessa viallisesta kopiointikoneesta: Jutta lähti ristiretkelle kopiohuoneeseen, saa nähdä saako koneen tällä kertaa toimimaan.

Jokereiden yhteydessä käytin sanaa puhtaasti siksi, että uskoni Jokereiden idän valloituksen onnistumiseen ei ole sataprosenttinen.

edit. keskustelu on luisunut takaisin case Ukrainaan ja fasistiseen Venäjään (sopii toki tämäkin), joten varmasti parempi jatkaa Vapaan puolella.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Johan Bäckmanin tapaan käytät Ukrainan vt.hallinnosta nimitystä sotilasjuntta.

En tiedä miksi sinun pitää valehdella. Tuo väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Minä olen kahdesta käyttänyt Ukrainan hallituksesta termiä juntta. Sotilasjuntaksi en ole sitä kertaakaan kutsunut. Olisi ihan hyvä jos jatkossa et syyllistyisi tuolla tapaa valehteluun.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä miksi sinun pitää valehdella. Tuo väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Minä olen kahdesta käyttänyt Ukrainan hallituksesta termiä juntta. Sotilasjuntaksi en ole sitä kertaakaan kutsunut. Olisi ihan hyvä jos jatkossa et syyllistyisi tuolla tapaa valehteluun.

Pahoittelut, että lisäsin sanan sotilas tuohon eteen, näin et tosiaan ainakaan nähdäkseni ole sanonut.

Viestejäsi lukemalla ei silti ole jäänyt epäselväksi, mitä oikein vihjailet.

Sinähän olet palstan isoimpia totuudenmuuntelijoita ja suollat aktiivista Venäjä-myönteistä propagandaa, joka tosin ei nähdäkseni ole uponnut kuin hyvin marginaaliseen porukkaan, edes tällä palstalla.

Aika härskiä väittää, etteikö KHL olisi juuri osa Venäjän politiikkaa, eli tätä "soft policya", jota tutkijat ympäri maailman ovat jo kommentoineet.

edit. mutta jatkot tosiaan Vapaan puolella.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaikka sinulla ja joillakin muilla nimimerkeillä on kauhea tarve saada leimattua KHL jotenkin Putinin politiikan välineeksi, niin ei tuo väite toistamalla valeesta todeksi muutu. KHL:ssä on kyse ennen muuta venäläisen kiekon tason nostamisesta ja toisaalta myös halusta luoda kilpailija NHL:lle. Jotkut valtapoliittiset asiat ovat täysin epäoleellisia.

Putinin kiinnostus koko KHL:ää kohtaan on tiettävästi hyvin vähäinen. Oikastaan koskaan häntä ei ole nähty esimerkiksi katsomossa KHL:n peleissä. Enemmänkin hän tuntuu olevan kiinnostunut vaikkapa potkupallosta, jossa puuhailtiin Venäjän ja Ukrainan yhteistä futissarjaa. Nyt tuo hanke tosin ymmärrettävästi lienee jäissä.

En ole tietääkseni koskaan kiistänyt sitä seikkaa, että myös se kiekkoilu ja sen kehittäminen on merkittävässä roolissa kun KHL:stä puhutaan, mutta jo aikaa sitten - kauan ennen EuroMajdania ja Ukrainan kriisiä - olen kritisoinut liigaa siitä, että sen kehittymisen kannalta huolestuttava asia on tiivis yhteistyö poliittisten toimijoiden kesken, paljon tiiviimpi mitä Suomessa nykyään pidettäisi hyväksyttävänä tai missään muuallakaan länsimaassa. Olen aina puhunut KHL:n urheilullisen ja kiekkoilullisen kehittämisen puolesta ja samalla painottanut, että itsenäinen toimivalta kiekon kehittämiseen tulisi olla se päämäärä.

Itse asiassa olen usein miettinyt sitä, että KHL:n kehittämisen kannalta kenties irtautuminen EHT-turnauksista saattaisi olla kiekkoilullisesti liigaa kehittävä asia mutta toisaalta Venäjän kiekkoliitto ei välttämättä tähän suostu, koska se laskisi olennaisesti maajoukkueen arvoa kun käytännössä juuri kukaan parhaimmista venäläisistä kiekkoilijoista ei olisi maajoukkueen käytössä.

Jos minun väitteeni on vale, on sitä myös väite poliittisen yhteyden olemattomuudesta - kenties se totuus löytyy keskeltä.

vlad.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kumpi veikkaat, että on asian kannalta tärkeämpi, Jokereiden siirtyminen pelaamaan lätkää Venäjälle vai Venäjän toiminta Ukrainassa ja muualla?

Olisi aivan mahtavaa, jos näkisit asiat jatkossakin samaan tapaan erillisinä ja oikeissa mittasuhteissa.

ps. Mitäs Hjalliksen miljoonille kuuluu?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
ps. Mitäs Hjalliksen miljoonille kuuluu?

Mihin viittaat?

Mikäli minun tietoihini Jokereiden ja Sanoman riidoista jne, niin tietonihan osoittautuivat oikeiksi ja tämän muutama Jokeri-nimimerkki minulle jo tunnustikin ja pahoitteli asiaa.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mihin viittaat?

Mikäli minun tietoihini Jokereiden ja Sanoman riidoista jne, niin tietonihan osoittautuivat oikeiksi ja tämän muutama Jokeri-nimimerkki minulle jo tunnustikin ja pahoitteli asiaa.

Niin, olin vilpittömin mielin tiedustelemassa lisäinformaatiota, kun ei ole mitään vähään aikaa kuulunut. Sinulla kun oli "sisäpiirin" tietoa tuosta oikeusprosessista.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, olin vilpittömin mielin tiedustelemassa lisäinformaatiota, kun ei ole mitään vähään aikaa kuulunut. Sinulla kun oli "sisäpiirin" tietoa tuosta oikeusprosessista.

En ole kuullut asiasta mitään uutta, mutta eikös asia ole vielä pahasti kesken, joten antaa ajan näyttää..

Olen muuten myös jo aiemmin todennut, että toivottavasti tämä asia saadaan lopulta sovituksi, olisi mielestäni suomalaisen jääkiekkoilun etu.

Mutta jottei menisi ihan off topiciksi, niin kysäisenpä sellaista, että mikä Lev Prahan tilanne oikein tällä hetkellä on, ensi kautta ajatellen?

Olen kuullut, että talousvaikeuksia olisi ilmassa, mutta en rehellisesti sanottuna ole kovin perehtynyt asiaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
PAika härskiä väittää, etteikö KHL olisi juuri osa Venäjän politiikkaa, eli tätä "soft policya", jota tutkijat ympäri maailman ovat jo kommentoineet.

Ainahan löytyy hölmöjä jotka kieltävät tosiasiat. Vaikea sanoa mistä se johtuu. KHL on osa Venäjän politiikkaa, mutta se on samalla myös iso osa venäläistä sekä myös aasialaista ja eurooppalaista jääkiekkoa. Kun on Jokereita kannattanut ennen Hjalliksen aikaa on selvää, että Jokereita kannatetaan edelleen vaikka joukkue pelaisi Grönlannissa. KHL:ssä sentään näkee parempaa jääkiekkoa ja tuomarointia kuin Liigassa ja Jokerit on pitkästä aikaa tasokas seura Jokerien omalla mittapuulla joten paljon tässä on hyvääkin näin jokerilasien läpi katsottuna.

Uskon että jokainen toivoo Ukrainan tilanteen selkiintyvän ennen kaikkea ukrainalaisten itsensä takia. Jääkiekko on näissä geimeissä sivuasia.

Katsellaan syksyllä missä ollaan vai ollaanko missään. Uskon että Jokerit pelaa KHL:ssä ja Ukrainan kriisi on ohi. Ainakin toivon molempia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Katsellaan syksyllä missä ollaan vai ollaanko missään. Uskon että Jokerit pelaa KHL:ssä ja Ukrainan kriisi on ohi. Ainakin toivon molempia.

Minäkin toivon molempia.

Ukrainan kriisi tosin tuskin on kokonaan historiaa, mutta tietysti tämä olisi hieno juttu. Ukrainan tilanne tullee kehittymään - jos ei suoranaiseksi sotilaalliseksi konfliktiksi - ainakin ns. "kylmäksi konfliktiksi".
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Vaikka se absurdilta saattaisi näyttää, niin en jaksa uskoa, että KHL:n "ulkomaan joukkueet" irtautuisivat liigasta, ellei nyt tyyliin kolmatta maailmansotaa syty. Meinaa mihin nämä joukkueet uudessa tilanteessa menisivät? Niitä on myös kaikesta huolimatta vielä niin vähän, etteivät myöskään kauhean uskottavaa kilpailua saa keskenään aikaiseksi. Lev Praha, Slovan Bratislava, se Zagrebin joukkue, Jokerit ja Dinamo Riga, jos siis EU maat katkaisisivat kaikki yhteydet itään. Siinä saisivat pelata kymmenen kertaa kaikkia vastaan ja silloinkin runkosarjassa olisi vasta 40 peliä. Ja tällöinhän kaikki venäläinen raha olisi kuvioista poissa...

Ja jos jatketaan "pessimisti" linjalla, niin en jaksa uskoa edes siihen, että Venäjä suljettaisiin esim. jalkapallon mm-kisoista ulos, jos sota Venäjän ja Ukrainan välillä syntyisi. Tai että heiltä vietäisiin esim. vuoden 2018 jalkapallon mm-kisojen järjestämisoikeus.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
mutta kyse on siitä, että sanotaan sen olevan osa Putinin koneistoa operoida lähipiirissä ja naapurimaissa ja saada tietyille toimille sijaa naapurimaihin, tässä on kuitenkin olennainen ero näiden asioiden ymmärtämisen välillä. Jos jälkimmäisenkin kiistää niin se on minusta - anteeksi nyt vaan - kovin naiivi ajatus ja osoitus ymmärtämättömyydestä tai halusta sulkea silmänsä todellisuudelta.


En mielestäni ole naiivi, kun en jaksa ottaa vihjailuja todesta ilman konkreettisia esimerkkejä.

On tietenkin syytä huomioida se, että KHL:än suhtautuminen riippuu paljon myös siitä mistä lähtökohdista liigaa ja sen toimintaa tarkastelee ja tällöin paikallisväritys voi muokata näkökulmaa suuntaan tai toiseen.

Älä muuta viserrä. Odotan mielenkiinnolla, milloin ensimmäistä pelaajaa / valmentajaa haukutaan osallisuudesta Putinin propagandakoneiston pyörittämiseen ja ensimmäisestä KHL- taustaisesta vahvistuksesta kieltäydytään.


ei siis pidä kuvitella naiivisti, että kun me pelaamme täällä Suomessa KHL:ää ja kun meillä kaikki on näennäisesti hyvin ja ettei KHL:llä ole suuren suuria poliittisia toimihaluja Suomessa tilanne olisi kaikkialla sama.

Minä en tiedä, mitä muuta KHL haluaa Venäjän ulkopuolella, kuin pelata jääkiekkoa. Tiedätkö sinä?

mutta nyt Donbass Donetskin leimaaminen separatistien käyttämällä paikallislipulla on minusta signaali jota itsenäinen poliittisesti kytkeytymätön liiga ei olisi tehnyt. Mitä mieltä olet tällaisesta toiminnasta? Siitä, että Donbass Donetsk ei olekaan ukrainalainen joukkue vaan "donetskilainen"?

En tiedä tästä tapauksesta, mutta symbolisena eleenä tämä ei kuulosta kovin merkittävältä. Kuulostaa pikemminkin siltä, että KHL haluaa pysyä erossa koko sopasta, josta kieli myös playoff-ottelujen siirtäminen Bratislavaan.


mutta kun kautta historian urheilu on ollut osa politiikkaa ja sen avulla on pönkitetty kansallisia arvoja, rodullista identiteettiä tms. asioita. Eikä KHL ole tähän mennessä juuri poikennut tästä sapluunasta

Ne tapahtumat ovat olleet yleensä sellaisia, joissa kansallisvaltiot kilpailevat keskenään, eivät niinkään seurajoukkueurheilua.


Minä en usko, mutta toisaalta tiedän, että vielä tänä päivänä propagandalla on suuren suuri vaikutus ihmismieleen ja niinpä useat valtiot sijoittavat edelleen huomattavia summia joko suoraan tai välilliseen propagandaan luodakseen positiivisia mielleyhtymiä tai saadakseen kaipaamansa huomion aikaan, ja tässä KHL on onnistunut täydellisesti - se on saanut huomiota mitä on halunnutkin. Tämäkin keskustelu on esimerkkinä siitä!

En sinusta tiedä, mutta minua Venäjä ei kiehdo yhtään sen enempää kuin ennenkään. Sen sijaan KHL kiinnostaa Jokereiden siirryttyä sinne pirusti. Onkohan minussa jotain vikaa?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Meinaa mihin nämä joukkueet uudessa tilanteessa menisivät?...

Lev Praha ainakin vain lakkaisi olemasta, ymmärtääkseni Prahassa on muita, suositumpia joukkueita. Mikään must tuo joukkue ei siellä ole.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Lev Praha ainakin vain lakkaisi olemasta, ymmärtääkseni Prahassa on muita, suositumpia joukkueita. Mikään must tuo joukkue ei siellä ole.

No Lev Praha varmaan olisi tuon joukkion heikoin lenkki, vaikka urheilullisesti menestyikin viime kaudella parhaiten. Mutta vaikea kuvitella, että Dinamo Riga tai Slovan Bratislava vain lakkaisivat olemasta. Aikamoiset historiat vissiin näillä joukkueilla takana. Eikä se Zagrebin joukkuekaan käsittääkseni kovin nuori ole. Ja jos tilannetta katsoo juurikin näiden joukkueiden kannalta, niin tuskin he vain päättävät lopettaa toimintaansa, kun ympäristö käy vähän hankalammaksi. Toki tosiaan joku globaali konflikti olisi sitten asia erikseen, mutta muutoin vaikea nähdä näiden joukkueiden vain antavan periksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka se absurdilta saattaisi näyttää, niin en jaksa uskoa, että KHL:n "ulkomaan joukkueet" irtautuisivat liigasta, ellei nyt tyyliin kolmatta maailmansotaa syty. Meinaa mihin nämä joukkueet uudessa tilanteessa menisivät?

Mihin ne nyt menisivätkään kun joukkueiden juoksevat kulut katetaan pääosin venäläisellä rahalla aina Lev Prahaa myöten ja joukkueiden omistajat/merkittävät osaomistajat ovat venäläisiä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Mihin ne nyt menisivätkään ...

Kaikki tietysti menisivät sinne mistä ovat tulleetkin: vanhat seurat kansallisiin liigoihinsa, ja KHL:ä varten perustetut seurat lakkaisivat olemasta. Näiden vanhojen toiminta tietysti mukautuen muuttuneisiin olosuhteisiin.
 

Animal

Jäsen
Mihin ne nyt menisivätkään kun joukkueiden juoksevat kulut katetaan pääosin venäläisellä rahalla aina Lev Prahaa myöten ja joukkueiden omistajat/merkittävät osaomistajat ovat venäläisiä.

Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Slovan Bratislava pääsisi koska tahansa takaisin kituvaan Slovakian liigaan ja Medvescak Zagreb monikansalliseen Itävallan EBEL -liigaan, josta on tullutkin. Tottakai nämäkin seurat saavat jotain taloudellista kompensaatiota KHL:ssa pelaamisesta, mutta edelleen molemmilla on erittäin vahva paikallinen tausta ja tuki takanaan. Ei niiden toiminta mihinkään loppuisi vaikka ryssäraha häviäisi. Zagrebin tarina on itsessään todella kiehtova ja vetivät jo EBEL -liigassa hyllylle saman verran väkeä kuin IFK ja Jokerit Suomessa. Kannattaa myös muistaa, että roomalaiskatolinen Kroatia on geopoliittisesti aina suuntautunut länteen, ei itään.

Dinamo Rigan ja Minskin toiminta on nykylaajuudessaan täysin riippuvainen KHL:sta, mutta kyllä niidenkin toiminta pienemmässä muodossa jatkuisi paikallisella tasolla. Pelaajabudjetit varmasti supistuisivat huomattavasti. Ainakin Dinamo Minskin toimintaa ja maan jääkiekkoilua kiekkofani Lukashenko rahoittaa puhtaasti valtion kassasta mm. myymällä aseita Afrikkaan.

Lev Praha menisi nurin saman tien, koska on puhtaasti KHL:n luomus ja edelleen Prahan kolmosjoukkue Slavian ja Spartan jälkeen. Lev Praha ei myöskään ole hallin kautta kihloissa ryssien kanssa kuten Jokerit ja Suomen Jääkiekkoliitto.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.

Riippuu siitä mitä tarkoitetaan.

Kun Tsekki77 kirjoitti etttei jaksa uskoa, "että KHL:n "ulkomaan joukkueet" irtautuisivat liigasta, ellei nyt tyyliin kolmatta maailmansotaa syty" niin minä vastasin että mihin ne nyt menisivitkään kun ovat venäläisrahoitteisia ja osa- tai pääomisteisia.

Toisin sanoen, näillä KHL-seuroilla ei ole halua/mahdollisuutta irtaantua kovinkaan helposti ellei isompaa sotaa tms tule.

Se on sitten kokonaan toinen asia jos näin käy.

Asian ymmärrät ehkä paremmin jos mietit, voisiko Jokerit jättää Hjalliksen päätöksellä KHL-kauden väliin ja palata Liigaan. On erittäin todennäköistä että ei voi koska siitä on lähes varmasti laadittu erikseen sopimus joka takaa Jokerien osallistumisen KHL:ään kaikissa tilanteissa. Jokerit edustaa tässä tosin ääripäätä koska halli on venäläisten kokonaan omistama.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuskin kukaan kieltää KHL:n poliittista luonnetta tai jos kieltää, elää jonkin näköisessä tyhjiössä. KHL on kuitenkin ensisijaisesti hyvä tasoinen jääkiekkosarja, urheilullisesti vaativa ja tasokas. Sarjan hyöty sisäpoliittisesti Venäjän johdolle tulee siitä, että venäläiset ovat tyyväisiä sarjan tasoon ja ovat ylpeitä siitä. Voidaan puhua kansallisuusaatteen kohottamisesta. Toissijaisesti voidaan puhua Venäjän imagon kohottamisesta ulkomailla, mitä pidän aika marginaalisena asiana kaikesta huolimatta.

Pidän KHL:n tunkeutumista muualle Eurooppaan aika keinotekoisena. Entiset neuvostosarjan joukkueet pärjäävät kyllä, mutta muihin en oikein jaksa uskoa. Riiassa tai Minskissä on perinteitä menneisyydessä, siellä on ennenkin pelattu Moskovan Dynamoa tai Pietarin SKA:ta vastaan, mutta muuten pidän rakennelmaa keinotekoisena.

Useimmat seurat haluavat varmasti säilyä KHL:ssä, koska se tarkoittaa ihan eri tason jääkiekkoa kuin ennen. Tuskin esimerkiksi Riian Dynamo haluaa pelata paikallista sarjaa tai Itä-Euroopan liigaa, taso putoaisi nopeasti Mestiksen tasolle.
 

Animal

Jäsen
Riippuu siitä mitä tarkoitetaan.

Kun Tsekki77 kirjoitti etttei jaksa uskoa, "että KHL:n "ulkomaan joukkueet" irtautuisivat liigasta, ellei nyt tyyliin kolmatta maailmansotaa syty" niin minä vastasin että mihin ne nyt menisivitkään kun ovat venäläisrahoitteisia ja osa- tai pääomisteisia.

Toisin sanoen, näillä KHL-seuroilla ei ole halua/mahdollisuutta irtaantua kovinkaan helposti ellei isompaa sotaa tms tule.

Se on sitten kokonaan toinen asia jos näin käy.

Asian ymmärrät ehkä paremmin jos mietit, voisiko Jokerit jättää Hjalliksen päätöksellä KHL-kauden väliin ja palata Liigaan. On erittäin todennäköistä että ei voi koska siitä on lähes varmasti laadittu erikseen sopimus joka takaa Jokerien osallistumisen KHL:ään kaikissa tilanteissa. Jokerit edustaa tässä tosin ääripäätä koska halli on venäläisten kokonaan omistama.

Tästä koko viestistä olen samaa mieltä. Itse uskon, että Jokerit palaa Suomeen ja liigaan ainoastaan kolmessa skenaariossa:

1. Koko himmeli nimeltä KHL kippaa
2. Suomalaiset ihmiset ja yritykset eivät jostain ulkoisesta seikasta johtuen pysty tai halua toimia Venäjällä.
3. KHL -Jokerit seurana menee kokonaan nurin esim. rahoituksen loppuessa ja taival alkaa uudestaan Suomen alemmilta sarjaportailta.

Edit. Sen verran lisäystä, että uskon Bratislavan ja Zagrebin kyllä haluavan että KHL sarjana toimii, koska ovat ns. jättiläisiä ja sitä kautta liian isoja omien maidensa sarjoihin, mutta olen myöskin 100% varma että häipyvät muualle mikäli tilanne käy heille epäedulliseksi. Slovakia ja Kroatia haluavat molemmat olla osa länttä eivätkä itäblokkia.
 
Viimeksi muokattu:

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syy tuolle on syy koko KHL:n olemassaololle. Jokainen voi miettiä ostivatko upporikkaat venäläiset tappiollisen Jokerit a) tehdääkseen sikana lisää rahaa, b) puhtaasti ostamisen ilosta vai c) levittääkseen Putinin soft power -propagandaa jälleen yhteen uuteen maahan.

Jokainen voi myös miettiä, miksi Euroopan suurimpia futisjengejä pyöritetään miljoonatappioilla ja EU:n rahoilla? Eihän tämä mitään ennenkuulumatonta ole...

Mielestäni KHL ei ole vielä kovinkaan poliittinen, toivoen tietysti että tuollainen lippusekoilu jää pois, se ei hommaan kuulu millään lailla. Kuten sanottua, jalkapallossa (joka on vielä toistaiseksi isompien poikien painia, kuin jääkiekko) miljardöörit ovat leikkineet hiekkalaatikkoleikkejä jo pidempään aikaan. Toistaiseksi ainakaan Chelsean värit eivät ole muuttuneet sinisestä punaiseksi, vaikka siellä oligarkki Abramovits (wikipedia: rikkain venäläinen mies) lapiotaan heiluttelee.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Toiselta foorumilta bongattu slovakian kielinen juttu (sportky.sk), jossa tuodaan esiin Lev Prahan rahalliset ongelmat ja väläytellään muuttoa Müncheniin. Google kääntäjällä tavailtu läpi, joten virhetulkintojen mahdollisuus on huomattava.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toiselta foorumilta bongattu slovakian kielinen juttu (sportky.sk), jossa tuodaan esiin Lev Prahan rahalliset ongelmat ja väläytellään muuttoa Müncheniin. Google kääntäjällä tavailtu läpi, joten virhetulkintojen mahdollisuus on huomattava.

Muutto Müncheniin, vai että Red Bull München korvaisi Lev Prahan KHL:ssä? Ensimmäiseen vaihtoehtoon en juuri usko, mutta jälkimmäinen ei olisi kovinkaan mahdoton ottaen huomioon, että Red Bull München ei edes tarvitsisi ulkopuolista rahoitusta ilmeisestä syystä.

Nimimerkki Jaws, suomentaisitko tuon artikkelin pääkohdat, mikäli slovakia taittuu jo sen verran sujuvasti.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nimimerkki Jaws, suomentaisitko tuon artikkelin pääkohdat, mikäli slovakia taittuu jo sen verran sujuvasti.

Slovakki taittuu jonkin verran, mutten ihan vielä tuota kokonaisuudessaan ymmärtänyt. Mikäli pääkohdat nyt silti käsitin oikein, niin tuossa puhutaan joukkueen mahdollisesta muutosta Müncheniin, koska Prahassa ei ole taloudellisesti järkevää pelata.

Tshekissä kuitenkin mietitään tällä hetkellä eri mahdollisuuksia taloudellisten ongelmien ratkomiseksi ja siellä kartoitetaan muitakin vaihtoehtoja kuin muuttaminen Müncheniin. Taloudellisesti seura olisi siellä vakaammalla pohjalla. Joukkueen kapteeni Novotný siinä vain harmittelee, kuinka sääli se on organisaation ja etenkin fanien kannalta, mikäli seura muuttaa taas.

En löytänyt artikkelista mitään sellaista erityistä, mitä tässä ei olisi jo esiin tuotu. Toki parantamisen varaa on vielä slovakin kielen taidoissani, mutta tuon verran minäkin sain selville.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Slovakki taittuu jonkin verran, mutten ihan vielä tuota kokonaisuudessaan ymmärtänyt. Mikäli pääkohdat nyt silti käsitin oikein, niin tuossa puhutaan joukkueen mahdollisesta muutosta Müncheniin, koska Prahassa ei ole taloudellisesti järkevää pelata.

Tshekissä kuitenkin mietitään tällä hetkellä eri mahdollisuuksia taloudellisten ongelmien ratkomiseksi ja siellä kartoitetaan muitakin vaihtoehtoja kuin muuttaminen Müncheniin. Taloudellisesti seura olisi siellä vakaammalla pohjalla. Joukkueen kapteeni Novotný siinä vain harmittelee, kuinka sääli se on organisaation ja etenkin fanien kannalta, mikäli seura muuttaa taas.

En löytänyt artikkelista mitään sellaista erityistä, mitä tässä ei olisi jo esiin tuotu. Toki parantamisen varaa on vielä slovakin kielen taidoissani, mutta tuon verran minäkin sain selville.

Kiitokset.

En kyllä näe miten se olisi taloudellisesti parempi ratkaisu Levin kannalta muuttaa Müncheniin, missä pelaa jo DEL-joukkue, ja jääkiekko on muutenkin melko marginaalilaji Saksassa. Muutenkin Münchenissä kaikki kustannukset olisivat todella paljon korkeampia kuin Prahassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös