Olen koko ikäni pitänyt ryssää täysin epäluotettavana ja arvaamattomana kusipääkansana, eikä ole koskaan tullu mieleenkään lähteä siellä käymään saati ruveta minkäänlaiseen yhteistyöhön heidän kanssaan. Tätä taustaa vasten noi Venäjälle rahanahneudessaan lähteneet saavat ihan sitä mitä ovat tilanneet, jos poistuminen joukkueesta ja maasta on estetty.
Venäjä on niitä paikkoja, joita mielestäni on täysin oikein "lypsää". Kaikki (tai suurin osa) asioista ei toimi, mutta todennäköisyydet huomioiden enemmän on/oli saatavissa irti kuin osuu paskana tuulettimeen. KHL tarjosi reipas 10 vuotta suomalaisille mahdollisuuden repiä huimat liksat, ainakin osan ajasta suomalaisille seuroille vetää hyvät tulot ja hyvän valttikortin seuraavaan sopparineuvotteluun.
Yksilötasolla mä näen tuon olevan täysin fine. KHL saattoi olla se ero, joudutko uran jälkeen tekemään "oikeaa duunia" vai et. Tai ero sen osalta, että uran jälkeinen elämä on "mukavaa" vai "kituutetaan nyt kun ei koulutustakaan ole". Jos sä totesit 2021 ettei nappaa koska ihmisoikeudet, niin joku toinen sen olisi ottanut. Ja ainakin henkilökohtaisesti ottaisin mielummin massit omalle tilille jos vaihtoehtona on kokonaisuus huomioiden sama lopputulos ja massit jonkun toisen tillle. Ulkopuolisena on helvetin helppo kritisoida, mutta jokainen nykyisen sopparin tehnyt ja vielä sarjaa pelaava teki pahvinsa aikana, jolloin KHL tarjosi Euroopan parhaan liksan, parhaan urheilullisen haasteen ja tietyiltä osin jopa varsin kelvollisen ympäristön.
Kuukausi takaperin kukaan järkevä ihminen tuskin uskoi siihen, että Venäjä vetää täysin järjettömän kortin kehiin. Tai jos joku uskoi, niin vielä harvempi hokijätkä. KHL oli se mesta, jossa varmistettiin mukava mökki vaikka Saimaan rannalta ja kiva kämppä Eirasta Malmin sijaan. Saman valinnan oli tehnyt suuri määrä muita suomalaisia ja vielä suurempi määrä eurooppalaisia. Pelaajaliikenne mielestäni kertoo sen, että näissä on vissi ero "ymmärtääkö" seura vai ei. Ihan sattumalta esimerkiksi Kazan ja SKA tuskin ovat eri tahtiin tyhjentyneet.
Mulle seuraava kausi on "vedenjakaja". Ymmärrän tyystin, jos sieltä on se 2m/120kg kaveri käynyt toisen vastaavan kanssa kysymässä että kiinnostaako pelata hokia vai ei. Tai jos se GM on todennut, että toki saatte lähteä mutta seura ei voi vaikuttaa josko fanit ("fanit") reagoi negatiivisesti. Jos mä nyt olisin vaikka Lehtosen saappaissa, niin rehellisesti sanoen yksikin uhkailuksi edes vähän tulkittava teko/kontakti/viesti pistäisi vähän miettimään että hymyilyttääkö nyt vai vedetäänkö naama norsun vituilla vähän sinnepäin.
Noi jätkät ovat paikassa, joka pari viikkoa takaperin oli jokaisen NHL:n ulkopuolisen jätkän "taivas". Ei välttämättä tai edes tuskin unelma, mutta mesta jonka liksoilla oli tarjolla parempi elämä. Ja nyt viimeiset pari viikkoa paikka, jossa linna kehitysmaassa on realistinen vaihtoehto jos liikaa puhuu. Pari viikkoa sitten sarja oli sellainen, että NHL:n kokenut Nemo Nieminen vapaasti lainaten totesi olleen aiemmin rangaistus, nyt palkinto. Taisi erikseen mainita Siperian, mutta pointtia ei muuta.
Jos mä olisin tällä hetkellä KHL-joukkueen palkkalistoilla, niin tuskin miettisin hetkeäkään mitä joku kaltaiseni läski lännessä miettii sarjan jatkamisesta. Eiköhän enemmän fokus olisi ihan turvallisuudessa. Enkä nyt varmasti luottaisi seurajohdon sanaan jos edes vähän olisi aistittavissa turvallisuuden kannalta negatiivisia asioita.