Viestin lähetti Vaughan
Ville Peltosesta olisi helpo kuvitella valmentajaa. Yhtenä perusteena mainittakoon, että muistan jossain lehdessä - olikohan Urheilulehti? - lukeneeni haastattelun, jossa Peltonen pystyi esittämään poikkeuksellisen analyyttistä otetta kiekkoiluun, eikä tyytynyt peruslatteuksiin ja itsestäänselvyyksiin, joita pelaajat helposti suoltavat julkisessa sanassa.
Kieltämättä monen pelaajan haastattelut ovat sellaisia, että yhden voisi ottaa nauhalle, ja käyttää seuraavassakin haastattelussa, vaikka pelaaja vaihtuisikin. Asiasisältö ei muuttuisi kovin monella kirjaimella.
Täällä on ehkä varteenotettavimmat vaihtoehdot jo mainittu, vaikkei ketju kovin pitkä vielä olekaan. Nieminen olisi varmasti vahvistus Tapparan penkin takana uransa jälkeen, Nimoa parempaa hengenluojaa ei ole hetkeen nähty. Oikeasti, Hakametsässäkin oli huomattavissa pientä Nimo-hurmosta, muutenhan kyseinen paikka muistuttaa äänekkyydellään välillä tyhjää konserttisalia. Nimon haastatteluja tv:ssäkin kuunteli aina mielellään, ja studiokommentaattorina mies on aatelia, mutta kuten hän itse sanoi, on parempi, jos muistetaan otteista kentällä.
Peltosta olen aina pitänyt fiksuna sällinä, vaikka joskus olen kritisoinut miehen asemaa maajoukkueessa. Miehellä olisi varmasti annettavaa jääkiekkoilulle luistinten naulaan ripustamisenkin jälkeen.
Olisikohan Ässien ikonilla, pele Peltosella, ruuti kuivaa peliuran jälkeenkin? Jos Karri Kivelle joskus tarvittaisiin vaihtoehtoa, olisin valmis antamaan Pelelle tilaisuuden, vaikka sitä en tiedä, onko miehestä jäätäväksi taktikoksi.