P.S. En ole Eero-Fanboy, mutta on se parhaimmillaan muutakin kuin pirteä pörrääjä ja tiedetään myös syöttäneen urallaan about yhtä paljon maaleja kuin on tehnyt.
No en mäkään ole mikään anti-Eeroilija. Pelkästään diggaan siitä, jos hän leipoo häkkejä ja on tullut itsekin monta kertaa hurrattua #33:n upealle laukaukselle. En sitten tiedä, onko se narritausta syynä, että suhtaudun paljon pitkämielisemmin Kiben kuin Eeron hiljaiseen kauteen. Mutta mähän olen fani ja mulla on oikeus vetää tunteella :D. Tsekkasin molempien jannujen SM-liigatilastoja ja laskin kummaltakin mukaan 4 edellistä kokonaista kautta ja ihan kylmästi pelkät maalit. Syötöt ovat homojen hommaa. Somervuori on 3v vanhempi kuin Haataja ja hänen kanssaan piti mennä kauteen 01/02 asti. Haatajan kanssa varhaisin kausi oli 05/06, joten data on tuoreempaa.
Somervuori:
-01/02, rs 25, po 2 (HPK)
-02/03, rs 21, po 2 (HPK)
-04/05, rs 16, po 2 (Kärpät)
-11/12, rs 23, po 1 (HIFK)
Haataja:
06/07, rs 27, po 0 (Lukko)
08/09, rs 24, Lukko ei päässyt playoffeihin, joten mukaan, että saadaan 4 edellistä suoritusta: po 05/06 3
10/11, rs 16, po 8 (HIFK)
11/12, rs 22, po 4 (Kärpät)
Näistä saadaan sellaiset lukemat, että Somervuori on paukuttanut 85 runkosarjamaalia per 4 kautta = 21,2 maalia keskimäärin. Haatajan 4 viimeisintä runkosarjaa 89 maalia = 22,2 maalia keskimäärin. Hyvin tasaista. Playoffeissa näkyy jo eroa: Somervuori 7 playoffmaalia per 4 kautta, Haataja 15 playoffmaalia per 4 kautta. Pikanttina yksityiskohtana Somervuori ei ole ollut playoffeissa nollassa maalissa kertaakaan ja Haataja on jäänyt kerran (06/07) nollaan maaliin, mutta voittaa yhteismaaleissa selvästi kolmen tuloksellisen kauden maaleilla. Sitten otetaan hieman huomioon ikäeroa ja sitä, että Somervuoren aikaisimmat suoritukset ovat jo 01/02 sekä 02/03, Haatajan 05/06 ja 06/07.
Gylmää sanoisin, että maalien odotusarvo on molemmilla se legendaarinen "vähintään 20" per kausi runkosarjassa ja playoffeissa Haatajalla on kiistattomasti parempi maalien odotusarvo. Sitten muistetaan se, että Haataja on Kärpissä, Somervuori HIFK:ssa, joten mun puolestani #33 saa ihan vapaasti voittaa Haden playoffmaaleissa ensi keväänä vaikka 25-0. En valita.