Tapahtuipa kerran AS -kerhon tiloissa:
(Anonymous Sportscasters)
"Hei, olen Murmeli ja minulla on selostusongelma."
Tai siis on vielä yhden ottelun verran. Nyt kun tämä minun kaksivuotinen pesti SaiPan kotiotteluiden Urho Total -matsien selostajana on tulossa päätökseensä ajattelin hieman avata tuon touhun saloja. Toivottavasti jotakuta kiinnostaa.
Kaikki siis alkoi, kun SaiPan sivuille päätettiin pari kautta sitten pistää viimeinen kotiharjoitusottelu web tv -lähetyksenä ulos ja aiemmin tehty vitsailu selostamisesta konkretisoitui karmaisevalla tavalla. Ottelu oli 7.9. pelattu SaiPa - Pelicans -harjoitusottelu ja kommentaattorina toimi SaiPan nykyinen toimitusjohtaja Riku Kallioniemi.
Pitää sanoa, että ensimmäinen kymmenen sekuntia meni silkan kauhun vallassa. Tiedossa oli, että lähetystä ei seuraa kuin kourallinen - ehkä muutama sata - katsojia mutta siitä huolimatta kylmiltään tällaiseen ryhtyminen oli kohtalaisen jännittävä kokemus. Tätä ennen selostuskokemus rajoittui kymmenkesäisenä omien Stiga -pelien selostuksiin, joten käytännössä pystymetsästä tuohon ryhdyttiin.
Matsi on muuten yhä katseltavissa
SaiPan verkkosivuilta. Lähinnä oman mielenkiintoni vuoksi oli hauska jälkikäteen kuunnella kehitystä seuraavaan vuoteen, sillä myös nuo tämän kauden ES -turnauksen
SaiPa - Riika sekä
SaiPa - Ilves matsit ovat katsottavissa.
Kun liiga sitten starttasi, tuli pian ensimmäisen SaiPan kotiottelun jälkeen puhelinsoitto kaverilta. Muistikuvat tästä ovat melko hämärät mutta joka tapauksessa viesti oli se, että Urho TV olisi jollain tapaa kiinnostunut kiinnittämään mut SaiPan kotiotteluiden selostajaksi. Pian sitten minuun otettiin yhteyttä Moskito Sportin toimesta ja pienen suostuttelun jälkeen sovin, että katsotaan nyt pari matsia sitten. Homma vähän pitkittyi siitä parista matsista.
Ensimmäisen kauden pelastukseni oli, että myös harjoitusottelussa mukana ollut Kallioniemi lähti mukaan tuoksi kaudeksi. Mies oli minun näkökulmastani erinomainen kommentaattori ja kauden edetessä kemiakin alkoi toimimaan paremmin.
Pari ensimmäistä peliä meni kaikkiin rutiineihin tutustuessa mutta pikkuhiljaa homma alkoi jollain tasolla toimia. Selostajan vastuuna Urho Total -peleissä on itse selostuksen lisäksi peliä edeltävien haastattelujen teko mutta homma ei missään nimessä rajoitu vain pelissä tapahtuviin asioihin.
Suurin työ tehdään tietysti ennen peliä, koska vastustajajoukkueeseen pitää tutustua riittävän hyvin. Minun osaltani se tarkoittaa vastustajan kaikkien pelaajien läpikäymistä, heidän viime aikojen vireensä tutkimista ja jonkinlaisen nippelitiedon onkimista. Näitä tiedonmurusia yritin sitten ripotella sopiviin kohtiin mutta pääsääntöisesti peli on vienyt mennessän ja taustatietojen kertominen jätetty vähemmälle.
Alkuun jaksoin myös käydä läpi omia selostuksiani. Etsin virheitä ja pyrin oikeasti kehittämään itseäni selostajana. Katselin myös usein vastustajan edellisen ottelun onkiakseni tietoja tämän pelitavasta, erikoistilannemiehityksistä ynnä muusta vastaavasta.
Pikkuhiljaa tämä kuitenkin jäi, sillä pidemmän päälle Total -matsien selostaminen on melko leipiinnyttävää. Oma osansa on sillä, että omaan erittäin vahvan fanitaustan ja mielestäni sen peittäminen selostuksissa on tärkeää. Tämä kuitenkin on ihan oikeasti helvetin raskasta sellaiselle henkilölle, joka elää ja kuolee SaiPan voittojen tai tappioiden myötä. Siihen kun vielä lisätään SaiPan viime kauden (ja tämän kauden alun) surkea kotisaldo niin hehkuta siinä sitten vastustajaa pelistä toiseen omassa kotihallissa..
Ajoittain varsinkin viime kaudella huomasin välillä innostuvani SaiPan maaleista turhan paljon vastustajan maaleja enemmän ja luonteva pelistä tasapuolisesti innostuminen on ollut yksi kehitykseni kohde. Mielestäni tällä kaudella olen siinä onnistunut jo ihan kohtalaisesti, vaikka ei tiikeri juovistaan kokonaan pääse.
Kun tähän yhtälöön vielä lisää sen, että olen lähes koko tämän kauden matkustanut SaiPan kotipeleihin Helsingistä on kausi ollut sen vuoksi kohtalaisen raskas. Sain syyskuussa työpaikan täältä pks:lta mutta halusin kuitenkin hoitaa tämän kauden, koska olin jo hommaan lupautunut. Sain myös uuden työnantajani kanssa sovittua asiat niin, että viikkopelipäivät olivat palkattomia vapaita.
Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että paksu leidi laulaa ensi torstaisen Lukko -ottelun jälkeen. Leipätyöhöni haluan panostaa 100%:sti ja tämä selostus on ollut lähinnä harrastus sekä ylimääräinen tulonlähde. Kun vielä selkeä fiilis koko tämän kahden kauden aikana on ollut se, ettei minulla mitään isoa luottoa Urho TV:n puolelta ole, niin motivaatiokaan ei oikein riitä.
Suurin ongelma tässä touhussa on ollut se, että palautetta ei tule nimeksikään. Olen kahden kauden aikana saanut kaksi ohjetta. Ensimmäinen kuului niin, että "paikallisuus saa näkyä selostuksissa". Toinen puolestaan tuli pari ottelua myöhemmin ja oli seuraavanlainen: "aika pahasti kuului kotiinpäinveto viime kerralla". Lainaukset eivät ole sanatarkkoja.
Jos joku tämän romaanin jaksoi lukea niin kiitoksia siitä. Ja kiitoksia myös kaikille, jotka ovat meikäläisen hölinöitä jaksaneet SaiPan kotiotteluiden osalta kuunnella!