Keskustelua NHL-otteluiden raportoinnista

  • 1 812
  • 47

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Toimitus kirjoitti:
Jatkoajan toimitus tervehtii ilolla, että myös länsinaapurissa asuvat lukijamme ovat jälleen astetta tyytyväisempiä NHL-raportointiimme.

Terveisin,

Juha Hiitelä
päätoimittaja

Juu, hiljaa hyvä tulee:-)

Mutta nyt kun kerran ollaan aiheessa ja leijoniakin hurjemmassa vauhdissa, niin haluaisin sanoa vielä muutaman sanan tästä, sillä aihe - kuten varmasti jo panitte merkille - on aika lähellä sydäntäni ja voisin kirjoittaa tästä paljon, sillä olen tekemisissä tällaisten asioiden kanssa lähes päivittäin jo työni puolesta. Mutta yritetään nyt pysyä aihessa kuitenkin sen verran, että voidaan yhdistää se jotenkin Jatkoaikaan.

Kysymyshän on asian- tai asioiden esittelytekniikasta. Muistan kun sain tähän opastusta ensimmäisen kerran, joskus vuonna viisi. Meitä oli 20, jotka osallistuivat koulutukseen sillä kertaa. Ensimmäisellä viikolla jokainen sai tehtäväkseen esitellä jotain vuorollaan. Saimme kukin oman tehtävän ja illan aikaa valmistautua. Minun tehtäväni oli selvittää kaikille, miten täyttää veikkauskuponki. Hih! Ajattelin, tämän selvitän helposti, alta aikayksikön. Otin kotona kopion veikkauskupongista ja aloin sitten esittelemään sitä terävänä koulutukseen osallistuville, seuraavana päivänä.
Minulle oli selvinnyt jo edellisenä iltana, että kuponkiin sisältyikin yllättävän paljon tavaraa, kun sitä alkoi purkamaan. Nimi, osoite, osallisuuko jokeri-arvontaan – mikä se jokeri-arvonta on jne. Sitten oli vuorossa 1x2 ja niiden selvitys. Lähtökohtana oli tietenkin se, ettei kukaan ollut koskaan kuullutkaan mikä on veikkauskuponki.
Noh, selvitin kunnialla kotiottelun ykkösen ja tasapelikin meni hyvin perille, mutta kakkonen… joku kuuntelijoista kysyi yllättäen: "Kuule mikä se sellainen on kun vieras-ottelu"?
Prrrkle… eikö joku muka tiedä mikä on vieras-ottelu??

Mutta näinhän se on – kun aletaan esittelemään jotain asiaa, niin silloin täytyy todellakin ottaa huomioon, että joku ei ole ehkä kuullut koskaan puhuttavan jostain asiasta, joka on kaikille muille päivänselvä ja luonnollinen juttu.

Näin myös täällä Jatkoajassa. Jääkiekkotermit ovat lähes jokaisen hallussa, täydellisesti, mutta tasaisin välein löytyy aina joku, joka ei ole ehkä kuullut jokaisesta termistä. Varsinkin kun aletaan heittelemään näitä epävirallisia sellaisia tiskille, kuten esim. juuri edellä mainittu, keskustelun aikaan saanut luukkuvahti, laituri, Konna, Sonja, pleijari… Käyttäjien slangia suurimmaksi osaksi, mutta lehdessä, tai verkkojulkaisussa tämä esiintyy joskus arvoituksensa, joka sotii hyviä tapoja vastaan.

Noh, Jatkoaika on iloisten amatöörien miehittämä ja tekstikin on joskus sen mukaan. Ja tällä amatööripohjalla, perusteena, saa tietenkin paljon anteeksi.

Se ei tosin estä esittämästä asioita ammattimiehen (naisen) tavoin, sillä olen joskus ollut lukevinani, että se mikä Jatkoajassa tehdään, pyritään tekemään kunnolla...

Joka tapauksessa, mielenkiintoisia juttuja, nämä ja ne.

Edit. oikaisin pari väärin kirjoittamaani kohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kapo

Jäsen
finnishninja kirjoitti:
Ei. Otteluraporttien kirjoitus on Ruotsissa hallinnassa. Katso esim. viime yön matsit täältä: http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1001003,00.html
Vertaile sitten vaikka Suomen vastaaviin verkkoversioihin ym. teksti-tv:n.

Mitä ihmettä? Tuoko on sinusta hyvää otteluraportointia?

Kammottava visuaalinen ilme, vaaleanpunaisella pohjalla oksennus ilman minkäänlaista jaksotusta. Kuvaukset aivan perseestä verrattuna JA:n vastaaviin. Nhl.comin raportteihin on molemmilla pitkä matka mutta tuo raportti on kyllä aivan perseestä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kapo kirjoitti:
Mitä ihmettä? Tuoko on sinusta hyvää otteluraportointia?

Kammottava visuaalinen ilme, vaaleanpunaisella pohjalla oksennus ilman minkäänlaista jaksotusta.

Lehden värit, joista he eivät todennäköisesti halua poiketa, vaikka onkin kysymys niin valtavasta aiheesta kuin NHL.

Värithän ovat muutenkin sellaiset, jotka joko vastaavat tarkoitusta, tai ärsyttävät, tai sitten niihin ei kiinnitä edes huomiota. Hän joka päätti Aftonbladetin väreistä, kutsuisi todennäköisesti Jatkoaikaa harmaaksi ja tylsäksi...

Ja kyllä, minä saan tuosta raportoinnista juuri ne tiedot, jotka tarvitsenkin joka aamu. Mutta parantamisen varaa on tietenkin, joten myös minä joudun suunnistamaan nhl.comin sivuille aina joskus, kun tiedonjano yllättää.
 

Kapo

Jäsen
finnishninja kirjoitti:
Lehden värit, joista he eivät todennäköisesti halua poiketa, vaikka onkin kysymys niin valtavasta aiheesta kuin NHL.

Värithän ovat muutenkin sellaiset, jotka joko vastaavat tarkoitusta, tai ärsyttävät, tai sitten niihin ei kiinnitä edes huomiota. Hän joka päätti Aftonbladetin väreistä, kutsuisi todennäköisesti Jatkoaikaa harmaaksi ja tylsäksi...

Ja kyllä, minä saan tuosta raportoinnista juuri ne tiedot, jotka tarvitsenkin joka aamu. Mutta parantamisen varaa on tietenkin, joten myös minä joudun suunnistamaan nhl.comin sivuille aina joskus, kun tiedonjano yllättää.

Eikö siis ole aika turhaa tulla julistamaan Aftonbladetin evankeliumia jos omasta mielestäsikin "Värithän ovat muutenkin sellaiset, jotka joko vastaavat tarkoitusta, tai ärsyttävät". Omasta mielestäni tuo on suunnilleen lukukelvoton. Ja sitten kun lukee niin raportti on mallia "Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg. Ainiin, Datsyuk ja Schneider."
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kapo kirjoitti:
Eikö siis ole aika turhaa tulla julistamaan Aftonbladetin evankeliumia jos omasta mielestäsikin "Värithän ovat muutenkin sellaiset, jotka joko vastaavat tarkoitusta, tai ärsyttävät". Omasta mielestäni tuo on suunnilleen lukukelvoton. Ja sitten kun lukee niin raportti on mallia "Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg. Ainiin, Datsyuk ja Schneider."

Todennäköisesti kärsit lukihäiriöstä, tai olet muuten vaan liikkeellä huviksesi.
Noh, joka tapauksessa, päätin auttaa sinua hieman.

Zetterberg ei ole tietääkseni tehnyt koskaan viittä pistettä yhdessä matsissa (en ole tosin varma asiasta), mutta 4xZetterberg muistan kyllä ja silloinhan asiallinen tilastonikkari tallentaa ne mainitsemallasi tavalla, ei tosin peräkkäin - tai onhan sekin mahdollista, periaatteessa... Nämä tosin rajoittuvat vain uutisointiin, jos toisena osapuolena on Detroit. Mutta se tuskin tekee siitä lukukelvottoman, ellei sitten näe punaista kun miehestä itsestään kysymys. Tämä taas ei ole uutislähteen vika...
Ainiin Datsuk esiintyy tilastoissa täsmälleen samalla tavalla, riippuen siitä miten ja mitä mies tehtailee.

Kirjoitin tosiaankin myös Aftonbladetin väreistä, mutta en siitä, mitä mieltä itse olen niistä. Voin kuitenkin kertoa, etten välitä niistä väreistä tuon taivaallista. En välitä myöskään Jatkoajan väreistä. Värit eivät ylitä yksinkertaisesti uutisjanoni kynnystä millään ratkaisevalla tavalla, vaan ovat sivuseikka. Näen sisällön tärkeinpänä.

Mutta ei hätää, kopioin tähän sinulle tilastoja esimerkkinä, jotka toimivat varmasti paremmin sinunkin mittapuusi (koulutuksesi) mukaan (ja huomaa, ei ärsytä Zetterberg, eikä moni muukaan):

Nashville-San Jose 5-0 (2-0, 0-0, 3-0)
Kimmo Timonen, NAS: 0+1, +3, 16.34
Vesa Toskala, SJ: 3/5 torjuntaa (vaihtoon ajassa 10.02)

New Jersey-Montreal 5-2 (0-1, 3-1, 2-0)
Saku Koivu, MON: 0+1, +1, 2 min., 19.52
Janne Niinimaa, MON: 0+0, 0, 8.24

Dallas-Detroit 1-3 (0-0, 1-0, 0-3)
Jussi Jokinen, DAL: 0+1, 0, 14.21
Jere Lehtinen, DAL: 0+0, -1, 22.25
Niklas Hagman, DAL: 0+0, 0, 16.09
Valtteri Filppula, DET: 0+0, 0, 2 min., 8.09

Minnesota-Vancouver 2-3 ja. (0-1, 2-1, 0-0, 0-1)
Mikko Koivu, MIN: 0+0, -1, 2 min., 18.01
Petteri Nummelin, MIN: 0+0, +1, 17.19
Niklas Bäckström, MIN: 31/34 torjuntaa
Sami Salo, VAN: 1+1, 0, 21.47

Columbus-St. Louis 2-4 (1-1, 1-1, 0-2)
Fredrik Norrena, CBJ: luukkuvahtina

Ottawa-Florida 4-0 (1-0, 1-0, 2-0)
Olli Jokinen, FLA: 0+0, -3, 18.04
Ville Peltonen, FLA: 0+0, 0, 16.51

Pittsburgh-Chicago 5-4 rl. (1-1, 2-1, 1-2, 0-0)
Jarkko Ruutu, PIT: 0+1, 0, 11.43
Tuomo Ruutu, CHI: 1+0, 0, 18.32
Lasse Kukkonen, CHI: 0+1, 0, 20.01

En tosin malta olla iskemättä tähän vertailun vuoksi sinulle epäselvää tilastointia (jätän itse yhteenvedon pois lopusta):

Dallas–Detroit 1–3
(0–0, 1–0, 1–3)
Andra perioden: 1-0 (6.34) Mike Ribeiro 8 (Jussi Jokinen, Stephane Robidas), spel fem mot fyra.
Tredje perioden: 1-1 (11.14) Pavel Datsyuk 19 (Henrik Zetterberg, Tomas Holmström), 1-2 (15.24) Henrik Zetterberg 27 (Niklas Kronwall, Pavel Datsyuk), 1-3 (19.27) Mathieu Schneider 10 (Daniel Cleary, Henrik Zetterberg), i tom bur.
Skott: 18–32 (7-12, 8-9, 3-11).
Utvisningar, Dallas: 1 x 2 min.
Detroit: 3 x 2 min.
Publik: 18 037 (i American Airlines Center).
Målvakter:
Dallas: Mike Smith 93,5% istid 59.20
Detroit: Chris Osgood 94,4% istid 60.00
Svenskarna:
Mål, assist, skott, utv min, +/-, istid
Loui Eriksson, f, Dallas 0, 0, 0, 0, 0, 7.31
Joel Lundqvist, f, Dallas 0, 0, 0, 0, -2, 15.46
Nicklas Lidström, b, Detroit 0, 0, 1, 0, 2, 29.44
Niklas Kronwall, b, Detroit 0, 1, 0, 0, 1, 23.26
Tomas Holmström, f, Detroit 0, 1, 2, 0, 2, 16.03
Henrik Zetterberg, f, Detroit 1, 2, 4, 0, 3, 20.58
Johan Franzén, f, Detroit 0, 0, 3, 0, 0, 17.47

Huomio, jos mentäisiin Suomen median kaavojen mukaan, niin emme saisi esimerkiksi tietää, kuka syötti Dallasin ensimmäisen maalin. Emme myöskään sitä, miten monta maalia Datsyuk on tähän mennessä tehnyt. Tilastot kertovat myös, että Detroitin maalivahti (eikä mikään luukkuvahti) oli tällä kertaa Chris Osgood. Hän pelasi täydet 60 minuuttia ja torjuntaprosentti oli 94.4 %.
Voi myös panna merkille, että ottelu oli poikkeuksellisen kiltti, kaksi pelaavaa joukkuetta ja näin jäähyjä oli Dallasille ainostaan yksi kaksiminuuttinen ja Detroitillakin vain kolme sellaista.

Runsas informaatio ei siis tee siitä missään nimessä lukukelvotonta - jos osaa lukea.

Dodiin, jokohan tämä alkaa olla tässä?
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
finnishninja kirjoitti:
Huomio, jos mentäisiin Suomen median kaavojen mukaan, niin emme saisi esimerkiksi tietää, kuka syötti Dallasin ensimmäisen maalin. Emme myöskään sitä, miten monta maalia Datsyuk on tähän mennessä tehnyt. Tilastot kertovat myös, että Detroitin maalivahti (eikä mikään luukkuvahti) oli tällä kertaa Chris Osgood. Hän pelasi täydet 60 minuuttia ja torjuntaprosentti oli 94.4 %.
Voi myös panna merkille, että ottelu oli poikkeuksellisen kiltti, kaksi pelaavaa joukkuetta ja näin jäähyjä oli Dallasille ainostaan yksi kaksiminuuttinen ja Detroitillakin vain kolme sellaista.

Runsas informaatio ei siis tee siitä missään nimessä lukukelvotonta - jos osaa lukea.

Dodiin, jokohan tämä alkaa olla tässä?
Sinun kannattaisi varmaan pysytellä niissä ruotsin raporteissa, niin et tunne oloasi tietämättömäksi.. Itse katson aamulla teksti-tv:sta tai jatkoajasta maalin tekijät ja Suomalaisten edesottamukset. Jos alkaa enemmän kiinnostamaan niin käyn NHL:n sivuilta lukemassa kattavat tilastot peleistä ja katsomassa videot. Jatkoaika käsittääkseni aikalailla amatööripohjalla pyörii, siis siinä mielessä että palkkaa ei tipu. Varmasti innokkaita reportteja otettaisiin vastaan otteluraportteja ja tilastoja kirjoittamaan, jos niitä vapaaehtoisia löytyy.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Orman Mollis kirjoitti:
Sinun kannattaisi varmaan pysytellä niissä ruotsin raporteissa, niin et tunne oloasi tietämättömäksi.. Itse katson aamulla teksti-tv:sta tai jatkoajasta maalin tekijät ja Suomalaisten edesottamukset. Jos alkaa enemmän kiinnostamaan niin käyn NHL:n sivuilta lukemassa kattavat tilastot peleistä ja katsomassa videot.

Käyt siis tankkaamassa tietoa kolmessa eri paikassa, samasta asiasta. No more questions..
Minä tosiaankin pysyttelen ainakin toistaiseksi ruotsalaisissa raporteissa, parempien suomalaisten puutteessa, joten tässä osuit oikeaan. Mutta olisi se kyllä hienoa lukea tietoa joltain kaikenkattavalta suomalaiselta sivulta, suomeksi. Tarkoitukseni ei siis ollut tulla tänne moittimaan onnetonta suomalaista raportointia, vaan toiveeni on saada lukea parempia sellaisia.
Palautteesta päätellen saan tosin tunteen, että kaikki on ok, onhan meillä teksti-tv ja nhl.com. Noh, asia ei ole minulle elintärkeä ja panen nyt osaltani pisteen tähän keskusteluun.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
finnishninja kirjoitti:
Noh, asia ei ole minulle elintärkeä ja panen nyt osaltani pisteen tähän keskusteluun.
Eipä uskoisi tuota elintärkeyttä, sen verran paatoksella on tullut tekstiä aiheesta.

Tosin ylivoimaisen vaikeaa näyttää olevan ymmärtää, että suomalaisia kiinnostaa lähinnä miten suomalaiset siellä NHL:ssä ovat pelanneet tai ovatko ylipäätään pelanneet. Jatkoaika (ja Teksti-TV) täyttävät tämän tarpeen hyvin. Ne joita asia kiinnostaa enemmänkin suuntaavat NHL.com:iin katsomaan monnenko maalinsa se Datsjuk teki.

Ei kyllä pysty uskomaan että suomen kieltä osaavalle ja jääkiekkoa seuraavalle hekilölle termi "luukkuvahti" voi olla tuntematon. Sitähän on käytetty suunnilleen aina.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Taze kirjoitti:
Eipä uskoisi tuota elintärkeyttä, sen verran paatoksella on tullut tekstiä aiheesta.

- Pariin otteeseen olen kyllä jo ilmoittanut, että asia voi olla kohdaltani loppuunkäsitelty, mutta vastaan kuitenkin kohteliaana miehenä kaikille lukutaidottomille (Hip hurraa! Täällä on muitakin kuin minä, jotka eivät ymmärrä kaikkea lukemaansa), vaikka alkaakin jo menemään jankutuksen puolelle:

Tosin ylivoimaisen vaikeaa näyttää olevan ymmärtää, että suomalaisia kiinnostaa lähinnä miten suomalaiset siellä NHL:ssä ovat pelanneet tai ovatko ylipäätään pelanneet.

- Tämä oli aika yllättävä heitto. Jos viitsit käydä itse NHL-keskustelun puolella, niin panet nopeasti merkille, että keskustelu muista NHL-pelaajista on vähintään yhtä vilkasta, kuin suomalaisistakin pelaajista.
Itse käväisin keskustelussa ja napsautin ylimpänä olevan Coloradon ketjun viimeistä sivua: http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=33563&page=6 Ole hyvä ja käy katsomassa ja tule sitten tänne kertomaan dominoiko kiinnostus suomalaisista pelaajista.

Mutta tässä olemme kuitenkin samalla viivalla Taze, sinulle riittää tieto siitä, tekikö Teemu maalin vai ei. Minulle taas ei riitä alkuunkaan, vaan suomalaiset ovat minulle vain yksi pieni osa suuresta kokonaisuudesta. Enkä usko, että olen tässä yksin.

Jatkoaika (ja Teksti-TV) täyttävät tämän tarpeen hyvin.

- Vastaan samoin kuin yläpuolella. Jos on kiinnostunut vain ja ainoastaan suomalaisista, niin so not? Odotettavissa ei ole tässä mielessä mitään suurempaa uhkaa tälle tulevaisuudessa, joten ole huoleti.

Ne joita asia kiinnostaa enemmänkin suuntaavat NHL.com:iin katsomaan monnenko maalinsa se Datsjuk teki.

- Näinhän me joudumme tekemään. Siksi minua harmittaakin hieman, ettei maan johtava jääkiekon verkkolehti informoi asiasta enempää. Tässä suhteessa Jatkoaika on lähes pelkästään keskustelupalstansa varassa.

Ei kyllä pysty uskomaan että suomen kieltä osaavalle ja jääkiekkoa seuraavalle hekilölle termi "luukkuvahti" voi olla tuntematon.

- Milloin ja missä vaiheessa opit suomenkielen niin, että voit sanoa osaavasi sitä täydellisesti? Itse olen oppinut suomenkieltä koko elämäni, eikä tästä tule todennäköisesti loppua koskaan. On helppo huomata, ettet ole koskaan ollut tekemisissä vieraiden - ja tuttujen - kielten kanssa tavalla, joka avartaa sinua, joten en lähde vääntämään tästä kanssasi. Sovitaan siis, että jokaisen elossa olevan, pari sanaa suomenkieltäkin taitavan on ehdottomasti tiedettävä, mikä tai kuka on luukkuvahti.

Lueskelin muuten tässä yhtenä iltana, ensimmäisen kerran sellaista palstaa, kuin Suomi 24. Panin suureksi järkytykseni merkille, että palstaa hallitsivat suurimmaksi osaksi häiriintyneet ihmiset. Täällä keskustelu on hieman hillitympää, mutta ei täälläkään kyllä loisteta aina laajalla ajatusmaailmalla...
 

Kapo

Jäsen
finnishninja kirjoitti:
Todennäköisesti kärsit lukihäiriöstä, tai olet muuten vaan liikkeellä huviksesi.
Noh, joka tapauksessa, päätin auttaa sinua hieman.

Noh, katsotaan miten autat...


finnishninja kirjoitti:
Zetterberg ei ole tietääkseni tehnyt koskaan viittä pistettä yhdessä matsissa (en ole tosin varma asiasta), mutta 4xZetterberg muistan kyllä ja silloinhan asiallinen tilastonikkari tallentaa ne mainitsemallasi tavalla, ei tosin peräkkäin - tai onhan sekin mahdollista, periaatteessa... Nämä tosin rajoittuvat vain uutisointiin, jos toisena osapuolena on Detroit. Mutta se tuskin tekee siitä lukukelvottoman, ellei sitten näe punaista kun miehestä itsestään kysymys. Tämä taas ei ole uutislähteen vika...
Ainiin Datsuk esiintyy tilastoissa täsmälleen samalla tavalla, riippuen siitä miten ja mitä mies tehtailee.

Jopa minä lukihäiriöstäni huolimatta pystyn erottelemaan merkitykset suomen kielen sanojen "raportti" ja "tilasto" takana.

Tässä tapauksessa raportti kuuluu:

Aftonbladet kirjoitti:
"Matchen: Henrik Zetterberg börjar bli van att avgöra matcher för Detroit. Vid lagets fem senaste segrar har Zetterberg stått för det avgörande målet i tre. I natt slog han till och gjorde 2-1 15.24 in på slutperioden på en slagskott som letade sig in bakom en skymd Mike Smith i hemmamålet.
Men även om han avgjorde matchen så var det förspelet till kvitteringsmålet som var matchens läckerbit. Zetterberg skar in från högersidan och när han var på väg in bakom motståndarmålet släppte han pucken mellan såväl sina egna som Dallasförsvararen Darryl Sydors ben vilket gav Pavel Datsyuk helt öppet mål vid främre stolpen.
Zetterberg spelade även fram till Detroits sista mål för kvällen som gjordes av Mathieu Schneider i tom bur med lite drygt halvminuten att spela."

Tähän ei kai edes sinulla ole mitään lisättävää? Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Datsyuk ja Schneider...

finnishninja kirjoitti:
Kirjoitin tosiaankin myös Aftonbladetin väreistä, mutta en siitä, mitä mieltä itse olen niistä. Voin kuitenkin kertoa, etten välitä niistä väreistä tuon taivaallista. En välitä myöskään Jatkoajan väreistä. Värit eivät ylitä yksinkertaisesti uutisjanoni kynnystä millään ratkaisevalla tavalla, vaan ovat sivuseikka. Näen sisällön tärkeinpänä.

Niillä väreillä ei oikeasti ole mitään merkitystä luettavuuden kannalta? Oikeasti?

finnishninja kirjoitti:
Mutta ei hätää, kopioin tähän sinulle tilastoja esimerkkinä, jotka toimivat varmasti paremmin sinunkin mittapuusi (koulutuksesi) mukaan (ja huomaa, ei ärsytä Zetterberg, eikä moni muukaan):

En tosin malta olla iskemättä tähän vertailun vuoksi sinulle epäselvää tilastointia (jätän itse yhteenvedon pois lopusta):


Edelleen jaksat jauhaa tilastoista joista en puhunut mitään. Kenellä se lukihäiriö olikaan?



finnishninja kirjoitti:
Huomio, jos mentäisiin Suomen median kaavojen mukaan, niin emme saisi esimerkiksi tietää, kuka syötti Dallasin ensimmäisen maalin. Emme myöskään sitä, miten monta maalia Datsyuk on tähän mennessä tehnyt. Tilastot kertovat myös, että Detroitin maalivahti (eikä mikään luukkuvahti) oli tällä kertaa Chris Osgood. Hän pelasi täydet 60 minuuttia ja torjuntaprosentti oli 94.4 %.
Voi myös panna merkille, että ottelu oli poikkeuksellisen kiltti, kaksi pelaavaa joukkuetta ja näin jäähyjä oli Dallasille ainostaan yksi kaksiminuuttinen ja Detroitillakin vain kolme sellaista.

Tässähn tarkoitusperäsi sitten selvästi näkyvätkin. Suomen mediassa, siis Jatkoajassa. Muuta mediaa ei Suomessa ole.


finnishninja kirjoitti:
Dodiin, jokohan tämä alkaa olla tässä?

Juu, ei tuota väsynyttä propagandaasi höystettynä henkilökohtaisuuksilla juuri enempää jaksa kappaleiksi repiä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kapo kirjoitti:
Tähän ei kai edes sinulla ole mitään lisättävää? Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Zetterberg, Datsyuk ja Schneider...

- Unohdit kertoa mikä se sinun pääongelmasi on tässä.
Aftonbladet kertoo maalintekijät, syöttäjät, ajat, maalivahtien tilastot yms ja hieman ottelun kulusta ja nostaa sitten vielä ottelun profiilin ylös (jos sellainen selvästi ottelussa erottuu), joka oli tässä tapauksessa Zetterberg. Muutama viikko sitten profiili oli Teemu Selänne. Juttu meni silloin Selänne, Selänne, Selänne, Selänne, Selänne, Selänne. Olisi mielenkiintoista tietää, näetkö tämän yhtä pahana, kuin ylempänä paheksumasi Zetterbergin hehkutus.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,935354,00.html

Siis kysymys kuuluu, onko mielestäsi soveliasta hehkuttaa ottelun profiilia?

- Yleensäkin, mitä tekemistä väreillä on NHL-raporttien kanssa? Minusta jo silloin ollaan hieman hukassa, kun alkaa itse asiasisällöstä puhuttaessa höpisemään ulkoasun väreistä.

Kenellä se lukihäiriö olikaan?

- Sitä sopii ihmetellä. Olen kirjoittanut jo monta kertaa, että aihe on minusta loppuunkäsitelty, mutta esität yhä minulle kysymyksiä.

Juu, ei tuota väsynyttä propagandaasi höystettynä henkilökohtaisuuksilla juuri enempää jaksa kappaleiksi repiä.

- Kukas se olikaan, joka kehui tässä juuri Suomea propagandamaaksi?
En tosin ymmärrä heittoasi. Alkuperäinen asiani oli Jatkoajan onneton NHL-raportointi, puutteelliset tilastot ja otteluraportit, sekä harhaanjohtavien termien viljely. Pidän tästä yhä kiinni, halusit tai et.

Pieni lisäys:
Tänään: Teemu Selänne, Selänne, Selänne, Selänne, Selänne.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,1003502,00.html
Suomalaiset pelaajat saavat muutenkin ansaitsemansa huomion, kun esittelevät hyviä otteitaan NHL jäillä, esim. Jere Lehtinen mainitaan myös:
Finländaren är bäste målskytt i Dallas, som nu vunnit fem av sju matcher med San Jose.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
finnishninja kirjoitti:
- Sitä sopii ihmetellä. Olen kirjoittanut jo monta kertaa, että aihe on minusta loppuunkäsitelty, mutta esität yhä minulle kysymyksiä.

Varmasti monen mielestä on huomattavan koomista, että julistat lopettavasi asian käsittelyn ja jatkat sitä...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
DAF kirjoitti:
Varmasti monen mielestä on huomattavan koomista, että julistat lopettavasi asian käsittelyn ja jatkat sitä...

En usko, sille joka ymmärtää mitä tarkoitan. Löytyy täältä varmasti joitakin sellaisiakin...
Ei ole mitenkään kehittävää jankuttaa samasta asiasta, mutta vastaan tietenkin kohteliaana miehenä kysymyksiin.

Valkeneeko, vai saatiinko taas yksi lukihäiriöinen mukaan, jolta meni koko keskustelu muuten ohi?

Mutta ei sen puoleen, aihe on minusta mielenkiintoinen.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
finnishninja kirjoitti:
Valkeneeko, vai saatiinko taas yksi lukihäiriöinen mukaan, jolta meni koko keskustelu muuten ohi?

Hep, ei aukea itselle ainakaan. Edelleen olen sitä mieltä, että Jatkoajan malli:

Saku Koivu, MON: 0+1, +1, 2 min., 19.52

on about miljoona kertaa helpompi ja nopeampi lukea kuin Ruotsin median:

Nicklas Lidström, b, Detroit 0, 0, 1, 0, 2, 29.44

Omasta mielestä tieto menee täysin hukkaan, jos se on esitetty epäselvästi tai sillain ettei sitä edes huvita lukea. Kuten siis tuo Aftonbladetin juttu. Jatkoaika tuo lyhyen ja hyvän tiivistelmän yön tapahtumista suomalaisittain. Tarkemmat tiedot saa sitten nhl.comista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mr. Smith kirjoitti:
Edelleen olen sitä mieltä, että Jatkoajan malli:

Saku Koivu, MON: 0+1, +1, 2 min., 19.52

on about miljoona kertaa helpompi ja nopeampi lukea kuin Ruotsin median:

Nicklas Lidström, b, Detroit 0, 0, 1, 0, 2, 29.44

Omasta mielestä tieto menee täysin hukkaan, jos se on esitetty epäselvästi tai sillain ettei sitä edes huvita lukea. Kuten siis tuo Aftonbladetin juttu. Jatkoaika tuo lyhyen ja hyvän tiivistelmän yön tapahtumista suomalaisittain. Tarkemmat tiedot saa sitten nhl.comista.

En ymmärrä mitä siinä on epäselvää, jos raportissa ilmenee KAIKKI maalintekijät ja kaikki jotka syöttivät, laukaukset, plus/miinus, jäähyt + peliaika.

Eri asia on sitten se, mitä haluaa lukea. Jos on kiinnostunut VAIN suomalaisista, niin no problems, silloin ei kannata lähteä Jatkoaikaa kauemmaksi. Mutta jos on kiinnostunut NHL:stä laajemmin, niin joutuu jatkamaan matkaa jo Koivun syöttöpisteen jälkeen...

Aftonbladetin juttu voi olla epäselvä, jos ei taivu maan toinen virallinen kieli. Itse luen NHL:n tulokset joka päivä Aftonbladetista, enkä ole kokenut niitä koskaan epäselvinä. Päinvastoin, nopea selvitys yön otteluista.

Mutta taas toisaalta, mikä voisi olla selvempi tapa esittää tilastoja kuin esim:

Columbus-St. Louis 2-4 (1-1, 1-1, 0-2)
Fredrik Norrena, CBJ: luukkuvahtina

Ja jokaisesta esityksestä löytyy tietenkin parantamisen varaan, esim. yllä esittämäsi voidaa kokea aivan hebreana:

Saku Koivu, MON: 0+1, +1, 2 min., 19.52
Selvä versio olisi tietenkin:
Saku Koivu, Montreal.
1 maali + 1 maaliin johtanut syöttö,
Plus/miinus +1,
jäähyt 2 minuuttia,
peliaika 19.52 minuuttia.

Tästä ymmärtäisi jotain sellainenkin, joka löytää tiensä jääkiekkosivuille aivan sattumalta, mutta ei ole tietenkään käytännössä käyttökelpoinen. Kukaan tuskin voi kuitenkaan sanoa, että mentäisiin väärin...

Tämän pitäisi mennä yksinkertaisellakin aivoihin, varsinkin jos tietää missä se luukkuvahti ottelun aikana seisoo;-)

Olisiko se sinusta huono juttu, jos Jatkoaika valvoisi enemmän NHL:n pelejä?
 
Viimeksi muokattu:

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
finnishninja kirjoitti:
- Tämä oli aika yllättävä heitto. Jos viitsit käydä itse NHL-keskustelun puolella, niin panet nopeasti merkille, että keskustelu muista NHL-pelaajista on vähintään yhtä vilkasta, kuin suomalaisistakin pelaajista.
Mahdollista lienee, että Jatkoajalla on muitakin käyttäjiä kuin ne muutamat jotka kirjoittavat NHL-osioon? Ehkä tuo pääsivun palvelu on tarkoitettu sille kohderyhmälle? Ei kai tämä nyt niin vaikeata voi olla?

finnishninja kirjoitti:
Mutta tässä olemme kuitenkin samalla viivalla Taze, sinulle riittää tieto siitä, tekikö Teemu maalin vai ei.
Itse asiassa ei riitä, mutta tiedän kyllä mistä löydän tarvitsemani tiedot. En niitä edes Jatkoajasta etsi, en kovinkaan usein edes lue Jatkoajan NHL-juttuja, paremmin ne löytää sieltä NHL.com:ista tai joukkueiden omilta sivuilta.


finnishninja kirjoitti:
- Milloin ja missä vaiheessa opit suomenkielen niin, että voit sanoa osaavasi sitä täydellisesti? Itse olen oppinut suomenkieltä koko elämäni, eikä tästä tule todennäköisesti loppua koskaan. On helppo huomata, ettet ole koskaan ollut tekemisissä vieraiden - ja tuttujen - kielten kanssa tavalla, joka avartaa sinua, joten en lähde vääntämään tästä kanssasi.
Missä ja milloin väitin osaavani? Minua vain hämmästyttää suunnattomasti noinkin yleisen termin jäneen sinulle tuntemattomaksi, ei siinä mitään henkilökohtaista ollut. Toisin kuin tuossa lainaukseni lopussa, jota en vaivaudu edes kommentoimaan, sinä kun ilmeisesti tiedät menoni ja tapaamiseni paremmin...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Taze kirjoitti:
Mahdollista lienee, että Jatkoajalla on muitakin käyttäjiä kuin ne muutamat jotka kirjoittavat NHL-osioon? Ehkä tuo pääsivun palvelu on tarkoitettu sille kohderyhmälle? Ei kai tämä nyt niin vaikeata voi olla?

- Näinhän se on. Etusivun palvelu on vain pienelle ryhmälle ja sitten lähdetään joukolla nhl.comin sivuille. Eikä se ole vaikeaa.
Toivon mukaan olet kuitenkin ymmärtänyt, että minusta olisi hienoa, jos etusivun palvelu olisi kattavampi, kuten johonkin erikoiseen alaan erikoistunut julkaisu tapaa olla. Nyt siihen voisi periaatteessa liittää nhl.comin linkki, pelkästään ja korkeintaan Koivun maalin lisäksi. Kyllä siihenkin olisi joku tyytyväinen.

En niitä edes Jatkoajasta etsi, en kovinkaan usein edes lue Jatkoajan NHL-juttuja, paremmin ne löytää sieltä NHL.com:ista tai joukkueiden omilta sivuilta.

- Et siis periaatteessa jäisi kaipaamaan, vaikka Jatkoajan koko NHL-osio jätettäisiin pois?
Minusta hieman kiittämätöntä, sillä ymmärtääkseni näillä sivuilla on monta käyttäjää, joilla on tunnukset kirjoittaa tänne uutisia. Itselläni olisi ainakin suurempi kunnianhimo kertoa asioista suomenkielellä, laajemmassa mitassa, sillä uskallan väittää, että täällä on paljon käyttäjiä, jotka eivät pidä nhl.comin sivuista, vaan kaipaavat juuri jotain hyvää ja selvää yhteenvetoa NHL:n otteluista. Tämä on kokemukseni täällä Ruotsissa, ihmiset lukevat mielellään yhteenvetoja omalla kielellään.

Ensimmäisen kerran törmään tosin ihmisiin, jotka ovat selvästi laajempaa uutisointia vastaan ja ohjaavat mielellään muille sivuille.

Minua vain hämmästyttää suunnattomasti noinkin yleisen termin jäneen sinulle tuntemattomaksi,

- Kuten jo aikaisemmin mainitsin, olen oppinut täällä sellaisia termejä, kuin esim. e.v.v.k. Silloinkin joku ihmetteli... Olen oppinut myös täällä, että laituri voi olla jotain muutakin, kun paikka johon sitoa vene kiinni. Pleijarit pani myös otsan rypylle. Samoin Konna, Sonja ja moni muu nimi, joka on täällä monelle päivänselvä.

Tiesitkö, että näitä sivuja lukee moni, joka ei pysty edes tänne kirjoittamaan. Itsellänikin on ystäviä, jotka lukevat tätä palstaa, mutta eivät osaa kirjoittaa suomea, ja monet termit menevät täysin ohi.
Kysyin kerran eräältä ystävältäni, jonka kanssa katsomme usein jääkiekkoa, jos hän tietää kaikki jääkiekon termit suomeksi. Hän on suomalainen, mutta ei ole koskaan asunut Suomessa. Hän puhuu aika hyvää suomea, mutta ei osannut nimetä edes paitsiota. Veskarin hän arvasi kun kysyin, sillä sehän on haettu ruotsinkielestä. Luukkuvahtia en silloin tiennyt kysyä, mutta voin lyödä vaikka vetoa, että vastaus olisi ollut pelissä mukana oleva maalivahti.

Omassa piirissäni on niin valtavasti puolikielisiä suomalaisia, että minua puolestani hämmästyttää jos joku ei ymmärrä tilannetta, jossa kielitaito asettaa rajoituksensa... Minulle tämä on jokapäiväinen juttu, kun kotonakin puhutaan kolmea eri kieltä, päivittäin.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
finnishninja kirjoitti:
- Näinhän se on. Etusivun palvelu on vain pienelle ryhmälle ja sitten lähdetään joukolla nhl.comin sivuille.
Tai sitten se etusivun palvelu on sille isolle joukolle joita kiinnostaa vain tulokset ja suomalaisten tekemiset. Se pieni joukko (minä mukaan luettuna) joita kiinnostaa tarkemmatkin tilastot, löytävät ne kyllä.
 
Ylläpidon pyynnöstä kehotamme kirjoittajia ottamaan pienen aikalisän. Jos teillä on jotain kysyttävää toimitukselta ja ylläpidolta, kysykää. Mutta käydään metakeskustelu jossain paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa. Kiitos.

Moderaattorit
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Moderaattorit kirjoitti:
Ylläpidon pyynnöstä kehotamme kirjoittajia ottamaan pienen aikalisän. Jos teillä on jotain kysyttävää toimitukselta ja ylläpidolta, kysykää. Mutta käydään metakeskustelu jossain paremmin aiheeseen sopivassa ketjussa. Kiitos.

Moderaattorit

Omasta puolestani kunnioitan tietenkin moderaattoreiden ja ylläpidon toimitusta ja panen taas kerran osaltani pisteen keskustelulle. Lystikästä kuitenkin, varsinkin kun pyrin pitämään huolta siitä, että viesteissä olisi jotain palautetta myös ylläpidolle, vaikka jotkut asiat pitikin kertoa kaksi kertaa...

Mutta jatketaan vaan jossain toisessa ketjussa. Siellä minun pitää sitten jänkätä pelkästään näiden "mee nhl.comiin" kanssa, enkä saa puolestani sitten ylläpidolle mitään sanomaa. Noh, eivät minun sanomiseni vaikuttaneet muutenkin niin tärkeiltä, ylläpidolle, joten vahinko ei liene mikään niin valtava:-)

Mutta on se nyt saatana kun ette jaksa enää keskustella keskustelupalstalla!

Seuraavana lopetetaan sitten luistelu kaukalossa!

Joka tapauksessa, kiitos puheenvuorosta.
 

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
finnishninja kirjoitti:
Kyllä, silloin kun on tilastoja, joita esittää. Esim. alla olevasta minä kelpuuttaisin omaan raporttiini vain Ollin syöttöpisteen. Lopuilla ei ole väliä, niin kauan kun kaikki muut - jotka tekivät pisteitä ja maaleja - ovat piilossa. Ja jos kiinnostaa pelkkä pelia-aika (eläkepinnat), niin voihan sitä aina käydä siellä nhl.comin sivuilla katsomassa...

Sama kun ei kirjoita ollenkaan noita jos noin ajattelee. Sillä nuo tehopisteetkin voi käydä nhl.comista katsomassa helposti.

Jatkoajalla on aina ollut linjana laittaa tuonne suomalaisten tilastot tarkemmin. Näin myös maalivahtien edesottamukset kerrotaan. Jos maalivahti on ollut luukkuvahtina niin sitten siihen kirjoitetaan, että oli luukkuvahtina.

Miten tämä on näin vaikeata? Ei niitä pakko ole lukea jos ei edes tiedä mitä sana luukkuvahti tarkoittaa. Parempi lukea lontoonkieliset versiot nhl.comista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Wiltord kirjoitti:
Miten tämä on näin vaikeata? Ei niitä pakko ole lukea jos ei edes tiedä mitä sana luukkuvahti tarkoittaa. Parempi lukea lontoonkieliset versiot nhl.comista.

Olen nyt vakuuttunut siitä, että täällä on jotain vikaa jengissä.
Tämä kysymys on esittetty minulle jo monta kertaa ja yhtä monta kertaa olen vastannut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös