Keskustelua kätisyyksistä - erotettu voimasuhteet -ketjusta

  • 12 107
  • 55

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko kysyä aihetta sivuten.

Varmasti usea teistä on joskus lyönyt myös pesäpalloa, joten kummalta puolelta lyötte? Itse pelaan jääkiekkoa leftiltä ja lyön myös pesäpallossa vasemmalta, mutta poikkeuksetta tuntemani leftiltä jääkiekkoa pelaavat lyövät pesäpalloa oikealta.

Mistä moinen ristiriita?

Heh, tästä tuleekin mieleen se kun on viimeks tullut pesäpalloa pelattua. En oikeasti hahmottanut yhtään kummalta puolelta tulisi lyödä. Koulussa tuli kuitenkin suhteellisen harvoin tuota pelattua ja mitään käsitystä ei koskaan kerennyt muodostua. Löin muistaakseni molemmin päin. Lätkässä olen oikeakätisenä lefti.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itseäni suorastaan ärsytti, ja ärsyttää kyllä edelleen, kun vasenkätisyys yhdistetään rightiltä pelaamiseen. Olen right lätkässä, golfissa pesiksessä ja kaikessa muussakin.

Sitä en tiedä miksi pelaan rightiltä, mutta eiköhän nämä kaikki ole vain ja ainoastaan tottumuskysymyksiä.

Onhan se muuten evoluutiollinen faktakin, että mitä enemmän on leftejä, sitä enemmän niitä on tulevaisuudessa, jos siis puolen valinta perustuu vain tottumuskysymykseen. Koska nythän penskoille ensimmäiseksi tuleva maila on jatkuvasti suuremmalla todennäköisyydellä left. Vähemmistöt poistuu :(
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Omakohtainen kokemus on, että kun taitavampi (minulla oikea) käsi on ylhäällä niin kontrolli kiekkoon on paljon parempi kuin vasen käsi ylhäällä. Eli ylempi käsi liikuttaa mailaa ja alempi käsi on tukikätenä. Joskus kokeilin höntsäillä vasen käsi ylhäällä, mutta ei siitä tullut yhtään mitään. Tunne oli, kuin olisi ollut kaksi vasenta kättä.

Todennäköisesti kätisyys ratkeaa ns. herkkyysiässä. Siis silloin kun lapset oppivat luistelun, uinnin ja pyörälläajon alkeet. Varma en ole, eikä Googkellakaan mitään massatutkimustietoa löydy.
 

Rocco

Jäsen
Oikeakätiset lyövät golfia ja pesäpalloa rightiltä, mutta usein jääkiekkoa leftiltä. Tuohon pesäpallo/golf yhtälöön selitys on seuraava.

Golfin ja pesäpallon lyönnissä kädet ovat kiinni toisissaan. Maila toimii molemmissa vasemman käden jatkeena ja oikealla kädellä tehdään lopussa ranneliike, jolla saadaan enemmän nopeutta mailaan. Tämän takia on luontevaa että vahvempi/paremmin kontrollissa oleva käsi on alempi, eli tässä tilanteessa oikea.

Jääkiekossa/salibandyssa laukaus on erilainen kuin pesäpallon/golfin lyönti koska kädet ovat niin kaukana toisistaan. Tämän takia on helpompi aloittaa pelaaminen siten, että tuo vahvempi/paremmin kontrollissa oleva käsi on ylempänä.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen vasuri ja kaikki mailapelit tulee pelattua rightin puolelta. Myös tennistä ja sulkapalloa pelaan oikealla kädellä, jalkapallossa oikea jalka on se parempi ja vahvempi. Palloakin heitän oikealla samoin tikkaa. Tuntuu että on melko sekaisin nuo kätisyysjutut, kun vasenta en oikeastaan käytä kuin kirjoittaessa. Tai tuohan on normaalia että lätkää pelaan rightilta, kun olen vasuri. Pelaako muuten kaikki vasurit lätkää, salibandya ja pesistä rightilta? Itselle on tullut tällainen kuva. Nämä kätisyysjutut on kyllä mielenkiintoisia. Sitten pesäpallossahan on vielä sekin, että vaikka lyö rightilta käsiä voi pitää eri järjestyksessä. Itse pidän samalla lailla kuin jääkiekossa, mutta osalla ne on toisinpäin vaikka lyövät oikealta.

MM-kisoja ja muita seuraillessa olen tarkkaillut silmämääräisesti näitä kätisyyksiä ja sellaisia huomioita on tullut, että Suomessa righteja on todella vähän. Kanadalla ja Tshekillä tuntuu olevan eniten.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Öh, jos tuolla tarkoitat, että rightin pelaajat on aina vasureita, niin näin ei ole.
No en kyllä tarkoittanut tuota, vaan sitä että oikeakätisten pitäisi pelata rightillä ja juuri tuon takia että laukaus on noin kovempi.

Mitä tulee tuohon kummalla puolella aletaan pelaamaan, niin liittyy pitkälti siihen miten vanhemmat antavat mallia tai laittavat kepin käteen. Hetken aikaa siihen on mahdollisuus vaikuttaa, mutta ei kauan. Vähän hommaa opittuaan tuskin kukaan haluaa aloittaa alusta. Sanoisinkin kärjistetysti, että leftistä kansasta tulee pääsäänöisesti leftejä pelaajia jatkossakin.

Jälkikasvussakin taisi olla jotain pieniä leftin kokeiluja, mutta noista opastettiin hyvin nopeasti pois kun kerran ei vasuri ole :).
 

HockeyNator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Calgary Flames, kaikki junnut
Täältä löytyi mielenkiintoinen postaus.

Headcoach kirjoitti:
Coaching Tip # 5 - Why more Canadien players shoot left!
Why do more Canadian players shoot left, than American players?
Answer: They were taught the proper way to shoot.

You see, the hand that you write with, goes at the butt end of the stick. That part of the stick is used for the artistic side of the brain.

The top hand controls the artistic side of stick handling. The bottom hand provides the power. The top hand will allow you to move the puck forward, away from your body and backwards towards your side.

So which way do you shovel dirt? That's the way you should shoot!

Now, most people will say...."Which way do you bat?" If you bat right, then you shoot right. This is wrong. Why? Because you are driving through with the bat and the left arm is leading. That arm is the driving arm.

Same in Golf. When you tee off, the left arm (If you are right handed) drives the ball. That why your golf instructor will have you practice driving the ball only with your left hand.

The sad part is. No one ever tells the parent how to select a stick for their child. They go into the pro shop and they ask the guy for a stick.

The young guy working the counter says...."Which way do you bat?" Next thing you know, the kid is shooting the wrong way. See it all the time.

That's why more Americans shoot Right handed then Left....sad.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni suorastaan ärsytti, ja ärsyttää kyllä edelleen, kun vasenkätisyys yhdistetään rightiltä pelaamiseen. Olen right lätkässä, golfissa pesiksessä ja kaikessa muussakin.
Sama juttu, ihan sama mkäli laji tai maila on kyseessä niin ote on aina sama. Kyllä tuo right/left varmaankin on oppimis- ja tottumiskysymys. Jompi kumpi puoli tuntuu alussa luonnollisemmalta ja sitä sitten aletaan käyttämään. Omalla kohdallani kun olen paljon kaikenlaisia mailapelejä pelaillut niin olen vuosien saatossa tullut täysin umpi-rightiksi. Jos nyt koettaisin niin tuskin osuisin leftiltä kiekkoon tai golf-palloon, rightilta sentään osuma on varma.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bozikin kanssa samoilla linjoilla. Ote on aina sama. Ja mulle muodostui oikeakätisenä umpileft hyväksi valinnaksi. Bonuksena tuli se että sain skidinä tennikseen kahden käden rystyn.

Mutsi muuten on kertonut että aikoinaan lyötiin suoralapa käteen. Parin päivän päästä meni jo systeriltä etuhampaat poikki, ja ihan leftillä. Itse kuulemma aloitti.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei se kyllä omien havaintojen pohjalta mene niin että olisi jotenkin suomalainen ilmiö pelata leftiltä. Tai että vasenkätinen olisi right ja oikeakätinen left tai toisinpäin (tässä ketjussa on esitetty faktana jo kaikki mahdolliset yhdistelmät), näin se ei ainakaan mene missään nimessä.

Itse olen aina ajatellut että se on ihan jokaisen kropasta ja käsi-silmä-koordinaatiosta kiinni kummalta puolelta alkaa pikkujunnuna pelata. Eli kannatan kyllä sitä että suoralapainen maila nassikalle käteen ja sitten ihan luonnollisen oman valinnan kautta se kätisyys määräytyy. Kuulostaa ihan ymmärrettävältä sekin että vahvempi käsi alhaalla pelaava pystyy laukomaan kovempaa, mutta jos peli ei muuten siltä puolelta käy niin eihän oikeakätisestä kannattaa väkisin tehdä rightia.

Toisaalta Rafael Nadalin esimerkki kertoo sen että ihan pienenä lienee mahdollista muuttaa kätisyyttä myös jääkiekossa. Mutta onnistuuko kaikilta vai vain poikkeustapauksissa, mahdoton sanoa.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se kyllä omien havaintojen pohjalta mene niin että olisi jotenkin suomalainen ilmiö pelata leftiltä. Tai että vasenkätinen olisi right ja oikeakätinen left tai toisinpäin (tässä ketjussa on esitetty faktana jo kaikki mahdolliset yhdistelmät), näin se ei ainakaan mene missään nimessä.

Varmasti tästä ei mitään sen kummempaa "faktaa" löydy. En löytänyt mistään myöskään faktaa nopealla googlailulla siitä, minkä ikäisenä lapsella rupeaa parempi käsi muodostumaan.

Mutta useinhan mukulat juokseekin pihoilla maila vain yhdessä kädessä(kun eivät vielä siis mitään mistään ymmärrä, mutta näkevät vanhemmiltaan että on coolia juosta ympäriinsä mailan kanssa). Tässä yhdenkäden tekniikassa se usein varmasti on oikeakätisillä oikeassa kädessä ja toinen käsi tulee mukaan myöhemmin - kätisyydeksi left.


Terveisin
Oikeakätinen Right, ja ylpeä siitä.
 

Blasph

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Tämä kätisyysasia on ihan pohtimisen arvoinen juttu. Tosiaan, ihan mielenkiintoista listausta kuten tuolla aiemmin joku listasi eri kätisyyksien yleisyyttä maittain. Omalla kohdalla se kätisyys (lefti, oikeakätinen) muodostui jotenkin luonnollisemmasti. Vasen käteni on koordinaatiossa siinä hommassa oikeaa kättä valovuoden jäljessä ja jotenkin vasemmalle puolelle "könöttäminen" onnistuu luonnollisemmin. Isäni on oikeakätinen righti, muistan kokeilleeni, mutta ei siitä mitään tullut, lefti puolestaan alkoi sujua samantien helposti. Toinen pointti oli siinäkin kun valitsin leftin, on että maalivahtina pelatessani osaan käsitellä leftin mailaa ihan sujuvasti, mutta jos olisi rightin varusteet, hanskakäsi voisi toimia mutta mailapeli ei sitten mitenkään.

Mitä olen noita pikkujunnuja seurannut, niin eipä juuri kenelläkään ole näkynyt rightin mailaa. Suomalaiset lupauksethan kun ovat tunnettuja nopeudestaan ja taituruudestaan, mutta eipä taida olla nyt juurikaan tullut ketään todella kovaa laukojaa juniorimyllyistämme. Onko erona pohjois-amerikkalaiseen pelitapaan, ettei täällä keskitytä läheskään niin paljoa laukauksen kovuuteen? Rightin pelaajat esim. NHL:ssä ovat useimmiten kovia laukojia (Weber, MacInnis, B.& B. Hull...) Tosin mm. Chara ja Souray ovat leftejä, mutta laukovat kovaa. Kai tässäkin asiassa on perimmiten kyseessä totuttelukysymys.
 

mtt

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit(tiputin Bluesin pois. Blues on paska)
Suomessa ei osata hyödyntää rightin pelaajia. Kanukit ja jenkit ovat hoitaneet homman paljon paremmin. Junnuvalmennuksessa pitää lisätä satsausta righteihin jotta niitä on 30%-50% joukkueessa. Sitten kuviot toimii.

Mutta heitetäänpä sellainen kysymys, että missä on rightin hyökkääjän paikka ketjussa? Vasen laita, keskellä vai oikea laita? Väitän että vasen laita. Sieltä veto lähtee keskemmältä kenttää ja maalissa on enemmän tilaa. Ja rystyllä on helpompi suojata kiekkoa kuljetuksissa. Oikea laita on parempi valinta 2-1 hyökkäyksissä. Onko rightilla etua aloituksissa?

Entä osaatko vetää onetimerin jos syöttö tulee yläkäden puolelta? Jotkut osaa.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Tähän ketjuun ei mitenkään kuulu mutta lapselle kannattaa ehdottomasti ostaa suora lapanen maila aivan ensimmäiseksi kun tulee sen aika. Kyllä hän sen kääntää itse oikealle puolelle vaikka ensin pelaisi molemmilla puolilla. Ei kannata väkisin yrittää tehdä pojasta rightin kiekollista pakkia.

[OFFTOPIC]

Testattu on, ostin muksuille synttärilahjaksi molemmille (kaksoset, tyttö ja poika) suoralapaiset mailat.
Itse pelaan leftillä ja tottakai "yritin" opastaa muksuja kuinka mailaa pidetään kädessä (eli rightille) huonolla menestyksellä.
Molemmat pelailevat leftillä koska se tuntuu ilmeisesti luontevammalta?

Summa summarum, kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa..

[/OFFTOPIC]
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olen pari päivää etsinyt joka paikasta, ammoin lukemaani artikkelia tästä kätisyydestä. En vaan löydä mistään, että voisin faktat esittää. Artikkelissa kuitenkin todistettiin asia seuraavasti.

Jokaisella ihmisellä on toinen käsi pidempi, kun toinen. Saman pituisia käsiä ei ole kenelläkään, puhutaan aivan millimetritasolla, mutta kuitenkin. Artikkelin mukaan tämä määrää pelaajan kätisyyden, eli ihminen pelaa luontaisesti pidempi käsi alhaalla.

Jos lähiaikoina löydän tuon tekstin jostakin, postaan sen tänne ihmeteltäväksi.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen pari päivää etsinyt joka paikasta, ammoin lukemaani artikkelia tästä kätisyydestä. En vaan löydä mistään, että voisin faktat esittää. Artikkelissa kuitenkin todistettiin asia seuraavasti.

Jokaisella ihmisellä on toinen käsi pidempi, kun toinen. Saman pituisia käsiä ei ole kenelläkään, puhutaan aivan millimetritasolla, mutta kuitenkin. Artikkelin mukaan tämä määrää pelaajan kätisyyden, eli ihminen pelaa luontaisesti pidempi käsi alhaalla.

Jos lähiaikoina löydän tuon tekstin jostakin, postaan sen tänne ihmeteltäväksi.

Tämähän on mielenkiintoista. Toivottavasti tämä artikkeli löytyy. Jos asia on näin, niin ihminenhän sitten valitsee "paremmaksi" kädekseen sen lyhyemmän. Koska suurin osa ihmisistä on leftejä(vasen eli pidempi käsi alhaalla) mutta oikeakätisiä. Tässä taas ei tunnu olevan mitään logiikkaa... Olisihan nyt loogista kouluttaa paremmaksi kädeksi se pidempi, jolla toimintasädekkin on laajempi. Ja tiedän ettei lapset mitään puolenmillin eroja huomaa, mutta evoluutio huomaa!
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Suomessa ei osata hyödyntää rightin pelaajia. Kanukit ja jenkit ovat hoitaneet homman paljon paremmin. Junnuvalmennuksessa pitää lisätä satsausta righteihin jotta niitä on 30%-50% joukkueessa. Sitten kuviot toimii.

Righteihin tosiaan pitäisi panostaa. Sillä yksi asia mitä täällä ei ole vielä mainittu, koskee maalivahteja.

Maalivahdin kilpikäsi on myös yhtä usein (kuten kenttäpelaajista tuntuu leftejä olevan) se oikea käsi, jolloin right ampuessaan esim. ylivoimalla tältä klipikäden puolelta omaa paremman laukaisuprosentin saada upotettua kiekko molarin taakse. Tokihan siellä on sitten molareita, kuten Steve Mason, jolla räpylä on oikeassa kädessä, mutta keskimäärin pitkässä juoksussa rightilla on paremmat mahikset paukuttaa maaleja räpylä vasemmassa kädessä pelaavia molareita vastaan.

Jotenkin tuo yhdistelmä rightin hyvä laukoja + maalivahdin heikko kohta tuntuu oikeen ylikorostuvan, mikä kuitenkin on ihan loogista.

Mutta heitetäänpä sellainen kysymys, että missä on rightin hyökkääjän paikka ketjussa? Vasen laita, keskellä vai oikea laita? Väitän että vasen laita. Sieltä veto lähtee keskemmältä kenttää ja maalissa on enemmän tilaa. Ja rystyllä on helpompi suojata kiekkoa kuljetuksissa. Oikea laita on parempi valinta 2-1 hyökkäyksissä. Onko rightilla etua aloituksissa?

Right vasemmassa laidassa on offensiivisempi (venäläispainotteinen) ajatusmalli, mutta samalla myös riskialttiimpi kiekonriistojen ja vastahyökkäysten suhteen, koska kiekko kulkee mukana enemmän kentän puolell ja pystysyötöt tulevat rystylle. Tietysti supertaitava pelaaja osaa hyvin tuon rystyltä suojaamisenkin/vastaanoton, mutta keskivertopelaaja on huomattavasti riskialttiimpi.

Right oikeassa laidassa taas pystyy suojaamaan kiekkoa selvästi paremmin ja ottamaan pystysyötöt haluunsa, koska suojatessaan sitä ei tarvi kääntää rystylle vaan pitää lapapuolella ja syötöt tulevat lapapuolelle. Tämä on siten huomattavasti defensiivisempi ajatusmalli ja yleensä pohjois-amerikkalaisten suosima, koska se toimii erityisesti kapeassa kaukalossa. Myös kulmaväännöissä rightin syöttösunnat ovat oikeasta nurkasta helpommat, mitä vasemmasta. Pohjois-amerikkalaiseen visioon sopiva tämäkin.

Toisaalta laiturien paikat nykykiekossa vaihtelevat paljon, joten en sitten tiedä miten vähäisiä nämä erot ovat. Mutta näin itse nämä erot näen.

Aloituksissa uskoisin rightilla olevan etua aivan tenniksen vasuripelaajien tapaan. Right on leftille vähemmän rutinoituneempi vastus, mitä left on rightille, koska leftit kohtaa suuremmasta määrästään johtuen enemmän keskenään ja rightit taas kohtaa useimmin niitä leftejä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Toisaalta laiturien paikat nykykiekossa vaihtelevat paljon, joten en sitten tiedä miten vähäisiä nämä erot ovat. Mutta näin itse nämä erot näen.

NHL:ssä tuntuu, että usein puolet vaihtuvat, kun siirrytään tasakentällisistä ylivoimapeliin, esimerkkinä koko kansan oma Teemu. Lisäksi puolustajat pelaavat usein viivalla maila laidan puolella, joka on huomattavasti helpompi syöttösuuntien kannalta. Toisaalta ns. pointilla pelaa aina kaveri, jonka kätisyys sopii suoraan laukaukseen, kun taas kotoisessa liigassa tällaista pointin käyttöä ei niin paljon harrasteta.

Pieni otanta, mutta tukee Henkan näkemystä kätisyyksistä. Ovechkin, Kovalchuk ja Bure pelaavat/pelasivat kaikki maila kaukalon puolella. B.Hull, Luc Robitalle ja Mike Bossy pelasivat kaikki maila laidan puolella. Otin nämä maalintekokykyiset kaverit ihan arvalla, enkä katsonut muita.

edit: BTW, viime kauden NHL:n 20 parhaan aloittajan joukossa oli vain neljä rightiä. Pieni otos, tiedän...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kurrihan oli myös vasen laitahyökkääjä Suomesta lähtiessään, mutta NHL:ssä hänet siirrettiin heti oikeaan laitaan. Jos NHL:n tilastoja katsoo, niin oikeat laitahyökkääjät ovat tehneet selvästi enemmän maaleja kuin vasemmat laiturit. Osittain tuo on tietenkin roolituskysymys, mutta en silti lähtisi kokonaan poissulkemaan kätisyyksien osuutta tuosta.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisäksi puolustajat pelaavat usein viivalla maila laidan puolella, joka on huomattavasti helpompi syöttösuuntien kannalta.
Tuo pätee vain kiekon kierrätykseen. Pakki-pakki ja ristisyötöt kulmasta pakille ovat paljon helpompia, jos lapa on kentän puolella. Lisäksi siinä on helpompi päästä laukomaan keskeltä, koska vaadittava liike on ainakin pari metriä vähäisempi.
 

d2uce

Jäsen
Itse miellän asian niin, että pelinrakentelu ja syöttely on helpompaa, kun pelaa maila laidan puolella, kun taas laukominen, etenkin suoraan syötöstä, luonnistuu paremmin maila kentän puolella.

Toisaalta tätä omaa mieltymystäni vastaan sotii Edmontonin asiantuntijat, jotka siirsivät rightilta pelaavan Kurrin oikeaan laitaan sniperiksi. Ja onhan niitä rightilta pelaavia maalintekijöitä muutenkin aimo nivaska oikealla laidalla NHL:ssä ollut.
 

Makis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Erot on kuitenkin aika pieniä, eiköhän olennaista ole se, että joukkue menettää taktisia elementtejä, jos se on täynnä leftin pelaajia. Yksittäisen pelaajan ja pelipaikan kohdalla ero on paljon pienempi ja henkilökohtaiset ominaisuudet ja pelityyli ratkaisevat enemmän.
 

Barnhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisiko muuten maahockeyllä olla jotakin tekemistä joissakin maakohtaisissa eroissa rightin yleisyyden suhteen? Tuossa lajissahan kaikki pelaavat sääntöihin kirjoitettuna rightilta. Laji lienee ainakin suositumpaa monessa maassa, jossa jääkiekkoa harrastetaan, kuin Suomessa, jolloin olisi luonnolista, että maahockeyn harrastaminen "kesälajina" heijastuisi jääkiekkoonkin rightien suurempana määränä.

Itse olen oikeakätinen right ja suoralla lavalla ensimmäiset pihapelit jo 5-6 vuotiaana rightin puolelta vanhojen valokuvien perusteella pelannut.
 

RomuLumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitenhän kätisyyksiä voi olla liikaa? Optimaalinen tietysti olisi joku 50-50. Toisaalta leftinpelaajia on yleensä rostereissa aivan liikaa, kun kerran vasureita ei montaakaan ole.

Eli homma menee siis mielestäni näin:

Optimaaliset kätisyydet ovat 50% pakeista ja 50% laitureista. Syyt on esitetty jo edellä tässä ketjussa. Keskushyökkääjä voi periaatteessa olla kumpi tahansa.

Lukolla vaan on niin, että left pelaajia ei oikein ylempiin ketjuihin löydy ja pahimmillaan ykkösessä pelaa kolme right pelaajaa. Silloinhan kätisyyksistä ei ole mitään hyötyä. Tietenkin kysymys kuuluu, mitä haittaa tästä sitten on? Siitä hieman myöhemmin.

Eli "faktaa"
SM-liigaan on paljon helpompi saada left kätisiä pelureita mihin tahansa rooliin, koska heitä on paljon enemmän. Ainahan puhutaan varsinkin kiekollisista righ pakeista ja niiden puutteesta. Tämän ymmärtää paremmin, kuin keskustelun hyökkääjistä, koska pakkeja pitää olla 50% ja hyökkääjiä vain 1/3.

Täten kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan täysin samantasoinen right peluri maksaa enemmän kuin left. Loogista eikö totta.

Toisin sanoen, samalla rahalla saa paremman puhtaan left kentällisen, kuin right kentällisen.

Lukko siis maksaa "turhaan" right kätisyyksistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös