Keskusta

  • 622 922
  • 5 148

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Takuueläkkeen verran tienaavia eläkeläisiä kohtaan ei kannata olla kateellinen, eikä heiltä pidä leikata, koska takuueläke ei ole paljoa.

Tuhansia euroja eläkettä kuukaudessa nostavat ovat ongelma, koska eivät ole tuollaisia eläkkeitä itselleen säästäneet, eikä tuollaiseen järjestelmään ole oikeasti varaa. Heidän eläkejärjestelmästään kannattaa olla kateellinen, koska tulevat sukupolv eivät samasta pääse nauttimaan.

Onko reilummin ja selvemmin kirjoitettu?
No nyt väänsit niin hyvin rautalangasta, että tällainen tyhmempikin bönde se tajusi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No nyt väänsit niin hyvin rautalangasta, että tällainen tyhmempikin bönde se tajusi.
Mun oikeustajulle ei myöskään avaudu, että miten voit saada vain noin 100 euroa asumistukea, kun ylempänä oli jokin case, että 2000 euron eläkettä nostava tamperelainenkin sai 100 euroa asukastukea. Tuskinpa sen asumiskulut kuitenkaan 1000 euroa enemmän ovat kuin sinun. On tämä erikoinen maa.

Sori modet offtopicista. Kepu pettää aina. Varmaan tässäkin. Seuraavien vaalien jälkeen hallitukseen tekemään päinvastaista.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Mun oikeustajulle ei myöskään avaudu, että miten voit saada vain noin 100 euroa asumistukea, kun ylempänä oli jokin case, että 2000 euron eläkettä nostava tamperelainenkin sai 100 euroa asukastukea. Tuskinpa sen asumiskulut kuitenkaan 1000 euroa enemmän ovat kuin sinun. On tämä erikoinen maa.

Sori modet offtopicista. Kepu pettää aina. Varmaan tässäkin. Seuraavien vaalien jälkeen hallitukseen tekemään päinvastaista.
Samaa ihmettelen itsekin. Mutta näin se Kelan mukaan menee. Näissä Kelan kiemuroissa on kyllä tietämistä ja säätämistä.
Ja täältäkin modeille sorit ot:stä.
Jatketaan Kepulla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Yksi yleinen vanhuuseläkeläisten nuoremmille heittämä kortti on, meillä alkoi eläke kertyä vasta 23- vuotiaana.
Nykyään kertyy myös opiskelusta eläkettä. Joku (en nyt muista kuka) eläkeleikkauksia kannattanut talousihminen sanoi radiossa, että tuo etuus pitäisi poistaa.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Jatketaan vaan Kepulla. Keskimääräinen eläke miehet 2070 € vero 393 € käteen jää 1677 € Naiset 1685 € vero 243 € käteen jää 1442 € Mediaanieläke1845 € vero 256 € käteen jää 1589 €
Kahdella kolmasosalla eläke oli alle 2000 € kuukaudessa.

Ei ole lapsia kotona eikä töihin tarvitse kulkea, mutta lääkkeet on pakko ostaa. Sitä paitsi omasta eläkkeestä tuin tytärtäni opiskelu aikana, kun näin miten tiukoilla oli. Nyt valmistunut. Samoin poikani on vajaatyöllinen, jonka työllistyminen on haastavaa. Tukenut olen myös poikaani minkä rahkeet on periksi antaneet. Joo ei olisi pakko, mutta lapset on omia vaikka olisivat täysikäisiä.
Minulla ja puolisolla äidit dementoituneet. Toinen laitoshoidossa. Minun äitiä hoidetaan ja tuetaan mahdollisuuksien mukaan kotiin. Kyllä siinä yhteiskunta säästää, kun eläkeläinen hoitaa vielä vanhempaa eläkeläistä.

Tässä nämä tuhannet eurot joita tienattu 40-45 vuotta. Veroja on maksettu joilla tätä yhteiskuntaa rakennettu.

Ihan mielenkiinnosta. Miten paljon noissa eläkkeissä on leikkaus varaa ?
 
Viimeksi muokattu:

molari

Jäsen
Koko viesti on täyttä asiaa, ja tosiaan vielä se pitää erikseen mainita, että se, että niitä eläkkeen maksajia on nyt vähemmän kuin eläkkeelle jääviä on ihan niiden eläkeläisten itsensä syy. He päättivät ihan itse jättää ne lapset tekemättä, siitä on ihan turha syyttää meidän sukupolvea (joka on vain jatkanut samaa trendiä, mutta ei meidän lapset ole vielä kyllä työikäisiäkään).

Suuret ikäluokat ovat päässeet nauttimaan jokaikisestä koplauksesta joka on sukupolvien välillä tehty, he ovat jopa ihan itse ne järjestäneet, ja olleet täysin haluttomia tekemään asioiden korjaamiseksi yhtään mitään.

Suuret ikäluokat ovat enemmän oire, kun itse sairaus, tuo ikäluokka on +74-ikäistä, osa on jo kuollut, eikä ainakaan ole olleet päättämässä asioista pitkään aikaan, lisäksi tuosta ikäluokasta muutti satoja tuhansia ihmisiä Ruotsiin, joten eläkkeen (osan siitä) maksaa Ruotsin valtio.

Se on varmaan totta, että ovat aikanaan olleet päättämässä eläkemaksuista ja siihen liittyvistä asioista, mutta eipä senkään jälkeen oikein ole osattu muuta tehdä kuin korottaa eläkemaksuja ja kehua, kuin hyvä systeemi on.
 

rpeez

Jäsen
Ei ole lapsia kotona eikä töihin tarvitse kulkea, mutta lääkkeet on pakko ostaa. Sitä paitsi omasta eläkkeestä tuin tytärtäni opiskelu aikana, kun näin miten tiukoilla oli. Nyt valmistunut. Samoin poikani on vajaatyöllinen, jonka työllistyminen on haastavaa. Tukenut olen myös poikaani minkä rahkeet on periksi antaneet. Joo ei olisi pakko, mutta lapset on omia vaikka olisivat täysikäisiä.
Minulla ja puolisolla äidit dementoituneet. Toinen laitoshoidossa. Minun äitiä hoidetaan ja tuetaan mahdollisuuksien mukaan kotiin. Kyllä siinä yhteiskunta säästää, kun eläkeläinen hoitaa vielä vanhempaa eläkeläistä.

Tässä nämä tuhannet eurot joita tienattu 40-45 vuotta. Veroja on maksettu joilla tätä yhteiskuntaa rakennettu.

Ihan mielenkiinnosta. Miten paljon noissa eläkkeissä on leikkaus varaa ?

Omien lasten tukeminen on ihan kunnioitettavaa, mutta ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi vanhempien eläkkeiden kautta joten siihen ei voi mielestäni vedota.
Toki muuten olen samaa mieltä että suurimman osan eläkkeet on aika pieniä eikä niistä voi nipistää.

Itse ehkä miettisin suuria eläkkeitä, joita saavat ihmiset jotka työuransa aikana olivat jo suurituloisia. He myöskin (jos ovat järkeviä olleet) sijoittivat osan varoistaan, ja saavat pääomatuloa lisäksi. En tiedä saako tuolta tarpeeksi säästöjä, mutta lähtisin leikkaamaan suurehkoista eläkkeistä, ihan hihasta vaikka yli 3000 euroa kk saavien progressiivisesti. Helpoin lienee verotustaulukoiden kautta.
Pääomatulolähteitä ei pidä huomioida tässä reiluuden nimissä (siis ei pidä rangaista siitä, että on elänyt fiksusti työaikanaan ja sijoittanut tuhlaamisen sijaan).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olin tässä muutama viikko sitten tilaisuudessa, johon kokoontui entisiä työkavereita, jotka ovat olleet vaihtelevan ajan eläkkeellä. Olin sivustakuuntelijana keskustelussa, jossa nämä eläkeläiset keskustelivat omasta tilanteestaan ja eläkkeiden tasosta. Näistä henkilöistä pari oli työurallaan loppuvuodet esimiesasemassa ja kohtalaisen hyvillä tuloilla, mutta suurin osa oli ihan perusduunareita alalla, jonka palkkataso ei ihan kärkipäätä ole. Kaikilla toki pitkät työurat takana.

Mutta näistä henkilöistä ihan jokainen sanoi kokevansa, että kuuluu yhteiskunnan hyväosaisiin, ja että eivät ihan ymmärrä tätä ainaista puhetta siitä, miten eläkeläiset tulisivat huonosti toimeen. Yksi nosti esiin, että mikäli olisi maksettavana asuntolainoja, autolainoja ym. luottoja, niin tilanne olisi varmasti ihan erilainen koska eihän ne tulot niin valtavan isot eläkkeellä ole, mutta kun kulurakenne on niin paljon kevyempi kuin ruuhkavuosina, niin eläkkeellä pärjää enemmän kuin hyvin. Kaikilla kuitenkin jo pitkän aikaa sitten maksetut talot, autot ja kuulemma vielä työuran aikana ehtinyt saamaan sen verran säästöönkin, että niillä hoitelee hyvin yllättävät, ylimääräiset korjausmenot ym. ja vaikka vähän matkustelee.

Yksi heistä otti esiin senkin, että hän ei oikein ymmärrä sitä että miksi niin moni eläkeläinen tuntuu säästävän rahojaan lapsilleen. Eli tilillä on ihan hyvät summat rahaa mutta silti kituutetaan elää käyttämättä niitä, koska halutaan jättää ne perinnöksi. Ja samaan aikaan valitetaan eläkeläisten huonosta kohtelusta ja pienistä eläkkeistä.

Oli varsin mielenkiintoista kuulla näitä asioita eläkeläisten suista.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Olin tässä muutama viikko sitten tilaisuudessa, johon kokoontui entisiä työkavereita, jotka ovat olleet vaihtelevan ajan eläkkeellä. Olin sivustakuuntelijana keskustelussa, jossa nämä eläkeläiset keskustelivat omasta tilanteestaan ja eläkkeiden tasosta. Näistä henkilöistä pari oli työurallaan loppuvuodet esimiesasemassa ja kohtalaisen hyvillä tuloilla, mutta suurin osa oli ihan perusduunareita alalla, jonka palkkataso ei ihan kärkipäätä ole. Kaikilla toki pitkät työurat takana.

Mutta näistä henkilöistä ihan jokainen sanoi kokevansa, että kuuluu yhteiskunnan hyväosaisiin, ja että eivät ihan ymmärrä tätä ainaista puhetta siitä, miten eläkeläiset tulisivat huonosti toimeen. Yksi nosti esiin, että mikäli olisi maksettavana asuntolainoja, autolainoja ym. luottoja, niin tilanne olisi varmasti ihan erilainen koska eihän ne tulot niin valtavan isot eläkkeellä ole, mutta kun kulurakenne on niin paljon kevyempi kuin ruuhkavuosina, niin eläkkeellä pärjää enemmän kuin hyvin. Kaikilla kuitenkin jo pitkän aikaa sitten maksetut talot, autot ja kuulemma vielä työuran aikana ehtinyt saamaan sen verran säästöönkin, että niillä hoitelee hyvin yllättävät, ylimääräiset korjausmenot ym. ja vaikka vähän matkustelee.

Yksi heistä otti esiin senkin, että hän ei oikein ymmärrä sitä että miksi niin moni eläkeläinen tuntuu säästävän rahojaan lapsilleen. Eli tilillä on ihan hyvät summat rahaa mutta silti kituutetaan elää käyttämättä niitä, koska halutaan jättää ne perinnöksi. Ja samaan aikaan valitetaan eläkeläisten huonosta kohtelusta ja pienistä eläkkeistä.

Oli varsin mielenkiintoista kuulla näitä asioita eläkeläisten suista.
Vuoden 2020 lopussa eläkettä maksettiin Suomessa 1 618 000 henkilölle. Naisia oli 888 000 miehiä 729 000
1 562 000 asui Suomessa. Suomen väestöstä sai 28 % jotain eläkettä.
Helposti tasapäistää kaikki eläkkeen saajat samaan nippuun.
Onhan selvää, että tuohon joukkoon mahtuu monen näköistä eläkkeen saajaa. Monenlaista työhistoriaa ja yhtä monta tarinaa.
Saadaksesi sellaisen eläkkeen millä tulet ja elät kohtuullisesti, vaatii pitkän työuran.
Kepu nuorten ehdotus tukien leikkaamisesta ja verotuksen kiristämisestä eläkeläisiltä on aika yksioikoisesti sanottu.
Eläkkeen saajat maksavat samansuuruisesta tulosta enemmän veroa kuin palkansaajat.
Tällä hetkellä eläkkeensaajien asumistuen indeksijäädytys on jo voimassa 2024-2027, eikä tuona aikana tarkisteta vuosittain asetukselle säädettäviä lämmitys-,vesi ja kunnossapitokustannuksia ja asumismenojen enimmäismääriä.
Eläkkeistä menee Kataisen hallituksen aikana tilapäiseksi säädetty raippavero, viralliselta nimeltään eläketulojen lisävero. Tällä hetkellä lisävero on 5,83 % osasta eläketuloa, joka ylittää 47000 €. Jaettuna 12 kk tämä on noin 3917 € kk.

Omasta työhistoriasta sen verran. Eläkekertymää 23 ikävuoden vuoden jälkeen tuli 36 vuodelta. Opiskelu ammattiin oli siinä välissä. Ennen 23 vuotta olin työelämässä 3 vuotta. Eläkkeelle jäännin jälkeen tein vielä keikkaa 3,5 vuotta 67 vuotiaaksi. Välissä saikutin polvia 2,5 vuotta. Näistä vuosista on eläkkeeni karttunut. Keikka vuodet kartuttivat eläkettä 107 €/ kk Koko työura epäsäännöllistä kolmivuoro työtä.
Sen olen huomannut, että nykyään monet entisistä työtovereista jatkavat suoraan työskentelyä eläkeiän saavuttamisen jälkeen. Entiset puheet kahvipöydässä, sitten kun jään eläkkeelle niin reissataan ja kierretään muailmaa. Realiteetit ovat iskeneet siinä vaiheessa, kun huomataan eläkkeen olevan 60% palkasta.
Kyllähän ihmisluonto on sellainen, että saavutetusta elintasosta halutaan pitää kiinni, eläkkeellä se vaan tippuu.

Olen koko ikäni tiedostanut , eläkkeen olevan palkkatuloa pienempi. Velkaa tehtiin ja asuntoa laitettiin. Toki semmoiset asiat tiedostin, että omistusasunto tulee lopulta halvemmaksi kuin maksaisit vuokraa.
Onhan se ero maksaa 250 € vastiketta kuin 600-700 € vuokraa.
Sukan varteen laitettiin pahan päivän varaa.
Kuulun varmaan tuohon Dinon mainitsemaan eläkeläis joukkoon jonka talous on kohtuu hyvin turvattu. Olen ollut onnekas ja tehnyt oikeita valintoja. Vieläkö kun talouteen kuuluu vaimo kulta, jolla samalainen työhistoria kuin minulla.

Tässä aletaan olla kuitenkin finaalissa. Maali siellä edessä häämöttää. Moni työkaveri on tippunut lankulta.
Osa kruisailee Marketissa rollaatorilla vastaan.
70-80 välissä mennään. Onneksi on ollut vielä terveyttä ja toiminta kykyä nauttia näistä vuosista. Tiedostaa tässä senkin, että kohta voi itse talutella rollaattoria ja katsella ikkunasta ulos haikeana, kun jalka ei enää nouse.
Särähti korvaan tuo Kepu nuorten ehdotus. Paljon on eläkeläisiä jotka eivät ole onnekkaita, vaan kitkuttelevat päivästä toiseen marketin punalappuja etsien.
Kysyisin vielä Dinolta. Kuinka moni sinun eläkeläis tutuista entisistä työkavereista olisi valmis siihen, että eläkettä leikattaisi. Aatteleppa ite.

Onhan siinä vielä sekin. Eläkeläiset joilla vielä on sitä ostovoimaa on melkoinen joukko kuluttamassa ja sitä kautta työllistämässä yhteiskuntaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Realiteetit ovat iskeneet siinä vaiheessa, kun huomataan eläkkeen olevan 60% palkasta.
Tippuuhan se veroprosenttikin melkoisesti, että oikeasti ne nettotulot eivät laske 40 prosentilla. Mutta tokihan se riippuu työuran pituudesta yms yms. Jos nyt vaikka on suunnilleen "keskipalkalla" eli nykyrahassa noin 3000 eurolla tehnyt kokonaisen työuran, niin onhan se noin 2000 euron eläke ihan hyvä raha elämiseen. Varsinkin jos vielä puolisokin on hengissä, asunnot maksettu jne.

Kyllähän noista rahoista pitäisi matkustamiseenkin jäädä rahaa.

Tottakai sitten on niitä takuueläkkeellä pyristeleviä eläkeläisiä, mutta kun keskustellaan työeläkejärjestelmästä, niin tässä tapauksessa se ei ole relevanttia. Kaikista pitää pitää huoli kuitenkin, mutta eivät ne ulkomaanreissut pidä mielestäni kuulua sosiaaliturvaan.
 

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Lintilän meemigatessa ei ole löydetty merkkejä rikoksesta.
Lintilä siis valehteli naama peruslukemilla. Tämä nyt oli ihan selvää toki muutoinkin, että herra itse oli asialla. Taas haaskattiin yhteiskunnan vähiä varoja, kun ei ollut miestä myöntämään että sortui lapsellisuuteen. Olisi vaan pahoitellut asiaa niin se olisi ollut ok, ja tänäpäivänä kukaan ei muistaisi koko episodia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lintilä siis valehteli naama peruslukemilla. Tämä nyt oli ihan selvää toki muutoinkin, että herra itse oli asialla. Taas haaskattiin yhteiskunnan vähiä varoja, kun ei ollut miestä myöntämään että sortui lapsellisuuteen. Olisi vaan pahoitellut asiaa niin se olisi ollut ok, ja tänäpäivänä kukaan ei muistaisi koko episodia.
50/50 Lintilä itse lähetti tuon meemin tai sitten joku perheenjäsenensä. Joka tapauksessa valehtelee ja pääsee siitä helvetin helpolla. Tää koko case on yhtä joukki kuin puolueensa. Naurattaisi jos ei tosiaan olisi tuhlattu veronmaksajien rahoja.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lintilä siis valehteli naama peruslukemilla. Tämä nyt oli ihan selvää toki muutoinkin, että herra itse oli asialla. Taas haaskattiin yhteiskunnan vähiä varoja, kun ei ollut miestä myöntämään että sortui lapsellisuuteen. Olisi vaan pahoitellut asiaa niin se olisi ollut ok, ja tänäpäivänä kukaan ei muistaisi koko episodia.
Joo olihan koko sepitys afrikkalaisista hakkereista alusta lähtien lähinnä koominen. Voinee toki olla, että koko "gate" oli hänen kannaltaan nettopositiivinen, sillä Keskustan hurjasta vaalitappiosta huolimatta hänet valittiin taas kerran.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten nämä legendaarisimmat tokaisut tulevatkin aina keskustasta? ”En myönnä enkä kiellä, päinvastoin”, ”pyytämättä ja yllätyksenä”, ja nyt tuoreimpana aivan edellisten veroinen legenda ex-ministeri Lintilältä:

”Tietoisesti en tiedosta, että olisin itse viestiä lähettänyt.”

Kahvit näppikselle.

 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Miten nämä legendaarisimmat tokaisut tulevatkin aina keskustasta? ”En myönnä enkä kiellä, päinvastoin”, ”pyytämättä ja yllätyksenä”, ja nyt tuoreimpana aivan edellisten veroinen legenda ex-ministeri Lintilältä:

”Tietoisesti en tiedosta, että olisin itse viestiä lähettänyt.”

Kahvit näppikselle.

Olin niin seipäässä etten vaan muista tekosiani, sitten ”Tietoisesti en tiedosta, että…” -kortti hihasta tiskiin että pätkähtää. Kiitti Lintilä, tämä auttaa monessa kiperässä pulmassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää tyyppi vielä toimi elinkeino- sekä valtiovarainministerinä ja sai täällä Jatkoajassakin paljon kehuja. Toinen kepun kärkihevosista taasen on tuomittu korruptiosta.

Onhan tämä nyt ihan huumoripuolue. Mitä helvettiä?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kännissä ja läpällä. Lintilä meni möläyttämään tilin kaappauksesta, niin ei voi siitä pakittaa. Jos poliitikko menettää luottamuksen (muiden poliitikkojen silmissä), niin mitään ei jää jäljelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Keskusta. Muunnetun totuuden mestarit. Käsittämätöntä väyrystelyä vuodesta toiseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
HIFK
Vuoden verran kierreltiin ja kaarreltiin ja odotettiin isoimman kohun loppuvan ja lopputuloshan on juurikin se mitä kaikki osasi ja tiesi odottaa.
Nyt tuhlattiin Poliisin resursseja itsestäänselvyyden suhteen, kun tällä tyypillä ei ollut minkäänlaista selkärankaa myöntää, että nyt tuli virhearvio ja en toiminut asemani mukaisesti ja pahoittelut siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös