olympiakultamitalin merkitys jalkapallomaailmassa on niin pieni, kun se kuitenkin edustaa sitä urheilua puhtaimmillaan.
Se "puhtaasta urheilusta" puhuminen on KOK:n keino markkinoida omaa rahasampoaan. Todellisuudessa maailman puhtain urheilu on jossain ihan muualla kuin olympialaisissa, missä kisaillaan mitä moninaisimpien mömmöjen voimalla rahasta ja maineesta. Ja sitten päätetään vielä ulostaa poliittisista syistä yhden mahtimaan urheilijoista leijonanosa kisoista doping-rikkomuksiin vedoten, koska niiden pressa on aikamoinen mulkku. Ikään kuin esim. yhdysvaltalaiset vetäisivät tuolta sen rapiat sata mitalia kaurapuuron voimalla.
32 joukkuetta olisi ehkä liikaa, mutta onhan niitä liikaa jo em-kisoissakin. Ilmeisesti olet itse ihan tyytyväinen Fifan nykymeininkiin ja linjauksiin?
Olen ihan tyytyväinen nykyisten MM-kisojen ja EM-kisojen formaattiin. 16 joukkueen EM-skaboissa nähtäisiin varmasti parempaa peliä mutta kun pääsin paikan päällä näkemään, millainen karnevaali 24 joukkueen turnaus on faneille, pidän sitä ihan onnistuneena ratkaisuna. Ranskan kesän ykköshitiksi noussut "Will Grigg's on fire" -chantti tulee varmasti nostamaan hymyn huulilleni vielä vuosikymmenten päästäkin, jos niin pitkään elän.
Jos minä olen toista mieltä, niin pitääkö minulla olla saatanallinen liuta aikatauluja ja yksityiskohtia valmiiksi mietittynä, että voi asiasta mainita?
Ei tarvitse saatanallista liutaa olla mutta hyvä olisi löytyä jonkinlaisia realistisia näkemyksiä siitä, miten best-on-best-olympiafutis ja seurajoukkueiden tarpeet saataisiin sovitettua yhteen. Jos unohdetaan esim. jenkkien MLS, Euroopan kesäfutisliigat (kuten Allsvenskan) ja E-Amerikan sarjat kokonaan, niin pelkästään Euroopan suurimpien sarjojen alun lykkääminen elokuun viimeiselle viikonlopulle on kaikkea muuta kuin "pieniä järjestelyjä" vaativa operaatio. Esim. Championship, kakkosbundesliiga ja Eredivisie ovat käynnissä jo nyt, ja Valioliiga starttaa viikon päästä. Olisi myös melko suotavaa, että pelaajat pääsevät vähän valmistautumaankin kauteen ja hiomaan kuvioita seurajoukkueidensa kanssa ennen sarjakauden alkua.
Ja kuten nimimerkki Barnes totesi, europelien karsinnat ovat jo täydessä vauhdissa. Esim. suosikkijoukkueeni Manchester City karsii UCL:ään pääsystä 16.8. alkaen. Minusta olisi jokseenkin kohtuutonta, jos City joutuisi noihin äärimmäisen tärkeisiin peleihin ilman Vincent Kompanyta, Bacary Sagnaa, Pablo Zabaletaa, Kevin De Bruyneä, David Silvaa, Raheem Sterlingiä, Yaya Touréta ja Sergio Agueroa, koska nämä ovat Brasiliassa olympialaisissa.