Kesäolympialaiset 2024 – televisiointi ja media

• 15 694
  • 94

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kuvittelenko vain, vaan onko Yle aika selvästikin kaventanut tuota katsottavien lajien määrää?

Kun muistelen, että varmaan jossain Rion kisoissa oli niin, että jostain heidän palvelunsa (areena?) kautta pystyi katsomaan lähes kaikkia käynnissä olevia lajeja. Tänään ei esimerkiksi uintia tai uimahyppyjä näytetä ollenkaan.
Ylellä ei ole oikeuksia näyttää televisiossa tai Areenassa uintilajeja, koripalloa ja 3x3 koripalloa. Ne ovat Discoveryn yksinoikeuslajeja. Toisena rajoitteena Ylellä on, että se saa esittää korkeintaan kolme yhtäaikaista lähetystä kerrallaan (TV2 + 2 Areena-lähetystä).

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ylellä ei ole oikeuksia näyttää televisiossa tai Areenassa uintilajeja, koripalloa ja 3x3 koripalloa. Ne ovat Discoveryn yksinoikeuslajeja. Toisena rajoitteena Ylellä on, että se saa esittää korkeintaan kolme yhtäaikaista lähetystä kerrallaan (TV2 + 2 Areena-lähetystä).
Näinhän se olikin. Kiitos tiedosta.

Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Nämä ovat neljistä (Pyeongchang, Tokio, Peking, Pariisi) olympiakisoista tällä erää viimeiset, joissa oikeudet on jaettu tuolla kaavalla.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä parina avajaisina edeltävänä päivänä on Maxin kuvassa aina välillä ollut pieniä häiriöitä, mutta ei niin isoja, että olisivat häirinneet. Nyt on ratsastuslähetyksessä ainakin minulla todella paljon ajoittaista pikselöitymistä ja sen sellaista artifaktia. Tämä ei varmaan keskimääräistä jatkoaikalaista ärsyttävyydellään tavoita, mutta hevoslajeilla taitaa olla oma melko mittavakin kohderyhmänsä, joten harmillinen homma. Ja tietenkin ihan vaan periaatteessakin pelottavaa tulevien lähetysten kannalta. Voi tietenkin olla vain minullakin jokin ongelma yhteyksissä.

edit: heti kun kirjoitin tänne, loppui pätkiminen. Kiitos siis discoveryiläisille, jotka vakoilevat ketjuamme!

Viimeksi muokattu:

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko nyt niin että Maxin lähetyksiä ei pysty katsomaan jälkeenpäin tallenteena vaan pitää olla livenä mukana jos haluaa katsoa jotain tiettyä lajia? En ainakaan pikaisella katsauksella löytänyt mitään arkistoa Maxin apista.

Edit: Lajikohtaisilta sivuilta löytyi tallenteita, vähän epäselvästi suunniteltu kyllä.

Viimeksi muokattu:

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Avausviestissä Ylen asiantuntijakavalkadi on kovin vaillinnainen. Selostamossa on selostajan vierellä kuultu asiantuntijaa tähän asti ainakin seuraavissa lajeissa avausviestissä mainittujen lisäksi:

Judo (Tommi Valtonen)
Maantiepyöräily (en muista enää kuka oli asiantuntijana)
Maastopyöräily (en muista enää kuka oli asiantuntijana)
Miekkailu (Niko Vuorinen)
Sulkapallo (Ville Lång)

Saa täydentää!

Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Mua on alkanut vituttaa koko Yle näiden kisojen osalta. Telkkarista ei tule muuta kuin hevosia tai purjehdusta. Joo, Areenassa on muutakin, mutta perkele silti.

TV5:llä ja Maxillakin on puutteensa, mutta sieltä saa valita muidenkin lajien väliltä. Nojoo, Max on toki Maxullinen. Vaikka niin on Ylekin.

Vitun Yle!

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mua on alkanut vituttaa koko Yle näiden kisojen osalta. Telkkarista ei tule muuta kuin hevosia tai purjehdusta. Joo, Areenassa on muutakin, mutta perkele silti.

TV5:llä ja Maxillakin on puutteensa, mutta sieltä saa valita muidenkin lajien väliltä. Nojoo, Max on toki Maxullinen. Vaikka niin on Ylekin.

Vitun Yle!
No Yle televisioi suomalaisnäkökulmasta. Osin myös siksi, koska se on osa sen julkisen palvelun tehtävää. Ja näinä alkupäivinä suomalaiset kilpailevat lähinnä noissa hevoslajeissa ja purjehduksessa. Molemmissa Suomen joukkue on suhteellisen suuri verrattuna moneen muuhun lajiin.

(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
No Yle televisioi suomalaisnäkökulmasta. Osin myös siksi, koska se on osa sen julkisen palvelun tehtävää. Ja näinä alkupäivinä suomalaiset kilpailevat lähinnä noissa hevoslajeissa ja purjehduksessa. Molemmissa Suomen joukkue on suhteellisen suuri verrattuna moneen muuhun lajiin.
Tämä on toki totta ja sinänsä ymmärrän, mutta ehkä näissäkin voisi vähän pelisilmää käyttää. Tarvitseeko esim. sitä hevostelua näyttää alusta loppuun ja lopusta alkuun, vai riittäisikö siitä suomalaisten otteet ja vaikka ne ennakkoon kärkeen povatut? Ratsastusta on tullut tuntitolkulla.

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä on toki totta ja sinänsä ymmärrän, mutta ehkä näissäkin voisi vähän pelisilmää käyttää. Tarvitseeko esim. sitä hevostelua näyttää alusta loppuun ja lopusta alkuun, vai riittäisikö siitä suomalaisten otteet ja vaikka ne ennakkoon kärkeen povatut? Ratsastusta on tullut tuntitolkulla.
Noh. Hevosurheilua ei olympialaisten ulkopuolella televisiosta vapailta kanavilta juuri nähdä (pl. ravit). Ja nuo kilpailutapahtumat ovat kokonaisuudessaan hyvin tärkeitä lajifanaatikoille. Suotakoon heille tuo ilo nyt olympialaisten yhteydessä. Jos aamusta iltaan tulisi vaikkapa yleisurheilua tai jotain muuta itsellesi tutumpaa lajia ilman suomalaisedustusta, niin tuskin valittaisit.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos aamusta iltaan tulisi vaikkapa yleisurheilua tai jotain muuta itsellesi tutumpaa lajia ilman suomalaisedustusta, niin tuskin valittaisit.
Kyllähän sitä kohta tuleekin... :)

Ja joo eikä siinä. Turhaan mä sinänsä edes valitan kun Max löytyy. Ja eikai noi hevostelutkaan ikuisesti kestä.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olen ollut pettynyt siihen, että on ollut todella vaikea löytää tietoa poikkeuksista. Esimerkiksi purjehduksen ja surffauksen peruutusten seurauksia on todella vaikea löytää mistään. Tässä Ylen nettisivujen liveseurannan kuuluisi osata auttaa, mutta siellä on ollut monet suomalaistenkin suoritusten ajankohdat alusta asti väärin.

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse olen ollut pettynyt siihen, että on ollut todella vaikea löytää tietoa poikkeuksista. Esimerkiksi purjehduksen ja surffauksen peruutusten seurauksia on todella vaikea löytää mistään. Tässä Ylen nettisivujen liveseurannan kuuluisi osata auttaa, mutta siellä on ollut monet suomalaistenkin suoritusten ajankohdat alusta asti väärin.
Ootko kokeillut olympialaisten virallisia sivuja? Purjehdus on ainakin sellainen laji, että kun tuulee liikaa tai liian vähän, niin rannassa voidaan odotella pitkäänkin. Joskus kokonainen päiväkin. Aikataulut siis elää ja venyy ja paukkuu. Ajantasaisimman tiedon saa usein vain paikan päältä ja siksi sieltä reportteri säännöllisesti tilannepäivityksiä antaakin.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ootko kokeillut olympialaisten virallisia sivuja? Purjehdus on ainakin sellainen laji, että kun tuulee liikaa tai liian vähän, niin rannassa voidaan odotella pitkäänkin. Joskus kokonainen päiväkin. Aikataulut siis elää ja venyy ja paukkuu. Ajantasaisimman tiedon saa usein vain paikan päältä ja siksi sieltä reportteri säännöllisesti tilannepäivityksiä antaakin.
Joo viralliset sivut käytännössä aamusta iltaan auki, mutta kyllä sinnekin päivitetään aika isolla viiveellä, että mitä suunnitelmia järjestäjällä on mielessä. Tämä toki saattaa johtua ihan siitäkin, että järjestäjät eivät uskalla ennustaa, miten esimerkiksi surffailut tästä jatkuvat.

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo viralliset sivut käytännössä aamusta iltaan auki, mutta kyllä sinnekin päivitetään aika isolla viiveellä, että mitä suunnitelmia järjestäjällä on mielessä. Tämä toki saattaa johtua ihan siitäkin, että järjestäjät eivät uskalla ennustaa, miten esimerkiksi surffailut tästä jatkuvat.
Se sään ennustettavuus noissa lajeissa se haastavin juttu onkin. On niillä meteorologit toki asiaa arvioimassa, mutta toteuma on se, minkä mukaan mennään, eikä ennuste ja sen näkee vasta sitten. Jotkut aikarajat niillä toki on, että minkä jälkeen ei enää yritetä, mutta peliä ei kovin herkästi laiteta poikki päivän osalta. Kestävyyslajeja senkin osalta. Odottelu vaatii kovaa päätä.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Noh, kun on päästy antamaan hieman turhaakin kritiikkiä hevostelun näyttämiselle, niin nyt sitten ihan aitoa kritiikkiä:

Ylen olympiaradio on onnistuttu pilaamaan ihan täysin nyt kun Yle Puhe on lopetettu. Olin tuossa reilun tunnin lenkillä napit korvilla ja selostusta suorasta tapahtumasta tuli ehkä viisi minuuttia. Välillä soi musiikki ja uutiset puolen tunnin välein. Ja vaikka tykkäänkin Jussi Paasin ja Sanna Pirkkalaisen olemuksesta radiossa, niin ihan liikaa oltiin studiossa. Siellä kun koko ajan tapahtuu jotain, niin tulisi edes selostuksia sitten sieltä.

Perkeleen Yle!

BrDead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ylen olympiaradio on onnistuttu pilaamaan ihan täysin nyt kun Yle Puhe on lopetettu. Olin tuossa reilun tunnin lenkillä napit korvilla ja selostusta suorasta tapahtumasta tuli ehkä viisi minuuttia. Välillä soi musiikki ja uutiset puolen tunnin välein. Ja vaikka tykkäänkin Jussi Paasin ja Sanna Pirkkalaisen olemuksesta radiossa, niin ihan liikaa oltiin studiossa. Siellä kun koko ajan tapahtuu jotain, niin tulisi edes selostuksia sitten sieltä.
Ja vallassa oleva hallitus haluaa leikata edelleen lisää Ylen rahoitusta. Näihin säästötalkoisiin tuo Yle Puheenkin lopettaminen liittyy. Voinet kiittää siis äänestäjiä tästäkin.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja vallassa oleva hallitus haluaa leikata edelleen lisää Ylen rahoitusta. Näihin säästötalkoisiin tuo Yle Puheenkin lopettaminen liittyy. Voinet kiittää siis äänestäjiä tästäkin.
Toki mulle nyt ihan sama se itse kanava mistä ne lähetykset tulee, mutta livetapahtumia ei selostettu käytännössä ollenkaan. Ero esimerkiksi Ralliradioon on ihan valtava, sekin tulee Radio Suomen Jyväskylän taajuudella, mutta siellä keskitytään livetapahtumien kertomiseen kun ne ovat käynnissä.

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toki mulle nyt ihan sama se itse kanava mistä ne lähetykset tulee, mutta livetapahtumia ei selostettu käytännössä ollenkaan. Ero esimerkiksi Ralliradioon on ihan valtava, sekin tulee Radio Suomen Jyväskylän taajuudella, mutta siellä keskitytään livetapahtumien kertomiseen kun ne ovat käynnissä.
Olen ehdottomasti samaa mieltä tästä. Olen kuunnellut olympiaradiota pariin otteeseen ja reaktio on tismalleen sama, ohjelma on aivan kamala. Satuin olemaan autossa, kun Kalle Koljonen pelasi ensimmäisen matsinsa ja se sentään selostettiin kokonaan suorana. Toisella kerralla studiossa vietettiin paljon aikaa ja keskityttiin lähinnä musiikin soitteluun. Eikä siinä vielä kaikki, toimittajat myös naureskelivat, miten he eivät oikein olympialajeista mitään tiedä ja alkoivat pohtia kuninkuusravien voittajaennustuksia. Ylipäänsä Ylen toiminnasta paistaa välinpitämättömyys nykyään, sen korjaamiseen ei tarvittaisi kummoista budjettia.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olen ehdottomasti samaa mieltä tästä. Olen kuunnellut olympiaradiota pariin otteeseen ja reaktio on tismalleen sama, ohjelma on aivan kamala. Satuin olemaan autossa, kun Kalle Koljonen pelasi ensimmäisen matsinsa ja se sentään selostettiin kokonaan suorana. Toisella kerralla studiossa vietettiin paljon aikaa ja keskityttiin lähinnä musiikin soitteluun. Eikä siinä vielä kaikki, toimittajat myös naureskelivat, miten he eivät oikein olympialajeista mitään tiedä ja alkoivat pohtia kuninkuusravien voittajaennustuksia. Ylipäänsä Ylen toiminnasta paistaa välinpitämättömyys nykyään, sen korjaamiseen ei tarvittaisi kummoista budjettia.
Eikä tarvitse itse asiassa mennä kuin Tokion kisoihin asti kun Yle Puheelta tuli hyvin selostuksia. Rugbya muistelen kuunnelleeni lenkillä radiosta ja kaikkea muutakin tuli hyvin.

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi kiinnostavaa tietää, kuka päättää TV2 lajit? Siellä on monet olympialaiset putkeen tullut vain muutamaa valittua lajia ja loput ohitetaan 20min koosteilla mitalitapahtumasta. Varmaan Rkp on ollut vaikuttamassa, että kaikki hevosurheilu tulee rantaruotsalaisella selostuksella ja toki purjehdus myös. Uinti sentään siirtyi pois, niin ei tarvitse jokaista alkuerää Ylellä seurata. Mutta ainakaan ei seurata sitä, mikä suurinta osaa kiinnostaa kun katsoo vaikkapa liveseurantaa täällä.

Onneksi nykyään saa helpolla kattavan lajitarjonnan, toista se oli ennen. Riossa 2016 oli vielä eri meininki ja Ylen varassa oltiin. Toki +60v ikäluokasta edelleen valtaosa seuraa vain Tv2sta kisojen osalta.

Kiisa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HPK-Inkkarit, IHN ja FC HML
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy