Tämä on hyvä hankinta (FM:ssa kova) ja nyt myös hwg
Gruda on yksi Saksan lupaavimpia hyökkäjätalentteja, jolta voi odottaa tulevaisuudessa kyllä suuria. Grudan vasen jalka on aivan poikkeuksellinen uhka ja kyky. 'Jogo bonitomainen' katupallotaituri sekä älykäs kymppipaikan ja sisäänpäin pelaavan oikean laidan hybridi, joka on yhtä lailla uhka ja kuin kala vedessä laita-, väli- ja keskikaistoilla. Grudan bravuuri ovat ne 'robbenmaiset' leikkaukset sisään ja timanttisen vasemman jalan laulattaminen oikein kunnolla. Jos pääsee hyödyntämään vahvuuksiaan, roolitetaan oikein (Mainzissa Bo Henriksenille krediitit) ja saa kehitettyään vielä fysiikkaansa, niin veikkaan, että tulevalla kaudella tullaan näkemään Grudalta muutamakin tuollainen 'robbenmainen' suoritus ja takayläkulman pöllyttäminen siitä boxin tuntumasta.
Ehdottomasti talentti, jota kannattaa tulevalla kaudella pitää tarkasti silmällä. Aika toki näyttää, että oliko siirto Englantiin jo nyt 20-vuotiaana, vain yksi hyvä Bundesliiga-kausi alla ja ilman sitä lopullista läpilyöntiä Saksassa parhaimmistoon, lopulta se oikea päätös kehityksen kannalta. Luulen, että oli, koska se totaalinen läpilyönti Saksassa olisi kyllä tapahtunut jo tällä tulevalla kaudella, ja Brightonin projekti ja ympäristö vaikuttaa muutenkin oikealta ja terveeltä, että voi sen oikean askeleen urallaan ottaa ja kehittyä maltillisesti sopivan haastavassa ympäristössä.
Saksan jalkapallon kannalta toki todella iso harmi, että Grudaa ei pystytty Bundesliigassa pitämään kenenkään huippuseuran toimesta, vaan hän lipui nyt muualle. Se on tappio Bundesliigalle. Onhan se toki osaltaan myös 'voitto' Saksan jalkapallolle, että saadaan yksi lupaava pelaaja kehittymään urallaan eteenpäin toki kovempaan liigaan, joka pitkällä tähtäimellä toivon mukaan sataa myös maajoukkueen laariin. Mutta Brightonilta - jälleen - kuitenkin erinomaista scouttaustyötä: Verbruggen, Wieffer Gruda, Rutter, Kadioglu...aika vahvaa tekemistä viime vuosina ja itse olen kyllä tuon Brightonin rekrypolitiikan ja urheilujohtamisen fani.
Näitä videon suorituksia ja maaleja tultanee näkemään kohtuu paljon Grudan toimesta: