Janne Lahti voi olla paras noista lähteneistä pelaajista mutta Lahti on myös ainoa kolmikosta jolla ei ole vielä ainoatakaan peliä Jokeripaidassa, joten minun papereissani Janne Lahti ei vielä ole lähellekään Riksmanin saatikka Lepistön tasoa siinä paljonko lähtö kirpaisee. Lahti olisi myös varmasti ollut vahvistus Jokereille mutta siitä huolimatta aika vähän tuo jää harmittamaan.
Olen tässä asiassa samoilla linjoilla, vaikka Lahti oli jälleen kerran huippuvireessä pleijareissa niin ei hän korvaamaton ole. Jos Lahti olisi lähtenyt yksin, ilman Riksua ja Lepistöä, niin silloin olisi ehkä hieman hymistelty nopealle Jokeri-visiitille, mutta ei sitten muuta
Nyt kun koko runkopelaajisto on kuitenkin katoamassa (siirrot eivät lopu tähän), niin pelaajadraftauksen arvo kasvaa nyt. Ketkä Jokereilla tekevät oikeasti tätä työtä, eli etsivät ulkomailta pelaajia, jotka todella tuntuvat lupaavilta, eikä vain luoteta kauniisiin sanoihin bisnesneuvotteluissa.
En väitä etteikö Jokerit osaisi ostaa oikeitakin pelaajia ulkomailta (esim. viime kaudella Tim Stapleton), mutta nykytilanteessa tai pitäisikö sanoa tilanteessa jolloin ei välttämättä ole enää Leinoa,Hirsoa tai edes Ritaa, nousee ulkomaalaispelaajien ostot arvoon arvaamattomaan. Kotimaa on nyt koluttu, ja hankinnat HPK:sta olivat hyviä. Uskoisin kuitenkin että vain Jokela pukee ensi kaudella narripaidan päällensä.
Katseiden on siis pakko kääntyä ulkomaille. Kotimaan veskareita ei minun silmiini ole sattunut, joten sanoisinpa että surutta saisi nyt käyttää rahaa maalivahtiin. Tai on väärin sanoa että käyttää rahaa, mutta maalivahtioston pitää todellakin onnistua. Samoin tietenkin myös 1-2 hyökkääjän oston, kenties myös yhden puolustajan. Pierre Dagenais -tyylisiin floppeihin ensi kauden Jokereilla ei tule olemaan varaa.
Jään mielenkiinnolla odottelemaan tilanteen etenemistä, toivotaan että tulevaisuuden menetykset eivät mene hankintojen edelle...